گام نهایی پارلمان اصلاحات/ برنده راند چهارم رقابت انتخاباتی کیست؟
طرح پارلمان اصلاحات تا رسیدن به مرحله اجرا یک گام بیشتر در پیش ندارد. گامی نهایی که با دشواری هایی از جنس قانون جدید احزاب و ابهام در تعریف اعضای عضو خود روبروست.
رویداد۲۴ گفتگوهای چهرههای عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نشان میدهد که طرح پارلمان اصلاحات در مراحل پایانی تصویب خود در این شورا قرار دارد.
حسین کمالی، دبیرکل حزب اسلامی کار و مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری هفته گذشته از بررسی بندهای نهایی طرح مورد نظر اصلاح طلبان خبر دادند، اما درباره جزئیات بندهای پایانی مورد نظر خبرهای مختلفی منتشر شد.
موضوعاتی مانند تطبیق طرح پارلمان اصلاحات با قانون جدید احزاب و نیز اعضای پارلمان و شرایط عضویت در این نهاد سرعت اجرایی شدن ایده پارلمان اصلاحات را کم کرده است. نهادی که سعید نورمحمدی، عضو جبهه هماهنگی اصلاحات از احتمال تغییر نام آن خبر داده است.
عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در این زمینه گفت: «در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات قرار شد این تشکل جدید به شکل ائتلافی ثبت شود و نام آن به مجمع عالی اصلاح طلبان تغییر کند.» ساختار و شمار اعضای پارلمان اصلاحات هم از نکات بحث انگیز جبهه هماهنگی اصلاحات است که همچنان ابهاماتی در پی دارد.
*ائتلاف احزاب یا حزب تازه؟
تجمیع احزاب اصلاح طلب به منظور سامان بخشی بهتر به فعالیت سیاسی این جریان مهمترین هدف طراحان پارلمان اصلاحات است. کواکبیان و همفکران او از نخستین افرادی بودند که این ایده را پی گرفتند و به مرحله بررسی مواد طرح رساندند.
افزایش وزن و اثرگذاری احزاب اصلاح طلب در روند تصمیم گیری از مهمترین انگیزههای طراحان پارلمان اصلاحات است که در انتقاد به عملکرد شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان آن را اعلام کردند. این گروه معتقدند: در شورای عالی تصمیم گیری بر پایه نظرات شخصیتهای حقیقی صورت میگیرد و نقش احزاب نادیده گرفته میشود.
دیگر چهرههای اصلاح طلب هم پس از جدی شدن زمزمههای تشکیل پارلمان اصلاحات آن را نهاد فرادستی اصلاحات دانسته و از تجمیع احزاب و شخصیتهای حقیقی و حقوقی اصلاح طلب زیر چتر این تشکل سخن گفتند.
به نظر میرسد اصلاح طلبان تصمیم دارند پس از نهایی شدن این طرح آن را به عنوان نهادی ائتلافی به صورت قانونی در وزارت کشور ثبت کنند، اما در این مسیر چالشهایی برای ثبت وجود دارد. این که پارلمان اصلاحات یا مجمع عالی یا مجمع ملی اصلاح طلبان به عنوان تشکلی متشکل از احزاب اصلاح طلب در قانون تازه احزاب چه جایگاهی خواهد داشت مورد ابهام است.
حمید ملانوری، دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب درباره ساز و کارهای تقاضای تشکیل جبهه یا ائتلاف گفت: «بر اساس قانون، احزاب و گروههای سیاسی، میتوانند در زمان و موضوعات خاص، تقاضای تشکیل جبهه یا ائتلاف از دبیرخانه کمیسیون ماده ۱۰ احزاب داشته باشند.»
در همین زمینه نورمحمدی، عضو شورای جبهه هماهنگی گفت: «در تبصره ماده ۱۳ قانون نحوه فعالیت احزاب و گروههای سیاسی که به تصویب مجلس رسیده، ثبت ائتلاف احزاب تحت عنوان «جبهه» پیش بینی شده است.»
یدالله طاهرنژاد، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی هم هفته گذشته درباره دلایل کُند شدن روند بررسی طرح پارلمان اصلاحات در شورای هماهنگی گفته بود: «با توجه به قانون جدید احزاب، احتمال دارد پارلمان اصلاحات به عنوان یک تشکل جدید مطرح شود نه یک ساز و کار ائتلافی و همین موضوع بررسی فرایند تشکیل پارلمان اصلاحات را کند کرده است.»
