انتخاب عادلانه برترینها ...؟!
روز ملی "بیمه" و بیست و پنجمین همایش بیمه و توسعه توأم بود با معرفی برترین روابط عمومیهای شرکتهای بیمه، این رویداد شاید مجالی بود برای اینکه صنعت بیمه توجهی مضاعف بر نقش و جایگاه اثرگذار و کلیدی روابط عمومیهای شان در راستای معرفی مأموریتها و اهداف شرکتهای بیمه داشته باشند.
رویداد۲۴اما ششمین جشنواره روابط عمومیهای برتر صنعت بیمه کشور در حالی برگزیدگان خود را در هفت محور تخصصی معرفی کرد که این اقدام ذاتاً مثبت، در نحوه اجرا با سئوالاتی مواجه است.
اینکه هر ساله دهها جشنواره با موضوعات مختلف در کشور برگزار میشود و غالباً هم انجام آن بر عهده روابط عمومی هاست و تمام این رویدادها از زوایا، نکات و جنبههای ظریفی در برنامه ریزی تا اجرا قابل بررسی هستند.
از سویی اینکه جشنوارههای رقابتی در هر سطح و هر کجای دنیا کمتر بدون حاشیه و حرف و حدیث به کار خود پایان داده اند نیز حاکی از تنوع سلایق و تکثر انتظارات از نحوه برگزاری، شاخص ها، انتخاب و معرفی برگزیدگان است. درخصوص این جشنواره و در ششمین دوره برگزاری آن، اما برخی موارد اساسی محل تردید در اتخاذ رویکرد حرفهای برای برنامه ریزی و اجرای جشنواره ایست که تلاش دارد حرفه ایهای صنعت خود را ارزیابی کند.
جشنوارهای که ششمین دوره خود را تجربه میکند یعنی وارد مرحلهای از سکون و وقار شده است که برگزارکنندگان آن پس از اتمام دوره قبل، برنامه ریزی برای برپایی دوره آتی را جزو برنامه کار خود قرار دهند. این در حالیست که نامه فراخوان این دوره روز چهارشنبه ۳۰ آّبان ماه یعنی در کمتر از فاصله دو هفتهای از زمان برگزاری جشنواره خطاب به روابط عمومیهای صنعت ارسال و زمان ارسال آثار نیز حداکثر تا ۵ آبان ماه قید شده بود که در عمل به دلیل تعطیلات چند روزه (میلاد پیامبر اکرم "ص") در عمل، اما شرکتهای بیمه ارسال آثار خود را تا اواسط هفته به انجام رساندند و فرصتی کمتر از یک هفته برای بررسی آثار ارسالی در هفت بخش و مستندات آن از سوی حدوداً ۲۰ شرکت بیمهای میسر بود.
از سوی دیگر همان¬گونه که در اخبار منتشر شد برگزیدگان توسط "هیات داورانی متشکل از صاحب نظران ارتباطات و روابط عمومی" انتخاب و معرفی شدند. این در حالیست که طی جلسهای پیش از برگزاری همایش مذکور، به دعوت اداره کل روابط عمومی بیمه مرکزی ج. ا. ا. از مدیران روابط عمومی شرکت ها، مقرر شد با رای اعضای جلسه داوران از اعضای انجمنهای حرفهای روابط عمومی و تحت نظارت مستقیم معاون محترم اداره کل روابط عمومی بیمه مرکزی ج. ا. ا. تشکیل شود. اصولاً هیأتهای داوری در موارد مشابه متشکل از کارشناسان با تجربه، صاحب نظر و متخصص و البته قرار نداشتن در جایگاهی که نفعی را نسبت به جشنواره مذکور و یا شرکت کنندگان آن حاصل کنند، حال آنکه پس از این تصمیم اخذ شده در شورای روابط عمومی، این ترکیب به چه دلایلی و در چه زمانی تغییر کرد که افراد انتصاب شده مذکور موفق شدند در این فاصله زمانی بسیار کوتاه از عهده داوری این آثار برآمده و طبق عرف تمامی جشنوارهها که میبایست هیئت داوری آن جشنواره در اختتامیه رسمی آن مراسم حاضر باشد، در این رویداد حضور نداشتند.
