صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 08
کد خبر: ۳۸۲۹۴۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۱۷ شهريور ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۶ نظر

پاسخ قاطع دفتر رئیس جمهور به کیهان؛ رفتار‌های فراقانونی و سلیقه‌ای را تحمل نخواهیم کرد | پافشاری کیهان به مقابله با دولت

دفتر رئیس جمهور خطاب به کیهان نوشت: دولت وفاق ملی، با درک عمیق از اهمیت نقش دانشگاه‌ها در پیشرفت و توسعه کشور متعهد به ایجاد فضایی پویا، عادلانه و قانونمند در محیط‌های دانشگاهی است.

رویداد ۲۴ | کیهان بعد از روز‌ها تاختن به دولت و خط و نشان برای پزشکیان پیرامون مسائل مختلف مثل بازگرداندن دانشجو‌ها و اساتید اخراجی، با جوابیه جدی و قاطعانه دفتر رئیس جمهور مواجه شد.

در این جوابیه آمده است: «جناب آقای شریعتمداری

مدیرمسئول محترم روزنامه کیهان

سلام علیکم.

احتراماً پیرو درج مطلبی با عنوان «بازگشت غیرقانونی اخراجی‌های قانونی آقای پزشکیان! با کدام توجیه؟» در تیتر اول آن روزنامه در تاریخ ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ که حاوی برخی ادعا‌های نادرست و تفسیر ناصواب از اظهارات ریاست محترم جمهوری در یکی از سخنرانی‌های اخیر می‌باشد، نکات زیر به‌عنوان جوابیه ایفاد می‌شود و لازم است برابر ماده ۲۳ قانون مطبوعات با رعایت دقیق ضوابط معین شده در قانون مورد نظر، در شماره روز شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ منتشر شود.

یک/ دستور ریاست محترم جمهوری مبنی بر بازنگری وضعیت اساتید و دانشجویانی که به صورت سلیقه‌ای یا با تفاسیر تنگ نظرانه از قوانین دچار محرومیت از تدریس یا تحصیل شده‌اند کاملاً در چارچوب قانون و اختیارات قانونی رئیس جمهور اسلامی ایران صادر شده است. این دستور نه تنها به معنای نقض یا نادیده گرفتن قوانین نیست بلکه تاکیدی بر اجرای دقیق‌تر و عادلانه‌تر قوانین موجود به شمار می‌آید.

دو/ این اقدام در راستای تحقق عدالت در نظام آموزش عالی کشور صورت می‌گیرد. دولت وفاق ملی در عین حال که متعهد به حفظ نظم و وزانت علمی محیط‌های دانشگاهی است، اما رفتار‌های فراقانونی و سلیقه‌ای را که آزادی بیان و اندیشه در محیط‌های دانشگاهی را محدود کند، تحمل نخواهد کرد. دولت مصمم به اجرای قانون است، این مسیر با اراده مردم آغاز شده و فضاسازی‌ها و مخالفت‌ها آن را متوقف نخواهد کرد. دانشگاه تراز انقلاب اسلامی، چنانکه بزرگان و پیشگامان انقلاب از جمله امام راحل (ره)، مقام معظم رهبری و شهید استاد مطهری تبیین کرده‌اند، محل تضارب آرا و اندیشه‌هاست. از نگاه دولت پویایی و بالندگی علمی کشور در گرو آزادی اندیشه و تبادل نظر در فضایی امن و آرام است.

سه/ یادداشت‌نویس روزنامه کیهان در عین حال که از دستور رئیس جمهور محترم برای بازنگری در پرونده دانشجویان یا اساتید اخراجی برآشفته، اما خود در موضوع دیگری خواهان بازنگری در پرونده دانشجویانی است که آن‌ها را از نظر سیاسی هم طیف خود می‌داند صرف نظر از اینکه این نوع برخورد‌های دوگانه و سیاست‌زده چقدر نکوهیده و خلاف شأن رسانه‌ای در تراز جمهوری اسلامی است، طرح این مسئله خود به معنای پذیرش امکان اجحاف در گذشته و تأکید بر ضرورت بازنگری است. با تمام این اوصاف، برای رفع نگرانی روزنامه کیهان، لازم به تاکید است که رویکرد دولت در بازنگری پرونده‌ها، رویکردی جامع و فراگیر است که تمامی موارد احتمالی بی‌عدالتی را در بر می‌گیرد.

در پایان لازم به تاکید است که دولت وفاق ملی، با درک عمیق از اهمیت نقش دانشگاه‌ها در پیشرفت و توسعه کشور متعهد به ایجاد فضایی پویا، عادلانه و قانونمند در محیط‌های دانشگاهی است. ما بر این باوریم که تنها از طریق گفتگوی سازنده، نقد منصفانه و احترام به حقوق تمامی اعضای جامعه دانشگاهی می‌توان به اهداف والای نظام آموزش عالی دست یافت. از رسانه‌ها انتظار می‌رود که در این مسیر حساس و مهم نقش سازنده و روشنگرانه خود را ایفا کنند. رسانه‌ها می‌توانند با انعکاس دقیق و منصفانه، واقعیت‌ها به شکل‌گیری فضای گفتگو و تعامل سازنده میان دولت دانشگاهیان و جامعه کمک کنند. ما از تمامی رسانه‌ها دعوت می‌کنیم تا با پرهیز از فضاسازی‌های غیرسازنده و جهت‌گیریهای، سیاسی در مسیر ارتقای کیفیت آموزش عالی کشور گام بردارند. بدیهی است که اجرای عدالت و قانون بدون تبعیض و با در نظر گرفتن مصالح عالی کشور، همواره سرلوحه اقدامات این دولت خواهد بود.

روابط عمومی ریاست جمهوری اسلامی ایران».

 

ناگفته نماند که کیهان نیز همانطور که از این روزنامه انتظار می‌رفت، همین جوابیه را بهانه انتقادات تکراری از دولت کرده است. کیهان نوشته: «حداقل درخصوص دانشجویان اخراجی که بیشترین بخش از گزارش کیهان به آن اختصاص یافته بود، در کلام دکتر پزشکیان به صراحت سخن از بازگرداندن دانشجویان و نه دستور بازنگری پرونده آن‌ها شده است و اتفاقاً یکی از انتقادات کیهان به این سخنان این بود که چرا جناب رئیس‌جمهور به جای دستور بازنگری پرونده دانشجویان اخراجی، با یک دستور کلی و غیر منطبق با قانون، صرفاً خواستار بازگشت دانشجویان شده‌اند؟!»

کیهان درباره عدالت آموزشی نیز نوشته:  «ظاهرا دوستان تنظیم‌کننده این جوابیه نیز خیلی اعتقادی به بازنگری و بررسی پرونده دانشجویان اخراجی و کنکاش بر روی اینکه فلان دانشجو یا استاد اخراجی بر اساس کدام علت اخراج شده‌اند ندارند و بدون اینکه توضیح بدهند دقیقاً کجا و چه وقت محدودیت در آزادی بیان و اندیشه در محیط‌های دانشگاهی باعث اخراج شده است پیشاپیش رفتار‌های غیرقانونی و سلیقه‌ای را دلیل این اخراج‌ها می‌دانند!»

کیهان به بهانه انتشار بیانیه، بخش‌های عمده‌ای از گزارش‌های قبلی خود علیه دولت را دوباره منتشر کرده و نوشته: « تکرار یا اعتقاد به واژه وفاق ملی نباید باعث شود که دانشجو یا استادی که در حوادث و اغتشاشات سال ۱۴۰۱ به بدترین شکل همسو با تلاش دشمن برای نابودی ملت و کشور، مشغول آشوب و تحریک و میدان‌داری در اغتشاشات و توهین به ارزش‌ها و ساحت دانشگاه بوده است به جای بازخواست و پاسخگویی یا عذرخواهی به محیط دانشگاه بازگردد. در روز‌های اخیر شاهد برکناری دکتر انتظاری استادی انقلابی و با تجربه از ریاست دانشکده صرفا به دلیل یک سهو کلامی و با وجود عذرخواهی بودیم آیا این اقدام با ادعای دوستان در مورد احترام به اساتید و وفاق ملی سنخیت دارد؟ آیا بازگشت بدون عذرخواهی میدان‌داران اغتشاشات در دانشگاه در کنار برکناری پس از عذرخواهی به خاطر یک خطای کلامی گویای نگاه علمی دوستان است یا اعمال سیاست‌زدگی‌های مخرب؟!»

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
۱۶:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
آقای پزشکیان درب کیهان پاچه خوار وبی مصرف رو ببندید
ناشناس
۱۶:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
پاسخ به کسب که خود اعتراف میکند به این روند ادامه خواهد داد یعنی مخالفت و دشمنی از ابتدای انتخابات با دولت و ملت رای دهنده یا حامی دولت .بر هر نحو ممکن .با هر لفاظی و مغالطه ‌‌باهر ابزار لازم .تقسیم به خودی و غیر خودی .حمله به روحانی حق گو .مغالطه آماری .نشر کذب .حتی اگر از دشمن کمک گیرد .
علی
۰۵:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
روزنامه نا محترم کیهان دقیقا موضع نفاق را در مقابل وفاق پیش گرفته و همچنان می‌تازد آقای شریعت مداری که در سایه دفاع از مردم آشوب می‌کند خود را به نابینایی زده و نمی‌بیند این دستور کسی است که انتخاب مردم است ،ورشکسته های سیاسی بدانند که انتخاب مردم وفاق است نه نفاق
عبدالله موحد
۱۹:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۷
از دفتر رئیس‌جمهور توقع این بود که شعاری پاسخ ندهد
ناشناس
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۷
آقای شریعتمداری و کیهانش هیچگاه حرفی‌ یا قدمی‌ سازنده نداشته است . پاچه خ....تهمت و افترا کار اصلی‌ و شبانه روزی ایشان بوده و طبعا ادامه خواهد داشت. کیهان کارش همیشه نفاق بوده ولی‌ از طرف دیگر همیشه رویین تن و مصون از هر احقاق عدالت میباشد و سوال همیشه بی‌ جواب اینجاست که این مسونیت از کجا شامل ایشان میشود؟
ناشناس
۱۰:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۷
روزنامه بی منطق و جناحی و پر رو
نظرات شما