با مشخصات جنگنده کاآن ترکیه آشنا شوید
رویداد۲۴ | حسین فلاحی: در سالهای اخیر، ترکیه بهعنوان یک بازیگر مهم در صنعت تسلیحات ظاهر شده و قابلیتهای تولید تسلیحات خود را در بخشهای دولتی و خصوصی به طور قابل توجهی افزایش داده است. شرکتهایی مانند صنایع هوافضای ترکیه (TAI)، آسلسان و راکتسان به لطف سرمایه گذاریهای قابل توجه در تحقیق و توسعه، به نامهای شناخته شدهای در تولید تجهیزات نظامی پیشرفته تبدیل شده اند. نمونه بارز موفقیت آنها پهپاد بیرقدار تی بی۲ است که نقشی محوری در مناقشه قره باغ کوهستانی ایفا کرد و توانایی حمله و نظارت ترکیه را به نمایش گذاشت و نظر مشتریان بین المللی را جلب کرد.
ترکیه علاوه بر سرمایه گذاری در صنعت هواپیماهای بدون سرنشین، در زمینه ساخت جت جنگی بومی نیز سرمایه گذاری کرده است. برای چندین دهه، نیروی هوایی ترکیه برای تکمیل داراییهای نیروی هوایی موجود خود به شرکای غربی متکی بود. زمانی که در دهه ۱۹۸۰، دولت ترکیه قراردادی را برای تولید مجوز محلی جنگنده سبک وزن جنرال داینامیکس (اکنون لاکهید) اف-۱۶ فایتینگ فالکون نسل چهارم امضاء کرد چشم انداز تغییر کرد.
این پروژه مشترک زمینه را برای مهندسان نظامی ترکیه فراهم کرد تا با افزایش دانش و تجربه هوانوردی بومی راه را برای یک پروژه مستقل در ساخت جنگنده بومی ترکیه باز کنند.
تاریخچه توسعه کاآن
در ۱۵ دسامبر ۲۰۱۰، کمیته اجرایی صنعت دفاعی ترکیه (SSIK) تصمیم به طراحی، توسعه و ساخت یک جنگنده ملی برتری هوایی نسل بعدی گرفت تا ضمن جایگزینی با ناوگان اف-۱۶ ترکیه توانایی انجام عملیات با سایر داراییهای حیاتی نیروی هوایی این کشور مانند F-۳۵ لایتینگ II را داشته باشد.
در سال ۲۰۱۱، معاونت صنایع دفاع ترکیه (SSM) که اکنون به عنوان آژانس صنایع دفاعی شناخته میشود، توافقنامهای را با صنایع هوافضای ترکیه برای توسعه مفهومی قابلیتهای اساسی امضا کرد. صنایع هوافضای ترکیه و TUSAŞ Engine Industries (TEI) فرآیندهای طراحی و توسعه این جت جنگنده را آغاز کردند.
در سال ۲۰۱۵ ترکیه سفارش خود را به شرکت بیایئی سیستمز برای ساخت یک جنگنده نسل پنجم ارائه کرد. همچنین پیشنهادی از سوی شرکت رولز-رویس هلدینگ برای تأمین موتور ئی۲۰۰ به ترکیه داده شد. اما پس از سه سال رایزنی شرکت رولز رویس به دلیل نگرانی از افشای فناوری و اطلاعاتش، از پروژه کنارهگیری کرد. شرکت آسلسان ترکیه قراردادی با «یوروجت توربو» برای تأمین موتور ئی۲۰۰ منعقد کرد تا فناوری تولید، دانش نرمافزاری و روش نگهداری و تعمیر آن به ترکیه منتقل شود. با کنارهگیری رولز رویس، موتور آمریکایی جنرال الکتریک اف۱۱۰ برای این جنگنده درنظر گرفته شده که در خاک ترکیه تحت لیسانس آمریکا ساخته میشود.
قابلیت جنگی
جنگنده نسل پنجم ترکی ایرواسپیس کاآن که با نام دیگر هواپیمای رزمی ملی (MMU) شناخته میشود (قبلاً TF-X نامیده میشد) اولین پرواز خود را در ۲۱ فوریه ۲۰۲۴ انجام داد.
کاآن با اسکورت اف-۱۶ دی نیروی هوایی ترکیه از تأسیسات تولید هوافضای ترکیه در نزدیکی آنکارا پرواز کرد. به گفته ترکیش ایروسپیس، این هواپیما به مدت ۱۳ دقیقه در هوا بود، به ارتفاع ۲۴۳۸ متر رسید و به سرعت ۴۲۶ کیلومتر در ساعت دست یافت.
برد جنگی کاآن در حدود ۱۱۰۰ کیلومتر و حداکثر ارتفاع عملیاتی تقریباً ۵۵۰۰۰ فوت تخمین زده شده است. ظرفیت محموله آن بیش از ۶۰۰۰ کیلوگرم است که به آن امکان میدهد ترکیبی از مهمات هوا به هوا و هوا به زمین را در بیش از ۱۰ نقطه سخت خارجی خود حمل کند.
کاآن به عنوان یک جنگنده چند منظوره برای برآوردن نیازهای ترکیه از حدود سال ۲۰۳۰ با جایگزینی ناوگان جنگندههای اف-۱۶ نیروی هوایی ترکیه توسعه یافته و قرار است تا دهه ۲۰۷۰ در خدمت باشد.
سیستم راداری
سیستم راداری آرایه اسکن الکترونیکی فعال (AESA)، برد تشخیص بیش از ۱۰۰ کیلومتر را ارائه میدهد که به طور قابل توجهی آگاهی موقعیت و دقت هدف گیری آن را افزایش میدهد. طول این هواپیما حدود ۱۹ متر و طول بالهای آن ۱۲ متر است.
موتور کاآن
کاآن از موتورهای دوقلو استفاده میکند که هر کدام حدود ۲۷۰۰۰ پوند نیروی رانش تولید میکنند که قابلیت سوپرکروز و چابکی بالا در سناریوهای جنگی را ممکن میسازد. کاآن با ابعاد ۱۴ متر در طول بال ها، ۲۱ متر طول و ۶ متر ارتفاع میتواند به حداکثر سرعت ۱.۸ ماخ و سقف سرویس ۵۵۰۰۰ فوت دست یابد.
مشخصات فنی کلی کاآن
نوع: جنگنده نسل پنجم
اپراتور: ترکیه
سازنده: ترکیه
طول:۲۱ متر
سرعت: ۱.۸ ماخ
موتور: EJ ۲۰۰