رویداد۲۴ در گزارش اینتربرند ۲۰۲۳، تویوتا به عنوان برترین برند خودرویی جهان شناخته شده است. با ارزش ۶۴.۵ میلیارد دلار، این برند ژاپنی در میان ۱۰۰ برند برتر جهان به جایگاه ششم رسیده است. تویوتا در سال ۲۰۲۲ نیز همین موقعیت را داشته است. ارزش تویوتا نسبت به ۱۰ سال پیش، که ۳۰.۲ میلیارد دلار بود، بیش از دو برابر رشد کرده است.
مرسدس بنز نیز با ارزش ۶۱.۴ میلیارد دلار، به عنوان دومین برند خودرویی ارزشمند جهان در سال ۲۰۲۳ معرفی شده است. ارزش این برند آلمانی با یک افزایش ۹ درصدی، هفتمین برند باارزش جهان کوکاکولا را با ارزش ۵۸ میلیارد دلار پشت سر گذاشته است. بامو نیز با یک رشد قابل توجه ۱۰ درصدی، از رتبه سیزدهم به دهم صعود کرده و برای اولین بار در میان ۱۰ برند باارزش جهان قرار گرفته است. ارزش تسلا هم ۴ درصد رشد کرده است، اما این رشد قدرتمندی مانند سالهای گذشته ندارد. این شرکت در سال ۲۰۱۶ با ارزش تنها ۴ میلیارد دلار وارد این رقابت شد و در سال ۲۰۲۲ به ۴۸ میلیارد دلار رسید. به همین دلیل، تسلا همچنان در جایگاه دوازدهم سال ۲۰۲۲ خود قرار دارد.
اپل، به عنوان غول تکنولوژی، با ارزشی بیش از نیم تریلیون دلار، به طور مقتدرانه بر جایگاه اول قرار گرفته است، در حالی که مایکروسافت با ارزش ۳۱۶.۶ میلیارد دلار و رشد ۱۴ درصدی در سال قبل، در جایگاه دوم قرار دارد. با این حال، اپل همچنان تنها برندی است که بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار ارزش دارد. پس از این سه، آمازون با ارزش ۲۷۶.۹ میلیارد دلار، گوگل با ۲۶۰.۲ میلیارد دلار و سامسونگ با ۹۱.۴ میلیارد دلار به ترتیب در رتبههای سوم تا پنجم قرار دارند.
بیشتر بخوانید: معرفی خودرو تویوتا کراون سیگنیا
در سال ۲۰۲۳، برندهای خودرویی بیشترین افزایش ارزش را تجربه کردهاند و به طور کلی در مقایسه با سال ۲۰۲۲، رشد ۹ درصدی را نشان دادهاند. به همین دلیل، برای اولین بار، سه برند خودرویی در میان ۱۰ برند باارزش جهان قرار گرفتهاند و مرسدس توانسته است کوکاکولا را پشت سر بگذارد. همچنین، هوندا نیز با ارزش ۲۷.۴ میلیارد دلار و رشد ۷ درصدی، به رتبه ۲۷ صعود کرده است.
هیوندای با رشد ۱۸ درصدی و ارزش ۲۰.۴ میلیارد دلار به جایگاه ۳۲ رسیده است، در حالی که پورشه با رشد ۲۰ درصدی و ارزش ۱۶.۲ میلیارد دلار با شش پله صعود در جایگاه ۴۷ قرار گرفته است. همچنین، فراری با رشد ۱۶ درصدی و ارزش ۱۰.۸ میلیارد دلار جایگاه ۷۰ را از آن خود کرده است. این سه برند، یعنی هیوندای، پورشه و فراری، بیشترین رشد ارزش را در سال ۲۰۲۳ داشتهاند. با این حال، فورد در رتبه ۵۱ همچنان بالاتر از فراری قرار دارد.
گزارش سالانه ارزشمندترین برندهای جهانی توسط اینتربرند برای اولین بار در سال ۲۰۰۰ منتشر شد و ۱۰۰ برند باارزش جهان را در دستههای مختلفی مانند خودرو، تکنولوژی، رسانه و ... رتبهبندی کرد. ارزش برندها بر اساس دادههایی مانند نقش برند در تصمیم خرید مشتری و قدرت برند نسبت به درآمد تعیین میشود. بر اساس گزارش اینتربرند، ارزش کلی ۱۰۰ برند برتر جهان در سال ۲۰۲۳ تنها ۵.۷ درصد افزایش نشان میدهد، در حالی که رشد آن در سال گذشته ۱۶ درصد بوده است.