رویداد۲۴ | حسین فلاحی: تسلیحات مدولار هوا به زمین (AASM) که معمولاً به عنوان هامر شناخته میشود یک سلاح هوا به سطح هوشمند است که در فرانسه ساخته شده است. بمب هامر که توسط شرکت فرانسوی سافران الکترونیکز& دیفنس ساخته شده قابلیت پشتیبانی هوایی نزدیک و مأموریتهای حمله عمیق را دارد.
این سیستم بسیار ماژولار است و به آن اجازه میدهد تا برای انواع نیازهای عملیاتی پیکربندی شود. هامر با افزودن کیتهای هدایت و رانش به بمبهای استاندارد، مهمات معمولی را به مهمات هدایت شونده دقیق تبدیل میکند و آن را به ابزاری حیاتی برای نیروهای هوایی مدرن تبدیل میکند.
هامر برای رفع نیاز روزافزون به مهمات مدولار، دقیق و با قابلیت هوا به زمین با قابلیت استفاده در تمام شرایط آب و هوایی ساخته شد. این بمب در سال ۲۰۰۷ وارد خدمت نیروی هوایی و دریایی فرانسه شد. هامر دارای طراحی انعطافپذیری است و با انواع اندازهها از جمله پیکربندیهای ۱۲۵ کیلوگرمی، ۲۵۰ کیلوگرمی، ۵۰۰ کیلوگرمی و ۱۰۰۰ کیلوگرمی استفاده میشود. ماژولار بودن این سیستم اجازه میدهد تا سیستمهای هدایت و رانش مختلف به بمبها متصل شوند و به مهمات برد گسترده و دقت بیشتر میدهد.
هامر دارای یک بخش هدایت دماغه و یک کیت گسترش برد نصب شده در دم است که شامل بالها و یک موتور موشک جامد برای افزایش برد مهمات به بیش از ۷۰ کیلومتر (۴۳ مایل) است. سیستم پیشرانه در پشت موشک نصب شده است و شامل یک موتور موشک جامد و چهار بال برای کنترل پرواز است که ناوبری پایدار و دقیق در طول پرواز را تضمین میکند.
این سیستم را میتوان بر روی بمبهایی با اندازههای مختلف نصب کرد که پیکربندی ۲۵۰ کیلوگرمی رایجترین آنهاست. این انعطافپذیری در طراحی به آن اجازه میدهد تا در انواع پروفایلهای ماموریت، از حملات دقیق به اهداف ثابت گرفته تا درگیریها با واحدهای متحرک، استفاده شود. پیکربندی ۲۵۰ کیلوگرمی (۵۵۰ پوند) معمولاً از کلاهکهایی مانند Mk۸۲، BLU ۱۱۱ یا بدنه بمب فرانسوی CBEMS/BANG استفاده میکند.
سه نوع اصلی از بمب هامر وجود دارد که هر کدام بسته به شرایط عملیاتی به سیستمهای هدایت متفاوتی مجهز هستند. نوع پایه یک مجهز به سیستم ناوبری اینرسی هیبریدی همراه با هدایت جی پی اساست که به آن اجازه میدهد در همه شرایط آب و هوایی کار کند. انواع دیگر از هدایت فروسرخ یا هدایت لیزری در بخش هدایت دماغه استفاده میکنند که دقت بیشتری و توانایی درگیری با اهداف متحرک را فراهم میکند. این ویژگیها هامر را هم برای ماموریتهای پشتیبانی هوایی نزدیک و هم برای حملات عمیق موثر میکند، زیرا جنگندهها میتوانند آن را از فاصله ایمن پرتاب کنند و از دسترس دفاع دشمن دور بمانند.
هامر کارایی خود را در میدان جنگ ثابت کرده است. این بمب عمدتاً در هواپیماهای داسو رافال و میراژ ۲۰۰۰ دی استفاده می شد، اما تطبیق پذیری آن منجر به ادغام آن با سایر پلت فرمها مانند داسو میراژ اف ۱، اف-۱۶، تجاس و میگ-۲۹ نیز شده است.
هامر را میتوان بر اساس نیازهای عملیاتی به کلاهکهای مختلف مجهز کرد. متداولترین اندازه سرجنگی ۲۵۰ کیلوگرم است، اما میتوان از کلاهکهای بزرگتر یا کوچکتر نیز استفاده کرد که به هامر برد عملیاتی وسیعی میدهد.
بمب هامر بسته به الزامات ماموریت دارای چندین گزینه سیستم هدایت است. نوع پایه از یک سیستم ناوبری اینرسی هیبریدی همراه با جی پی اس استفاده میکند، که دقت در تمام شرایط آب و هوایی را با خطای احتمالی دایرهای تقریباً ۱۰ متر ارائه میکند. برای هدفگیری دقیقتر، انواع دیگر دارای هومینگ مادون قرمز یا لیزر نیمه فعال هستند که دقتی به اندازه خطای دایرهای ۱ متر را ارائه میکنند. این انعطافپذیری تضمین میکند که هامرمیتواند با اهداف ثابت و متحرک با درجه بالایی از دقت درگیر شود.
بمب هامر با چندین نوع جنگنده سازگار است. در ابتدا این بمبها روی جنگنده داسو رافال و میراژ ۲۰۰۰D مورد استفاده قرار گرفت، اما از آن زمان برای پلتفرمهای دیگر از جمله داسو میراژ اف ۱، اف-۱۶، تجاس و میگ-۲۹ نیز استفاده شده است. طراحی مدولار این سیستم باعث میشود که به راحتی با طیف گستردهای از بدنه انواع جنگنده سازگار شود.
هامر تطبیق پذیری خود را در میدان نبرد به اثبات رسانده است و برای پشتیبانی هوایی نزدیک و هم برای ماموریتهای حمله عمیق یک سلاح بسیار حائز اهمیت است. چکش با برد عملیاتی بیش از ۷۰ کیلومتر میتواند از فاصله ایمن با اهداف درگیر شود و قرار گرفتن هواپیمای پرتابگر در برابر پدافند هوایی دشمن را به حداقل برساند.
این سلاح در برابر اهداف ثابت از جمله ساختمان ها، مراکز فرماندهی و زیرساختها و همچنین اهداف متحرک مانند وسایل نقلیه و کاروانها موثر است. انواع هومینگ مادون قرمز و هدایت لیزری آن به ویژه برای ردیابی و درگیری با اهداف متحرک یا متحرک سریع مفید است و هامر را به یک دارایی ارزشمند در نبردهای مدرن هوا به زمین تبدیل میکند.
نوع: مهمات با هدایت دقیق، هوا به زمین
کاربران: فرانسه، کرواسی، مصر، هند، مراکش، قطر، اوکراین
کشور طراح: فرانسه
سیستم هدایت:
- سیستم ناوبری اینرسی هیبریدی + جی پی اس (SBU-۳۸)
- اینرسی+ جی پی اس + تصویربرداری مادون قرمز (SBU-۵۴)
- اینرسی+ جی پی اس+ هدایت لیزری (SBU-۶۴)
هواپیمای لانچر: داسو رافال، داسو میراژ ۲۰۰۰ دی، داسو میراژ اف ۱, اف-۱۶, تجاس، میگ-۲۹, سوخو-۲۷
وزن راه اندازی: تقریباً ۳۴۰ کیلوگرم (۷۵۰ پوند) برای پیکربندی سرجنگی ۲۵۰ کیلوگرمی
برد: بیش از ۷۰ کیلومتر با پیشرانه به کمک موشک
ابعاد| طول: ۳.۱ متر؛ قطر: ۰.۳۲ متر؛ طول بالها: ۰.۷۸ متر