مجموع این اظهارنظرها مشخص نمیکند که آیا پارلمان اصلاحات هم میتواند زیرمجموعه این قانون قرار گیرد یا نه و آیا این قرارگیری در بازه زمانی محدودی، چون انتخابات انجام میشود یا همیشگی خواهد بود، محل پرسش است و اصلاح طلبان باید ابهام حزب یا ائتلاف را در وزرات کشور حل کنند.
*مسیر نهایی و دست اندازهای آن
همان گونه که اشاره شد انتخاب اعضای پارلمان یا مجمع ملی و یا عالی اصلاح طلبان هنوز در شورای هماهنگی اصلاحات به نتیجهای نرسیده است. طرحهایی مانند حضور تعداد مساوی (۱۵ نفر) از همه احزاب عضو شورا و نیز حضور ۲۹۰ نفر از سراسر کشور در بررسی طرح مورد توجه است. موضوعی که موافقان و مخالفان جدی دارد. مخالفان حضور برابر احزاب، این تصمیم را نادیده گرفتن وزن و سابقه احزاب موثر در جریان اصلاح طلبی میدانند و موافقان آن را روشی دموکراتیکتر در جبهه اصلاحات عنوان میکنند.
حضور یا حضور نداشتن شخصیتهایی خارج از چارچوب حزبی، اما نزدیک به تفکر اصلاح طلبی هم از موضوعات مورد بحث است که مخالفان حضور شخصیتهای حقوقی را مشکل آفرین میدانند، اما موافقان حضور عقلای نزدیک به اصلاحات در زمینههای گوناگون را موجب غنای تصمیمات این نهاد عنوان میکنند.
مخالفتهای خارج از چارچوب و حتی نانوشته با تشکیل و فعالیت تشکیلات اصلاح طلب هم از چالشهای پیش روی پارلمان اصلاحات است.
جبههای از احزاب اصلاح طلب و تصمیم گیری و تاثیرگذاری آنها میتواند مخالفهای جدی در سطوح مختلف سیاسی در پی داشته باشد که دامنه آن از سنگ اندازی در مسیر تشکیل تا تبعیضهای ادامه کار، گسترده باشد.
موضوع دیگر اجرای طرح و پیش نیازهای آن است. تجمیع ۳۰۰ تا ۶۰۰ نفر از چهرههای اصلاح طلب در کنگره یا نشست یا اجماع دشواریهای خاص خود را دارد. تعیین چهرهای که تفکر اصلاح طلبی را نه در حرف که در عمل پذیرفته و اجرا کند، حتی اگر عضو حزب و تشکل مشخصی هم باشد، همچنان دشوار به نظر میرسد. تجربه حضور موسمی برخی شخصیتها زیر پرچم اصلاحات و بهره بردن از اعتبار آن ها، باید تنظیم کنندگان ساز و کار عضویت در پارلمان را هوشیار کند.
در نهایت آنچه در تدوین طرح پارلمان اصلاحات جزو نکات مبهم دسته بندی میشود، جایگاه رییس دولت اصلاحات به عنوان رهبر جریان اصلاح طلبی در این تشکل تازه تاسیس است. سید محمدخاتمی نقش محوری و ستون اجماع اصلاح طلبان در تشکلهای پیشین داشته است و باید دید طراحان طرح پارلمان اصلاحات چه جایگاهی را برای او در نظر خواهند گرفت.
*انتخابات مجلس و پارلمان اصلاحات
اجرای طرح پارلمان اصلاحات و فعالیت انتخاباتی در قالب آن، هدف مهم اصلاح طلبان در سال انتخابات است و برای تشکیل این نهاد و آغاز فعالیتها ۱۰ ماه زمان پیش رو دارند. در تفسیری بدبینانه و با توجه به چالشهای مورد بحث در بالا نمیتوان افق روشنی برای آغاز فعالیت این نهاد دستکم تا انتخابات مجلس یازدهم متصور بود، اما میتوان در نگاهی خوش بینانه گفت: جریان اصلاح طلبی میخواهد راند چهارم از رقابت انتخاباتی را هم مانند سه راند گذشته به نفع خود تمام کند و از این رو میکوشد به هر شکل ممکن این ساز و کار را تا داغ شدن تنور انتخابات، عملی کند و وارد رقابت شود.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط