تاریخ انتشار: ۱۱:۵۵ - ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد

چرا گیربکس های CVT را دوست نداریم؟

مانند بسیاری از مردم دنیا، مردم ایران هم گیربکس CVT در خودرو‌های نسل جدید را دوست ندارد، اما سوال این است که آیا این عدم علاقه هنوز هم منطقی هست یا خیر؟

گیربکس  CVT

رویداد۲۴ اکثر خریداران خودرو، خواستار خرید خودرویی هستند که گیربکس CVT نداشته باشد. آن‌ها این تفکر را در ذهن دارند که خودرو‌های اتوماتیک با گیربکس CVT هم استهلاک بالایی دارند و هم نسبت به دیگر گیربکس‌های AT، دوکلاچه و دستی بسیار کندتر هستند.

در ذهن اکثر مردم، این قضیه جا افتاده است که گیربکس‌های CVT ممکن است آزاردهنده باشند و حس و حال رانندگی خوبی را به راننده ندهند.

آیا واقعا گیربکس‌های CVT یا پیوسته کسل کننده اند؟

چرا گیربکس های CVT را دوست نداریم؟

در پاسخ به این سوال باید گفت، بله، گیربکس‌های CVT در مقایسه با گیربکس‌های اتوماتیک AT و دوکلاچه ممکن است کسل‌کننده‌تر باشند. اما در سال‌های اخیر با معرفی نسل سوم گیربکس‌های CVT توسط نیسان با نام X-Tronic، داستان کمی تغییر کرده است و خودرو‌های مجهز به گیربکس‌های نسل سوم، حس و حال رانندگی بهتری را به راننده و سرنشینان منتقل می‌کنند.

توجه داشته باشید که عدم تمایل مردم به خرید خودرو‌هایی با گیربکس‌های CVT، که در گذشته فراگیر شد، کاملاً منطقی بوده است. نسل‌های قبلی گیربکس‌های CVT به حدی کند عمل می‌کردند که راننده از رانندگی خسته و کلافه می‌شد. همچنین، CVT‌های قدیمی معمولاً دور موتور را در یک موقعیت ثابت نگه می‌داشتند و این باعث می‌شد تا صدای عملکرد در محدوده خاصی از دور موتور همیشه در کابین خودرو قابل شنیدن باشد.

عملکرد نسل جدید گیربکس‌های CVT چگونه است؟

در این گیربکس‌ها از فناوری D-STEP استفاده شده است که برخلاف CVT‌های قدیمی، که دائماً در حال تغییر ضریب دنده هستند، عمل می‌کنند و گیربکس را در ضریب دنده‌های مشخصی قفل می‌کنند. قفل شدن گیربکس در ضریب دنده‌های مشخص تا زمانی برقرار می‌ماند که نیاز به تعویض دنده وجود نداشته و خودرو قادر باشد با همان ضریب دنده به حرکت خود ادامه دهد. با توجه به شرایط رانندگی، به محض این که به سبک‌تر یا سنگین‌تر شدن دنده نیاز شد، مکانیزم CVT عمل می‌کند و تعویض دنده صورت می‌گیرد.

توجه داشته باشید که شیفتینگ یا تعویض دنده در گیربکس‌های XTRONIC، مانند گیربکس‌های CVT قدیمی، انجام می‌شود. بنابراین، این دو نسل از CVT در تعویض دنده مشابه هم عمل می‌کنند، اما، چون CVT جدید در ضریب مشخصی قفل می‌شود، هنگام تعویض دنده در این گیربکس‌ها حسی مانند حس تغییر دنده در گیربکس‌های AT به ما دست می‌دهد تا هنگام رانندگی هیجان بیشتری را تجربه کنیم.

مقایسه میزان خرابی گیربکس‌های CVT قدیمی و جدید

چرا گیربکس های CVT را دوست نداریم؟

به طور کلی، با مقایسه میزان خرابی CVT‌های قدیمی و جدید می‌توان گفت که نسل‌های قدیمی آمار خرابی بالاتری داشتند و بیشتر دچار آسیب و مشکل در عملکرد می‌شدند. البته، این نکته مهم است که با این بیان نمی‌توان نتیجه گرفت که گیربکس‌های جدید به طور کل خرابی ندارند، بلکه فقط می‌توان نتیجه گیری کرد که میزان مشکلات در آن‌ها نسبت به CVT‌های نسل قبل کمتر است.

نتیجه گیری

در پایان می‌توان نتیجه گرفت که دوست نداشتن گیربکس‌های CVT در گذشته قابل توجیه بود، اما با فراگیر شدن سیستم‌های CVT نسل سوم، حس و حال رانندگی با خودرو‌هایی که به چنین جعبه‌دنده‌هایی مجهز شده‌اند، متفاوت شده است و دیگر مانند گذشته برای راننده کسالت‌آور نیستند. البته باید گفت که اغلب خودرو‌های چینی عرضه شده به بازار ایران در گذشته، مجهز به سیستم‌های CVT قدیمی بودند، که این ویژگی موجب شد مردم علاوه بر این مدل گیربکس، از خودرو‌های چینی نیز علاقه‌ای نداشته باشند و ترجیح خود را به خودرو‌های دیگری با سیستم‌های گیربکس متفاوت بدهند.

این روز‌ها تقریباً همه خودرو‌های چینی نیز مجهز به نسل سوم گیربکس‌های CVT هستند. از این رو می‌توان نتیجه گرفت که حتی حس و حال رانندگی با چینی‌های جدیدی که سیستم CVT دارند نسبت به قبل متفاوت شده و راننده هنگام رانندگی هیجان بیشتری را تجربه می‌کند. به عنوان مثال، اگر تجربه رانندگی با آریزو ۵ داشبورد قدیمی و آریزو‌های جدید را داشته باشید، می‌توانید تفاوت به وجود آمده در حس و حال رانندگی CVT‌های قدیمی و جدید را به خوبی تجربه کنید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار خودرو
نظرات شما
پیشخوان