رویداد۲۴ | حسین فلاحی: بوئینگ کیسی-۱۳۵ استراتوتانکر (KC-۱۳۵ Stratotanker)، یک هواپیمای نظامی سوختگیری هوایی متعلق به ایالات متحده است.
کیسی-۱۳۵ و هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۰۷ از نمونه اولیه بوئینگ ۳۶۷-۸۰ توسعه یافتهاند. کیسی-۱۳۵ اولین تانکر سوخت گیری نیروی هوایی ایالات متحده به شمار می رفت که با موتور جت کار میکرد و جایگزین کی سی-۹۷ استراتوتانکر شد. کیسی-۱۳۵ استراتوتانکر قابلیت سوخت گیری هوایی را برای نیروی هوایی ایالات متحده فراهم میکند و بیش از ۵۰ سال است که در این زمینه ایفای نقش میکند.
این هواپیما یک دارایی منحصربهفرد است که توانایی نیروی هوایی ایلات متحده را برای انجام ماموریت در سراسر جهان افزایش میدهد. کیسی-۱۳۵ استراتوتانکر همچنین پشتیبانی سوختگیری هوایی را برای نیروی هوایی، نیروی دریایی، تفنگداران دریایی و هواپیماهای کشورهای متحد آمریکا فراهم میکند. این هواپیما همچنین قادر است بستر و بیماران سرپایی را با استفاده از پالتهای پشتیبانی بیمار در خلال تخلیه هواپزشکی حمل کند.
کیسی-۱۳۵آر دارای چهار موتور توربوفن است که به این هواپیما نیرو میدهد تا با وزن ناخالص تا ۱۴۶۳۰۰ کیلوگرم از زمین بلند شود. کیسی-۱۳۵آر استراتوتانکر به شلنگ نوک بال mk۳۲B و غلافهای سوخت گیری هوای دروگ مجهز شده است. سیستم اضافی به کیسی-۱۳۵آر اجازه میدهد تا سوخت رسانی به هر دو هواپیمای کاوشگر/دروگ و بوم/گیرنده را در یک ماموریت انجام دهد.
آخرین نسل کیسی-۱۳۵ استراتوتانکر مجهز به سیستم مدیریت پرواز یکپارچه کولینز FMS-۸۰۰، نمایشگر چند منظوره تخت کریستال مایع کولینز FDS-۲۵۵ و رادار پیش بینی کننده پیش بینی کننده آب و هوای کولینز WXR-۷۰۰X است. سیستم مدیریت پرواز با سیستم هشدار ترافیک و جلوگیری از برخورد یکپارچه شده است. سیستم ارتباطی شامل افزودههای GATM شامل یک سیستم ارتباطی ماهوارهای Aero-I SAT-۲۰۰۰ و دو فن واحدهای مدیریت ارتباطات CMU-۹۰۰ برای کاربردهای پیوند داده است.
افزودههای GATM به سیستم ناوبری شامل دو گیرنده چند حالته کولینز GNLU-۹۵۵M است که دارای ماژولهای جداگانه برای جی پی اس ، MLS و FM-Immune VOR/ILS است.
کیسی-۱۳۵ استراتوتانکر قادر است تقریباً تمام سوخت داخلی را از طریق بوم پرواز پمپاژ کرد. یکی از خدمه، که به عنوان اپراتور بوم شناخته میشود، در عقب هواپیما مستقر است و بوم را در هنگام سوخت گیری هوایی در حین پرواز کنترل میکند.
برای سوخترسانی به هواپیماهای مجهز به کاوشگر میتوان از یک دراگ مخصوص شاتلشکل که به بوم پرنده و پشت سر آن متصل است، استفاده کرد. برخی از هواپیماها مجهز به سیستم سوختگیری چند نقطهای هستند که از غلافهای مخصوص نصب شده روی نوک بالها تشکیل شده است. هواپیمای کیسی-۱۳۵ استراتوتانکر قادر به سوخت گیری همزمان دو هواپیما است.
- کی سی-۱۳۵ آر یا کی سی-۱۳۵ تی: از کی سی-۱۳۵ای های اصلی، بیش از ۴۱۵ مورد با موتورهای جدید سی اف ام-۵۶ تولید شده که توسط سی اف ام-اینترنشنال اصلاح شدهاند. این تانکر با نام کی سی-۱۳۵آر یا کی سی-۱۳۵تی میتواند ۵۰ درصد سوخت بیشتر تخلیه کند، ۲۵ درصد مصرف سوخت بیشتری دارد، هزینه عملیاتی آن ۲۵ درصد کمتر است و ۹۶ درصد بی صداتر از کی سی-۱۳۵ای است.
- ان کی سی-۱۳۵ای: در طول سال ها، کی سی-۱۳۵ برای انجام کارهای دیگر از پرواز ماموریتهای پست فرماندهی تا شناسایی تغییر یافته است. آر سی-۱۳۵ برای شناسایی ویژه استفاده میشود و ان کی سی-۱۳۵ای در مرکز فرماندهی ماتریل نیروی هوایی در برنامههای آزمایشی پرواز میکند.
-او سی-۱۳۵: فرماندهی رزم هوایی او سی-۱۳۵ را به عنوان یک سکوی دیده بانی مطابق با معاهده آسمانهای باز اداره میکند.
نوع: هواپیماهای سوخت گیری هوایی و حمل و نقل هوایی
خدمه:سه (خلبان، کمک خلبان و بوم اپراتور)
سازنده: ایالات متحده
شرکت سازنده: بوئینگ
کاربران: شیلی، فرانسه، سنگاپور، ترکیه، ایالات متحده آمریکا
موتور: توربوفن ۴ × سی اف ام اینترنشنال۵۶ (F۱۰۸-CF-۱۰۰)، هر کدام ۲۱۶۳۴ پوند بر فوت (۹۶.۲ کیلو نیوتن)
سرعت: حداکثر سرعت ۹۶۶ کیلومتر در ساعت
برد: وزن: ۴۴۶۶۳ کیلوگرم خالی / ۱۳۵۰۰۰ کیلوگرم بارگیری شده
برد: حداکثر ۲۳۳۸ کیلومتر
ابعاد| طول: ۴۱.۵۳ متر؛ طول بال: ۳۹.۸۸ متر؛ ارتفاع: ۱۲.۷ متر