تاریخ انتشار: ۱۰:۵۹ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
رهبری:

ثروتمندان موظفند نیاز نیازمندان را تأمین کنند

رهبر معظم انقلاب اسلامی بیانات مهمی را در ابتدای درس خارج فقه درباره وظیفه ثروتمندان مطرح کردند.

 رویداد۲۴متن بیانات ایشان به شرح زیر است

بسم الله الرّحمن الرّحیم

و الحمد لله ربّ العالمین و الصّلاه و السّلام علی سیّدنا محمّد و آله الطّاهرین و لعنه اللَّه علی اعدائهم اجمعین.

عَن اَبی قَتادَهَ عَن داوُدِ بنِ سِرحانَ قالَ: کُنّا عِندَ اَبی عَبدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ اِذ دَخَلَ عَلَیهِ سَدیرٌ الصَّیرَفیُّ فَسَلَّمَ وَ جَلَسَ فَقالَ لَهُ: یا سَدیرُ! ما کَثُرَ مالُ رَجُلٍ قَطُّ اِلَّا عَظُمَتِ الحُجَّهُ لِلَّهِ تَعالی عَلَیهِ، فَاِن قَدَرتُم اَن تَدفَعو‌ها عَن اَنفُسِکُم فَافعَلوا؛ قالَ لَهُ: یَا بنَ رَسولِ اللَّهِ! بِماذا؟ قالَ: بِقَضاءِ حَوائِجِ اِخوانِکُم مِن اَموالِکُم. (۱)

عَن داوُدِ بنِ سِرحانَ قالَ: کُنّا عِندَ اَبی عَبدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ اِذ دَخَلَ عَلَیهِ سَدیرٌ الصَّیرَفیُّ فَسَلَّمَ وَ جَلَس

سند این روایت جزو سند‌های بسیار خوب است. البتّه سَدیر صیرفی توثیق نشده است، امّا اهمّیّتی ندارد، چون او راوی نیست؛ راوی داوودبن‌سرحان است که داوود رِقّی است که ثقه است، سند هم سند خوبی است. می‌گوید خدمت حضرت بودیم، سَدیر صیرفی وارد شد. سدیر صیرفی اهل صرّافی بوده صیرفی یعنی صرّاف و کسی که دینار و نقره و مانند این‌ها میخرد و می‌فروشد و قاعدتاً آدم پولداری بوده. [سلام کرد و نشست.]فَقالَ لَهُ یا سَدیرُ ما کَثُرَ مالُ رَجُلٍ قَطُّ اِلَّا عَظُمَتِ الحُجَّهُ لِلَّهِ تَعالی عَلَیه

بمجرّدی که نشست، ظاهرش این است که حضرت بی‌مقدّمه، بدون اینکه او سؤالی کرده باشد و حرفی زده باشد، رو کردند به او و فرمودند که‌ای سدیر! هر کسی که پولش زیاد شد، مالش زیاد شد، حجّت خدا بر او زیاد خواهد شد؛ چون «اَخَذَ اللّهُ عَلَی العُلَماءِ اَلّا یُقارّوا عَلی کِظَّهِ ظالِمٍ وَ لا سَغَبِ مَظلوم»؛ (۲) خدای متعال عهد و پیمان گرفته از علما علما هم فقط به معنای فق‌ها نیست از دانشمندان، دانایان، زبدگان، نخبگان جامعه که بر گرسنگیِ گرسنگان و سیری و پُریِ سیران و اغنیا صبر نکنند، اعتراض کنند. یک ظالمِ ثروتمندِ شکمِ پُری و مظلوم گرسنه‌ای را اگر دیدند [اعتراض کنند]. خب این حجّت خدا است دیگر، این عهد و پیمان الهی است. حضرت اینجا به سدیر فرمود: اگر مال کسی زیاد شد، حجت خدا بر او بزرگ خواهد شد، سنگین خواهد شد، خدای متعال بر او احتجاج خواهد کرد. حالا کسی که مال ندارد، یک جور است، کسی که مال دارد، طبعاً وضعش فرق می‌کند؛ وظیفه دارد.

فَاِن قَدَرتُم اَن تَدفَعو‌ها عَن اَنفُسِکُم فَافعَلوا

اگر می‌توانید این مال زیادی را که دارید، از خودتان دور کنید، دفع کنید، بکنید. خب، چه جوری دفع کنیم؟ مثلاً بریزیم پول‌ها را در آب، در دریا، در چاه؟ یا برای اینکه پول را از بین ببریم، خرج‌های مُسرفانه و بیجا کنیم، خرج بیخودی بکنیم؟ این‌ها مراد نیست.

قالَ لَهُ یَا ابنَ رَسولِ اللَّهِ بِماذا؟

[سدیر گفت:]چه جوری این پول را از خودمان دفع کنیم؟

قالَ بِقَضاءِ حَوائِجِ اِخوانِکُم مِن اَموالِکُم

[حضرت فرمود:]راهش این است که نگاه کنید، ببینید برادران شما چه نیازی دارند به اموال شما، آن نیاز را برآورده کنید.

بعضی‌ها متمکّن هم هستند، [امّا]می‌آیند پیش ما، چون پول بیت‌المال دست ما است، از ما می‌خواهند که مثلاً فرض کنید فلان کس محتاج است، شما یک پولی بدهید؛ خب بابا، خودت که پول داری، بده! اگر چنانچه نتوانستی، بعد بیا سراغ بیت‌المال. یعنی بعضی‌ها سختشان است که از خودشان بکَنند و در راه خدا انفاق کنند. حضرت اینجا می‌فرمایند که این پول زیاد را، این مال زیاد را هر جور که می‌توانی، از خودت دور کن. البتّه هر جور که می‌توانی، یعنی به این صورت که به برادران مؤمنت بدهی و قضاء حوائج آن‌ها را بکنی.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ای وای
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
0
0
اختلاف طبقاتی از مدیریت بد حاصل میشود اگر خوب مدیریت شود کسی منت حاتم طایی را نمیکشد در حقیقت به جامعه ای که رانت و پارتی بازی و سومدیریت وخودی و غیر خودی حاکمیت پیدا کند ان جامعه دیر یا زود از هم میپاشد جامعه ما هم در این مسیر در حال حرکته
نظرات شما