رویداد۲۴ هدی کاشانیان: بنابر روایات اسلامی در هنگامه ظهور منجی بشریت از سمت یمن، شخصی برای یاری امام زمان (عج) قیام خواهد کرد که نام او «سیدیمانی» است. روایات متعددی از اهل بیت (ع) درباره انقلاب اسلامی و زمینه ساز ظهور حضرت مهدی (عج) در یمن وارد شده است که برخی از آنها اسناد معتبری هستند و حتمی بودن وقوع این انقلاب را تصریح میکند، حتی برخی از روایات انقلاب اسلامی یمن را در زمان ظهور، هدایت بخشترین درخششها بطور مطلق به حساب میآورد و وقت آن را، هم زمان با خروج سفیانی در ماه رجب یعنی چند ماه قبل از ظهور حضرت مهدی (عج) و پایتخت آن را صنعا معرفی میکند.
نام اصلی و قطعی یمانی مشخص نیست، زیرا در اخبار و روایات، نامهای مختلفی برای او ذکر شده است. اما اینکه این نامها واقعی باشد یا نام مستعار، مشخص نیست. نامهایی که برای او ذکر شده عبارتند از:
• حسین یا حسن
• صالح
• اصبغ بن زید
• اصبغ بن یزید
البته از این روایات اینگونه برمیآید که اصبغ بن یزید، همان اصبغ بن زید است. روایات اشاره کردهاند که نسب او، یمانی قرشی هاشمی قحطانی است. او از روستایی به نام بکلی که در یک منزلی پشت صنعا است، خروج میکند پدرش قرشی و مادرش یمانی است.
در باور شیعه، یکی از انقلابهای زمینهساز ظهور مهدی است که در روایات، به حتمی بودن آن تصریح شده است؛ یمانی منسوب به یمن است و از آن دیار قیام میکند؛ چنان که جعفر صادق گفته است: «قبل از قیام قائم، وقوع پنج علامت حتمی است: یمانی، سفیانی، صیحه آسمانی، کشته شدن نفس زکیه و فرو رفتن در بیابان.» در بعضی روایات، قیام یمانی و پرچم او را هدایت کنندهترین پرچمها دانسته و یاری کردن آن را واجب شمرده و نام او را حسن یا حسین از نسل زید بن علی دانسته است؛ چنان که جعفر صادق (ع) گفتهاست: «خروج این سه تن: خراسانی، سفیانی و یمانی در یک سال و یک ماه و یک روز اتفاق میافتد، پرچم یمانی از همه هدایت کنندهتر است؛ زیرا او دعوت به حق میکند.»
در برخی روایات نیز آمده خروح او در یمن است نه عراق و همراه و هم زمان با خروج خراسانی و سفیانی است. او شخصاً قیام نمیکند بلکه قیام جمعی داشته و دارای لشگر مسلحی است که در مقابل سفیانی قرار میگیرد. براساس برخی احادیث، پرچمی که یمانی بلند میکند و کسانی که به دنبال او به حرکت در میآیند، در مسیر هدایت و در رسیدن به حق و امام زمان، در وضعیت بهتری نسبت به سید حسنی و یاران او قرار دارند. شاید دلیل این برتری، آن باشد که بنا بر حدیثی از امام صادق (ع) همه یاران سید حسنی، در زمره یاوران امام مهدی (ع) قرار نمیگیرند.
در آن شرایط و اوضاع بحرانی و آشفته که سفیانی دست به حمله میزند و شهرهای زیادی را به اشغال خود درمیآورد و در شرایطی که گروهها و حزبهای مختلف به رقابت سیاسی و به جنگ برای به دست آوردن قدرت میپردازند و در کنار حملات گسترده، ضد مذهب اهل بیت (ع)، تحرکاتی اصلاحگرانه و حقیقی نیز پا به عرصه وجود خواهد گذاشت و به مقابله با این حملات خواهد پرداخت.
در این شرایط یک انقلابی قحطانی از اهل یمن به حرکت درمیآید و تلاش میکند رهبر نیروهای مخالف ستمگران باشد و در مقابل آنها بایستد. او شعار اصلاح جامعه و تلاش برای بهبود بخشیدن اوضاع مردم و نجات آنها از بدیها و مصیبتهای مختلف سر میدهد. در این زمان، یمن عرصه نبرد دو جریان اصلاحگرایانه و ستمگران میشود. یمانی دارای گرایشهای اصلاحگرایانه است و تصمیم میگیرد برای مقابله با ضد ارزشها به پا خیزد و قیام کند. یمانی کمکم رهبر جریان اصلاحطلبی میشود که خواهان نابودی ستم و تروریسم است. دعوت او در آغاز، یک دعوت فرهنگی برای بازگشت به اصول اسلام ناب محمدی است و خواهان کنار گذاشتن خشونت میشود و میخواهد همگی با صلح و آرامش در کنار هم زندگی کنند.
دو جنبش یمانی و خراسانی در زمان ظهور، فعالیتهای همراه با پشتکار زیادی دارند. جریانهای منطقه جهانی تلاش میکنند این دو را از میان بردارند. این دو جنبش با هم، همکاری خواهند کرد، زیرا تکروی، باعث نابود شدن هر یک توسط سپاه سفیانی میشود.
در سالهای اخیر کلیپی درباره ظهور منجی بشریت ساخته شد که در آن آیتالله خامنهای را «سیدخراسانی» و سیدحسن نصرالله را «سیدیمانی» دانسته و معرفی کردند. این کلیپ واکنشهای بسیاری را در بر داشت تا جایی که سیدحسن نصرالله تطبیق نشانههای ظهور بر افراد را باعث ایجاد تزلزل در اعتقادات مردم و جامعه دانست و در انتقاد از این کلیپ گفت: «من تطبیق علامات را نه صلاح میدانم و نه جایز و این به ضرر بحث عمیق مهدویت است و مورد سوءاستفاده واقع میشود. نه من سیدیمانیام، نه آیتالله خامنهای، سیدخراسانی».