صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 16
کد خبر: ۳۸۷۳۵۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۹ - ۲۵ مهر ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

ورزش کنید حتی یک روز در هفته

آیا شما هم جزو کسانی هستید که وقت کافی برای انجام فعالیت‌های ورزشی به صورت روزانه ندارند؟ نگران نباشید پژوهش‌های تازه نشان داده است که تمرینات فشرده در آخر هفته نیز می‌تواند مانند ورز‌ش‌های منظم روزانه خطر ابتلا به بیش از ۲۰۰ بیماری از جمله فشار خون بالا و دیابت را کاهش دهد.

رویداد۲۴| نازآفرین جمشیدی: به گفته پژوهشگران، افرادی که در تعطیلات آخر هفته به صورت فشرده به فعالیت‌های ورزشی می‌پردازند، می‌توانند از نظر سلامتی، به نتایجی مشابه با افرادی دست یابند که در طول هفته به‌طور منظم و یکنواخت ورزش می‌کنند.

گروهی از پژوهش‌گران بیمارستان عمومی ماساچوست به‌تازگی پژوهشی انجام داده‌اند تا بررسی کنند آیا ورزش‌های فشرده در آخر هفته که به آن الگوی «جنگجویان آخر هفته» گفته می‌شود، می‌تواند به‌اندازه ورزش روزانه و منظم برای سلامت مفید باشد یا نه.

به گزارش رویداد۲۴ این پژوهش که نتایج آن در مجله «Circulation» منتشر شده، نشان می‌دهد که هر دو الگوی ورزشی با کاهش خطر ابتلا به بیش از ۲۰۰ بیماری مختلف ارتباط دارند.

دکتر شان یکی از نویسندگان ارشد این مطالعه و متخصص قلب و عروق در بیمارستان عمومی ماساچوست، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «فعالیت بدنی به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار در کاهش خطر بسیاری از بیماری‌ها شناخته شده است. در اینجا ما نشان می‌دهیم که ورزش‌های فشرده آخر هفته نه تنها برای کاهش خطر بیماری‌های قلبی‌عروقی مفید است، بلکه اثرات آن طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های مزمن کلیوی تا اختلالات خلقی را نیز در برمی‌گیرد.»

این مطالعه چگونه انجام شد؟

پژوهشگران داده‌های نزدیک به ۹۰ هزار نفر از شرکت‌کنندگان در مطالعه «بیوبانک» بریتانیا را تجزیه و تحلیل کردند. آن‌ها همچنین براساس این داده‌ها به بررسی ارتباط بین الگو‌های فعالیت بدنی و خطر ابتلا به ۶۷۸ بیماری در ۱۶ دسته‌بندی مختلف پرداختند.


بیشتر بخوانید: افراد موفق این کارها را انجام نمی‌دهند


شرکت‌کنندگان در این مطالعه از دستبند‌های هوشمند برای اندازه‌گیری میزان کل فعالیت بدنی و شدت ورزش‌هایشان در طول یک هفته استفاده کرده بودند.

افراد در این مطالعه به سه گروه تقسیم شدند. گروه اول که «جنگجویان آخر هفته» نامیده می‌شدند، بیشتر یا تمام فعالیت ورزشی خود را در یک یا دو روز (معمولاً آخر هفته) متمرکز کرده و به هدف ۱۵۰ دقیقه ورزش هفتگی دست یافتند.

گروه دوم «ورزشکاران منظم» بودند که به طور روزانه و منظم در طول هفته به میزان ۱۵۰ دقیقه ورزش می‌کردند.

گروه سوم که به عنوان «غیر فعال» شناخته می‌شدند، شامل افرادی بود که به میزان کافی ورزش نمی‌کردند.

نظرات شما