انتصابات فامیلی در مدیریت شهری تهران و نتایج شگفتانگیز نظرسنجی از مردم
برخی انتصابات فامیلی در شهرداری تهران وجود دارد که به نظر میرسد در تعارض با مصوبه تعارض منافع قرار گرفته است. در عین حال، نظرسنجیها نشان میدهد مردم نسبت به عملکرد شهرداری و شورای شهر تهران در دوره پنجم چندان خوشبین نیستند
رویداد۲۴ بستگان برخی از اعضای شورای شهر تهران، پست و سمتهای جدید درشهرداری گرفته اند. سمتهایی که دارای عنوان مدیریتی است و در روزهای اخیر باعث شده بعضی کانالها عنوان کنند این انتصابات، بر خلاف مصوبه «مدیریت تعارض منافع» شورای شهر است.
به عنوان مثال برادر یک عضو اصلاحطلب شورای شهر تهران، اخیرا در شهرداری منطقه ۵ سمت معاونت مالی و اقتصاد شهری را دریافت کرده است. محمدرضا صدر اعظم نوری، برادر زهرا صدراعظم نوری، عضو اصلاحطلب شورای شهر تهران و رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست این نهاد است که اخیرا در یکی از مناطق بزرگ تهران در غرب پایتخت، سمت معاونت را عهده دار شده است.
زهرا صدراعظم نوری درباره مغایرت این انتصاب با مصوبه مدیریت تعارض منافع معتقد است این انتصاب، به هیچ عنوان تعارض با مصوبه مزبور ندارد. او در این باره میگوید: برادر من جزء مدیران ۲۷ ساله شهرداری تهران است و اگر مدیران ۲۷ ساله شهرداری از یک جا به جای دیگر بروند و نه حقوق و نه مزایا و نه گروهشان تغییر کند، این نشانه ارتقاء آنها نیست.
هر چند این عضو شورای شهر تهران ترجیح میدهد درباره سایر انتصابات فامیلی منسوب به او سکوت کند، ولی گزارشهای تایید نشده در فضای مجازی، در خصوص دیگر انتصابات فامیلی بعضی از بستگان شورای شهر در شهرداری تهران منتشر شده است.
مصوبه مدیریت تعارض منافع چیست؟
این توضیح از سوی زهرا صدراعظم در حالی مطرح میشود که مصوبه مدیریت تعارض منافع در شهرداری تهران که در روز ۱۶ مهرماه سال گذشته با شماره ۱۶۰/۲۴۸۶/۲۰۳۵۵ و شناسه ۲۴۸۶ به شهرداری تهران ابلاغ شده، احکام روشنی درباره به کارگیری بستگان اعضای شورای شهر و انتصاب آنها دارد.
ماده دهم این مصوبه میگوید: به کارگیری بستگان مدیران شهرداری تهران و واحدهای تابعه و بستگان اعضای شورای اسلامی شهر تهران طی دوره مسئولیت در شهرداری تهران و واحدهای تابعه و شورای اسلامی شهر تهران ممنوع است.
در بند ج. از ماده یکم این مصوبه، عبارت «بستگان» به این صورت تعریف شده است: بستگان: پدر، مادر، خواهر، برادر، فرزند، همسر، داماد، عروس.
همچنین ماده یازدهم این مصوبه میگوید انتصاب بستگان مدیران شهرداری تهران و واحدهای تابعه که پیش از تصدی مسئولیت آن مدیر دارای رابطه استخدامی با شهرداری تهران و واحدهای تابعه بوده اند در سمتهای مدیران در شهرداری تهران و واحدهای تابعه باید به اطلاع شورای اسلامی شهر تهران برسد.
این نکته از آنجایی دارای اهمیت است که با وجود در نظر گرفتن «تخلف اداری» برای انتصاباتی از این دست در مصوبه مزبور، هنوز ساز و کار واقعی و اجرایی برای جلوگیری از انتصابات فامیلی در شهرداری تهران، به کارگیری نشده، ولی نتایج اقداماتی از این دست را میتوان در واکنش شهروندان نسبت به اقدامات شورای شهر به عینه مشاهده کرد. نمونه آن، عدم استقبال گرم مردم از انتخابات پیش روی شورایاریها در تهران است.
