تاریخ انتشار: ۱۴:۴۸ - ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد ۲۴ گزارش می‌دهد:

معرفی پهپاد بیرقدار آکینجی که لاشه بالگرد رئیسی را پیدا کرد

در این مطلب به بررسی مشخصات پهپاد بیرقدار آکینجی ترکیه خواهیم پرداخت.

معرفی پهپادی که بالگرد رئیسی را پیدا کرد؛ بیرقدار آکینجی

رویداد۲۴ حسین فلاحی: بیرق دار آکینجی (Bayraktar Akinci)، یک هواپیمای جنگی بدون سرنشین با استقامت طولانی است که توسط بایکار، سازنده هواپیما‌های بدون سرنشین ترکیه ساخته شده است. این شرکت قبلا با نام بایکار ماکینا شناخته می‌شد.

بیرق دار آکینجی که برای عملیات با انواع مهمات طراحی شده است به این شرکت اجازه می‌دهد تا فناوری هواپیمای بدون سرنشین خود را مطابق با نیاز‌های آینده ارتقا دهد. این پهپاد جانشین پهپاد تاکتیکی بیرق دار تی بی ۲ است و به عنوان یک پهپاد پیشرو در کلاس خود شناخته می‌شود.

این هواپیمای بدون سرنشین پیشرفته برای انجام عملیات‌های مختلف از جمله برای پشتیبانی از جت‌های جنگنده طراحی شده است. بیرق دار آکینجی مجهز به سیستم‌های ارتباطی ماهواره‌ای دوگانه، رادار هوا به هوا، سیستم‌های پشتیبانی الکترونیکی، رادار اجتناب از برخورد و رادار دیافراگم مصنوعی است.

جزئیات توسعه بیرقدار آکینجی

بایکار این پهپاد را در جشنواره هوانوردی، فضا و فناوری تکنوفست استانبول در سپتامبر ۲۰۱۹ رونمایی کرد. اولین آزمایش موتور این وسیله نقلیه در سپتامبر ۲۰۱۹ انجام شد، در حالی که اولین پرواز در دسامبر ۲۰۱۹ به پایان رسید.

این هواپیمای بدون سرنشین در هر دو مأموریت حمله هوا به زمین و هوا به هوا برای نیرو‌های امنیتی ترکیه خدمت می کند. اولین نمونه اولیه آکینجی پهپاد PT-۱ دومین پرواز خود را در ژانویه ۲۰۲۰ انجام داد و برای آزمایش بیشتر در می ۲۰۲۰ در فرماندهی پایگاه فرودگاه کورلو در استان تکیرداگ فرود آمد. پهپاد PT-۲، نمونه اولیه، آزمایش خود را در آگوست ۲۰۲۰ به پایان رساند و به دنبال آن یک تست شناسایی سیستم را در مارس ۲۰۲۱ توسعه داد.

معرفی پهپادی که بالگرد رئیسی را پیدا کرد؛ بیرقدار آکینجی

اولین پرواز سومین نمونه اولیه بیرق دار آکینجی در مارس ۲۰۲۱ با موفقیت به پایان رسید. بیرق دار آکینجی با موفقیت اولین آزمایش شلیک خود را در آوریل ۲۰۲۱ انجام داد. مهمات مورد استفاده در طول آزمایش شامل هوشمند هدایت لیزری بود که توسط شرکت بومی روکتسان، سازنده تسلیحات ترکیه توسعه داده شد.

آزمایش پرواز اولین هواپیمای بدون سرنشن بیرق دار که برای تولید انبوه در نظر گرفته شده بود در می ۲۰۲۱ تکمیل شد. این سیستم بدون سرنشین در اوت ۲۰۲۱ به ترکیه تحویل داده شد. شرکت بایکار اولین قرارداد صادراتی این پهپاد را در ژانویه ۲۰۲۲ امضا کرد.

طراحی و ویژگی‌های پهپاد بیرقدار آکینجی

پهپاد بیرق دار آکینجی دارای طراحی سیستم تحمل پذیر خطا و طراحی ایستگاه کنترل زمینی متقاطع است. این هواپیما دارای بدنه و بال‌هایی با طراحی منحصر به فرد برای افزایش توانایی آن در حمل انواع محموله است. بیرق دار آکینجی می‌تواند عملیاتی را انجام دهد که به طور معمول توسط جت‌های جنگنده انجام می‌شود.

معرفی پهپادی که بالگرد رئیسی را پیدا کرد؛ بیرقدار آکینجی

طول این پهپاد جنگی ۱۲.۲ متر، ارتفاع آن ۴.۱ متر، طول بال‌های آن ۲۰ متر و حداکثر وزن برخاست ۵۵۰۰ کیلوگرم است. این پهپاد قابلیت برخاستن و فرود بر روی باند را دارد.

