دلایل تاخیر در اعلام خبر سانحه هواپیمای اوکراینی
رویداد۲۴ سردار علی عبداللهی معاون هماهنگ کننده ستاد کل نیروهای مسلح در گفتگوی ویژه خبری با تسلیت به خانوادههای حادثه سقوط هواپیما، گفت: دفاع هوایی یکی از پیچیدهترین مجموعههای دفاعی کشور است؛ این مجموعه دارای بخشهای مختلفی است و سرعت بالایی را میپذیرد.
وی ادامه داد: سیستم راداری و سیستم فرماندهی متعددی در پدافند هوایی شرکت دارند و هماهنگی بسیار دقیق و گسترده ای را در این حمله پذیراست؛ به دلیل متغیرهای گوناگون دفاع هوایی بسیار پیچیده و گسترده است؛ حدود ساعت ۶:۱۵ دقیقه ۱۵ دیماه (چهارشنبه) این حادثه رخ داد، در حالی که فرمانده محترم نیروی هوافضای سپاه در مأموریت در غرب کشور به سر میبرد. بعد از ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت به ایشان اطلاع میدهند که احتمالاً این حادثه در اثر اقدام پدافند هوایی بوده و ایشان نیز به سلسله فرماندهی اطلاع میدهند.
سردار عبداللهی افزود: در سیستم نظامی صرفاً به دلیل یک خبر نمیشود به موضوع پرداخت به همین دلیل نیاز به به بررسی بیشتر دارد و سلسله مراتب برای بررسی بیشتر نیازمند زمان بیشتری هستند؛ حدود ساعت ۲۰ روز چهارشنبه به ستادکل نیروهای مسلح اطلاع میدهند که این اتفاق احتمالاً رخ داده است ستاد کل نیز بلافاصله تیم بازرسی فنی و متخصصین در حوزههای مختلف را فراخوانده است.
وی افزود: البته تحقیقات در این باره هنوز تکمیل نشده و نیاز به بررسیهای بیشتر و همچنین بررسی جعبه سیاه هواپیما دارد و بعد از ظهر روز جمعه ستاد کل نیروهای مسلح از شورای عالی امنیت ملی درخواست جلسه کرد تا این موضوع در آنجا بررسی شود؛ حدود ساعت ۲۲ شب و تا ساعت ۲۴ این جلسه ادامه پیدا میکند و در نهایت گزارش در جمعه شب آماده شده و صبح شنبه نیز در اطلاعی روند بررسیها از سوی ستادکل به سمع و نظر مردم عزیز ایران رسید و این زمان سریعترین زمان بود که میشد ابعاد موضوع را بررسی و به اطلاع مردم رساند.
بیشتر بخوانید: مدیران اشتباهی/ کدام نهاد پروازها را در شرایط جنگی لغو نکرد؟ +فیلم
سردار عبداللهی در خصوص اینکه آیا افراد در قرنطینه بودهاند و نمیتوانستند با کسی صحبت کنند، گفت: بله در سیستم نظامی نمیبایست اخبار و اطلاعات به بیرون درز کند و باید بر اساس سلسله مراتب اطلاعات بررسی و توسط آنها اطلاع رسانی شود.
معاون هماهنگ کننده ستادکل در خصوص انتقادات وارده به نوع اطلاع رسانی و مسائل پیش آمده در این خصوص، گفت: این موضوع را در کل میتوان به دو بخش تقسیم کرد؛ یک بخش سازمان هواپیمایی کشور که مسئول پروازهای هواپیمایی کشور است؛ بخش فرودگاهی و بخش مراقبت آنها بر اساس اطلاعاتی که داشتند مطالبی را خود مطرح کردند و بر اساس اطلاعات موجود هر هواپیمایی که موتورش آتش بگیرد ۷۰ درجه گردش میکند، بیشتر تحلیل دوستان بر مبنای چنین قرینههایی بود. برای بررسی دقیق موضوع نیاز به زمان داشتیم.