صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 13
کد خبر: ۳۷۲۷۰۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۸ - ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
در رویداد۲۴ بخوانید:

باور‌های نادرست درباره تغذیه با شیر مادر

امروز تغذیه با شیر مادر دست‌کم در نخستین سال زندگی نوزادان تایید شده است و تمام دنیا در تلاشند تا تمام مادران و فرزندان بتوانند از این موهبت استفاده کنند و هیچ‌ عامل خارجی مانع از این امر نشود.

رویداد۲۴ نازنین فرزان‌جو: امروز اهمیت شیر مادر و تغذیه نوزاد با آن بر کسی پوشیده نیست و در تمام دنیا تلاش می‌شود این کار انجام شود و هیچ مانع خارجی نتواند این موهبت را از مادر و فرزند بگیرد.

به گزارش رویداد۲۴ همه می‌دانیم که زنان به‌ویژه در محل کار شاید امکان شیردادن به فرزند خود را نداشته باشند به همین دلیل سازمان ملل متحد خواستار حمایت بیش‌تر از زنان برای شیردهی به فرزندان خود در محل کار شده است.
این طرح در راستای کارزار سالانه‌ای است که برای بالا بردن نرخ تغذیه با شیر مادر در جریان بوده است.

براساس بر اطلاعاتی که در این کارزار منتشرشده است احتمال مرگ پیش از یک‌سالگی در نوزادانی که از شیر مادر تغذیه نمی‌کنند ۱۴ بار بیشتر از نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند. سازمان ملل خواستار گسترش مرخصی با حقوق برای مادران، وقت استراحت مخصوص برای شیر دادن به نوزاد و اتاق‌های اختصاصی در فضای کار است که مادران بتوانند به نوزاد خود شیر بدهند و یا شیر خود را برای نوبت‌های بعدی شیردهی بدوشند.

هنوز در جوامع گوناگون باور‌های نادرست فراوانی وجود دارند که مانع تلاش زنان برای شیر دادن به فرزندان خود می‌شوند.

باور‌های نادرست رایج در مورد تغذیه با شیر مادر

در تمام دنیا و به‌ویژه در میان مادرانی که نخستین تجربه شیردهی خود را دارند باور‌های نادرستی وجود دارد که سبب ترس آن‌ها از شیردهی می‌شود. در این نوشته می‌خواهیم به چند مورد از باور‌های نادرست در این زمینه بپردازیم.

باور۱: تغذیه با شیر مادر دردناک است

این‌که شیردادن به نوزاد دردناک است یک باور نادرست است. اگرچه شاید در ابتدا به دلایلی مادران این درد را تجربه کنند، اما این دردی نیست که مدام و به هنگام شیردهی تکرار شود.

ممکن است در ابتدای شیر دادن کمی احساس ناراحتی پیش بیاید باید بدانید این مورد بسیار عادیست و نوک پستان‌ها، چون هنوز به شیردادن خو نگرفته‌اند حساس می‌شوند،

اما شیر دادن نباید آزاردهنده و همراه با درد شدید باشد. اگر چنین شود به این معنی است که نوک پستان‌ها به‌احتمال زیاد عفونی شده‌اند و یا این‌که نوزاد به‌درستی پستان مادر را به دهان نمی‌گیرد.

کمی احساس ناراحتی در اوایل شیر دادن عادی است و عادت کردن به آن به‌ویژه برای زنانی که بار نخست است مادر می‌شوند ممکن است کمی طول بکشد. اما اگر میزان درد و ناراحتی زیاد باشد می‌توان با پزشک، ماما و یا پرستار صحبت کرد.

باور ۲: اگر از همان اول شروع نکنید، نمی‌توانید شیر مادر بدهید

یکی دیگر از باور‌های نادرست در مورد تغذیه با شیر مادر این است که اگر از روز نخست به فرزند خود شیر ندهید دیگر نمی‌توانید این کار را انجام دهید.

هر چیزی که مادران را به دادن شیر خود به نوزادان تشویق کند از بسیاری جنبه‌ها برای سلامت انسان‌ها مفید است. هر نوع محدود کردن و مانع‌تراشی در رفتار انسانی با قرار دادن محدوده زمانی پایه و اساس علمی ندارد.

البته اگر نوزادان از همان لحظه اول پستان به دهان گرفتن را یاد بگیرند فواید بسیار زیادی دارد.

تغذیه مناسب یکی از واضح‌ترین فواید آن است. همین‌طور شیر دادن بلافاصله بعدازآن زایمان به جمع شدن رحم که می‌تواند خونریزی رحمی را کند و متوقف کند کمک می‌کند. در چند روز نخست پس از زایمان بدن انسان نوع خاصی مایع پروتئینی به نام کلوستروم تولید می‌کند. این ماده‌ای غلیظ و مغذی است که شیر دادن به نوزاد با آن شروع می‌شود.


بیشتر بخوانید: ریسک‌ها و خطرات عمل‌های لاغری


باور ۳: اگر به نوزاد شیر مادر می‌دهید نمی‌توانید دارو بخورید

یکی از نگرانی‌های مادران در مورد مصرف دارو و تاثیر آن روی نوزاد خود هستند.

واقعیت این است که همه دارو‌ها به میزان بسیار کم از شیر مادر به نوزاد منتقل می‌شوند. اگر پزشک از شما خواسته دارویی مصرف کنید می‌توانید از او دراین‌باره بپرسید، اما به‌احتمال زیاد پاسخ این است که دارو برای نوزاد شما خطری ندارد.

تعداد کمی دارو وجود دارند که نباید در دوران شیردهی آن‌ها را مصرف کرد. معمولاً این دارو‌ها برای درمان بیماری‌های خاص و جدی مانند سرطان مصرف می‌شوند. دارو‌های دیگری هم هستند که باید سود و زیانشان به‌دقت مورد بررسی قرار بگیرد. باید به هر زنی که در دوران شیردهی برایش دارویی تجویز می‌شود اعتمادبه‌نفس داده شود تا بتواند پرسش‌هایش را از پزشک در مورد دارو بپرسد.

باور ۴: در دوران شیردهی باید از خوردن غذا‌های ادویه‌دار خودداری کنید

از باور‌های نادرست و بسیار رایج در مورد شیردهی نوع تغذیه مادر است.

در دوران شیردهی ممانعتی در مورد خوردن هیچ غذایی وجود ندارد. اما این را هم باید بدانیم که ترکیب شیر شما کاملاً تحت تأثیر رژیم غذایی شما قرار می‌گیرد. در بعضی موارد مادران خود متوجه یک نوع الگو رفتاری مرتبط با رژیم غذایی‌شان می‌شوند.

گاهی شما به‌عنوان مادر متوجه تغییری در رفتار نوزاد می‌شوید که ممکن است تحت تأثیر غذایی باشد که خورده‌اید. اما هیچ غذای ویژه‌ای نیست که بتواند برای فرزند شما زیان‌بار یا از دید پزشکی خوردن آن منعی داشته باشد.

باور ۵: اگر می‌خواهید به نوزاد شیر مادر بدهید، نمی‌توانید همراهش از شیر خشک استفاده کنید

این‌که اگر نوزادی شیر مادر می‌خورد دیگر نمی‌تواند از شیرخشک استفاده کند یک باور نادرست است، اما این موضوع را مدنظر داشته باشید تولید شیر در بدن مادر وابسته به یک سیستم عرضه و تقاضا است. بدن مادر به شکل شگفت‌انگیزی به‌اندازه‌ای که برای نوزاد کافی باشد شیر تولید می‌کند. وقتی نوزاد پستان مادر را می‌مکد، هورمونی در بدن ترشح می‌شود و این هورمون باعث می‌شود درست همان اندازه که نوزاد شیر می‌خواهد برایش تولید شود. درنتیجه اگر شما به نوزادی با جثه کوچک شیر می‌دهید، یا به نوزادی با جثه بزرگ‌تر و یا حتی دوقلو‌ها، بدن شما میزان کافی شیر برای آن‌ها تولید خواهد کرد.

اگر هم‌زمان با اینکه شیر خود را به نوزاد می‌دهید، شروع به دادن شیر خشک کنید، این چرخه طبیعی تولید شیر در بدن دچار اختلال می‌شود. یعنی بدن شما سیگنال‌های کافی از نوزاد که شیر می‌خواهد دریافت نمی‌کند. اگر شما به‌اندازه کافی شیر در پستان ندارید و برای همین شروع به دادن شیر خشک می‌کنید، شیر خشک دادن می‌تواند راه‌حل کوتاه‌مدتی باشد، اما در طولانی‌مدت مشکل را بزرگ‌تر می‌کند.

باور۶: اگر بیمار هستید نباید به نوزاد شیر مادر بدهید

شاید شما هم شنیده باشید مادری که بیماری است نباید به فرزند خود شیر دهد. توجه داشته باشید این یک دروغ بزرگ است. تنها درصورتی‌که مادر مبتلابه ویروس اچ آی وی و یا هپاتیت باشد نباید به فرزند خود شیر مادر بدهد. این ویروس‌ها می‌توانند از طریق شیردهی به فرزند منتقل شوند.

 

نظرات شما