چرا موتورهای EF۷ شاتون میزنند؟
رویداد۲۴ میتوان گفت پیشرانه EF۷ یکی از جدیدترین موتورهای داخلی است که بر روی خودروهای خانواده سمند و دنا نصب میشود. اما برخی از افراد باور دارند که موتور EF۷ مشکلاتی دارد که منجر به شاتون زدن آن میشود. در این مقاله، به صورت جامع به دلایلی که موجب شاتون زدن موتور EF۷ میشوند، پرداخته شده است.
تاریخچه پیشرانه EF۷
طراحی موتور EF۷ در سال ۱۳۸۶ با همکاری شرکتهای آلمانی به پایان رسید و از اواخر سال ۱۳۸۷، این موتور روی خودروی سمند مورد استفاده قرار گرفت تا ایران خودرو با محصولی جدیدتر و بهتر وارد بازار شود. با ورود سمند EF۷ به بازار، علاقهمندی مردم به خرید این خودرو با موتور جدید به اندازهای بالا نبود و تقاضا برای خرید سمند با موتور XU۷ بیشتر بود. همچنین، تیراژ تولید موتور EF۷ کم بود و نمیتوانست تمامی سفارشات سمند تولید شده را پاسخگو باشد.
بیشتر بخوانید: نقاط ضعف و معایب موتور TU۵ چیست؟
با وجود این موارد، ایران خودرو ابتدا تصمیم گرفت خودروهایی که با موتور EF۷ تولید میشوند را به ادارات و سازمانهایی مانند نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی عرضه کند. اما از سال ۱۳۸۹، مردم با این موتور آشنا شدند و تیراژ تولید آن نیز افزایش یافت. به عبارتی دیگر، تعداد سمندهایی که با موتور EF۷ تولید میشدند، افزایش یافت و تعداد آنها در بازار زیاد شد.
علت استقبال مردم از موتورای اف ۷ چه بود؟
یکی از دلایلی که مردم از این موتور استقبال کردند، مربوط به طراحی آن برای استفاده از سوخت گاز طبیعی فشرده (CNG) بود. موتور EF۷ به نوعی به عنوان یک موتور گازسوز طراحی شده بود و در حالت گازسوز، عملکرد بهتری نسبت به حالت بنزین سوز داشت. این ویژگی در موتورهای دیگر وجود نداشت، زیرا آنها برای سوخت بنزین طراحی شده بودند و در حالت گازسوز، توان آنها کاهش مییافت و به راننده قدرت کافی را ارائه نمیکردند. به همین دلیل، موتور EF۷ علاوه بر اینکه قابلیت کارکرد بیشتر در حالت گازسوز را داشت، هزینه سوخت کمتری نیز داشت و سطح آلایندگی کمتری را به همراه میآورد.
یکی دیگر از علتهای استقبال از موتور EF۷ این بود که میتوانست توان و گشتاور بیشتری نسبت به XU۷ تولید کند و علاوه بر این قابلیت پرخورانی یا توربو شدن را نیز داشت.
مشکل شاتون زدن EF۷ از کجا شروع شد؟
از ابتدا، مشکل شاتون زدن در موتورهای EF۷ وجود داشت، اما به دلیل کمتر بودن فضای مجازی و ارتباطات آنلاین در آن زمان، مردم به طور کلی کمتر با این مشکل آشنا بودند. با پیشرفت فناوری و افزایش دسترسی به اطلاعات از طریق وبسایتها و صفحات مربوط به خودروها، دانش فنی مردم افزایش یافت و بنابر این دلیل، تعداد افرادی که با مشکل شاتون زدن در موتور EF۷ آشنا شدند، افزایش یافت. در نتیجه، مشکل شاتون زدن در موتور EF۷ از ابتدا تاکنون وجود داشته است.
علت اصلی شاتون زدن موتورای اف ۷ چیست؟
علت اصلی و مهم شاتون زدن در موتور EF۷، ضعف یاتاقانهای متحرک است. در این موتور از یک سری یاتاقانهای متحرک استفاده میشود که بین میل لنگ و شاتون قرار میگیرند. برخی از تأمینکنندگان، یاتاقانهای متحرک را به صورت ضعیف تولید میکنند و پس از نصب بر روی موتور، به دلیل فشارهای بالایی که در دورهای بالا بر روی آنها وارد میشود، دمای یاتاقانها افزایش مییابد. این موضوع باعث میشود که یک یا چند شاتون به علت ذوب شدن یاتاقانهای متحرک، در حالت قفل قرار گیرند. در این شرایط، میل لنگ با دور بالا که دارد، شاتون را به سمت دیواره سیلندر میاندازد، باعث شاتون زدن پیشرانه میشود.
