صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 August 02
کد خبر: ۳۵۲۳۸۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۶ - ۰۷ آبان ۱۴۰۲

مشخصات نفربر زرهی اسرائیلی نامر

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت‌های نفربر زرهی سنگین نامر ساخت اسرائیل خواهیم پرداخت.

رویداد۲۴ حسین فلاحی: تعداد کمی از نفربرهای زرهی به اندازه آنهایی که اسرائیل ساخته است زره پوش سنگین دارند اما یکی از آنها به عنوان یک پناهگاه متحرک واقعی به نام Namer متمایز است. نامر که به معنای ببر در زبان عبری است نه اسلحه اصلی دارد و نه برجک، اما به دلیل محافظت از آن، هنوز 60 تن وزن دارد.

تاریخچه نفربر زرهی اسرائیلی نامر

نیاز اسرائیل به نفربرهای زرهی سنگین (APC) به دهه‌های 1970 و 80 برمی‌گردد، زمانی که اسرائیل با همسایه‌اش، لبنان درگیر شد. لبنان در آن زمان به دلیل اختلافات سیاسی و مذهبی فراوان در منطقه به شدت بی ثبات بود. این کشور در دهه 1970 وارد جنگ داخلی شد و اسرائیل خیلی زود به صورت مستقیم یا غیرمستقیم درگیر آن شد.

در این دوره، نیروی دفاعی اسرائیل (IDF) با نبردهای شدید شهری و جنگ چریکی مواجه شد که وضعیت بدی برای خودروهای زرهی بود. در آن زمان نفربر اصلی ارتش اسرائیل M113 بود. M113 از آلومینیوم ساخته شده بود و در برابر هر نوع تسلیحات ضد زره بسیار آسیب پذیر بود که منجر به خسارات سنگین برای نیروهای ارتش اسرائیل شد.

به شیوه معمول اسرائیلی، آنها به سرعت یک سری از APCها را با استفاده مجدد از وسایل نقلیه قدیمی خود ایجاد کردند. اینها عبارتند از Nagmachon، بر اساس Centrion و Achzarit بر اساس T-54/55. هر دوی این ها زره بسیار سنگین حمل می کردند و بدنه موتورعقبی که روی آنها ساخته شده بودند برای این منظور ایده آل نبودند. از آنجایی که محفظه مسافر در مرکز بدنه قرار دارد، نیروها هنگام خروج باید از بالای آن بالا بروند. اسرائیل امکان استفاده از Merkava را به عنوان مبنایی برای APC جدید در این زمان بررسی کرد، اما محدودیت های بودجه مانع از ادامه پروژه شد.

با این حال، در اوایل دهه 2000، اسرائیل درگیر درگیری های بیشتری شد و این ایده را احیا کرد و نمونه اولیه ای را بر اساس Merkava I به نام Namera (شیر زن) تولید کرد.

توسعه نفربر نامر

APCها به یک محفظه سرنشین رو به عقب نیاز دارند تا نیروها بتوانند در پوشش سوار و پیاده شوند. Merkava برای تبدیل به APC عالی بود. موتور آن در جلو قرار داشت و این امکان را فراهم می کرد که محفظه سرنشین و ورودی در عقب قرار بگیرند. 


بیشتر بخوانید: 

مشخصات فنی تانک چلنجر ۲

مشخصات فنی تانک مرکاوا۴


در واقع، تانک های جنگی اصلی مرکاوا (MBTs) قبلاً یک در در عقب برای بارگیری مهمات داشتند. همچنین، با استفاده از Merkava I Israel این امکان وجود داشت که بدنه‌های قدیمی را بازیافت کرد. نامرا به طور رسمی در سال 2005 رونمایی شد. این APC جدید و به شدت زره پوش توجه خاصی را در بازار صادرات به خود جلب کرد اما هیچ فروشی انجام نشد.

به گزارش رویداد۲۴ مدت کوتاهی پس از آن، اسرائیل نامرای مبتنی بر Merkava I را کنار گذاشت، زیرا ساخت APC در بدنه جدیدتر Merkava IV آسان تر و ارزان تر بود. علاوه بر این، ارتش اسرائیل مشتاق بود تا درس های آموخته شده از جنگ دوم لبنان در سال 2006 را در این APC جدید به کار گیرد. با این تجربه بود که نامر متولد شد. توسعه در سال 2007 آغاز شد و در سال 2008 به عنوان یک خودروی جنگی پیاده نظام (IFV) برای عموم رونمایی شد.

