تاریخ انتشار: ۱۲:۰۵ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۷

حاشیه‌سازی یک بیلبورد در هواداری از تیم ملی

 سازمان هنری رسانه‌ای اوج همچنان با مالکیت یکی از بزرگ‌ترین و محوری‌ترین بیلبوردهای پایتخت بر فضای شهری تأثیرگذار است و این‌بار هم با تبلیغی شائبه‌دار از 15 مرد در لباس و ظاهر اقوام مختلف ایرانی این سؤال و واکنش را ایجاد کرد که چرا جای زنان خالی است. توضیح اوج به‌عنوان مالک بیلبورد و سازمان زیباسازی این است که منظور نفرات تیم ملی که همه مرد هستند بوده و با این وصف دلیلی ندارد خانم‌ها در این موقعیت باشند؛ چه اینکه در تصاویر دیگر تبلیغاتی زنان حضور دارند.


رویداد۲۴
بهمن سال گذشته بود که برزین ضرغامی، در گفت‌وگویی با «شرق» اعلام کرد قرارداد مؤسسه هنری-رسانه‌ای «اوج» پس از اتمام دوره تمدید نشده و شهرداری دیگر با این مؤسسه قراردادی ندارد. او تأکید کرد: «دیگر هیچ بیلبوردی در شهر تهران در تملک مؤسسه اوج یا سپاه نیست». او گفته بود که «مجوز فعالیت این مؤسسه از قبل داده شده بود و قبل از حضور ما در شهرداری تهران هم این قراردادها پایان یافته و دوباره هم تمدید نشده است». البته او که آن زمان تازه جانشین عیسی علیزاده در سازمان زیباسازی شده بود، گفت تازه در این مسئولیت قرار گرفته و هنوز اطلاع زیادی از جزئیات ندارد و فقط می‌داند که قرارداد به شکل عادی تمام شده و دوباره تمدید نشده است.

گویا آنچه مدیرعامل سازمان زیباسازی آن روز نمی‌دانست، دامنه مجوزهای داده‌شده بود و حالا او می‌گوید مؤسسه اوج مالکیت بیلبورد بزرگ تبلیغاتی میدان ولیعصر(عج) را از مالک این ملک خصوصی گرفته و مالکیت این تابلو درحال‌حاضر برای مؤسسه اوج است و زیباسازی فقط روی محتوا و کیفیت تبلیغات نظارت دارد.

تصور بر این بود که با اظهارات این مدیر شهری، حذف این مجموعه با آن تابلوهای پرحاشیه مثل «صداقت آمریکایی» و «با یه گل بهار نمیشه» از سطح شهر اتفاق افتاده اما این مجموعه تا همین امروز تابلو اصلی خود را در میدان ولیعصر نگه داشته است و اتفاقا با همین تابلو هنوز به هدف خود می‌رسد. روز گذشته تصاویر تابلو جدید تبلیغاتی در میدان ولیعصر در شبکه‌های اجتماعی پخش شد که در آن تصویری از شادی 15 مرد با لباس‌های محلی قومیت‌های مختلف آشکار است و در آن میان جام قهرمانی را به دست دارند. زیر این عکس ‌نوشته با هم قهرمانیم (یک ملت، یک ضربان) و همین موضوع این سؤال را بیشتر برمی‌انگیزد که در این تصویر جمعی جای زنان ورزشکار، طرفدار یا حتی زنان این سرزمین خالی است. این تصویر با واکنش‌های مثبت و منفی زیادی روبه‌رو شده و به گفته محمد ذوقی، مدیر روابط‌عمومی و سازمان اوج هدف طراح و نگاه او لحاظ‌کردن اقوام در قالب تیم ملی بوده است. او به «شرق» می‌گوید: ما شش طرح در تهران کار کردیم که یکی از این طرح‌ها در میدان ولیعصر است و پنج طرح دیگر با هماهنگی سازمان زیباسازی شهرداری تهران طراحی شده و آدرس نصب طرح‌ها را سازمان زیباسازی دقیق می‌داند. این شش طرح چندین‌بار در جاهای مختلف شهر اکران شده‌اند. در طرح‌های دیگر ما حضور بانوان مشهود است. در عرشه پل‌ها تمامی طرح‌های ما اکران می‌شوند و در کانال اوج هم منتشر می‌شوند. نصب این طرح‌ها هم با سازمان زیباسازی بوده و آدرس جای نصب را خود سازمان زیبا‌سازی در اختیار ما قرار داد.

او با تأیید این نکته که دیوارنگاره نصب‌شده در میدان‌ ولیعصر کلا در اختیار مؤسسه اوج است، در پاسخ به این سؤال که چرا طرح حاضر در میدان ولیعصر تفکیک جنسیتی شده، افزود: امیدوارم صادقانه صحبت‌های من را منتقل کنید. سؤال شما سؤالی حاشیه‌ای است. وقتی سؤال شما این است که چرا در این یک طرح تفکیک جنسیتی صورت گرفته، این سؤال شیطنت دارد. ما مشکلی با بانوان نداریم و اگر با زنان مشکلی داشتیم، در طرح‌های دیگرمان از حضور آنها استفاده نمی‌کردیم. من فکر می‌کنم شکی نباشد که ما ضدزن نیستیم. در عالم هنر شش طرح ترافیکی زده می‌شود و هر طرح ترافیکی برای رسیدن به ثمر چند مرحله از ایده‌پردازی تا طراحی گرافیکی و نصب را طی می‌کند. در این شش طرح برخی طرح‌ها حضور آقایان را دارد و این به معنای تفکیک جنسیتی نیست؛ کمااینکه در طرح نوروزی دیوارنگاره میدان ولیعصر فقط از تصویر یک دختر استفاده شده و این هم به معنای ضدمردبودن نیست.

مدیر روابط‌عمومی اوج در ادامه تأکید کرد: اگر در طرح گرافیکی ما فقط زنان باشند، این یعنی ما ضدمرد هستیم؟ اصلا این‌طور نیست. گرافیست ما که او هم ضدیتی با زنان نداشته، این ایده‌پردازی را انجام داده و باید این شش تصویر را یک پکیج در کنار هم بدانیم که یک روز قبل از آغاز جام جهانی و با محوریت شعار «یک ملت، یک قهرمان» به اکران در آمده‌اند.

درعین‌حال برزین ضرغامی هم ضمن تعریف از عملکرد این مؤسسه و کیفیت طراحی‌ها و همکاری‌ای که در سایر بیلبوردهای تبلیغاتی در شهر دارند، می‌گوید: تبلیغات قبلی این مؤسسه برای نوروز یا فتح خرمشهر و... تابلوهایی شایسته و بدون اشکال بودند. درباره این تابلو هم اشکالی وجود ندارد و برداشتی که درباره حضورنداشتن زنان در این تبلیغ مطرح‌شده درست نیست.

ضرغامی با بیان اینکه طراح این بیلبورد تبلیغاتی درباره این طرح توضیحات منطقی داشته است، می‌گوید: مبنای طراحی در این تبلیغ نوعی شبیه‌سازی بازیکنان تیم ملی با مردمان قومیت‌های مختلف بوده است و چون تیم ملی مردان در جام جهانی منظور این کار بوده، همه افراد در آن مرد هستند و با این توضیح و استدلال دیگر حضور زنان در این تابلو موضوعیتی ندارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما