رویداد۲۴ تکنولوژی لاستیک بدون تیوب، همانطور که از نامش پیداست، به لاستیکی اشاره دارد که بدون استفاده از تیوب داخلی عمل میکند. ساختار این نوع لاستیکها به گونهای است که یک آببندی کامل در داخل رینگ ایجاد میشود و جلوی خروج هوا را میگیرد. در این صورت، هوا به جای وجود داشتن در تیوب، در فضای بین رینگ و لاستیک قرار میگیرد و با مهر و موم بین رینگ و لاستیک جلوی خروج آن را میگیرد.
لاستیکهای بدون تیوب، علاوه بر عدم استفاده از تیوب داخلی، با یک والو به رینگ متصل میشوند و به بیرون حرکت نمیکنند. در صورت سوراخ شدن لاستیک، هوا به آرامی از طریق سوراخ خارج میشود و به علت عدم وجود تیوب، پنجره زمانی برای تخلیه باد بیشتر است. این موضوع باعث میشود لاستیکهای بدون تیوب نسبت به لاستیکهای تیوب دار، زمان بیشتری برای تخلیه باد خود در مواقع پنچری داشته باشند. این ویژگی به طور کلی مزیتی است، زیرا زمان بیشتری برای مراجعه به مرکز تعمیرات در صورت پنچر شدن فراهم میکند و از ترکیدگی ناگهانی لاستیک جلوگیری میکند.
در ادامه به برخی مزایای این نوع لاستیکها اشاره شده است:
همانطور که قبلاً اشاره شد، نشتی هوا در لاستیکهای بدون تیوب به طور آرامتری رخ میدهد نسبت به لاستیکهای تیوب دار. این به معنای این است که در صورت پنچر شدن لاستیک، شاید نیاز فوری به مراجعه به مرکز تعمیرات نباشد. با این حال، توصیه میشود در صورت پنچر شدن، به نزدیکترین مرکز تعمیرات مراجعه کنید. زیرا هر چه مدت بیشتری با لاستیک پنچر شده رانندگی کنید، ممکن است آسیب بیشتری به آن وارد شود. در صورتی که پنچری شدیدتر باشد، در محلی ایمن توقف کرده و لاستیک را با لاستیک زاپاس تعویض کنید یا از کیت رفع پنچری استفاده کنید.
در صورتی که پنچر ناگهانی در لاستیکهای تیوب دار رخ دهد، کنترل خودرو دشوار خواهد شد، به ویژه در سرعتهای بالا. این موقعیت بسیار خطرناک است. با استفاده از لاستیکهای بدون تیوب، خطر این مشکل به طور قابل توجهی کاهش مییابد، زیرا باد به آرامی از لاستیک خارج میشود و بهطور ناگهانی باد لاستیک تخلیه نمیشود. این ویژگی باعث میشود راننده کنترل خودرو را از دست ندهد و احتمالاً زمان بیشتری برای توقف ایمن خودرو داشته باشد. با این حال، باید توجه داشت که رانندگی با سرعت بالا همچنان با خطراتی همراه است و حتماً باید سرعت مطمئنه را رعایت کرد تا حتی در صورت ترکیدن ناگهانی لاستیک، توانایی کنترل خودرو را داشته باشید.
لاستیکهای تیوبلس وزن کمتری نسبت به لاستیکهای معمولی دارند. حذف تیوب در لاستیکهای تیوبلس تأثیری بر وزن لاستیک دارد. همچنین، فشار روی پیشرانه با استفاده از لاستیکهای تیوبلس تغییری میکند و همانند لاستیکهای معمولی نیست. بنابراین، همین موضوع باعث کاهش مصرف سوخت میشود.
رانندگی با خودروهای دارای لاستیکهای معمولی در بزرگراهها ممکن است منجر به اصطکاک بین تیوب و لاستیک شود. این امر باعث افزایش دمای داخلی لاستیک میشود و ممکن است منجر به خطر ترکیدن لاستیک شود. در حالی که در لاستیکهای تیوبلس اصطکاک بین لاستیک و تیوب داخلی از بین رفته است، که این موجب کاهش مقاومت چرخشی لاستیک و بهبود سواری خودرو میشود.
لاستیکهای تیوبلس مدرن میتوانند با استفاده از درزگیر مایع عرضه شوند. در صورتی که لاستیک پنچر شود، این درزگیر بهصورت خودکار حفرهای که در لاستیک ایجاد شده است، را پر خواهد کرد و نیاز به تخلیه هوا نخواهد بود.
لاستیکهای تیوبلس تنها از دو ترکیب، یعنی رینگ و لاستیک، تشکیل شدهاند. این ویژگی باعث میشود که لاستیک به خوبی و با دقت بیشتری روی رینگ نصب شود. این موضوع منجر به هماهنگی بهتر چرخ خودرو میشود و در نتیجه راحتی سواری خودرو بهبود مییابد.
لاستیکهای تیوبلس، اگرچه بدون تیوب هستند، اما به دلیل استفاده از تکنولوژی پیشرفته، قیمت بالاتری نسبت به لاستیکهای معمولی دارند. با این حال، وقتی شما انواع باکیفیت از آنها خریداری میکنید، افزایش قیمت تماماً توجیه شده است.
تعمیر پنچر در لاستیکهای تیوبلس نیازمند تجهیزات خاصی است و نه همهی مراکز تعمیرات قادر به انجام آن هستند.
قرار دادن لاستیکهای تیوبلس بر روی رینگها یک فرایند زمانبر و تا حدی دشوار است. یکی از چالشهای اصلی در این فرایند، نشستن صحیح لاستیک بر روی رینگ به گونهای است که کاملاً از خروج هوا جلوگیری شود. اگر این کار بهطور کامل انجام نشود، ممکن است رینگ آسیب ببیند و هوا از داخل لاستیک خارج شود.
لاستیکهای تیوبلس هرچند ضد پنچر نیستند، اما یک مزیت آنها در مقایسه با لاستیکهای تیوب دار، عدم تخلیه ناگهانی هوا از داخل لاستیک است. حتی در صورت وجود یک پنچر بزرگ در دیواره لاستیک تیوبلس، این اتفاق رخ نخواهد داد. با این حال، توصیه میشود که در اسرع وقت پس از وقوع پنچر، لاستیک را تعمیر یا تعویض کنید.
لاستیکهای تیوبلس برای کنترل بهتر خودرو در زمان پنچری حین رانندگی طراحی شدهاند. اگرچه هوا درون لاستیک بهصورت ناگهانی و به یکباره تخلیه نمیشود، اما ادامه رانندگی با پنچر میتواند خطر خرابی کامل رینگ و لاستیک را افزایش دهد. همچنین سیستم تعلیق خودرو نیز ممکن است آسیب ببیند و به طور کلی ایمنی خودرو تحت تأثیر قرار بگیرد. بهترین روش پس از تشخیص پنچر، توقف کرده و لاستیک را با لاستیک زاپاس جایگزین کنید.