صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

دوشنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 09
کد خبر: ۳۸۳۳۷۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۶ - ۱۹ شهريور ۱۴۰۳

آخرین خبر از تلاش‌ها برای احیای مذاکرات| اروپا: با پزشکیان و عراقچی ارتباط برقرار کردیم

پیتر استانو سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با طرف‌های برجامی برای باز نگه داشتن کانال‌های ارتباطی و امکان ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای در تماس است.

رویداد ۲۴| روی کار آمدن دولت جدید در ایران و همکاری نزدیک پزشکیان با ظریف، همچنین انتخاب عراقچی به عنوان وزیر خارجه این امید را ایجاد کرد که شاهد گشایش‌هایی در حوزه سیاست خارجی و مشخصا احیای مذاکرات و نهایتا رفع تحریم باشیم.

رایزنی‌های عراقچی در اولین روز‌های شروع کار دولت با مورا و بورل نیز اقدامی بود که در همین راستا تفسیر شد. ابراز تمایل گروسی به سفر به ایران و دیدار با مقامات کشورمان را نیز باید به لیست تحولات اخیر افزود.

در همین راستا اظهارات اخیر مقام اروپایی مبنی بر ارتباط با عراقچی و پزشکیان و تلاش برای احیای مذاکره نیز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

پیتر استانو سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با طرف‌های برجامی برای باز نگه داشتن کانال‌های ارتباطی و امکان ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای در تماس است.

این مقام اروپایی درباره آینده روابط جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا و زمینه‌های مشترک همکاری با استقرار دولت چهاردهم در ایران گفت: «موضع اتحادیه اروپا روشن است. ما متعهد به یک سیاست جامع بر مبنای احترام متقابل هستیم که تمام گزینه‌ها را در برگیرد. ما آماده مشارکت در هر زمان و مکانی هستیم که منافع، همسو هستند».

او با بیان اینکه «دیپلماسی، مسیری است برای یافتن راه‌حل‌ها درباره موضوعات دارای حساسیت»، خبر داد: «ما با مقامات دولت جدید ایران از جمله مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور جدید و سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران در پرتو اظهارات آن‌ها مبنی بر اینکه به‌دنبال بهبود رابط با غرب هستند، ارتباط برقرار کرده‌ایم».

لازم به یادآوری است که مسعود پزشکیان نیز چند قبل مقاله‌ای که تهران تایمز منتشر کرد، نوشته بود: «من آماده برگزاری گفتگو‌های سازنده با کشور‌های اروپایی هستم تا با تلاش مشترک، روابطمان را بر پایه اصل برابری و احترام متقابل، به مسیر صحیح هدایت کنیم».

اظهارات مقامات ایرانی و اروپایی درباره تلاش برای گسترش روابط در حالی است که رئیس جمهور کشورمان به زودی راهی نیویورک خواهد شد تا در نشست سالانه سازمان ملل شرکت کند. این سفر قطعا فرصتی است که در حاشیه آن دیدار‌های سازنده و مهمی با مقامات اروپایی نیز داشته باشد.

نظرات شما