آرشیو

تماشای فوتبال توسط مردان و زنان در ورزشگاه امجدیه

ورزشگاه امجدیه مهمترین ورزشگاه ایران تا پیش از ساخته شدن استادیوم آزادی بود، اما جالب اینکه مهمترین برنامه‌ها و میتینگ‌های سیاسی در این استادیوم برگزار شده است؛ از جمله مراسم استقبال از ملکه الیزابت یا حضور هواداران شاپور بختیار و محمدرضا شاه پهلوی و همچنین میتینگ سازمان مجاهدین خلق.

احیای آلمان پس از جنگ جهانی دوم به دست زنان آواربردار

جنگ جهانی دوم اگرچه بیشترین خسارات به کشورهای درگیر جهان زد اما برخی از کشورهای دیگر تلاش کردند پس از جنگ با روحیه همکاری گسترده و دقیق و همچنین با انگیزه بالا دست به بازسازی کشور بزنند. در آلمان چنین اتفاقی رخ داد و زنان آواربردار نقش مهمی در انگیزه بازسازی آلمان ایفا کردند.

شکل‌گیری واقعه آمل با الگوی مبارزه مسلحانه در جنگل

در سال ۱۳۶۰ گروهی مائوئیست که معتقد به مشی مسلحانه و مبارزه با جمهوری اسلامی بودند، به قصد تصرف آمل و شهر‌های دیگر، در جنگ‌های آمل موضع گرفتند تا پاسگاه‌های سپاه و بسیج را تصرف کنند و شهر به شهر پیش بروند. این ماجرا که توسط سربداران آمل آنجام شد، به واقعه آمل شهرت پیدا کرد؛ واقعه‌ای که به سرعت با آن مقابله شد و اعضا دستگیر و اعدام شدند.

تصویب قانون کشف حجاب و استفاده از کلاه برای زنان

قانون لغو حجاب که به کشف حجاب مشهور شد در دوره سلطنت رضا شاه پهلوی تصویب شد. از منظر شاه، زن و مرد باید شبیه فرنگی‌هایی که در اروپا دیده بود می‌شدند؛ اما حقوق اساسی و تحولات ساختاری اروپا در زمینه‌های مدنی ابدا مورد عنایت شاه نبود و او صرفا ظاهر قضیه را می‌دید.

مدارس آمریکایی در ایران

مدارس آمریکایی مموریال نخستین بار در تبریز تاسیس شد و در برخی شهرهای ایران نیز شعبه‌هایی راه‌اندازی کرد. در دوره رضا شاه این مدارس تعطیل شد تا به زعم او، مدارس داخلی تقویت شوند.

دادگاه آدولف آیشمن به جرم کشتار یهودیان

محاکمه آدولف آیشمن از مقامات بلندپایه حزب نازی، چند سال بعد از جنگ جهانی دوم انجام شد. در دادگاه همه منتظر دیدن چهره‌ای مخوف بودند اما مردی معمولی و گاه بذله‌گو مواجه بودند که معتقد بود باید از او تقدیر شود. هانا آرنت در کتاب «محاکمه آیشمن» به تحلیل این مسئله پرداخت که چگونه جنایتکاران ایدئولوژیک، به شکلی عادی جنایت می‌کنند و همچون مردم معمولی هم زندگی می‌کنند.

ریشه‌های سیاسی و فرهنگی شعارهای انقلابیون چه بود؟

بررسی شعارهای انقلاب از لحاظ فرهنگی و سیاسی نشان می‌دهد که در ذهن ایرانیان نسبت به دیکتاتوری چه می‌گذشته است. ایرانیان شاه و سلطنت را نماد ظلمت ستم می‌دانستند و اعتقاد داشتند با خروج شاه و بازگشت امام دوران سرد زمستان به پایان خواهد رسید و معنویت از دست رفته بازخواهد گشت.

مصاحبه غلامرضا ازهاری و نوار خواندن معترضان

دولت ازهاری پیشنهادی بود که برای حل بحران به شاه داده شد و با آن موافقت شد. قرار بود رئیس یک دولت نظامی بتواند با اتکا به ابهت درجه‌ها و قدرت ارتش در دل معترضان ترس بیندازد اما آنچنان که تاریخ گواهی می‌دهد نتیجه برعکس شد.

اعدام پارتیزان‌های ایتالیایی به دست فاشیست‌ها

با ظهور فاشیسم در ایتالیا، جنبش‌های آزادیخواهانه به شدت سرکوب می‌شدند و پارتیزان‌هایی که در «اتحاد علیه فاشیسم» می‌جنگیدند، یکی پس از دیگر اعدام می‌شدند. با این حال هر قدر اعدام‌ها افزایش می‌یافتند، شدت مقاومت نیز بیشتر می‌شد.

ریشه‌های انقلاب ایران و سقوط پهلوی/ «معترضین اندک» چگونه شاه را سرنگون کردند؟

شاه تصور می‌کرد قدرتی معنوی وی را بر تخت قدرت نگه خواهد داشت و تظاهرات‌کنندگان را عده‌ای قلیل و کم‌شمار خوانده بود. اما زمانی که از کشور خارج می‌شد، تعداد معترضان کف خیابان به حدود دو میلیون نفر رسیده بود و کمتر از یک ماه پس از خروج شاه از ایران، حکومت پهلوی توسط «معترضین حقیر و اندک» سقوط کرد.
پربازدید ها