اما معرفی ده برگزیده در هفت حوزه تخصصی “انتشارت”، “مدیریت روابط عمومی”، “روابط عمومی الکترونیک”، “تبلیغات”، “ارتباطات رسانه ای”، “فعالیتهای فرهنگی” و “پژوهشهای اجتماعی” حاکی از تلاش این جشنواره در توزیع عادلانه جوایزی بود که در برخی شاخهها به زعم شواهد موجود درستی و مطابق با انتظار صورت گرفته بود لیکن در چند بخش نیز محل ابهام است؛ اینکه برخی مدیران به واسطه سازمان دارای نفوذ خود در صنعت بیمه موفق شوند علی رغم عملکرد ناموفق خود جایزهای را محصول فعالیت و تلاش یک ساله خود بدانند به دور از انصاف است و حاکی از آن است که بخشی از این جوایز بیش از پایبندی بر اصول و شاخصهای معرفی شده، نشان از قدرت روابط است.
در پایان نیز ضمن مطالبه پاسخگویی و شفافیت برگزار کنندگان و هیئت محترم داوران جشنواره در مورد سوالات و ابهامات موجود با یادآوری این نکته که تلاشهای این چنینی در جهت حرفهای گری و تخصصی سازی فعالیتهای روابط عمومی در صنعت بیمه به زعم تمام کاستیها قابل تقدیر است، امید میرود در دروههای آتی شاهد عملکردی منسجمتر، پایدارتر، شفافتر با رعایت اصول احترام به نظر و آراء اعضای شورای مدیران روابط عمومی صنعت بیمه در این بخش بوده و وثوق عملی و علمی این جشنواره به لطف تلاش مضاعف برگزار کنندگان آن ارتقا یابد چرا که جهد و اهتمام بیشتر در این حوزه مجالیست برای حرکت روابط عمومیهای شرکتهای بیمه در جهت رویش و شکوفایی همگام با توسعه صنعت بیمه و فرصت آنکه عملکرد خود را در فضایی شفاف و رقابتی به بوته آزمایش بگذارد.
مهدی شمسایی ظفرقندی-کارشناس روابط عمومی
اینکه هر ساله دهها جشنواره با موضوعات مختلف در کشور برگزار میشود و غالباً هم انجام آن بر عهده روابط عمومی هاست و تمام این رویدادها از زوایا، نکات و جنبههای ظریفی در برنامه ریزی تا اجرا قابل بررسی هستند.
از سویی اینکه جشنوارههای رقابتی در هر سطح و هر کجای دنیا کمتر بدون حاشیه و حرف و حدیث به کار خود پایان داده اند نیز حاکی از تنوع سلایق و تکثر انتظارات از نحوه برگزاری، شاخص ها، انتخاب و معرفی برگزیدگان است. درخصوص این جشنواره و در ششمین دوره برگزاری آن، اما برخی موارد اساسی محل تردید در اتخاذ رویکرد حرفهای برای برنامه ریزی و اجرای جشنواره ایست که تلاش دارد حرفه ایهای صنعت خود را ارزیابی کند.
جشنوارهای که ششمین دوره خود را تجربه میکند یعنی وارد مرحلهای از سکون و وقار شده است که برگزارکنندگان آن پس از اتمام دوره قبل، برنامه ریزی برای برپایی دوره آتی را جزو برنامه کار خود قرار دهند. این در حالیست که نامه فراخوان این دوره روز چهارشنبه ۳۰ آّبان ماه یعنی در کمتر از فاصله دو هفتهای از زمان برگزاری جشنواره خطاب به روابط عمومیهای صنعت ارسال و زمان ارسال آثار نیز حداکثر تا ۵ آبان ماه قید شده بود که در عمل به دلیل تعطیلات چند روزه (میلاد پیامبر اکرم "ص") در عمل، اما شرکتهای بیمه ارسال آثار خود را تا اواسط هفته به انجام رساندند و فرصتی کمتر از یک هفته برای بررسی آثار ارسالی در هفت بخش و مستندات آن از سوی حدوداً ۲۰ شرکت بیمهای میسر بود.
