رویداد۲۴ شیوا سپهری: حسین انصاریان از وعاظ و مبلغان دینی ایران است که او را به سخنرانیهای جنجالیاش در حسینیه همدانیهای تهران میشناسند. خیلی از مردم مسیر طولانی را طی میکنند تا در مناسبتهای مذهبی و دینی پای منبر او بنشینند.
اخیراً نیز در میانه تهدید و کانایهها در خصوص مساله بیحجابی نیز موضعی متمایز از دیگر روحانیون منبری بیان کرده است. او نه تهدید کرد؛ نه نکوهش کرد؛ بلکه خواستار گقتگو و شنیدن حرف دل نمایندگان زنان بیحجاب شد. از یکسو دموکراسی را برگزید و از سوی دیگر حجاب را تبلیغ کرد. در واقع نه در قامت تهدیدکننده بلکه در قامت یک مبلغ دینی و مذهبی ظاهر شد. این جایگاهی است که او سعی کرده از خود به نمایش بگذارد.
آیتالله انصاریان در خوانسار به دنیا آمد و تحصیلات حوزوی خود را در قم گذراند. او تحصیلات مقدماتی حوزوی خود را نزد علیاکبر برهان و علی فلسفی امامان جماعت مسجد لرزاده فراگرفت. او با مشورت مهدی الهی قمشهای به سمت دروس طلبگی و حوزه رفت.
بیشتر بخوانید: نقش روحانیون منبری و وعاظ در انقلاب ایران چه بود؟
از انصاریان در حوزه دینی و حوزوی چهار هزار نوار سخنرانی و بیش از 40 عنوان کتاب ثبت شده است. در مبارزات سیاسی مواردی از جمله پخش اعلامیههای امام خمینی(ره) نیز دیده میشود. آیتالله برهان تاثیر ژرفی بر زندگی و تحصیلات او داشته است. به طوریکه او درباره فوت مرحوم برهان گفته بود: «بارها از آن مرحوم در منبر و كلاس شنيده بودم كه علاقهاى نداشت در تهران بميرد و در تهران دفن شود و اين مسأله به عنوان دعايى درآمده بود كه آن مرحوم با اشک چشم در ليالى احيا به محضر پروردگار عرضه مىكرد. عاقبت آن بزرگوار در سال ۱۳۳۸ زمانى كه من ۱۴ سال بيشتر نداشتم، در سفر حج در حريم امن پروردگار از دنيا رفت و پيكر پاک او در شهر جده نزدیک به مدفن حضرت حوا دفن شد.»
انصاریان سالها برای تبلیغ تشیع تلاش کرده است. یکی از اقدامات او تاسیس مؤسسه فرهنگی پژوهی دارالعرفان در قم است که در سال 77 اتفاق افتاد. این موسسه با رویکرد ترویج دین و تشیع تاسیس شده است.
انصاریان یکی از روحانیونی است که جانب انصاف را نگه میدارد. شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان حرفهای مهمی را پای منبر زد. حرفهایی که مذاق خیلی از تندروها خوش نیامد و او را آماج حملات سنگین تندروها کرد.
او در سخنرانیاش گفته بود: «۹۰ درصد خانمهای بیحجاب را مقصر نمیدانم و خیلی هم دعاگوی آنها هستم و دلم برایشان میسوزد، حتی اگر بگویند غلط کردهای. باطن این خانمها با خدا است. با نمایندههای آنها صحبت کنید و خواستههایشان را بشنوید.» تا جایی که برخی کاربران تندروها توئیتری از او خواستند که در اگر خیابان شلوغ شد، او هم به خیابان برود!
بیشتر بخوانید: سیداحمد علمالهدی؛ آخوندی که وامدار درگذشت آیت الله واعظ طبسی است
یکی از جنجالیترین مواضع این شیخ خوانساری مروبط به عذرخواهیاش از مردم در سال 1390 است و تاکید کرده بود که «انقلابی که ما میخواستیم اینها نبود.» او در سخنرانیاش گفته بود: «مردم! ما رو ببخشید؛ ما به شما وعده هایی دادیم که نشد. نمی خواستیم شما تو فشار باشید نمی خواستیم گرونی باشه و ...» او با اشاره به اینکه «در برخی موارد انقلاب دست نامحرمان افتاده»، برای دقایقی از برخی مشکلات تبری جست و از مردم طلب بخشش کرد.
البته خبرگزاری فارس به سرعت وارد شد و از زبان انصاریان نوشت که او بابت جریان انحرافی و بیحجابی عذرخواهی کرده است. در واقع تندروها همین عذرخواهی ساده را بابت مشکلات اقتصادی که مستقیماً در زندگی مردم اثر میگذارد، تاب نیاوردند و وارد میدان شدند تا تفاسیر مورد نظر خودشان را بیان کنند. با اینحال حسین انصاریان همیشه احیای متمایزی را برگزار کرده است.
حسین انصاریان در مراسم بیست و یکم ماه رمضان نگاه متفاوتی نسبت به خیلی از مذهبیون در مورد واژه منافق ارائه داده است. او تاکید کرده است که نباید هر کسی را منافق خواند. هر گناهی موجب اتلاق منافق به افراد نمیشود. او در واقع به روند منافق خواندن مخالفان که در سالهای اخیر شاهد آن بودیم، انتقاد داشته است.
انصاریان در اینباره گفته بود: «اول قرآن مجید را بخوانید؛ حدود ۱۳ آیه در ابتدای سوره بقره است که در آن خدا نشانههای منافقین را بیان کرده است؛ اینها را یاد بگیرند تا به هرگناهکاری نگویند منافق؛ خیلی زحمت دارد و خیلی سخت است که این اسم را روی گناهکاران گذاشت؛ قرآن در سوره حجرات میگوید که بعضی از اسمهایی که روی بندگان میگذارید «بد» اسمی است؛ با گناهکار آزاد و غیر آزاد برخورد کردید، حق ندارید به او [حرف] زشت بگویید که گناه است؛ او را نترسانید، اگر او گرفتار شد به او نگویید که فردا ۵ صبح اعدامی و تمام ساختمان روحش را فرو بریزی در حالی که او اعدامی نیست؛ عباد خدا را نترسانید و وحشت در دل خودش و زن و بچهاش نیندازید که خلاف کتاب خداست»
انصاریان اولین منبر خود را در سال 43 برگزار کرد و در ایام پیش از انقلاب تبلیغاتی علیه حکومت پهلوی در سخنرانیهایش گنجانده است. او با تشبیه حکومت پهلوی به حکومت بنیامیه و بنیعباس و گنجاندن اعلامیههای امام خمینی(ره) در سخنرانیهایش در پیروزی انقلاب اسلامی نقش داشته است.
او در سال 57 نیز به دلیل فعالیتهای سیاسیاش توسط ساواک بازداشت و به کمیته مشترک ضد خرابکاری فرستاده شده است. این بازداشت 20 روز به طول انجامید و اتهام او «تفسیر قرآن و نهجالبلاغه» بود. انصاریان فعالیت سیاسی را از 17 سالگی شروع کرده است.