رویداد۲۴ در هر شرایط آب و هوایی، رانندگی با چالشهای خاص خود همراه است. از این رو، راننده و سرنشینان میتوانند با استفاده از راهکارهایی مشکلات را بهبود بخشند و آسایش بیشتری را تجربه کنند. به عنوان مثال، در روزهای گرم تابستان میتوان با روشن کردن سیستم تهویه یا کولر خودرو، دمای داخل کابین را کاهش داد و لذت بیشتری از محیط خنک برد.
در روزهای سرد سال، مشکلاتی مانند سرمای درون کابین و بخار گرفتن شیشههای خودرو به وجود میآیند. برای حل مشکل سرمای درون کابین، میتوان بخاری خودرو را فعال کرد که از گرمای موتور بهره میبرد و در نتیجه دمای کابین را افزایش میدهد. مشکل دیگری که ممکن است رخ دهد، بخار کردن شیشههای خودرو است. در ادامه به توضیح علت آن و راهحلهای ممکن برای رفع آن میپردازیم.
در روزهای سرد سال، به دلیل دمای پایین هوای بیرون، شیشههای خودرو نیز سرد میشوند. این شرایط منجر به ایجاد محیط مناسب برای تغییر فاز آب از گاز به مایع میشود. همچنین، وجود رطوبت درون کابین به دلیل تنفس افراد و مصرف نوشیدنیهای گرم، افزایش مییابد. همچنین، دمای داخل کابین نسبت به شیشهها بالاتر است و باعث افزایش دمای رطوبت موجود میشود. ترکیب این سه عامل باعث تماس رطوبت گرم داخل کابین با شیشههای سرد خودرو میشود و در نتیجه، بخار بر روی شیشهها تشکیل میشود و دید راننده را کاهش میدهد.
به این ترتیب، علت بخار کردن شیشه خودرو مشخص شد، حال باید راههای برطرف کردن این مشکل را بررسی کنیم.
همانطور که قبلاً بیان شد، بخار کردن شیشههای خودرو بر اساس سه عامل اساسی، یعنی سردی شیشهها، رطوبت درون کابین و گرمای درون کابین، ایجاد میشود. برای حل مشکل بخار گرفتن شیشهها، باید یکی از این سه عامل را کاهش داد. اما کاهش دمای درون کابین در روزهای سرد سال ممکن است نامطلوب باشد و برای راننده و سرنشینان آزاردهنده باشد. بنابراین، روشهایی برای کاهش سردی شیشهها و رطوبت درون کابین برای رفع مشکل بخار روی شیشهها در ادامه آمده است.
همانطور که میدانید، علت تشکیل بخار بر روی شیشهها اختلاف دما بین محیط و شیشه است. بنابراین، با کاهش این اختلاف دما و گرم شدن شیشه، دیگر دلیلی برای تشکیل بخار وجود نخواهد داشت. به منظور رفع اختلاف دما و کاهش بخار شیشهها، المنتهایی بر روی شیشه عقب خودروها نصب میشوند. با فعال شدن این المنتها، شیشه عقب گرم میشود. این باعث از بین رفتن بخار تشکیل شده بر روی شیشه و کاهش اختلاف دمای شیشه با محیط میشود. در نتیجه، روند تشکیل قطرههای آب بر روی شیشه کند خواهد شد.
در پشت آینههای کناری خودرو، المنتهایی نصب شدهاند که به یک سوکت متصل میشوند. این سوکت از طریق سیمی که از پشت شیشه آینه عقب عبور میکند، به داخل کابین راه مییابد. برای فعال کردن گرم کن آینههای کناری، شما میتوانید با فشار دادن دکمه گرم کن شیشه عقب، گرم کن آینهها را نیز فعال کنید. با این کار، تغییر دمای محیط آینهها و شیشه عقب، کاهش بخار روی شیشهها را تسهیل میکند.
سیستم تهویه اتوماتیک: در خودروهایی که دارای سیستم تهویه اتوماتیک هستند، برای مقابله با تشکیل بخار بر روی شیشههای جلو، یک دکمه وجود دارد که با فشار دادن آن، سیستم بخارگیر شیشه جلو فعال میشود. با فعال شدن این سیستم، تهویه خودرو به صورت اتوماتیک باد را به سمت شیشه جلو هدایت میکند.
همچنین، کمپرسور کولر خودرو نیز فعال میشود تا با استفاده از خشک کننده (Drier)، رطوبت هوای درون کابین کاهش یابد. با کاهش رطوبت درون کابین، میزان بخار آب در خودرو کاهش مییابد و به این شکل از تشکیل مجدد بخار جلوگیری میشود. همچنین، راننده میتواند با تنظیم سیستم تهویه در دماهای بالا، باد گرم را به سمت شیشه جلو هدایت کند تا اختلاف دمایی برای تشکیل بخار وجود نداشته باشد.
سیستم تهویه دستی: در خودروهایی که سیستم تهویه اتوماتیک ندارند، برای مقابله با تشکیل بخار بر روی شیشههای جلو، شما باید به صورت دستی اقدام کنید. ابتدا دریچه خروجی هوای تهویه را به سمت شیشه جلو تنظیم کنید و سپس درجه گرمایی سیستم تهویه را بالا ببرید. در این شرایط، برای تسریع بخارزدایی بهتر، پرتاب باد را بیشتر کنید و دکمه A/C را فشار دهید تا با فعال شدن کمپرسور، رطوبت هوای درون کابین کاهش یابد. این اقدامات همچنین میتوانند به جلوگیری از تشکیل بخار بر روی شیشه جلو کمک کنند.
در خودروهایی که مجهز به کولر نیستند، برای مقابله با تشکیل بخار بر روی شیشهها، شما باید روند بخارزدایی را به صورت دستی انجام دهید. این شامل پایین آوردن شیشهها به حداقل ممکن و روشن کردن بخاری میشود. با پایین آوردن شیشهها، دمای داخل کابین کاهش مییابد و اختلاف دما بین داخل و بیرون خودرو کاهش مییابد. این اقدام باعث کاهش سرعت تشکیل بخار روی شیشهها میشود و بخار موجود نیز به تدریج تبخیر میشود. باید توجه داشت که این روش تأثیر محدودی در جلوگیری و رفع تشکیل بخار روی شیشهها دارد و به دارندگان خودروهایی که کولر دارند، پیشنهاد نمیشود، زیرا با پایین آوردن شیشهها، دمای داخل کابین کاهش مییابد و روند بخارزدایی نیز به طور کند انجام میشود
در صورتی که تمامی اجزایی مانند سیستم تهویه، بخاری، شیشه بالابرها و ... در خودرو خراب باشند، میتوانید برای بهبود دید، بخار تشکیل شده بر روی شیشهها را با استفاده از دست یا پارچه پاک کنید. اما باید توجه داشت که این روش به هیچ وجه جایگزین یک سیستم تهویه و بخارزدایی کارآمد نیست و فقط در مواقعی که بخشهای دیگر خودرو خراب هستند، پیشنهاد میشود. در شرایط عادی، استفاده از سیستم تهویه و بخارزدایی مجهز به خودرو، بهترین روش برای رفع تشکیل بخار و افزایش دید درون خودرو میباشد.
جدا از چهار روش قبلی که کمی دشواری دارند و همگی مشکل بخار کردن شیشهها را برطرف میکنند، یک روش دیگر وجود دارد که میتواند به پیشگیری از تشکیل بخار کمک کند. این روش شامل استفاده از اسپری شیشهشوی و ضد بخار میباشد. فرمول شیمیایی و ساختار محلول اسپری، به گونهای طراحی شده است که ابتدا چربیها و کثیفیهای سطح شیشه را از بین میبرد و آن را براق و شفاف میکند. سپس با خاصیت ضد بخار خود، مانع از تشکیل بخار بر روی سطح شیشهها میشود و به این ترتیب، دید راننده را کاهش نمیدهد. این روش به صورت عمومی استفاده میشود و میتواند بهبود قابل توجهی در کاهش تشکیل بخار بر روی شیشهها و بهبود دید راننده داشته باشد.
با کاهش میزان رطوبت در کابین خودرو، میتوان جلوی تشکیل بخار بر روی شیشهها را گرفت و در روزهای سرد، راننده بدون نیاز به هر یک از چهار روش قبلی، زاویه دیدی خوب و واضح از اطراف خودرو داشته باشد. به این ترتیب، فقط با استفاده از اسپری شیشهشوی و پاک کردن آن با یک دستمال تمیز، میتوان شیشهها را تمیز نمود و از تشکیل بخار بر روی آنها در روزهای سرد جلوگیری کرد. در نظر داشته باشید که برای بهبود خاصیت ضد بخار این اسپری، میتوانید آن را با استفاده از یک پارچه غیرجذب یا نانو، به طور یکنواخت روی سطح شیشه پخش کنید تا یک لایه از محلول بر روی آن شکل بگیرد و تأثیر آن را بیشتر کنید.