صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 20
کد خبر: ۳۸۴۳۴۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۲ - ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
رویداد ۲۴ گزارش می دهد؛

مشخصات اسلحه ای کی ۴۷ | سلاحی مورد استفاده در ترور نافرجام ترامپ

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت‌های اسلحه ای‌کی-۴۷ خواهیم پرداخت.

رویداد ۲۴| حسین فلاحی: رایان وزلی روث، مالک ۵۸ ساله یک شرکت کوچک ساخت‌وساز در ارتباط با تلاش برای ترور دونالد ترامپ در فلوریدا دستگیر شد. پلیس مخفی آمریکا توانست لوله تفنگی مجهز به دوربین هدف‌گیری را از حصار‌های کلاب بین‌المللی ترامپ در وست پالم بیچ شناسایی کند. در پشت بوته‌ای که مظنون پنهان شده بود، پلیس یک قبضه مسلسل کلاشینکف ای‌کی-۴۷، یک دوربین گوپرو و کوله‌پشتی پیدا کرد. روث قصد داشت با اسلحه ای‌کی-۴۷ (AK-۴۷) ترامپ را ترور کند. در این مطلب به ویژگی‌های این اسلحه خواهیم پرداخت.

ای‌کی-۴۷ شاید گسترده‌ترین سلاح گرم در جهان باشد. این سلاح که از سال ۱۹۴۷ به طور یکسان توسط دشمنان و متحدان آمریکا حمل می‌شود، سلاح استاندارد پیاده نظام ۱۰۶ کشور در جهان است. تخمین زده می‌شود که ۱۰۰ میلیون ای‌کی-۴۷ از انواع مختلف در سراسر جهان وجود دارد.

ای‌کی-۴۷ یک سلاح محبوب در میان علاقه‌مندان به سلاح گرم، سربازان حرفه‌ای و تروریست‌ها است. در ایالات متحده، با توجه به تاریخچه و استفاده از آن در میان بسیاری از دشمنان سابق، به عنوان سلاح "مرد بد" شهرت دارد.

۱. "ای‌کی-۴۷" مخفف چیست؟

نام روسی آن آفتامات کلاشنیکف (Avtomat Kalashnikova) است. آفتامات در زبان روسی به معنای اسلحه خودکار می‌باشد.  نام این جنگ‌افزار نیز از نام طراح آن میخائیل کلاشنیکف گرفته شده است.   این نام از نام مخترعش، گروهبان ارشد میخائیل کلاشنیکف گرفته شد. او ظاهراً یکی از فرماندهان تانک تی-۳۴ مجروح در ارتش سرخ در طول جنگ جهانی دوم بود. ظاهرا، او سلاح‌های ساخته شده توسط نازی‌ها را تحسین می‌کرد.

مهندس سابق کشاورزی پس از پنج سال مهندسی، سلاح معروف خود را ساخت. این سلاح بر اساس طرح تعدادی از سلاح‌ها در آن زمان که عمدتاً اشتورم‌گور ۴۴ آلمان بود ساخته شد. اشتورم‌گور که به اختصار اس تی جی-۴۴ نامیده می‌شود، اولین تفنگ واقعی میان برد پیاده نظام بود. این سلاح گلوله سنگینی شلیک نمی‌کرد، اما همچنان می‌توانست آتش سنگینی ایجاد کند. ای‌کی-۴۷ نیز برای انجام همین کار طراحی شده است.

اما درخشش واقعی اختراع کلاشینکف در سادگی آن بود. این سلاح برای سهولت استفاده همه جانبه طراحی شده است: تعمیر آسان، نگهداری آسان.  

این سلاح آنقدر ساده و قابل اعتماد بود که اتحاد جماهیر شوروی شروع به صادرات انبوه آن کرد. این کشور از صادرات این سلاح به قدری درآمد به دست آورد که کلاشینکف تا پایان عمر در اتحاد جماهیر شوروی و بعداً روسیه تحت درمان ویژه قرار گرفت.

۲. آیا اسلحه‌های ای‌کی-۴۷ غیرقانونی هستند؟

قانونی بودن ای‌کی-۴۷ بستگی به این دارد که در چه کشوری این مطلب را می‌خوانید. در بسیاری از کشورها، داشتن یک اسلحه گرم مدل‌ای کی نه تنها قانونی است، بلکه ضروری است. اسلحه‌های مدل ای‌کی-۴۷ نیز در بسیاری از نقاط جهان ارزان هستند،   اما هر چه از مراکز تولید دورتر باشید، گران‌تر می‌شود.

بر اساس مطالعه‌ای در مورد جرایم فراملی در کشور‌های در حال توسعه، هزینه یک ای‌کی-۴۷ در بازار سیاه می‌تواند از ۱۵۰ دلار و در پاکستان تا ۳۶۰۰ دلار در دارک وب برای ارسال به ایالات متحده باشد. قیمت سلاح گرم خانواده‌ ای کی در آفریقا از این قاعده کلی مستثنی است اما معمولاً در بسیاری از کشور‌های آفریقایی بسیار ارزان‌تر است، زیرا تقاضا آنقدر زیاد است که بازار‌ها معمولاً اشباع می‌شوند.

۳. ای‌کی-۴۷ در یک دقیقه چند گلوله شلیک می‌کند؟

ای‌کی-۴۷ می‌تواند در حالت تمام اتوماتیک ۶۰۰ گلوله در دقیقه شلیک کند.

۴. ای‌کی-۴۷ چقدر کشنده است؟

ای‌کی-۴۷ مرگبارترین سلاحی است که تاکنون ساخته شده است. تعداد تلفات آن حتی در تعداد بسیار زیاد از سلاح‌های هسته‌ای بالاتر است. با این حال اولین ای‌کی-۴۷ بسیار سنگین بود و واقعاً برای هدف گیری ساخته نشده بود. کلاشنیکف می‌خواست سلاح فشرده‌ای بسازد که همچنان قدرت شلیک را در فاصله ۳۰۰ متری داشته باشد که بتواند گلوله‌ها را شلیک کند.

استفاده از یک کلاشینکف ۱۹۴۷ اصلی به عنوان یک سلاح استاندارد پیاده نظام به طور شگفت انگیزی دشوار بود، اما هنوز هم به راحتی تولید می‌شد و به راحتی مورد استفاده قرار می‌گرفت. AK‌های امروزی در واقع‌ای کی ام (مدرن شده) و انواع‌ای کی ام هستند. همه همچنان از آن به عنوان ای‌کی-۴۷ یا به سادگی "ای کی" یاد می‌کنند.

به گفته جراحان تروما در شهر نیویورک، این سلاح از یک گلوله ۷.۶۲ میلی‌متری دارای سرعت بالا استفاده می‌کند که می‌تواند تمام نواحی بدن را از بین ببرد. گلوله‌ها می‌توانند استخوان‌ها را بشکنند، اندام‌ها را پاره کنند و مواد دیگر را با چرخش در بدن به مایع تبدیل کنند  که قابل ترمیم نیستند.

۵. چرا ای‌کی-۴۷ سلاح محبوب تروریست‌ها است؟

در دسترس بودن و دوام ای‌کی-۴۷ آن را به سلاحی جذاب برای تروریست ها، شبه نظامیان و سایر سازمان‌های شبه نظامی غیرقانونی تبدیل می‌کند.

ای‌کی-۴۷ چه تلاش برای تصرف یک پایگاه نظامی درتاندرا یخ زده و چه برای سرنگونی یک دولت در جنوب صحرای آفریقا، ای‌کی-۴۷ واقعاً در هر محیطی حتی اگر داخل آب، گل، ماسه یا گل و لای بیفتد خوب کار می‌کند و همیشه در دسترس است.

نظرات شما