تبعات نخبهگرایی در نظام آموزشی کشور
یک کارشناس آموزش و پرورش با اشاره به گردش مالی بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومانی کتب کمک درسی گفت: افزایش فرار مغزها، سرخوردگی طبقه متوسط و ضعیف از پیامدهای نظام مبتنی بر نخبهگرایی و یکی از راهکارها این است که برنامه درسی را برای دانش آموزان متوسط طراحی کنیم و نه نخبه.
رویداد۲۴ طیبه موسوی در پنل مبارزه با فقر آموزشی همایش فقرپژوهی که در مرکز همایشهای صداوسیما برگزار شد به بیان یافتهها و تجارب آموزشی کشورهای دیگر و روند قبولی دانش آموزان در کنکور سراسری اظهار کرد: در کشورهایی که نظام نخبهگرا دارند و افراد فقیر از تحصیل باز میمانند باید راهکارهای جایگزین دیگری اتخاذ کرد که یک نمونه آن برگزاری آزمونهای مهارتی و هوش در هند است که حتی در گزینش شغلها نیز اثرگذار بوده است.
وی افزود: با توجه به یافتههای نوبلیستها، نظام آموزش و پرورش ایران شبیه به ۱۸ کشور دنیا و مبتنی بر نخبهگرایی است. بیثباتی نظام آموزشی، کتب درسی و تجاری شدن آموزش و پرورش از آسیبهای این امر است.
این کارشناس آموزش و پرورش با اشاره به تغییرات نظام آموزشی گفت: طی ۵۳ سال دو نظام آموزشی داشتیم که ابتدا نظام ۶-۶ بود و از سال ۴۵ تا ۷۰ نظام قدیم را داشتیم که ۴-۳-۵ بود، اما در ۲۰ سال اخیر سه نظام آموزشی را میبینیم و این تغییرات مداوم باعث تغییر کتب درسی و بیثباتی آن میشود.
موسوی افزود: سال ۹۲ نسبت به ۹۱ نظام آموزشی تغییر نکرد، اما شاهد بودیم برای کتاب زیست ۱۸۰ مورد اصلاحات صورت گرفت وکتاب به کلی تغییر کرد. از ۹۵ تا ۹۷ حدود ۱۲۳ واژه نونگاشت وارد کتب زیست شناسی شد و هزینههای اساسی ایجاد کرد.
وی با اشاره به جدایی دو نهاد آموزشی و خانواده از همدیگر در پی تغییرات سریع نظام آموزشی گفت: قبلا خواهر و برادرهای بزرگتر به اعضای کوچکتر در درس خواندن کمک میکردند و این نیاز به معلم خصوصی را کم کرده و صمیمیت را افزایش داده بود، اما اکنون آنقدر تغییرات سریع است که اعضای خانواده نمیتوانند کمک کنند.
وی افزود: با توجه به یافتههای نوبلیستها، نظام آموزش و پرورش ایران شبیه به ۱۸ کشور دنیا و مبتنی بر نخبهگرایی است. بیثباتی نظام آموزشی، کتب درسی و تجاری شدن آموزش و پرورش از آسیبهای این امر است.
این کارشناس آموزش و پرورش با اشاره به تغییرات نظام آموزشی گفت: طی ۵۳ سال دو نظام آموزشی داشتیم که ابتدا نظام ۶-۶ بود و از سال ۴۵ تا ۷۰ نظام قدیم را داشتیم که ۴-۳-۵ بود، اما در ۲۰ سال اخیر سه نظام آموزشی را میبینیم و این تغییرات مداوم باعث تغییر کتب درسی و بیثباتی آن میشود.
موسوی افزود: سال ۹۲ نسبت به ۹۱ نظام آموزشی تغییر نکرد، اما شاهد بودیم برای کتاب زیست ۱۸۰ مورد اصلاحات صورت گرفت وکتاب به کلی تغییر کرد. از ۹۵ تا ۹۷ حدود ۱۲۳ واژه نونگاشت وارد کتب زیست شناسی شد و هزینههای اساسی ایجاد کرد.
وی با اشاره به جدایی دو نهاد آموزشی و خانواده از همدیگر در پی تغییرات سریع نظام آموزشی گفت: قبلا خواهر و برادرهای بزرگتر به اعضای کوچکتر در درس خواندن کمک میکردند و این نیاز به معلم خصوصی را کم کرده و صمیمیت را افزایش داده بود، اما اکنون آنقدر تغییرات سریع است که اعضای خانواده نمیتوانند کمک کنند.
بیشتر بخوانید:
ژنهای خوب در اولویت آموزشی/ از مدرسه لاکچری حداد عادل تا کپرهای مناطق محروم
این کارشناس آموزش و پرورش افزود: در واقع آسیب این است که نیاز خانواده به معلم خصوصی، آموزشگاه و کتب کمک درسی افزایش یافته است و به سمت تجاری شدن آموزش پیش میرویم.
وی با اشاره به گردش مالی بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومانی کتب کمک درسی اظهارکرد:افزایش فرار مغزها، سرخوردگی طبقه متوسط و ضعیف از پیامدهای نظام مبتنی بر نخبهگرایی و یکی از راهکارها این است که برنامه درسی را برای دانش آموزان متوسط طراحی کنیم و نه نخبه. باید به کتاب درسی ثبات داده شود و از تغییرات نظام آموزشی جلوگیری کنیم.
این کارشناس آموزش و پرورش افزود: در واقع آسیب این است که نیاز خانواده به معلم خصوصی، آموزشگاه و کتب کمک درسی افزایش یافته است و به سمت تجاری شدن آموزش پیش میرویم.
وی با اشاره به گردش مالی بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومانی کتب کمک درسی اظهارکرد:افزایش فرار مغزها، سرخوردگی طبقه متوسط و ضعیف از پیامدهای نظام مبتنی بر نخبهگرایی و یکی از راهکارها این است که برنامه درسی را برای دانش آموزان متوسط طراحی کنیم و نه نخبه. باید به کتاب درسی ثبات داده شود و از تغییرات نظام آموزشی جلوگیری کنیم.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط