صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

سه‌شنبه ۰۳ مهر ۱۴۰۳ - 2024 September 24
کد خبر: ۳۸۴۸۵۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۰۳ مهر ۱۴۰۳
قاسم محبعلی دیپلمات سابق وزارت خارجه در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

حزب الله بلوف می‌زند که اسرائیل را می‌زند | دمکرات‌ها روی کار بیایند جنگ اسرائیل و فلسطین را کنترل می‌کنند | نتانیاهو به دنبال پیروزی ترامپ است

قاسم محبعلی دیپلمات سابق وزارت خارجه می‌گوید حزب الله در پاسخ به اسرائیل بلوف می‌زند چرا که می‌داند پاسخ اسرائیل می‌تواند بدون هیچ قاعده و قانونی باشد.

رویداد۲۴ | زینب غبیشاوی: اسرائیل همزمان با تخریب و حملات متعدد به غزه، به جنوب لبنان هم حملاتی را صورت داده. در پی این حملات تاکنون برخی از فرماندهان عالی‌رتبه حزب‌الله به شهادت رسیده‌اند. حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله نیز اعلام کرده به اسرائیل پاسخی می‌دهیم که از بدو تاسیس تاکنون ندیده باشد. برخی تحلیل‌گران معتقدند بالاگرفتن تنش میان حزب‌الله و اسرائیل بخشی از تلاش نتانیاهو برای تاثیرگذاری بر انتخابات آمریکا و حمایت از دونالد ترامپ است.

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در پیش است. رقابت کامالا هریس و دونالد ترامپ نزدیک بهم است و پیروزی هرکدام از آنها، می‌تواند تاثیر متفاوتی روی جنگ اسرائیل و فلسطین داشته باشد.

قاسم محبعلی کارشناس سیاست خارجی و دیپلمات سابق در گفت‌وگو با رویداد۲۴ به تشریح این وضعیت پرداخته است که در ادامه اهم این گفتگو را می‌خوانید:

*واضح بود اگر جنگ در غزه متوقف نشود، اسرائیل در مرحله بعدی جنگ را به لبنان می‌کشد. الان با توجه به اینکه غزه دیگر تهدید جدی برای اسرائیل نیست، جنگ را وارد لبنان کرده است و نتانیاهو هم علاقه زیادی دارد جنگ را گسترش دهد، زیرا الان فرصتی است که دولتش تداوم پیدا کند و برای پیروزی ترامپ هم کمک کند.

*حزب‌الله حداکثر کار خود را انجام می‌دهد، شاید بیشتر از این در توانش نیست و یا اگر هم باشد، احتیاط می‌کند چرا که اسرائیل می‌تواند مانند جنگ‌های دهه ۶۰ رفتار کند و طبیعتا آسیب را مردم عادی می‌بینند. اسرائیل هیچ محدودیتی ندارد و هیچ قاعده و قانونی را رعایت نمی‌کند. اگر شهروند اسرائیل کشته شود این مجوز را به خود می‌دهد که تعداد زیادی از شهروندان عادی و غیرنظامی را بکشد.


بیشتر بخوانید:

تمام هدف نتانیاهو از ترور هنیه در روز تحلیف پزشکیان، به‌هم زدن ارتباط ایران با غرب بود | فشار‌ دموکرات‌ها برای آتش‌بس، باعث سقوط دولت نتانیاهو می‌شود

برنده‌ها و بازنده‌های جنگ احتمالی ایران و اسرائیل چه کسانی هستند؟ | محبعلی: بازنده اصلی ترور هنیه، آقای پزشکیان است

امارات نفت ایران را به اسم خودش می‌فروشد/ با بن بست در همه امور مواجهیم و مسئولان قصد تجدیدنظر در سیاست کلی نظام را ندارند


*حزب‌الله ارتش کلاسیک و تعریف‌شده‌ای ندارد و عمده افراد چریکی در مناطق مسکونی زندگی می‌کنند و پوشش عادی دارند ولی هدف اسرائیل علاوه بر اینکه ممکن است حزب‌الله باشد، مردم عادی هم خواهد بود مانند همین انفجار پیجرها. حزب‌الله برای اینکه تلفات غیرنظامی بالا نرود، دستش در پاسخگویی به اسرائیل هم چندان باز نیست. 

*اگر جنگ گسترش پیدا کند اسرائیل مانند سال ۲۰۰۶ تمام تاسیسات زیربنایی لبنان را نابود می‌کند. به هر حال باید تلاش شود جلوی گسترش جنگ گرفته شود. به نظر می‌رسد اعراب و آمریکا علاقه‌ای‌ ندارند جلوی جنگ در لبنان را بگیرند، زیرا ممکن است همه آنها از اینکه اسرائیل حزب‌الله را تضعیف کند، نفع مشترک داشته باشند.

* واکنش حزب‌الله که گفته پاسخی می‌دهیم که از بدو تاسیس اسرائیل تاکنون به خود ندیده باشد، می‌تواند یک بلوف باشد تا اقدام عملی. بعید می‌دانم چنین امکانی در حزب‌الله باشد.

* اسرائیل کاملا حساب‌شده می‌زند و تعداد زیادی از فرماندهان حزب‌الله را شهید کرده است اما در عمل حزب‌الله یا حماس نتوانسته‌اند ضربات جدی به مراکز نظامی اسرائیل بزنند. اگر به فرماندهان اصلی نظامی و سیاسی و مراکز نظامی ضربه بزند بله ممکن است قضیه فرق کند، ولی اگر بحث زدن شهرها باشد، این فرصت به اسرائیل داده می‌شود که ‌واکنش‌های بسیار جدی و خطرناک از خود نشان دهد.

*همانطور که نتانیاهو و جمهوری‌خواهان علاقمند به ادامه جنگ هستند، دموکرات به دنبال مدیریت و کنترل جنگ و شاید رسیدن به یک آتش‌بس هستند. البته سیاست خارجی هیچ‌گاه برای مردم آمریکا اولویت اول در انتخابات نبوده است، اما مسئله اسرائیل تا اندازه‌ای متفاوت است و می‌تواند یکی از عواملی باشد که موقعیت دموکرات‌ها را تضعیف و به نفع جمهوری‌خواهان عمل کند. 

*شرایط هریس و ترامپ شرایط حساسی است و کامالا هریس با درصد کمی از ترامپ جلوتر است. این تعیین‌کننده نیست و در شرایطی که جنگ ادامه پیدا کند و گسترش یابد به نفع جمهوری‌خواهان خواهد بود. دموکرات‌ها خواهان کنترل جنگ هستند چرا که می‌توانند رای اعراب یا جوامع غیرسفیدپوست را جذب کنند و از سوی دیگر جمهوری‌خواهان تمایل دارند جنگ اوج بگیرد و یهودی‌ها و اعراب که به دموکرات‌ها رای می‌دادند، از دموکرات‌ها فاصله بگیرند یا اصلا در انتخابات شرکت نکنند.

*درباره اینکه قدرت اسرائیل باید حفظ شود، دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه با هم همراه هستند اما نحوه برخورد و پذیرش متفاوت است. دموکرات‌ها وجود دولت مستقل فلسطینی را با ملاحظاتی می‌‌پذیرند، در حالی که ترامپ و جمهوری‌خواهان نمی‌پذیرند و مانند نتانیاهو فکر می‌کنند. دموکرات‌ها آمادگی دارند که مذاکراتی را صورت دهند که فلسطینی‌ها هم به بخشی از حقوقشان برسند.

*اما دیدیم که ترامپ سفارت اسرائیل را از تل‌آویو منتقل کرد و قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل پذیرفت، انضمام جولان را پذیرفت، این بار هم از شهرک‌نشینان حمایت کرد و الان هم اگر به ریاست جمهوری برسد در کنار نتانیاهو غزه را پاکسازی خواهد کرد و در کرانه باختری هم موقعیت فلسطینیان را تضعیف خواهد کرد.

نظرات شما