صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - 2024 September 28
کد خبر: ۳۸۵۴۳۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۲ - ۰۷ مهر ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

آتش جنگ بر دامن عروس خاورمیانه | همه آنچه باید درباره حمله اسرائیل به لبنان بدانید

اسرائیل چهار ساختمان هفت‌طبقه در ضاحیه در جنوب بیروت را با خاک یکسان کرده و ادعاد می‌کند در این عمیات حسن نصرالله، رهبر گروه حزب‌الله را هدف قرار داده است



رویداد۲۴ | اسرائیل دیشب، ضاحیه، حومه جنوبی بیروت را شدیداً بمباران کرد. این بمباران شدیدترین بمباران از زمان تشدید حملات اسرائیل علیه لبنان از اوایل ماه میلادی جاری است.

تلویزیون المنار، متعلق به حزب‌الله خبر داده که این حملات حداقل هفت ساختمان را به تلی از آوار تبدیل کرده است. این منبع گفته که بیش از ۱۵ موشک به این منطقه اصابت کرد.

تیم‌های دفاع مدنی در حال اطفای حریق‌های متعدد در منطقه هستند و به دلیل تلفات احتمالی زیاد از مردم خواستند خون اهدا کنند.

اسرائیل می‌گوید طی حملات هوایی که چندین ساختمان مسکونی را در جنوب بیروت با خاک یکسان کردند، «فرماندهی مرکزی» حزب‌الله را هدف قرار داده است.
برخی تحلیل‌گران نظامی-امنیتی می‌گویند سیستم حزب‌الله نامتمرکز است و چیزی به اسم فرماندهی مرکزی ندارد.

مقامات اسرائیلی ادعا می‌کنند پس از دریافت اطلاعاتی مبنی بر تشکیل جلسه‌ای با حضور رهبر حزب‌الله یعنی حسن نصرالله، یک پناهگاه زیرزمینی را در یک منطقه مسکونی منهدم کرده‌اند.

نیویورک‌تایمز ویدئوها، عکس‌ها و تصاویر ماهواره‌ای تایید‌شده را تحلیل کرده و براساس آن نتیجه گرفته که حداقل چهار ساختمان مسکونی در یک خیابان در حمله اسرائیل منهدم شده‌اند.

سه تا از ساختمان‌ها کاملاً با خاک یکسان شده‌اند. چهارمی دچار ریزش شده و طبقات فوقانی آن تا حدی سالم مانده است.

هر چهار ساختمان تخریب شده ساختمان‌های مسکونی در امتداد همان خیابان بودند. دو ساختمان آپارتمانی مجاور هم که حداقل هفت طبقه ارتفاع داشتند مورد اصابت جنگنده‌ّهای اسرائیلی قرار گرفته‌اند. چند ده متر آن‌طرف‌تر دو ساختمان مجاور هم که آن‌ّ‌ها حدوداً هفت طبقه بوده‌اند نیز مورد اصابت قرار گرفته‌اند.

در ویدئویی که در جریان حمله فیلم‌برداری شده و در تلگرام منتشر شده است، چندین دود متمایز را می‌توان دید. ابر عظیمی از دود حوالی چهار ساختمان ویران‌شده بلند شده است. یک ستون بزرگ از دود هم در سمت شرقی ساختمان‌ها دیده می‌شود.


بیشتر بخوانید: سردار عباس نیلفروشان کیست؟| پیشینه و سوابق کلیدی فرمانده سپاه


چرا اسرائیل به لبنان حمله کرد؟

مقامات نظامی اسرائیل می‌گویند که آن‌ها «مقر مرکزی حزب الله» را که در زیر «ساختمان‌های مسکونی» ساخته شده بود، در آنچه آن‌ها «حمله دقیق» نامیدند، هدف قرار داده‌اند. آن‌ها می‌گویند که هنوز «کار بیشتری برای انجام دادن» دارند و احتمال داده‌اند که حملات بیشتری در راه است.

رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله در مقر مورد حمله بوده و اسرائیل از بمب‌های «سنگرشکن» استفاده کرده است.

منابع نزدیک به حزب الله این گزارش را تکذیب کرده‌اند و گفتند که نصرالله «در مکانی امن» است.

ضاحیه یک منطقه پرجمعیت است که بیش از نیم میلیون غیرنظامی را در خود جای داده است. صد‌ها و بلکه هزاران نفر از مردم در این منطقه به خیابان‌ها آمده‌اند و دیشب را در پارک‌ها خوابیدند.

در هفته گذشته بسیاری از مردم این منطقه با شروع حملات اسرائیل، در تلاش بودند تا به محل امنی منتقل شوند. ده‌ها نفر پیش از روز جمعه در حملات هوایی که این محله را هدف قرار داده بودند، کشته شده بودند. این محله در طول جنگ اسرائیل و حزب الله در سال ۲۰۰۶ تا حد زیادی ویران شد.

اسرائیل حزب‌الله را متهم کرده است که مقر‌های خود را «عمدا» در زیر ساختمان‌های مسکونی قرار داده و از مردم لبنان «به عنوان سپر انسانی» استفاده می‌کند.
علی هاشم خبرنگار الجزیره می‌گوید در حالی که دفتر مرکزی حزب‌الله در این منطقه قرار دارد، ضاحیه «یک حومه است، درست مانند هر حومه دیگر در جهان.» «بسیاری از خانواده‌ها به این فکر افتاده‌آند که منطقه را ترک کنند، اما به کجا بروند؟» وی با اشاره به اینکه مکان‌هایی در سراسر لبنان در روز‌های اخیر هدف حملات قرار گرفته است، می‌گوید: «در حال حاضر، همه چیز مورد حمله است.»

یکی از ساکنان اردوگاه آوارگان فلسطینی همسایه، برج البرانه، به الجزیره گفته است که این حمله کل منطقه را تکان داد و ساکنان کمپ اکنون به مناطق دیگر فرار می‌کنند.

گزارش‌های اولیه حاکی از کشته شدن دست‌کم دو نفر و زخمی شدن ۷۶ نفر بود، اما انتظار می‌رود تعداد کشته‌ها بسیار بیشتر باشد.

سابرینا سینگ، سخنگوی پنتاگون در یک کنفرانس خبری گفته اسرائیل از قبل به ایالات متحده در مورد این حمله اطلاع نداده است، اما معلوم شده که یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، زمانی که حمله در حال انجام بوده، تلفنی با لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا صحبت کرده است.

این حملات در حالی انجام شد که در روز‌های اخیر گزارش‌هایی مبنی بر ادامه مذاکرات برای آتش‌بس منتشر شده بود. با این حال، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل متعهد شده است که اسرائیل به حملات خود ادامه خواهد داد.

وی در سخنرانی خود در سازمان ملل در شهر نیویورک روز جمعه، ساعاتی قبل از حملات، گفت: «تا زمانی که حزب‌الله راه جنگ را انتخاب کند، اسرائیل چاره‌ای ندارد و اسرائیل حق دارد این تهدید را برطرف کند و شهروندان ما را بازگرداند. با خیال راحت به خانه هایشان بروند.»

نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان که در مجمع عمومی سازمان ملل نیز در نیویورک حضور دارد، در بیانیه‌ای گفت: تجاوزات جدید ثابت می‌کند که اسرائیل به هیچ‌کدام از تلاش‌های بین‌المللی اهمیت نمی‌دهد. او گفته که لبنان خواستار آتش‌بس است.

نظرات شما