رویداد۲۴ حسین فلاحی: حملکننده تجهیزات سنگین و تانک Oshkosh 1070F (8×8) در سال 2001 به عنوان جدیدترین حملونقل تانک ارتش بریتانیا پذیرفته و جایگزین اسکمل کمندر شد.
این وسیله نقلیه از سال 1992 توسط Oshkosh در حال تولید بوده و بیش از 2600 دستگاه از آن با موتورهای مختلف مانند 1070E و 1070E1 به ارتش ایالات متحده تحویل داده شده است. نسخه بریتانیایی یعنی 1070F باید مطابق با قوانین اروپا در مورد انتشار گازهای گلخانه ای (EURO III) عرضه می شد.
قرارداد حمل و نقل کننده سنگین ارتش بریتانیا به عنوان یک ابتکار مالی خصوصی 20 ساله به کنسرسیوم فستراکس اعطا شد. فستراکس قراردادی به ارزش 290 میلیون پوند برای 92 کامیون تراکتور، 89 نیمه تریلر King GTS 110/7 به همراه سه سیستم بازیابی Tru-Hitch دریافت کرد. این سفارشات بین سال های 2003 و 2004 توسط Oshkosh تحویل داده شد.
Oshkosh 1070F HET دارای همان شاسی و اکسل اولیه مدل M1070 است، اما کابین، موتور و گیربکس برای برآورده کردن الزامات اروپایی تغییر کرده است.
کابین یک وسیله تمام فولادی با دو در است که شش صندلی دارد. راننده و سرنشین جلو روی صندلیهای معلق و چهار سرنشین عقب روی یک صندلی نیمکتی قرار دارند که میتواند به دو طبقه دو طبقه تبدیل شود.
کابین 1070F دارای 2.59 مترعرض (3.67 متر با احتساب آینه ها)، 3.74 مترارتفاع ،9.49 طول متر، فاصله از زمین 0.40 متر و وزن بدون بار 20 تن است (وزن بدون بار با تریلر 46 تن است).
1070F مجهز به رادار جانبی Eaton VORAD برای تجسم نقاط کور در سمت نزدیک است و دارای ترمزهای S-cam ABS/ATC راکول ایر است.
1070F از موتور کاترپیلار C-18 استفاده می کند که یک موتور 18.1 لیتری شش سیلندر خطی توربوشارژ و پس از خنک شدن دیزل است که می تواند 700 اسب بخار و گشتاور 2576 نیوتن متر در 1300 دور در دقیقه تولید کند. این وسیله نقلیه نیروی لازم را برای جابجایی وزن ناخالص 118050 کیلوگرمی خود (مخزن چلنجر II 72 تن) با سرعت 80 کیلومتر در ساعت بر روی سطوح آسفالت و 38 کیلومتر در ساعت در شیب 2.5 درصد تامین می کند.
1070F دارای گیربکس Allison HD 4076P، هفت سرعته اتوماتیک با مبدل گشتاور TC-561 است. این کامیون حداکثر سرعت 85 کیلومتر در ساعت دارای ظرفیت کلی سوخت 947 لیتر با برد 325 مایل است.
Oshkosh همچنین دارای یک سیستم باد کردن لاستیک مرکزی (CTIS) است که می تواند باد تایر را حتی اگر گلوله ای از آن عبور کند نگه دارد. لاستیک های مورد استفاده برای بریتانیایی1070F میشلین 425/95 R20 بدون تیوب 22 لایه هستند.
دکل دارای یک وینچ دوقلو با ظرفیت کشش دوگانه 24.9 تن است و از یک تریلر هیدرولیک کینگ جی تی سی 100، 26 تنی به طول 17.28 متر استفاده می کند. پنج محور فرمان بر روی تریلر وجود دارد، محورهای 1، 4، 5، 6 و 7 و کل وسیله نقلیه دارای دایره چرخشی 30.5 متر و عمق حرکت 0.7 متر است.
سیستم فرمان برای دکل، آکرمن دو محوره (جلو و عقب) با هیدرولیک یکپارچه با چرخ دنده های فرمان دوگانه در محور جلو است. 1070F دارای یک پک برق کمکی دیزلی متشکل از یک دیزل تزریق مستقیم دو سیلندر Lister Petter LPA2 برای تامین نیروی هیدرولیک پشتیبان برای تنظیم هیدرونک (Hydroneck)، تنظیم تعادل فشار سیستم فرمان برقی و افزایش قدرت، و افزایش سیستم تعلیق است. این سیستم همچنین می تواند در استارت سرد برای موتور اصلی استفاده شود.
بدنه: هشت چرخ محرک HET
طول: 9.49 متر برای دکل و 17.28 متر برای تریلر
عرض: 3.67 متر با احتساب آینه ها
ارتفاع: 3.74 متر
وزن: 20 تن برای دکل
موتور: پیشرانه دیزلی 18.1 لیتری شش سیلندر خطی توربوشارژ که میتواند 700 اسب بخار قدرت و 2576 نیوتن متر گشتاور در 1300 دور در دقیقه تولید کند