چرا بستر انتخابات شورایاری سرد ماند؟
پس ازاستقبال کمرنگ مردم و سرد بودن بسیار زیاد رقابتهای شورایاری در تهران، نظرسنجیهایی از برخی مراکز و سازمانها انجام شد تا علت عدم استقبال مردم مشخص شود. رویکرد توجه به نظر میرسد البته در سطح تصمیم گیریهای کلان باقی مانده است و عملا تغییر رویهای در عملکرد مدیریت شهری مشاهده نمیشود.
در سه دوره نظرسنجی یکی از سازمانها درباره نظر و رضایت مردم در مقابل شورای شهر و شهرداری تهران دردوره پنجم انجام شد، مشخص شد که مردم نظر مساعدی نسبت به کارکرد شهرداری تهران ندارند. میانگین نمره پاسخگویان به این نظرسنجیها «از صفر تا بیست، به عملکرد شهرداری تهران ۱۱.۶ و به شهرداریهای مناطق ۱۱.۸ به دست آمد. این نمره تقریباً در سه نظرسنجی ثابت مانده است.»
نتایج این نظرسنجیها نشان میدهد «در مقایسه با یکی دو سال اخیر، بیشتر پاسخگویان بر آن هستند که تفاوتی در عملکرد شهرداری تهران رخ نداده است (۴۵.۸ درصد) و ۳۷.۵ درصد در این زمینه ارزیابی منفی داشتهاند.»
همچنین «تنها ۱۱ درصد پاسخگویان احساس میکنند که شهر تهران در دوره شورای شهر کنونی (شورای پنجم بهتر) مدیریت شده است، ۲۳.۸ درصد گفتهاند بدتر مدیریت شده است. دیگر نتایج این نظرسنجی نشان میدهد «۲۸ درصد پاسخ دادند شهرداری تهران در دوره اخیر اقدام خاصی نکرده است.»
نتایجی از این دست نشان میدهد مردم چندان به بهبود عملکرد مدیریت شهری پس از تغییر در چهره مدیران ارشد شهرداری و اعضای شورای شهر خوش بین نیستند، هر چند وعدههای انتخاباتی زیادی برای تغییر در رویهها توسط نامزدهای انتخاباتی سابق و اعضای فعلی شورای شهر داده شده بود، ولی در عمل، مردم حس میکنند ظاهرا در به همان پاشنه میچرخد.
به عنوان مثال برادر یک عضو اصلاحطلب شورای شهر تهران، اخیرا در شهرداری منطقه ۵ سمت معاونت مالی و اقتصاد شهری را دریافت کرده است. محمدرضا صدر اعظم نوری، برادر زهرا صدراعظم نوری، عضو اصلاحطلب شورای شهر تهران و رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست این نهاد است که اخیرا در یکی از مناطق بزرگ تهران در غرب پایتخت، سمت معاونت را عهده دار شده است.
زهرا صدراعظم نوری درباره مغایرت این انتصاب با مصوبه مدیریت تعارض منافع معتقد است این انتصاب، به هیچ عنوان تعارض با مصوبه مزبور ندارد. او در این باره میگوید: برادر من جزء مدیران ۲۷ ساله شهرداری تهران است و اگر مدیران ۲۷ ساله شهرداری از یک جا به جای دیگر بروند و نه حقوق و نه مزایا و نه گروهشان تغییر کند، این نشانه ارتقاء آنها نیست.
هر چند این عضو شورای شهر تهران ترجیح میدهد درباره سایر انتصابات فامیلی منسوب به او سکوت کند، ولی گزارشهای تایید نشده در فضای مجازی، در خصوص دیگر انتصابات فامیلی بعضی از بستگان شورای شهر در شهرداری تهران منتشر شده است.
مصوبه مدیریت تعارض منافع چیست؟
این توضیح از سوی زهرا صدراعظم در حالی مطرح میشود که مصوبه مدیریت تعارض منافع در شهرداری تهران که در روز ۱۶ مهرماه سال گذشته با شماره ۱۶۰/۲۴۸۶/۲۰۳۵۵ و شناسه ۲۴۸۶ به شهرداری تهران ابلاغ شده، احکام روشنی درباره به کارگیری بستگان اعضای شورای شهر و انتصاب آنها دارد.