بنابراین، وقوع شاتون زدن در موتور EF۷ منجر به قفل شدن شاتون و فشار زیادی که به وسیله میل لنگ به دیواره سیلندر وارد میشود میشود. این فشار میتواند منجر به شکستن شاتون یا دیواره سیلندر شود. در هر صورت، در صورت وقوع این حادثه، موتور شاتون زده است و نیاز به تعمیرات اساسی دارد.
موتور EF۷ معمولاً در چه کارکردهایی شاتون میزند؟
تأمینکنندگان مختلفی قطعات موتوری برای EF۷ تولید میکنند و کیفیت آنها ممکن است متفاوت باشد. همچنین، نحوه رانندگی افراد نیز میتواند متفاوت باشد، از رانندگی آرام تا رانندگی پرخطر و فشار زیاد (Aggressive Driving)، که ممکن است تأثیری بر عمر و عملکرد موتور داشته باشد.
بنابراین، اگر قطعات موتوری شما کیفیت بالایی داشته باشند و شما نیز بر روی موتور خود فشار زیادی نیاورید، ممکن است موتور خودرو شما تا حدود ۱۵۰,۰۰۰ کیلومتر یا بیشتر هم کار کند. اما اگر قطعات موتور EF۷ شما ضعیف باشند و شما فشار زیادی به موتور وارد کنید، احتمال شاتون زدن موتور در ۲۰,۰۰۰ کیلومتر نیز وجود دارد.
چه کار کنیم که موتور EF۷ شاتون نزند؟
قطعا نمیتوانید به طور مستقیم کیفیت قطعات داخلی موتور را تشخیص دهید. اما هنگام استفاده و نگهداری از موتور EF۷ خود، میتوانید برخی اقدامات را انجام دهید تا عمر موتور را بهبود بخشید:
- استفاده از روغن موتور با کیفیت و مناسب: انتخاب روغن موتور با کیفیت بالا و مطابق با توصیههای تولید کننده میتواند به خوبی به یاتاقانها روغن کاری کند. روغن کاری مناسب یاتاقانها میتواند از افزایش دمای آنها جلوگیری کند و به شاتون زدن نیز پیشگیری کند.
- رانندگی با ملاحظه: توجه به رانندگی مسئولانه و جلوگیری از استفاده از فشار زیاد و شتاب زیاد (Aggressive Driving) میتواند به کاهش فشار و دما در موتور کمک کند. این اقدام میتواند از روغن کاری ناکافی یاتاقانها در نتیجه فشار بالا جلوگیری کند و از شاتون زدن موتور جلوگیری کند.
- سرویس منظم و به موقع: رعایت برنامه سرویسهای دورهای و تعویض روغن به موقع میتواند تأمین کننده روغن تمیز و کارایی آن را حفظ کند. همچنین، تعویض فیلتر روغن به موقع نیز از کثیف شدن روغن جلوگیری میکند.
با انجام این اقدامات، میتوانید به حفظ و بهبود عمر موتور EF۷ خود کمک کنید. همچنین، رعایت دستورالعملهای تولید کننده و مراجعه به تعمیرگاههای معتبر نیز میتواند در حفظ و عملکرد بهینه موتور تأثیرگذار باشد.
می دونی چی تو فکر مهندس ایرانیه؟
چطوری بخورم چطوری بپیچونم و ...
فرهنگ خرابه و سیستم معیوب به این خرابی دامن میزنه
آقایون خواهش میکنم اطلاعات غلط به خورد ملت ندید
بنده از سال ۹۵ سمند دارم با موتور عشق ef7 سالار
داره میشه هشت سال بالای چهارصد هزار کارکرده بخدا نه مکانیکی بلدم نه باطری سازی نه جلو بندی هزار ماشالاه نود درصد ماشین فابریکه جز یه سری قطعات مصرفی مثل بلبرینگ و امثالهم
همیشه با دور بالا هم رانندگی میکنم زیر 3500 دنده بهش نمیدم
هزار ماشالله تا الان آخ نگفته
فقط تنها چیزی که باید رعایت کنید برا ef باید راننده باشی اذیت بیجا نکنی و روغن خوب بریزی و به موقع عوض کنی وسلام
برادرم هر مدل ماشین رو خرید و عوض کرد همه اشغال مخصوصا xu7
و یه موتور ef7 می ارزه به صد تا fu5
207 خرید رو 15 هزارتا تعمیر کل کرد تا میلنگ عوض کرد
ولی خدا برکت بده سمند اتاق عالی موتور درجه یک گیربکس معرکه
و تنها ماشینی که تو ایران موتور گیربکسش با هم مچه و میخونه فقط سمنده با موتور سالار
و سلام
هرکس قصد خرید داره اصلا نترسه و گوش به حرف هیچ کس نده
از اونایی که دارن نظر بخواهید نه از اونایی که پارس سواران
از اونا بپرسی بهت میگن پارس یعنی فانتوم
ولی فقط EF7
سری قبل که یهودی ها پمپ بنزین ایران را هک کردند ، عصای موسی و گرز رستم اعلام موجودیت کرده ، دل و روده ی زیر ساخت های رژیم را در اوردند.
حالا باید دید پاسخ در خور به این گنجشک دریده چه خواهد بود
پس بی کیفیتی ماشین های داخلی کار شرکتهای سازنده آنست متاسفانه که به زور به خورد مردم می دهند
من خودم۳سال شاگرد یکی از بهترین مکانیک های شرق گیلانم و فقط دوبار دیدم ای اف سون شاتون زذه اونم از بی دقتی صاحب ماشین بود چون ۲۰ هزارتا راه رفته یود روغن عوض نکرده بود یکی دیگه هم ماشین روغن ریزی داشت روغن ریزیشو نگرفته بود و ماشین شاتون زده بود امار شاتون ایکس یوسون و تیوفایو بیشتر از ای اف سونه تا جایی ک من خودم دیدم
درضمن استقبال مردم فقط بخاطر موتور گاز سوزش نبوده بخاطر قدرت و شتاب خویش نسبت به موتور قبلیش مردم خواهانش شدند و اگر روغن موتور خودرو به موقعه عوض بشه راحت ۲۰ سال کار میکنه
در صورتی که به موتور فشار زیاد بیارید شاتون می زنه که این یک چیز عادی هست.
طرف فکر میکنه ماشین مسابقه هست
200تامیرونه بعد میگه موتور بدیهست
روغن رو هم زود عوض کنید
از کجاتون در میارین ؟!
شاتون ef7 جدیدترین نسل شاتون و یاتاقان هست و طول عمرش از همه موتورهای دیگه بیشتره
حتی از tu5 طراحی پژو هم قویتره
باز موتور xup رو مینوشتی یه چیزی
اطلاعات ندارین همینجوری چرت و پرت ول میدین بیرون !
پراید دوگانه شرکتی دارم میخوام بفروشمش و ef7بگیرم اما میکند مکانیکش نیست یعنی هرکسی نمیتونه به موتورش دست بزنه ،آیا واقعیت داره خوزستان ام
ضمناً من با این خودرو اسنپ هم کار میکنم و ماهی یک بار هم مسافرتهای 2000 کیلومتری با سرعت 130تا 140 کیلو متر در ساعت میروم .
قبلاً هم که یک پراید داشتم 18 سال دستم بود که با اون هم مسافر کشی میکردم در آن 18 سال اصلأ به موتورش آچار نخورد بجز لوازم مصرفی.چون که همیشه به موقعه تعویض روغن میبردم .
به نظر من موتوری که از آب بندی در اومد و نشانه ای از ایراد موتور را نشون نداد دیگه برایش مشکلی پیش نمیاد مگه اینکه حواستون به روغن و آب موتور نباشد .پس اگر میخواهید موتور ماشین برایتون عمر زیادی بکند به آب و روغن موتور رسیدگی کنید و خیلی حواستون باشد
من خودم از سمند ef7 راضی هستم .
متور خوبیه
فقظ بعد از 200,000
بوش خانه یک گشاد شده وروغن کم میکند
چون این خانه به خاطر اینکه دراول مسیر آب قرار دارد
سرد کار میکند.
دوستان فنی اگربرای این مورد دلیل علمی دارند
خواهشمندم به جی میل بنده ارائه بدهند.
من ef7 معمولی داشتم مشکلی برخورد نکردم آیا ایراد شاتون زدن و خرابی مربوط به توربو دارهاست؟
شاتون پلاس اومد ????
ماکسیما سوار شین.ماشینای زپرتی ایران رو باید ریخت دستشویی
موتورجدیدهم زیاد دارید.
مسئله مهم اینه که به پول سمند در ایران میشه یک تویوتا کمری در دبی خرید.این آدمو ناراحت میکنه.سمند یا پراید یا..ماشینهای بدی نیستند،بالاخره ماشین هستند،ولی به چه قیمتی ؟و مهم تر اینکه چرا به اون قیمت؟
در هوای سرد ، کسی میدونه چرا
ضعیفی یاتاقان متحرک رابطی به شیطون زدن یا باتلاق زدن ندارد این مشکل از جای دیگه میتونه باشه مثلا از فاصله سر پیستون ها تا سرسیلندر اکثر خودروهای که شتاب و قدرت بیشتر دارند یه نوعی مشکلاتی دارند مثلا در بعضی از خانواده پژو ایرانی ذوب کردن پیستون را داریم.دوستانی که در خدمات مکانیکی فعالیت میکنند موقع جمع کردن موتور یمقدار ی از سر پیستون ها را تراش بدند و نتیجه را ببینند
من چ دنا پلاس بورسی گرفتم کلا ۲۰۰ کیلومتر راه رفتم موتورش صدا میده رفتم نمایندگی و مکانیک هم دیده، متاسفانه موتورش یاتاقان زده.
بنظرم با کیفیت های متفاوت میسازن.
دور بالا هم زیاد رفتم مشکلی نداره راحت میره
بنده از برج پنج ۸۹ بمدت ۱۲ سال ای اف سون داشتم خودم خشک خریدم و آببندیش کردم، اما دو سه سال آخری که داشتم در حقش کوتاهی کردم وگرنه هنوز کلی برام کار می کرد به عنوان مثال یه بار روغنش عوض کردم که دیدم در کمال تعجب، یک لیتر روغن داشت ولی با این حال هرگز شاتون نزد و حتی موتورش باز نشد یا مثلا ۸ سال سوارش بودم جنتای پشت موتورش چک نکردم که پوسیده بود و باعث شد که توی جاده جوش بیاره و واشر بزنه البته جالبتر اینه که من این ماشینو سه سال باهاش عسلویه کار می کردم و بارها و بارها بدلایل مختلف جوش میاورد مثلا یه بارش عجله داشتم آب رادیاتو که چک کردم تلفنم زنگ خورد، یادم رفت در رادیات رو ببندم و جوش آورد ولی وقتی جوش میاورد، حرکت نمیکرد و به نوعی به راننده میفهمونه که جوش آوردم بعد از شاید ده بار جوش آوردن دیگه مجبور شد واشر بزنه ولی حدود ۳۵۰ هزارتا باهاش رفتم اما تند نمی رفتم فقط بعضی مواقع برای تنوع و امتحان، بالای ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت باهاش رفتم کپسولشم بزرگ بود و در سرعت ۱۰۰ و ۱۱۰ کیلومتر با یه کپسول تا ۴۴۰ کیلومتر هم البته تو زمستون که کپسولش بیشترین میزان گاز رو تو خودش جا میداد رفتم، خلاصه من که ازش راضی بودم هرچند که عیب برقی به هم میزد اونم بخاطر حرارت موتور به وایرها که باعث پوسیدگی میشد و باید کل وایرا رو عوض کرد و توی این ۱۲ سال، یک بار تمام وایراش رو عوض کردم. عمر هر ماشینی به روغنشه باید حواستون باشه که در حقش کوتاهی نکنید که ازتون دلگیر میشه و مثل ماشین من به روغنسوزی میوفته ولی کاملا مخالفم با این نظر که میگن شاتون میزنه چون خودم با چشم دیدم که با یه لیتر روغن داشت کار میکرد