نامر

Namer مبتنی بر Merkava IV مشابه Namera قبلی بود. موتور آن در جلو و محفظه خدمه آن در عقب قرار دارد. Namer مانند مخزنی که بر اساس آن ساخته شده است، حفاظت از سرنشینان را در اولویت قرار می دهد. کاهش وزن حاصل از برداشتن برجک مرکاوا با زره اضافه شد.

نامر به زره کامپوزیتی مدولار ضخیم و زره واکنشی توسعه یافته توسط IMI و همچنین بدنه قوی V شکل برای دفاع در برابر انفجار مین مجهز شده است. صندلی‌های خدمه و مسافران به این موضوع اضافه می‌کنند، زیرا به زمین متصل نیستند و برای کاهش تاثیر انفجار مین طراحی شده‌اند. نامر یکی از به خوبی محافظت شده ترین خودروی زرهی در جهان است.

فضای داخلی از مواد غیر قابل اشتعال ساخته شده است و یک سیستم فشار بیش از حد NBC (هسته ای، بیولوژیکی و شیمیایی) تعبیه شده است که به خودرو اجازه می دهد در محیط های خشن کار کند. با وجود تمام این زره ها، Namer هنوز هم می تواند در مجموع 12 نفر را حمل کند. فرمانده، توپچی، راننده و هشت سرنشین.

در قسمت پشتی نامر رمپ ورودی و خروجی و همچنین محل نگهداری خدمه و مسافران قرار دارد. مسافران از طریق یک رمپ هیدرولیک از عقب خودرو وارد و خارج می شوند. در مرکز این رمپ یک بندر کوچک قرار دارد که در صورت لزوم می توان از آن یک سلاح شلیک کرد.

راننده در جلوی سمت چپ بدنه در همان موقعیتی که در Merkava قرار دارد قرار دارد. فرمانده و توپچی به ترتیب در سمت چپ و راست بدنه و پشت سر راننده قرار دارند. این وسیله نقلیه دارای تهویه مطبوع بوده و دارای آب برای سرنشینان است. حتی توالت هم دارد! دوربین‌هایی که در اطراف خودرو قرار دارند، چشم‌اندازی عالی از کل محیط اطراف Namer را حتی زمانی که کاملاً دکمه‌ها را بسته باشند، به آن‌ها می‌دهد. آنها همچنین قادر به دفاع از وسیله نقلیه با یک ایستگاه سلاح از راه دور بر روی سقف هستند.

ایستگاه تسلیحات از راه دور نامر را می توان با مسلسل کالیبر M2 .50 یا نارنجک انداز 40 میلی متری نصب کرد. یکی از جدیدترین موارد اضافه شده به Namer، سیستم حفاظت فعال Trophy (APS) است. یک APS برای مقابله با پرتابه های ورودی مانند موشک های هدایت شونده و نارنجک های راکتی قبل از برخورد با وسیله نقلیه طراحی شده است. با توجه به محدودیت های بودجه، نصب این دستگاه ها در Namer در سال 2016 آغاز شد.

با تمام این ویژگی ها، Namer قطعا نه سبک است و نه کوچک. در واقع، با وزن 60 تن و ابعاد 7.5 متر (24 فوت 7 اینچ) طول و 3.8 متر (12 فوت 5 اینچ) عرض، رقیب برخی از MBT ها در مقیاس است. سیستم Trophy APS بر روی Namer نصب شده است. موتور دیزلی AVDS-1790-9AR V12 AVDS-1790-9AR 1200 اسب بخاری که با هوا خنک می‌شود، این خودروی هیولایی را کنار می‌کشد که حداکثر سرعت 37 مایل در ساعت (60 کیلومتر در ساعت) را به آن می‌دهد. یک موتور دیزل بهبود یافته MTU MT883 V12 برای استفاده در Namer برنامه ریزی شده است که در سال 2019 توسط اسرائیل به قیمت 238 میلیون دلار از ایالات متحده خریداری شد.

مشخصات کلی نفربر زرهی نامر

ساخت: اسرائیل
ورود به خدمت:2008
خدمه: 2 نفر
پرسنل: 10 نفر

ابعاد و وزن

وزن: ~ 50 تن
طول: ~ 7.5 متر
عرض: ~ 3.8 متر
ارتفاع: ~ 2 متر



تسلیحات نفربر زرهی اسرائیلی نامر

مسلسل 1 × 12.7 میلی متر، 1 × 7.62 میلی متر
موتور: دیزلی Continental AVDS-1790-9AR
قدرت موتور: 1200 اسب بخار
حداکثر سرعت جاده: 60 کیلومتر در ساعت
برد: ~ 500 کیلومتر

نظرات شما