خدائیان:
طرح مبارزه با جرایم اقتصادی نقش موثری در مبارزه با این جرایم دارد
معاون حقوقی قوه قضاییه گفت: طرح مبارزه با جرایم اقتصادی در صورت تصویب در مجلس نقش موثری در مبارزه با این نوع جرایم دارد.
رویداد۲۴ ذبیح اله خدائیان با اعلام این مطلب افزود: به طور قطع همین برخوردها و اقدامات به ویژه در مقابل برخی مسئولان موجب شده است تا دستگاه قضایی در دوره ایشان بیش از پیش مورد حمله و هجمه قرار گیرد؛ هر زمان که با یکی از اطرافیان این افراد برخورد میشود شاهد هستیم که بلافاصله تخریبها نیز علیه قوه قضاییه آغاز میشود.
وی با اشاره به شرایط و اوضاع خاص کنونی کشورگفت: سیر تحولات اقتصادی به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی بیانگر این است که اقتصاد کشور هر پنج یا شش سال با نوسانات و بحرانهایی مواجه بوده است و به تبع آن افزایش ناگهانی قیمتها به خصوص در بخش مسکن، سکه، دلار و ... را مشاهده میکنیم؛ که بیتردید این موضوع نشان از ساختار بیمار اقتصاد است.
خداییان عوامل متعددی را در بروز نوسانها و بحرانهای اقتصادی کشور دخیل دانست و خاطرنشان کرد: از جمله این عوامل، تکمحصولی بودن اقتصاد و تکیه آن به فروش نفت به عنوان مهمترین منبع درآمد کشور است؛ بدیهی است که چون قیمت نفت در بیشتر مواقع بسته به متغیرهای خارجی است، هرگونه نوسان در قیمت این محصول بر وضعیت اقتصادی تأثیرگذار خواهد بود.
معاون حقوقی قوه قضاییه اقتصاد دولتی را از دیگر عوامل ایجاد نوسان و تلاطم اقتصادی در ادوار مختلف برشمرد و یادآور شد: پیش از انقلاب و به دنبال افزایش قیمت نفت سیطره دولت بر تمامی ابعاد اقتصاد کشور گسترانده شد و این امر باعث شد تا بخش خصوصی از عرصه اقتصادی عقب رانده شود؛ پس از پیروزی انقلاب با وجود دغدغههایی نظیر لزوم اجرای عدالت اجتماعی و کمک به اقشار کم درآمد، درگیری کشور در جنگ تحمیلی هشت ساله، همچنین مصادره بسیاری از کارخانجات متعلق به سردمداران رژیم گذشته و پدیدآمدن موسسات و نهادهایی برای اداره این کارخانجات نه تنها از دامنه دولتی بودن اقتصاد کاسته نشد بلکه این سیطره گسترش نیز پیدا کرد.
وی تصویب قوانینی نظیر «قانون نحوه اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی» را در پی چاره اندیشی مسئولان برای برون رفت از معضل تصدیگری دولت بر اقتصاد برشمرد و تصریح کرد: با تصویب این قانون مسئولان دغدغه مند در این خصوص، سعی در آزادسازی اقتصاد و واگذاری صنایع و کارخانجات به بخش خصوصی داشتند؛ اما تاکنون موفقیت چندانی در این عرصه حاصل نیامده و معدود صنایع و کارخانجاتی هم که به بخش خصوصی واگذار شده یا به افراد فاقد صلاحیت لازم برای اداره ی آن واگذار شده که همین امر تعطیلی اکثر آنها و بیکاری کارگران را در پی داشته است و یا در مواردی دیگر هرچند دولت مالکیت را واگذار کرده است؛ اما مدیریت آنها را حفظ کرده و یا به بخشهایی واگذار شدهاند که به اصطلاح امروزیها «خصولتی» هستند و عملاً باری از دوش دولت کاسته نشده است.
خدائیان در تشریح و تبیین عوامل ضعف اقتصادی کشور اضافه کرد: عامل دیگر در بروز ضعف اقتصادی کشور و ارتکاب جرایم در این عرصه شفاف نبودن اقتصاد است؛ به این معنا که ادارات، سازمان ها و نهادهای مختلف از ارائه اطلاعات به مردم خودداری و حتی عادی ترین موضوعات را محرمانه تلقی میکنند و این امر بیتردید زمینه ساز بروز و ظهور فساد و جرایم اقتصادی است.
این مقام قضایی در ادامه ضمن تأکید بر لزوم رفع موانع پیشرفت اقتصادی کشور خاطرنشان کرد: در بیان مسائل و مشکلات نباید به نحوی عمل شود که ایجاد یأس و ناامیدی در جامعه و گسترش بی اعتمادی مردم نسبت به مسئولان نظام را در پی داشته باشد.
