بررسی ایرادهای شایع سایپا کوییک
رویداد۲۴ سایپا کوییک، محصول سومی بود که توسط گروه خودروسازی سایپا پس از تیبا و ساینا عرضه شد. این خودرو اقتصادی و نسبتاً اسپرت برای اولین بار در اسفند سال ۱۳۹۵ معرفی شد. کوییک در واقع نسخه هاچبک ساینا است که بر پایه پلتفرم X۲۰۰ سایپا توسعه یافته است. هر چهار محصول تیبا، ساینا، کوییک و اطلس از پیشرانه M۱۵ مگاموتور استفاده میکنند، اما در نسخههای مختلف مانند اطلس که به تازگی معرفی میشود، تفاوتهایی در گشتاور و اسب بخار خروجی موتور وجود دارد.
ایرادهای ظاهری کوییک
در بخش ظاهری و طراحی کوییک، برخی نقاط به مشکلات و ایرادهای ذاتی و پایهای دچار شدهاند. بر اساس بررسیهای متعدد و کارشناسی مدلهای مختلف کوییک که در نمایندگیهای سایپا به مشتریان تحویل داده شدهاند، در برخی نسخهها این خودرو دچار مشکلات و آسیب به شاسی شده است.
علاوه بر نکات فوق، در برخی از نمونههای تولیدی کوییک، مشاهده شده است که رنگآمیزی کارخانه در بخشهایی از درها، گلگیر و سقف دچار مشکل شده است. باید توجه داشت که این مشکل رنگآمیزی، مختص کوییک نیست و بسیاری از خودروهای دیگر ساخته شده توسط سایپا یا ایران خودرو نیز با این مشکل رنگی روبرو هستند.
ایرادهای فنی کوییک
در برخی از نمونههای کوییک که در بازار عرضه شدهاند، مشکلاتی در بخش پیشرانه و انتقال قدرت به سر چرخها در نقطه ابتدایی و شروع حرکت وجود داشته است. در بعضی موارد، حتی دور موتور به کندی افزایش مییابد، به ویژه در نمونههای آر و به خصوص در نمونههای اتوماتیک که دریچههای گاز آنها برقی هستند، خودرو با تأخیری حدود چند ثانیه پس از فشردن پدال گاز به حرکت درمیآید.
یکی از مشکلات شایع در سایپا کوییک یا حتی تیبا ۲، که بسیاری از مشتریان این محصولات گزارش دادهاند، ایراد در صفحه کلاچ خودروهای جدید است. در هنگام حرکت و استفاده از دندههای سنگین، اتاق خودرو به علت مشکلات صفحه کلاچ به شدت لرزش دارد. این مشکل به خصوص در شرایط ترافیکی و هنگامی که صفحه کلاچ گرم میشود، دوچندان میشود.
یکی از مشکلات و نقصهایی که دارندگان خودروی کوییک به شدت از آن ناراضی هستند، صدای زیاد موتور خودرو است که پس از دور موتورهای ۳۰۰۰ یا ۴۰۰۰ به داخل کابین منتقل میشود. این مشکل ناشی از دو عامل است. اولاً، استفاده از یک پیشرانه ۸ سوپاپ در بخش موتور کوییک باعث ایجاد صدای زیادی میشود، زیرا این نوع موتور به طور ذاتی با صدای بیشتری کار میکند. دوماً، عایقبندی ناکافی در اتاق خودرو و جداسازی ناکارآمد بخش اتاق از پیشرانه، باعث انتقال حداکثر صدای موتور به داخل کابین شده است. این مسئله باعث نارضایتی شدید دارندگان خودروی کوییک شده است.
بیشتر بخوانید: چرا موتورهای EF۷ شاتون میزنند؟
مشکل برق خودرو یکی از مهمترین نقصهایی است که در سایپا کوییک وجود دارد. طبق گزارشهای کاربران، این خودرو دارای نقصهای اساسی در بخش برق است. به عنوان مثال، هنگامی که قصد بالا یا پایین بردن شیشههای خودرو را دارید، فشار برقی حاصل از این عمل باعث ضعف شدید در سیستم برق خودرو میشود و در نهایت منجر به افت دور موتور میشود. برخی نمونهها این مشکل را به حدی بزرگ دارند که باعث خاموش شدن موتور خودرو میشوند. همچنین، در فصول گرم سال، روشن کردن کولر خودرو نیز در برخی موارد باعث مشکل در سیستم برق خودرو میشود و دور موتور دوباره به طور قابل توجهی کاهش مییابد. این مشکلات شدیداً تجربه نارضایتی کاربران از کوییک را افزایش داده است.
کیفیت داخل کابین و استفاده از ادوات در سایپا کوییک نیز از جمله نقاط ضعف این خودرو است. کیفیت پایین پلاستیک خشک و بدبویی که سایپا در کوییک استفاده کرده است، به شدت نامطلوب است. این کیفیت پایین به حدی است که بسیاری از مشتریان گزارش شکستگی دستگیرههای در خودروی خود را دادهاند. مشکل شکستگی دستگیرهها به حدی شایع بود که سایپا در نمونههای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ مجبور به تعویض دستگیرههای داخلی خودروی کوییک شد. همچنین، بوی نامطلوب پلاستیک کیفیت پایین کوییک که در کابین استفاده شده است، مورد اعتراض صاحبان این خودرو قرار گرفته است. کیفیت ضعیف اجزای داخلی و استفاده از مواد ناشایست در ساختمان کابین، باعث نارضایتی قابل توجهی در مشتریان این خودرو شده است.
مشکل اساسی دیگر کولر این خودرو است.
دست کم پراید از لحاظ موتوری ، برقی و .... مشکلی نداشت تنها بدنه ضعیفی داشت که با بدنه کوییک حل میشد