از سوی دیگر همان¬گونه که در اخبار منتشر شد برگزیدگان توسط "هیات داورانی متشکل از صاحب نظران ارتباطات و روابط عمومی" انتخاب و معرفی شدند. این در حالیست که طی جلسهای پیش از برگزاری همایش مذکور، به دعوت اداره کل روابط عمومی بیمه مرکزی ج. ا. ا. از مدیران روابط عمومی شرکت ها، مقرر شد با رای اعضای جلسه داوران از اعضای انجمنهای حرفهای روابط عمومی و تحت نظارت مستقیم معاون محترم اداره کل روابط عمومی بیمه مرکزی ج. ا. ا. تشکیل شود. اصولاً هیأتهای داوری در موارد مشابه متشکل از کارشناسان با تجربه، صاحب نظر و متخصص و البته قرار نداشتن در جایگاهی که نفعی را نسبت به جشنواره مذکور و یا شرکت کنندگان آن حاصل کنند، حال آنکه پس از این تصمیم اخذ شده در شورای روابط عمومی، این ترکیب به چه دلایلی و در چه زمانی تغییر کرد که افراد انتصاب شده مذکور موفق شدند در این فاصله زمانی بسیار کوتاه از عهده داوری این آثار برآمده و طبق عرف تمامی جشنوارهها که میبایست هیئت داوری آن جشنواره در اختتامیه رسمی آن مراسم حاضر باشد، در این رویداد حضور نداشتند.
اما معرفی ده برگزیده در هفت حوزه تخصصی “انتشارت”، “مدیریت روابط عمومی”، “روابط عمومی الکترونیک”، “تبلیغات”، “ارتباطات رسانه ای”، “فعالیتهای فرهنگی” و “پژوهشهای اجتماعی” حاکی از تلاش این جشنواره در توزیع عادلانه جوایزی بود که در برخی شاخهها به زعم شواهد موجود درستی و مطابق با انتظار صورت گرفته بود لیکن در چند بخش نیز محل ابهام است؛ اینکه برخی مدیران به واسطه سازمان دارای نفوذ خود در صنعت بیمه موفق شوند علی رغم عملکرد ناموفق خود جایزهای را محصول فعالیت و تلاش یک ساله خود بدانند به دور از انصاف است و حاکی از آن است که بخشی از این جوایز بیش از پایبندی بر اصول و شاخصهای معرفی شده، نشان از قدرت روابط است.
در پایان نیز ضمن مطالبه پاسخگویی و شفافیت برگزار کنندگان و هیئت محترم داوران جشنواره در مورد سوالات و ابهامات موجود با یادآوری این نکته که تلاشهای این چنینی در جهت حرفهای گری و تخصصی سازی فعالیتهای روابط عمومی در صنعت بیمه به زعم تمام کاستیها قابل تقدیر است، امید میرود در دروههای آتی شاهد عملکردی منسجمتر، پایدارتر، شفافتر با رعایت اصول احترام به نظر و آراء اعضای شورای مدیران روابط عمومی صنعت بیمه در این بخش بوده و وثوق عملی و علمی این جشنواره به لطف تلاش مضاعف برگزار کنندگان آن ارتقا یابد چرا که جهد و اهتمام بیشتر در این حوزه مجالیست برای حرکت روابط عمومیهای شرکتهای بیمه در جهت رویش و شکوفایی همگام با توسعه صنعت بیمه و فرصت آنکه عملکرد خود را در فضایی شفاف و رقابتی به بوته آزمایش بگذارد.
مهدی شمسایی ظفرقندی-کارشناس روابط عمومی
منبع:اقتصاد نیوز
خبر های مرتبط