صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 13
کد خبر: ۳۵۷۱۰۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۲ - ۲۹ آذر ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۳۲ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

نقاط ضعف و معایب موتور TU۵ چیست؟

حتماً تا کنون نام موتور موتور ۲۰۶ تیپ ۵ با کد TU۵ را شنیده اید. این موتور‌ها بدون شک یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین موتور‌هایی هستند که در خودرو‌های ایرانی استفاده می‌شوند. این موتور‌ها اغلب در خودرو‌هایی مانند پژو ۲۰۶، پژو ۴۰۵، رانا پلاس، تارا، پژو پارس و ماشین دانگ فنگ ۳۰ h کراس استفاده می‌شوند. استفاده گسترده از این موتور‌ها باعث شده است که آن‌ها بسیار شناخته شده باشند و در بین مردم بسیار محبوب باشند. در ادامه، با خصوصیات و مزایای این موتور بیشتر آشنا خواهیم شد.

رویداد۲۴ موتور TU۵ توسط شرکت‌های سیتروئن و پژو ساخته شده و از سری موتور‌های TU تشکیل شده است. سری موتور‌های TU شامل موتور‌هایی مانند TU۲، TU۳، TU۵، TUD، TUX و سایر موتور‌های مشابه است. هر یک از این موتور‌ها ویژگی‌ها و مشخصات خود را دارند، اما در کل ساختار آن‌ها مشابه است و به همین دلیل نام‌های آن‌ها شبیه به هم هستند. سری موتور TU۵ اولین بار توسط شرکت سیتروئن تولید و به بازار عرضه شد. اما در بین تمامی موتور‌های سری TU، موتور TU۵ محبوبیت و شهرت بیشتری داشته است. در خودرو‌هایی که از این موتور مورد استفاده قرار گرفته، می‌توان به سیتروئن AX، سیتروئن C۲، سیتروئن C۳، سیتروئن BX و برخی نمونه‌های دیگر از سیتروئن اشاره کرد. همچنین در خودرو‌های پژو مانند پژو ۱۰۶، پژو ۲۰۵، پژو ۲۰۶، پژو ۲۰۷، پژو ۳۰۱ و پژو ۳۰۶ نیز استفاده شده است.

علت محبوبیت موتور‌های tu۵ در ایران چیست؟

یکی از دلایل اصلی محبوبیت موتور TU۵ در ایران، مصرف بسیار پایین سوخت و کاهش آلاینده‌ها در مقایسه با سرعت و شتاب قابل قبول آن است. همانطور که در بالا اشاره شد، موتور TU۵ از محبوب‌ترین مدل‌های موتور‌های TU است. این موتور ابتدا با خودروی معروف ۲۰۶ در کشور ما معرفی شد. اما پس از گذر زمان، شرکت ایران خودرو این موتور را در خودرو‌های دیگری مانند ۴۰۵، مارس، رانا، ۲۰۶ صندوق دار و ۲۰۷ با صندوق و بی‌صندوق و تارا استفاده کرد و آن‌ها را با این موتور تجهیز کرد.

مشخصات فنی موتور tu۵ چیست؟

موتور TU۵ یک موتور چهار سیلندر است که حجم آن ۱۵۸۷ سی سی است. این موتور در دو نسخه ۸ سوپاپ و ۱۶ سوپاپ تولید می‌شود. اما امروزه در ایران از مدل ۸ سوپاپ استفاده نمی‌شود و فقط مدل ۱۶ سوپاپ با قدرت ۱۰۹ اسب بخار در دسترس است. این موتور با قدرت بالا مناسب برای خودرو‌های شهری است و عملکرد بسیار خوبی را ارائه می‌دهد.

افزایش توان موتور‌های تیوفایو

برای افزایش قدرت هر موتوری در خودرو، روش‌های مختلفی وجود دارد. یکی از مزایای موتور TU۵، قابلیت تیونینگ بالای آن است. با استفاده از اقداماتی مانند نصب کیت مکش، هدرز و ریمپ می‌توان به تیونینگ این خودرو پرداخت. البته این تنها نمونه‌های اولیه هستند و با توجه به بودجه خود، می‌توانید قطعات دیگری را نیز انتخاب کنید. با افزایش قدرت و گشتاور خودرو، ممکن است نیاز به تغییر بعضی از قطعات موتور TU۵ نیز باشد.

استفاده از موتور‌های tu۵ در اکثر محصولات شرکت ایرانخودرو

توصیه نمی‌شود موتور یک خودرو را بر روی خودروی دیگری نصب کنید. اما با وجود این موضوع، وقتی موتور TU۵ بر روی خودرو‌های دیگر نصب می‌شود، باعث می‌شود بسیاری از افراد رضایت بیشتری را تجربه کنند. خودروی پژو پارس ال ایکس با نصب این موتور، طرفداران بیشتری نسبت به پژو پارس معمولی به دست آورده است و همچنین ماشین پژو ۴۰۵ با قرار گرفتن این موتور، محبوبیت بیشتری نسبت به پژو ۴۰۵ معمولی را کسب کرده است.

موتور‌های tu۵ مثل همه موتور‌ها ویژگی‌هایی دارد. این ویژگی‌ها ممکن است خوب باشد یا بد در ادامه محتوا به مزایا و معایب این موتور می‌پردازیم:

مزایای موتور تیوفایو tu۵

یکی از ویژگی‌های برجسته موتور TU۵ این است که از قطعات و لوازم با کیفیت استفاده می‌کند که باعث عملکرد بالا و کارایی خوب آن می‌شود. این موتور با توجه به حجم آن، عملکرد عالی ارائه می‌دهد و دارای قدرت قابل توجهی است، در عین حال مصرف سوخت نیز بسیار کمی دارد. سیستم جرقه زنی و کامپیوتر پیشرفته این موتور نیز یک ویژگی کاربردی و مثبت است که باعث عملکرد برتر آن در شرایط مختلف می‌شود.

علاوه بر این، موتور TU۵ کمترین سطح استهلاک را داراست و در حین روشن بودن خودرو، صدای کمی دارد و آرام است که باعث استقبال بیشتر از آن شده است. یکی از بزرگترین مزایای این موتور این است که با تغییرات کم، می‌توان استاندارد آلایندگی آن را به استاندارد یورو ۵ رساند. از دیگر مزایای موتور TU۵ امکان تغییر آن به منظور افزایش بازدهی و عملکرد بهبود یافته آن است.

معایب موتور تیوفایو tu۵

موتور TU۵ همچنین برخی معایبب نیز دارد. از جمله معایب این موتور می‌توان به روغن ریزی در قسمت درب قالب‌پاق و شلنگ‌های بخار اشاره کرد که ممکن است باعث نشتی روی کویل یا شمع‌های موتور شود.

علاوه بر این، تعمیر موتور در خودرو‌های ۲۰۶ معمولاً مشکلاتی را به همراه دارد و دشواری‌هایی در انجام آن وجود دارد. این امر به دلیل حجم ۱.۶ لیتری موتور در کنار فضای محدود داخل محفظه موتور ۲۰۶ است.

لازم به ذکر است که معایب موتور TU۵ برخی از مدل‌ها و شرایط ممکن است متفاوت باشد و بررسی دقیق‌تری برای هر مدل خاص از خودرو الزامی است.

موتور TU۵ در مقایسه با برخی موتور‌های دیگر ممکن است دارای حرارت بالا‌تری باشد. این موضوع می‌تواند تأثیری بر کیفیت روغن مورد استفاده در موتور داشته باشد. با این حال، از آنجایی که هر موتوری نیاز به روغن با کیفیت و مناسب دارد، توصیه می‌شود همواره رعایت سطح و نوع مناسب روغن مورد نیاز موتور TU۵ را به عنوان روغن موتور استفاده کنید.

موتور TU۵ ممکن است با مشکلاتی مانند عملکرد ناپایدار روبرو شود. سیستم سوخت رسانی نیز می‌تواند عاملی در این ایراد باشد. انجام بهینه‌سازی و تعمیرات مرتبط با سیستم سوخت رسانی می‌تواند به بهبود عملکرد موتور کمک کند. با این حال، در صورت مواجهه با مشکلات عملکردی یا سایر نقص‌ها در موتور TU۵، توصیه می‌شود به یک تعمیرکار متخصص و کارشناس مراجعه کنید تا مشکلات تشخیص داده شده و رفع شوند.

عیب دیگری که در موتور TU۵ وجود دارد، سوختن کویل ایگنیشن است که منجر به کاهش عملکرد موتور می‌شود. این مشکل به عنوان یکی از مهم‌ترین عیب‌های این موتور محسوب می‌شود. به عنوان مثال، درصورتی که دور موتور به ۴ هزار دور در دقیقه برسد، ممکن است موتور خاموش شود و این باعث ایجاد مشکلات زیادی برای مصرف‌کنندگان می‌شود.

آخرین مشکلی که موتور‌های TU۵ در کارکرد‌های بالا از خود نشان می‌دهند و در اکثر خودرو‌های پژو هم قابل مشاهده است مشکلات نشتی روغن از پیشرانه است که از نقاط مختلف موتور روغن می‌چکد و حرارت بالا موتور عموما باعث بروز چنین مشکلاتی می‌شود.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲۳
ابی
۱۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
مدل 96داشتم فروختم 1400گرفتم نسبت به 96خیلی داغونه هم بدنش هم خصوصاً صدای زیادش
قاسم
۲۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
تیو فایو هم به درد تاکسی میخوره زیا تعریفش نکنین برادرای عزیز
حسین جباری
۲۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
ماشین من تی یو 5 مدل 95 هستش و این بحث های صدای موتور و اتاق و مصرف زیاد و کم آوردن در سر بالایی رو من که در این هفت سال ندیدم فقط صفحه کلاچ منو اذیت کرده که ربطی به موتور نداره و در مجموع بسیار خوبه
پاسخ ها
ناشناس
۲۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
میای با پژو مدل 84تو سربالایی کورس بذاری من خودم تیو فایو تو سربالایی گاییدم
ناشناس
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
فقط مدل ۹۰و۹۱بااتاق معمولیش عالی بود این جدیدا هم اتاق آشغالی دارن هم صدای موتورزیاده هم مصرف سوخت بالایی دارند عقبش سبکه زود سرپیچ عقبش میره سروصدای تودوزی اتاق وداشبرد که دیگه هیچ
ناشناس
۲۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
موتور قدیمی با بازده کم می باشد خودرو سازهای کشور اصلا به فکر مردم وکشور نیستند فقط بفکر جیب خودشان هستند که پرشور وگرنه کشور به این بزرگی نمی تواند یک موتور با اقلیم این کشور طراحی وتولید کنه .
محمد باهوش
۲۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
بهتر بود شیش دنده باشه همین و بس مشکل دیگه نداره بلاخره موتوره دیگه طرف میگه سربالایی ضعیفه داداش ماشین ۱۲سیلندر نیس که ....
ناشناس
۱۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
مشکل و خرابی سیستم برقی و کامپیوتر ماشین خیلی زیاده. ضمنا تا آخر امسال 1402 مثل پراید و تیبا توقف تولید میشه
محسن
۱۴:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
حقیقتش ۲۰۷ تیوفایو داشتم سرعت شتاب مصرف همه چیش خوب بود. آسفالت از جا میکنه .فقط جا نداره ماشین شوتیه
ناشناس
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
درود دوستان این موتور بشدت موتور پراصطحلاکی هست و چون کاربران و استفاده کنندگان رو موتور ایکس یو سون آزار داده به لحاظ مشکل سوختن واشر و این موتور به واسطه طراحی جدید واشر سخت میسوزونه خوب میدونن یکی از رایجترین ایراد این موتور روغن کم‌کردن روغن بر اثر بخار هست که اصلا نویسنده بهش اشاره نکرده ایراد دیگه دمای بسبار بالای این موتورها هست که اسیب جدی میزنه به قطعات از لحاط مصرف هم که تقریبا پر مصرف هست اصلا برند پژو مناسب کشور ما نیست به لحاظ جغرافیایی چون پژو موتور گرم هست و این موتور برا مناطق نسبتا سردسیر طراحی شده برا همین هست که کل خاورمیانه فقط کمتر از نه درصد از این برند استفاده میکنن

موتور خوب موتور پراید هست که واقعا هم اقتصادی و هم سگ جون هست اینجوری بگم که واقعا مرگ نداره این موتور طراحیش هم مال شرک فورد آمریکا هست هنوز بعد نزدیک به نصغ قرن وقتی بازش میکنی طراحیش به روز هست
بی نام ،
۱۴:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
این موتور تکنولوژی 37 سال پیش هست و ایرانیان مجبورا از بد و بدتر یکی را انتخاب کنند ، موتورهای جدید با تکنولوژی روز هم صدای کمی دارند و هم مصرف کم و هم آلایندگی کم
ضمنا دنیا داره به سمت ماشین برقی میرود ، مثلا تمام تاکسی های کشور چین همه و همه برقی شده اند و ما اندر خم یک کوچه آیم .
کرامت
۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
منم راضی ام ولی برای اچ سی کراس اگه 5دنده جلو طراحی میشد ،بهتربود،سرعت120کیلومترموتوربادنده4 خیلی صدا میده وتازگیا هم آمپر میکشه مخصوصا تو جنوب وترافیک وسربالایی
عبدالله
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
من یه پژو پارس TU5 داشتم. اصلا اینطوری که در مورد مزایاش مطلب نوشته شده نیست . موتور در سربالایی واقعا ضعیفه. مصرفش هم کم نیست.
پاسخ ها
رضا
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
احتمالا مشکل برقی داشته
سجاد
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
یه تیوفایو مدل ۹۱ یا ۹۲ بگیر البته سالمش ببین چقدر فرقه از سوزن انژکتور نارنجیش بگیر تا ایسیو بوشش تیوفایو الان همش ایرانیزه شده
عزیز
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
دائم فن ماشینم خاموش و روشن میشه به روز رسانی هم کردم فایده نداشته
تواین ۵ سالی ک تیوفایو داشتم این تنها مشکلی بوده ک اذیت کرده
ناشناس
۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
تیوفایو جلو ایکس یو فور خیلی ضعیفه عملکردش رو پرشیا اون کجا و این کجا
حسین
۰۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
با سلام
واقعا درسته من یه بار در سربالایی خاموش کردم دیگه روشن نشد و کلی خرج باز شدن موتورش و قطعاتش کردم بازم مثل اول نشد
پاسخ ها
رضا
۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
عزیزم اون خاموش شدن شما مال تسمه تایمی هست که عوض نکردی،این بحث براچیزدیگه ایه،درضمن اگرمثل اول نشده چون پیش استادش نرفتی،
ناشناس
۰۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
بنظر من که اغلب با این عیب مواجهم دشمن اصلی این موتور بسیار عالی فقط بنزین بی کیفیته . من دقت کردم هروقت بنزین نامرغوب ویا در حنگام تخلیه تانکر سوخت تو پمپ بنزینها به اجبار سوخت گیری کردم با مشکل مواجه شدم . وگرنه این موتر سرویسهاش به وقتش انجام بشه بسیار فوق العادست
افشین
۰۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
گذشته از موتور تیپ فایو یک موتور سه سیلندر دوازده سوپاپ با فناوری جدید طراحی و تولید آزمایشی شد که خط تولید رباتیک آنهم در چند سال پیش خریداری و با مشکلات تحریم بالاخره وارد کشور شد ولی متاسفانه هنوز به تولید انبوه نرسیده. این موتور در چهار ورژن از هشتاد تا صدور چهل اسب بخار قدرت داره و برای تمام خودرو های ایرانی جوابگو هست و دارای مصرف کم و ایضا استانداردهای آلایندگی خوبی هست. واقعا من موندم در شرایط فعلی با وجود دارد کردن خط تولید و هزینه چند صد میلیون دلاری چرا وزارت صمت این موتور را به تولید انبوه نرسانده. کمی فعال‌تر باشید .
امیر وارسته کالمرزی
۰۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
بزرگترین ضعف tuf سربالایی می‌باشد.
پاسخ ها
اردشیر
۰۷:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
دوست عزیز ماشینت مشکل داره برو پیش یه تنظیم موتور متخصص مشکلتو بهش بگو
ناشناس
۲۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
سلام چرا ابن موتور های تیو فائو به نسبت سرعت دارلی دور موتور بالا هستند. مثلا سرعت ۱۱۰ امت دور موتور ۳۰۰۰ و انگار موتور داره زور میزنه آرام نیست بهمون دلیل من بیشتر از ۱۰ نمیرم این علتی داره. به نظرم باید ۶ دنده حلو باشه تا ۵. نده جلو نظر دوستان چیه. چون واقعا سرعت میخاد بره بالا موتور خیلی زور میزنه و صدا پیدا مبکن
پاسخ ها
مجید جوکار
۰۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
با سلام خدمت داداش گلم دور موتور و گیربکس باید همخوانی داشته باشه
افشین
۰۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
درسته. بخاطر همینم در دنا و تارا مدل شش دنده را تولید کردند.‌کلا در بین موتورهای فعلی ایرانی از همه بهتر هست. البته به کیفیت موتور ریو با همین حجم نمی‌رسه ولی در کلیت خوبه.
محسن
۲۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
باسلام
درسته TU5موتور خوبیه و پرشتاب هستش یه عیب بزرگ داره که در سربالایی های تند کم می آره والا از همه نظر موتور خوبیه
پاسخ ها
وحید
۰۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
سلام دوست عزیز ، میل سوپاپ رو عوض کن 100 درصد مشکل حل میشه
احد
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
عرض سلام دارم خدمت دوستان
خیلی مزیت داره
۱ مصرف کم اگر بنزینمون درست تولید بشه بااکتان بالا که خیلی دلایل داره که یکی به علت تحریم نمیشه مواد اولیه درست آورده شه
۲واشر دیرتر میسوزونه اگر لوازم درست اصلی به کار رفته باشه وباروغن درست استفاده شه دیرتر به روغن سوزی می افته.وبادلایلی هم که می فرمایند دوستان روغن ریزی روی قالپاقها ی درب سوپاپ می افته در۴۰۵ هم از بالارونده واینها ودر نتیجه به شمعها وخودروهای دیگر هم همینطور
به نظر بنده که مکانیک هستم
بهترین طراحی موتور هم برای طراحی خوب وهم برای عمر بالای موتور وهم برای کارکرد تعمیرکار طراحی شده باتشکر از همه که رویت کردین
ناشناس
۲۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
نویسنده این مقاله فکر کنم تا حالا سوار پارس تیوفایو نشده این موتور فقط گاز میخواد راننده باشی تا بفهمی چه سواری داره
Ali
۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
موتور TU5 اصلا به ذات موتور با گشتاور مناسب در دورهای بالاست و‌اتفاقا طراحی شده تا بتونه در دورهای بالا هم بهینه کار کنه.و اینکه در دور بالا روغن ریزی میکنه یا خاموش میشه کاملا غلطه.
پاسخ ها
Ma
۱۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
دور موتور بالا نگفتن که گفتن کارکرد بالا یعنی زود مستهلک میشه
نظرات شما