ماده دهم این مصوبه میگوید: به کارگیری بستگان مدیران شهرداری تهران و واحدهای تابعه و بستگان اعضای شورای اسلامی شهر تهران طی دوره مسئولیت در شهرداری تهران و واحدهای تابعه و شورای اسلامی شهر تهران ممنوع است.
در بند ج. از ماده یکم این مصوبه، عبارت «بستگان» به این صورت تعریف شده است: بستگان: پدر، مادر، خواهر، برادر، فرزند، همسر، داماد، عروس.
همچنین ماده یازدهم این مصوبه میگوید انتصاب بستگان مدیران شهرداری تهران و واحدهای تابعه که پیش از تصدی مسئولیت آن مدیر دارای رابطه استخدامی با شهرداری تهران و واحدهای تابعه بوده اند در سمتهای مدیران در شهرداری تهران و واحدهای تابعه باید به اطلاع شورای اسلامی شهر تهران برسد.
این نکته از آنجایی دارای اهمیت است که با وجود در نظر گرفتن «تخلف اداری» برای انتصاباتی از این دست در مصوبه مزبور، هنوز ساز و کار واقعی و اجرایی برای جلوگیری از انتصابات فامیلی در شهرداری تهران، به کارگیری نشده، ولی نتایج اقداماتی از این دست را میتوان در واکنش شهروندان نسبت به اقدامات شورای شهر به عینه مشاهده کرد. نمونه آن، عدم استقبال گرم مردم از انتخابات پیش روی شورایاریها در تهران است.
چرا بستر انتخابات شورایاری سرد ماند؟
پس ازاستقبال کمرنگ مردم و سرد بودن بسیار زیاد رقابتهای شورایاری در تهران، نظرسنجیهایی از برخی مراکز و سازمانها انجام شد تا علت عدم استقبال مردم مشخص شود. رویکرد توجه به نظر میرسد البته در سطح تصمیم گیریهای کلان باقی مانده است و عملا تغییر رویهای در عملکرد مدیریت شهری مشاهده نمیشود.
در سه دوره نظرسنجی یکی از سازمانها درباره نظر و رضایت مردم در مقابل شورای شهر و شهرداری تهران دردوره پنجم انجام شد، مشخص شد که مردم نظر مساعدی نسبت به کارکرد شهرداری تهران ندارند. میانگین نمره پاسخگویان به این نظرسنجیها «از صفر تا بیست، به عملکرد شهرداری تهران ۱۱.۶ و به شهرداریهای مناطق ۱۱.۸ به دست آمد. این نمره تقریباً در سه نظرسنجی ثابت مانده است.»
نتایج این نظرسنجیها نشان میدهد «در مقایسه با یکی دو سال اخیر، بیشتر پاسخگویان بر آن هستند که تفاوتی در عملکرد شهرداری تهران رخ نداده است (۴۵.۸ درصد) و ۳۷.۵ درصد در این زمینه ارزیابی منفی داشتهاند.»
همچنین «تنها ۱۱ درصد پاسخگویان احساس میکنند که شهر تهران در دوره شورای شهر کنونی (شورای پنجم بهتر) مدیریت شده است، ۲۳.۸ درصد گفتهاند بدتر مدیریت شده است. دیگر نتایج این نظرسنجی نشان میدهد «۲۸ درصد پاسخ دادند شهرداری تهران در دوره اخیر اقدام خاصی نکرده است.»
نتایجی از این دست نشان میدهد مردم چندان به بهبود عملکرد مدیریت شهری پس از تغییر در چهره مدیران ارشد شهرداری و اعضای شورای شهر خوش بین نیستند، هر چند وعدههای انتخاباتی زیادی برای تغییر در رویهها توسط نامزدهای انتخاباتی سابق و اعضای فعلی شورای شهر داده شده بود، ولی در عمل، مردم حس میکنند ظاهرا در به همان پاشنه میچرخد.
منبع: خبرآنلاین
خبر های مرتبط