صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

سه‌شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 17
کد خبر: ۳۸۴۲۸۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۱ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

همه آنچه باید درباره سریال شوگان بدانید/ چرا شوگان برنده جایزه امی ۲۰۲۴ شد؟

شوگان با موفقیتی بزرگی که در جوایز امی به دست آورد تبدیل به دومین سریال غیر انگلیسی زبان پس از بازی مرکب شد که اکثریت جوایز این جشنواره تمام آمریکایی را به دست می‌آورد.

رویداد۲۴ | مازیار وکیلی: شوگان را می‌توان موفق‌ترین سریال درام تلویزیونی در سال ۲۰۲۴ دانست که از شبکه اف ایکس و هولو پخش شد. داستان سریال شوگان ریشه در واقعیت دارد و براساس رمانی به همین نام نوشته جیمز کلیول ساخته شده است. داستان شوگان در دوران شوگان سالاری ژاپن اتفاق می‌اُفتد و داستان ملوان جاه طلبی بنام جان بلک تورن (در واقعیت ویلیام آدامز) را روایت می‌کند که طی سفری دریایی به سرزمین مرموز و ناشناخته ژاپن پا می‌گذارد.

جان بلک تورن در این سفر با ارباب توراناگا (توکوگاوا ایه‌یاسو) آشنا می‌شود که یکی از قدرتمندترین ارباب‌های ژاپنی است. آشنایی توراناگا با بلک تورن و اتحاد آن‌ها با یک دیگر به توراناگا کمک می‌کند تا سلسله جدیدی را پایه گذاری و خود تبدیل به اولین شوگان این سلسله شود. نکته جالب توجه درباره سریال شوگان این است که اکثر دیالوگ‌های این سریال به زبان ژاپنی است و بعد از بازی مرکب دومین سریالی است که به زبانی غیر از زبان انگلیسی ساخته می‌شود و به محبوبیتی عظیم دست پیدا می‌کند.

محبوبیت سریال به قدری زیاد بود که خیلی زود اف ایکس قرارداد ساخت فصول دوم و سوم را با خالقان سریال منعقد کرد. شوگان با موفقیتی بزرگی که در جوایز امی به دست آورد، تبدیل به دومین سریال غیر انگلیسی زبان پس از بازی مرکب شد که اکثریت جوایز این جشنواره تمام آمریکایی را به دست می‌آورد.

خالقان سریال شوگان

خالقان اصلی سریال شوگان یک زن و شوهر به نام‌های ریچل کُندو و جاستین مارکس هستند. ریچل کُندو یک ژاپنی آمریکایی متولد پوکالانی در ایالت هاوایی است که پیش از ورود به سریال سازی نویسنده موفقی بوده و با نگارش داستان کوتاه دختر چند فصل برنده جایزه ادبی معتبر اُ. هنری شده است. کُندو دارای مدرک کارشناسی ارشد هنر‌های زیبا از مرکز نویسندگان میچر دانشگاه تگزاس است.


بیشتر بخوانید: معرفی سریال اصل بر برائت با بازی جیک جیلنهال


 کُندو در دوران دانشجویی یکی از فینالیست‌های جایزه ادبی کین بود و توانست بخشی از جایزه پنجاه هزار دلاری این مسابقات را به دست بیاورد. جاستین مارکس همسر ریچل کُندو یکی دیگر از خالقان سریال شوگان یک نویسنده، تهیه کننده و مجری تلویزیونی آمریکایی است که بیشتر برای نوشتن فیلمنامه فیلم ماجراجویانی پسر جنگل محصول دیزنی در سال ۲۰۱۶ شناخته می‌شود.

مارکس فارغ التحصیل رشته معماری از دانشگاه کلمبیا است. آشنایی با یک نویسنده به او کمک کرد تا حرفه نویسندگی و فیلمنامه نویسی را پی بگیرد و تبدیل به نویسنده‌ای موفق شود. مارکس هم چنین خالق اصلی سریال علمی تخیلی همتا با حضور جی. کی. سیمونز است که در دو فصل ده قسمتی ساخته و پخش شد.

بازیگران سریال شوگان

اکثر بازیگران سریال شوگان ژاپنی هستند. تنها بازیگر غیرژاپنی این سریال پرهوادار کاسمو جرویس ارمنی تبار متولد بریتانیا است. نقش اصلی این سریال را هیریوکی سانادا برعهده دارد. بازیگر که با بازی در فیلم‌های سامورایی، ساعت شلوغی ۳ و مورتال کمبت برای تماشاگران ایرانی شناخته شده است. دیگر بازیگر اصلی این سریال یعنی کاسمو جرویس که فعالیت خود را از سال ۲۰۰۸ آغاز کرده است. علاوه بر بازیگری در خوانندگی هم فعال است و در ۱۶ نوامبر ۲۰۰۹ با کمک دیلی استار اولین آلبوم خود را منتشر کرد. ترانه «نتیجه کارت چی بوده» جرویس در سال ۲۰۱۵ جز ده ترانه برتر هفته در بریتانیا قرار گرفت. تماشاگران ایرانی جرویس را بیشتر با نقش آفرینی در سریال پیکی بلایندرز و فیلم‌های لیدی مکبث، قاتل شکارچی، مزرعه داری و ترغیب به خاطر می‌آورند. بازیگر نقش اصلی زن سریال هم یک بازیگر ژاپنی بنام آنا ساوایی است که در نیوزیلند و از یک خانواده ژاپنی تبار متولد شده است. ساوایی وکالیست اصلی گروه دخترانه جی-پاپ فیکی بود و تا پیش از بازی در سریال شوگان با بازی در فیلم‌های نینجای آدمکش و اف ۹ شناخته می‌شد. سایر بازیگران این سریال هم از جمله مشهورترین بازیگران معاصر ژاپن هستند که در نقش‌های مختلف این سریال بازی کرده‌اند.

جوایز سریال شوگان

سریال شوگان موفق‌ترین سریال در جشنواره امی امسال بود. این سریال توانست نامزد ۲۵ جایزه و برنده ۱۸ جایزه امی از جمله بهترین سریال درام، بهترین بازیگر مرد سریال درام و بهترین بازیگر زن سریال درام شود.

فکت‌های جالبی درباره سریال

با وجود این که سریال شوگان در ژاپن قرن ۱۷ اتفاق می‌اُفتد، اما خالقان سریال آن را در شهر پورت مودی کانادا ساخته‌اند.

طبق تخمین‌های صورت گرفته شوگان گران‌ترین سریال شبکه اف ایکس تا به امروز است.

دستمزد سیاهی‌لشگر‌های حاضر در سریال شوگان بسیار زیاد بود. اکثر سیاهی لشگر‌های ژاپنی در آثار هنری این کشور روزانه ۵۰۰۰ ین معادل ۳۰ دلار دریافت می‌کنند. اما این دستمزد در سریال شوگان روزانه ۳۰۰ دلار معادل ۵۰۰۰۰ ین بود.

برای هر چه بهتر از کار درآوردن ژاپن قرن هفده از مشاوران ژاپنی در زمینه‌ها مختلف از جمله چگونه غذا خوردن، آداب و رسوم و نحوه حرف زدن ژاپنی‌ها در قرن ۱۷ استفاده شد.

نظرات شما