کنترل پرواز و اویونیک بیرقدار آکینجی

این پهپاد رزمی مجهز به سیستم کنترل پرواز سه گانه اضافی است. سیستم اویونیک مجهز به هوش مصنوعی دوگانه که در پلتفرم ادغام شده است به بهبود پردازش سیگنال، ترکیب حسگر‌ها و آگاهی از موقعیت در زمان واقعی کمک می‌کند. از ویژگی‌های پیشرفته بیرق دار آکینجی می‌توان به حالت‌های پرواز تمام اتوماتیک و نیمه اتوماتیک و همچنین کنترل پرواز و طراحی هوایی منحصر به فرد اشاره کرد.


بیشتر بخوانید: معرفی هلیکوپتری که رئیسی با آن سقوط کرد؛ بل آگوستا ۴۱۲


برای کنترل پهپاد‌های جنگی می‌توان از ماهواره‌های توسعه یافته داخلی استفاده کرد. این پهپاد از ویژگی‌های هوش مصنوعی پیشرفته برای جمع آوری و پردازش داده‌های دریافتی از حسگر‌ها و دوربین‌های داخل هواپیما استفاده می‌کند. سیستم هوش مصنوعی می‌تواند جزئیات کلیدی مربوط به هواپیما مانند زاویه چرخش، ایستادن و جهت گیری را تعیین کند.

محموله‌های حسگر بیرق دار آکینجی

این پهپاد ظرفیت حمل حداکثر ۱۳۵۰ کیلوگرم محموله شامل نامگذاری الکترواپتیک/مادون قرمز/لیزر همزمان، رادار چند حالته فعال آرایه الکترونیکی اسکن شده و سیستم هوشمند سیگنال را دارد.

معرفی پهپادی که بالگرد رئیسی را پیدا کرد؛ بیرقدار آکینجی

محموله‌های تسلیحات بیرق دار آکینجی

پهپاد بیرق دار آکینجی می‌تواند با محموله‌های مختلف تسلیحاتی مانند مهمات هوشمند هدایت شونده لیزری، موشک‌ها و سلاح‌های ایستاده دوربرد مسلح شود.

معرفی پهپادی که بالگرد رئیسی را پیدا کرد؛ بیرقدار آکینجی

محموله‌های تسلیحاتی قابل حمل توسط پهپاد شامل موشک کیریت، مهمات هوشمند کوچک بوزوک، موشک MAM-L (ترموباریک)، موشک MAM-C (با قابلیت انفجار قوی)، موشک سیستم موشکی ضد تانک دوربرد و بمب‌های هدایت شونده MK-۸۱، MK-۸۲، MK-۸۳ است.  

ایستگاه کنترل زمینی بیرقدار آکینجی

ایستگاه کنترل زمینی از باند‌های سه گانه برای اجرای کنترل خط دید و انتقال ویدئو استفاده می‌کند. این در حالی است که فراتر از خط دید کنترل و انتقال ویدئوی پهپاد از طریق ارتباطات ماهواره‌ای فعال می‌شود. این پهپاد از عملیات فراتر از خط دید (BLOS) از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای جهانی و پایانه‌های داده زمینی همراه پشتیبانی می‌کند.

معرفی پهپادی که بالگرد رئیسی را پیدا کرد؛ بیرقدار آکینجی

ایستگاه کنترل زمینی دارای اجزای مختلفی از جمله سیستم‌های محافظ با مشخصات ناتو، سیستم‌های رادیویی تاکتیکی، سیستم‌های مخابره داخل ساختمان، کنسول خلبان چند منظوره، رادار، و کنسول‌های اپراتور محموله است.

موتور‌ها و عملکرد بیرقدار آکینجی

آکینجی از دو موتور توربوپراپ استفاده می‌کند که می‌توانند قدرتی معادل ۴۵۰ اسب بخار تولید کنند. گزینه‌ای برای نصب موتور‌های ۷۵۰ اسب بخاری یا موتور‌های ۲۴۰ اسب بخاری داخلی نیز بر روی اینپهپاد در دست بررسی است.

این هواپیمای بدون سرنشین می‌تواند انواع سوخت جت-A۱ و JP-۸ را بسوزاند. نیروی رانش رو به بالا توسط توربوپراپ با ملخ پنج پره اعمال می‌شود.

معرفی پهپادی که بالگرد رئیسی را پیدا کرد؛ بیرقدار آکینجی

این وسیله نقلیه بدون سرنشین می‌تواند با برد عملیاتی ۵۰۰۰ کیلومتر و استقامت تا ۲۰ ساعت به سرعت کروز ۱۵۰ و حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلوگرم دست یابد. ارتفاع عملیاتی و حداکثر ارتفاع پهپاد بیرق دار آکینجی به ترتیب ۳۰۰۰۰ فوت و ۴۰۰۰۰ فوت است.

مشخصات کلی بیرقدار آکینجی

نوع پروژه: هواپیمای جنگی بدون سرنشین

سازنده: بایکار ماکینا

حداکثر وزن برخاست: ۵۵۰۰ کیلوگرم

ظرفیت بار: ۱۳۵۰ کیلوگرم

استقامت پروازی: تا ۲۴ ساعت

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تکنولوژی جنگی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
رضا
|
Germany
|
۱۷:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۱
1
9
در عوض ما ادعای پهباد سازی داریم و به قله نزدیک تر تریم
نظرات شما
پیشخوان