خدائیان ضمن انتقاد از اقدام برخی از افراد و مسئولان که با هدف مطرح ساختن خود و جلب توجه عمومی همه مسئولان را فاسد معرفی میکنند تصریح کرد: این دسته از افراد به گونهای در رسانهها صحبت میکنند که گویی فساد در جامعه سیستمی شده است؛ این اقدام بی تردید به اعتماد مردم آسیب میزند. در ماجرای اضافه دریافتی برخی مدیران و مسئولان کشور یا به تعبیر عدهای «حقوقهای نجومی»، برخی با افراطکاری به نحوی وانمود کردند که گویی تمامی مسئولان نظام برخودار از چنین حقوق و دریافتیهایی بودهاند؛ این در حالی است که به استناد گزارش مراجع نظارتی، افراد مشمول این موضوع درصد ناچیزی از مجموعه مدیران کشور را تشکیل میداده است.
معاون حقوقی قوه قضائیه در این باره تأکید کرد: با وجود آنکه مقام معظم رهبری در برخورد با مفاسد اداری و اقتصادی جدیت و حساسیت بیشتری دارند و بارها بر برخورد قاطع با مفسدان تأکید داشته اند؛ اما در عین حال تصریح ایشان بر این مهم است که نباید تصور شود که همه ی کارگزاران نظام فاسد هستند و یا فساد در جامعه سیستمی شده است.
خدائیان سخنان نسنجیده برخی افراد را در رسانه ها که موجب بی اعتمادی مردم و دامن زدن به ناامنی در جامعه میشود خطایی نابخشودنی خواند و گفت: در بیان مسائل و مشکلات نیز نباید راه افراط و تفریط پیمود؛ بلکه به موازات اظهار انتقادات، رعایت انصاف و بیان واقعیتها از ضرورتهای نقد دلسوزانه و سازنده است.
معاون حقوقی قوه قضاییه سپس به بیان عملکرد دستگاه قضایی در برخورد با جرایم اقتصادی پرداخت و اظهار داشت: در هیچ دورهای مانند دوره حضرت آیت الله لاریجانی برخورد با جرایم اقتصادی و به خصوص دانه درشتها صورت نگرفته است و به طور قطع همین برخوردها و اقدامات به ویژه در مقابل برخی مسئولان موجب شده است تا دستگاه قضایی در دوره ایشان بیش از پیش مورد حمله و هجمه قرار گیرد؛ هر زمان که با یکی از اطرافیان این افراد برخورد می شود شاهد هستیم که بلافاصله تخریبها نیز علیه قوه قضاییه آغاز میشود.
وی با اشاره به اذن نامه رییس قوه قضائیه به رهبری جهت برخورد با مجرمان اقتصادی یادآور شد: برخی تشریفات آئین دادرسی موجبات اطاله دادرسی را فراهم میکند؛ تشریفاتی از قبیل مواعدی که در قانون آئین دادرسی وجود دارد به لحاظ طولانی بودن آنها موجب اطاله دادرسی میشود. در این استجازه، مواعد یادشده کوتاه شده است؛ و گرنه هدف این نیست که دقت در رسیدگی کم شود؛ بالعکس در آن تأکید شده است که دادگاه با حضور سه قاضی که بیش از 20 سال سابقه کار قضایی دارند تشکیل شود، تا ضمن تسریع در رسیدگی، دقت در صدور آراء قضایی نیز تضمین یابد.
خداییان سپس به طرح مبارزه با جرایم اقتصادی که با کمک قوه قضائیه تهیه شده و در مجلس شورای اسلامی مطرح است اشاره کرد و گفت: این طرح در صورت تصویب، نقش موثری در مبارزه با این نوع جرایم دارد.
وی سپس به عملکرد سازمان بازرسی کل کشور اشاره و اضافه کرد: این سازمان با نظارت به هنگام خود بر دستگاههای دولتی و عمومی، مانع بروز بسیاری از جرایم و تخلفات شده است؛ عملکرد این سازمان موجب شده که بسیاری از مدیران و حتی نمایندگان مجلس به این نظارتها اعتراض کنند و اظهار دارند که نظارت این سازمان شجاعت کار را از مدیران میگیرد؛ در حالی که نظارت این سازمان به منظور مبارزه با تخلف و فساد است نه ممانعت از اجرای مدیریت صحیح؛ متأسفانه در این میان برخی نیز با بیان انتقاداتی خارج از سبیل انصاف اظهار میدارند که سازمان بازرسی نظارت نمیکند.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط