صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

چهارشنبه ۰۴ مهر ۱۴۰۳ - 2024 September 25
کد خبر: ۳۸۵۱۷۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۳ - ۰۴ مهر ۱۴۰۳
رویداد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

مشخصات سوخو ۵۷؛ جنگنده رادارگریز و بیرحم روسی

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت‌های جنگنده سوخو-۵۷ فلون خواهیم پرداخت.

رویداد ۲۴| حسین فلاحی: سوخوی ۵۷ (Su-۵۷ Felon) که در ناتو با نام فلون شناخته می‌شود یک جت جنگنده چند منظوره، رادارگریز نسل پنجم روسیه است. این جنگنده توسط  شرکت هواپیمایی یونایتد که بخشی از شرکت دفاعی دولتی روستک روسیه است به منظور انهدام اهداف مختلف زمینی، هوایی و دریایی ساخته شده است.

 این جنگنده توسط دفتر طراحی سوخوی در شرکت هواپیمایی یونایتد توسعه داده شد. این هواپیما اولین پرواز خود را در فرودگاه موسسه آزمایش پرواز گروموف در اکتبر ۲۰۲۲ انجام داد. این هواپیما به مدت ۵۶ دقیقه در هوا ماند و پرواز خود را به نحو احسن انجام داد. این جت جنگنده نیز در سال ۲۰۱۸ در شرایط جنگی در سوریه با موفقیت آزمایش شد.

نیروی هوایی روسیه اپراتور اصلی این هواپیما است. روسیه در سال ۲۰۲۲، سوخو-۵۷ را در عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین برای پرتاب موشک‌های هوا به زمین یا هوا به هوای دوربرد به اوکراین بکار گرفت.

طراحی و ویژگی‌های جت جنگنده سوخو-۵۷

جنگنده پیشرفته سوخو-۵۷ دارای فناوری رادارگریز است. این جنگنده  با استفاده گسترده از مواد کامپوزیتی مانند پلیمر، فیبر شیشه و پرکننده‌های لانه زنبوری باربر آلومینیومی توسعه یافته است. این مواد رادارگریزی جنگنده را تضمین کرده  و پرواز کروز مافوق صوت را تضمین می‌کنند.

این هواپیما به جت‌های بردار رانش سه بعدی برای مانورپذیری بالاتر مجهز شده است. برخاستن کوتاه، محوریت شبکه و قابلیت‌های چند نقشی دیگر ویژگی‌هایی است که معیار‌های هواپیمای نسل پنجم را برآورده می‌کند.

اویونیک سوخو ۵۷

این جت جنگنده به مجموعه کاملاً جدیدی از سیستم‌های اویونیک یکپارچه مجهز شده است که دارای سطح بالایی از اتوماسیون کنترل شده و پشتیبانی هوشمند خدمه است.

این دستگاه با پیشرفته‌ترین تجهیزات رادیویی الکترونیکی داخلی، از جمله خلبان دوم الکترونیکی، که یک کامپیوتر قدرتمند درون هواپیما است و سایر فناوری‌های نوآورانه مانند قرار دادن تسلیحات در داخل بدنه نصب می‌شود. سیستم‌های اویونیک داخلی شامل رادار آرایه‌ای فعال الکترونیکی اسکن شده و سیستم‌های ELINT هستند.

این هواپیما همچنین دارای یک مجموعه ارتباطی است که توسط شرکت تحقیقاتی و تولیدی پولیوت در گروه روس الکترونیکس که بخشی از روستک است، به روزرسانی شده است.

تسلیحات سوخو-۵۷

سوخو-۵۷ مجهز به موشک‌های هوا به سطح برای حمله به اهداف زمینی و موشک‌های هوا به هوا برای نبرد‌های هوایی دوربرد است. همچنین به تفنگ‌های بادی ۳۰ میلی متری برای عملیات‌های جنگی نزدیک مجهز شده است. این جنگنده دارای دو محفظه تسلیحات داخلی بزرگ است که هر کدام قادر به حمل تا چهار موشک هوا به هوا کا-۷۷ ام هستند.

موتور و عملکرد سوخو-۵۷

سوخو-۵۷ یک جت جنگنده رادارگریز دو موتوره است که از توربوفن‌های تقویت شده ایزدلیه ۱۱۷ یا AL-۴۱F۱ نیرو می‌گیرد. دسته‌های تولیدی آینده این هواپیما به موتور‌های جدید ایزدلیه ۳۰ مجهز خواهند شد.

این هواپیما می‌تواند با سرعت دو ماخ بدون پس سوز پرواز کند. می‌تواند در سرعت‌های مادون صوت به بردی تا ۳۵۰۰ کیلومتر برسد.

انواع سوخو-۵۷

جنگنده چند منظوره سوخو-۵۷ ئی نوع صادراتی جت جنگنده سوخو-۵۷ است. این جنگنده این می‌تواند طیف گسترده‌ای از وظایف رزمی را در روز و شب با استفاده از تسلیحات هدایت شونده و غیر هدایت شونده مدرن انجام دهد.

سوخو-۵۷ ئی یک هواپیمای جنگنده پیشرفته است که با پیشرفته‌ترین مجموعه اویونیک، تسلیحات و سیستم‌های دفاع شخصی نصب شده است. سطح بالای اتوماسیون این جنگنده اجرای کارآمد طیف کامل وظایف رزمی را با یک خلبان تضمین می‌کند.

سفارشات و تحویل سوخو ۵۷

در آگوست ۲۰۱۸، وزارت دفاع روسیه قراردادی را با شرکت سوخوی، بخشی از شرکت هواپیمایی یونایتد، برای تحویل اولین دو جنگنده سوخو-۵۷ تا سال ۲۰۲۰ امضا کرد.

شرکت سوخو یک قرارداد دولتی اضافی با وزارت دفاع برای تحویل ۷۶ فروند جنگنده سوخو ۵۷ از جمله دو فروند اول به نیروی هوایی روسیه در نمایشگاه بین المللی تسلیحات ارتش ۲۰۱۹ امضا کرد.

تولید سریایل سوخو-۵۷ در کارخانه هواپیماسازی آمور واقع در کومسومولسک متعلق به شرکت هواپیمایی یونایتد  در ژوئیه ۲۰۱۹ آغاز شد. در دسامبر ۲۰۲۰، نیروی هوایی روسیه اولین جنگنده سوخو-۵۷ را با موتور مرحله اول عملیاتی دریافت کرد که با یک موتور مستقر شد. از هنگ‌های هوانوردی منطقه نظامی جنوب. چهار فروند هواپیمای سوخو-۵۷ دیگر در سال ۲۰۲۱ به نیرو‌های روسیه تحویل داده شد.

تحویل جنگنده‌های سوخو-۵۷ با موتور مرحله دوم در سال ۲۰۲۲ آغاز شد. انتظار می‌رود نیروی هوایی روسیه تا اواخر سال ۲۰۲۴، ۲۲ فروند جنگنده سوخو-۵۷ دریافت کند که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۸ به ۷۶ فروند افزایش یاب.

مشخصات فنی کلی سوخو-۵۷

نوع پروژه: جت جنگنده چند منظوره

سازنده: یونایتد هواپیما

اپراتور اولیه: نیروی هوایی روسی

سرعت: تا دو ماخ

نظرات شما