قبر حضرت فاطمه سلام الله علیها به احتمال زیاد کجاست؟
بعضی از نقاط را به عنوان محل دفن حضرت زهرا سلام الله علیها (با توجه به قرائن و شواهد) معرفی نموده اند که در این نوشتار معرفی می شوند.
رویداد۲۴بر اساس روایات متعدد [۱]، خود حضرت فاطمه تصمیم گرفته بودند که قبرشان مخفی بماند و از همین رهگذر بود که علی بن ابی طالب علیه السلام فاطمه را در تاریکی شب به خاک سپرد و قبرش را مخفی نمود؛ و برای اینکه دشمنان نتوانند موضع حقیقی قبر را تشخیص دهند صورت چهل قبر تازه در مدینه احداث کرد تا کاملا در اشتباه واقع شوند. گر چه خود حضرت علی (ع) و فرزندان حضرت زهرا علیهاسلام، جایگاه دفن حضرت زهرا (س) را میدانستند، ولی سفارشهای فاطمه (س) در مورد اخفاء قبر به طوری جدی و مؤکد بود که هیچ یک از آنان حاضر نشدند آن را معرفی کنند حتی کاری نکردند که از آثار و قرائن موضع قبر شناخته شود. ائمه اطهار هم یقینا از موضع قبر مطلع بودند، ولی اجازه نداشتند که این سر الهی را آشکار سازند.
بیشتر بخوانید:
بیشتر بخوانید:
اولین شب مراسم عزاداری ایام فاطمیه با حضور رهبر انقلاب برگزار شد
ولی در عین حال اهل تحقیق از آن صرف نظر نکردند؛ و بعضی از نقاط را به عنوان محل دفن حضرت زهرا سلام الله علیها (با توجه به قرائن و شواهد) معرفی نموده اند.
۱ ـ بعضی گفته اند در روضه رسول خدا (یعنی ما بین بیت پیامبر رسول خدا (ص) تا منبر ایشان) مدفون است.
مجلسی از محمد بن همام نقل کرده که گفت: علی (علیه السلام) فاطمه را در روضه پیامبر مدفون ساخت، ولی آثار قبر را بکلی از بین برد. باز مجلسی از فضه کنیز زهرا (س) روایت کرده که در روضه رسول خدا (ص) بر فاطمه نماز خواندند و همانجا مدفون شد.
شیخ طوسی میفرماید: ظاهرا فاطمه (س) را در روضه پیغمبر دفن کرده اند و از جمله شواهدی که میتوان برای این احتمال اقامه کرد حدیثی است که از رسول خدا (ص) نقل شده که فرمود بین قبر من و منبرم روضهای است از روضههای بهشت؛ و امام صادق فرمود، چون قبر فاطمه صلوات الله علیها بین قبر و منبر پیغمبر است و قبر حضرت فاطمه باغی است از باغهای بهشت. [۲]شاهد دوم اینکه نوشتند علی علیه السلام در روضه پیغمبر بر فاطمه نماز خواند سپس پیغمبر را مخاطب ساخت و فرمود: «سلام من و دخترت که در جوارت مدفون گشته است بر تو باد یا رسول الله».
۲ ـ احتمال دوم: مجلسی، از ابن بابویه نقل کرده که فرمود: نزد من به صحت رسیده که فاطمه (س) را در خانه اش مدفون نمودند بعد از آنکه بنی امیه مسجد را توسعه دادند قبر فاطمه در مسجد واقع شد. در این زمینه روایات زیادی هم داریم [۳].
۳ ـ احتمال سوم: صاحب کشف الغمه مینویسد: «مشهور آن ا ست که فاطمه علیها سلام را در بقیع دفن کردند». [۴]در میان سه احتمال، احتمال اول و دوم دارای قرائن بیشتری است.
در هر حال آن حضرت وصیت کردند تا قبرشان مخفی بماند و این کار را به عنوان اظهار مخالفت و نشان دادن مظلومیت خود در برابر خلفاء انجام دادند.
[۱]- بحار الانوار، ج ۴۳، ص ۱۹۱ و ۱۷۸ و ۲۱۴. مناقب ابن شهر آشوب، ج ۳، ص ۳۶۲، دلائل الامامه ص ۴۲.
[۲]- بحار الانوار، ج ۴۳، ص ۱۸۵.
[۳]- معانی الاخبار: ۲۶۷/۱.
[۴]- بانوی نمونه اسلام، ابراهیم امینی، ص ۲۰۰ تا ص ۲۰۲.
ولی در عین حال اهل تحقیق از آن صرف نظر نکردند؛ و بعضی از نقاط را به عنوان محل دفن حضرت زهرا سلام الله علیها (با توجه به قرائن و شواهد) معرفی نموده اند.
۱ ـ بعضی گفته اند در روضه رسول خدا (یعنی ما بین بیت پیامبر رسول خدا (ص) تا منبر ایشان) مدفون است.
مجلسی از محمد بن همام نقل کرده که گفت: علی (علیه السلام) فاطمه را در روضه پیامبر مدفون ساخت، ولی آثار قبر را بکلی از بین برد. باز مجلسی از فضه کنیز زهرا (س) روایت کرده که در روضه رسول خدا (ص) بر فاطمه نماز خواندند و همانجا مدفون شد.
شیخ طوسی میفرماید: ظاهرا فاطمه (س) را در روضه پیغمبر دفن کرده اند و از جمله شواهدی که میتوان برای این احتمال اقامه کرد حدیثی است که از رسول خدا (ص) نقل شده که فرمود بین قبر من و منبرم روضهای است از روضههای بهشت؛ و امام صادق فرمود، چون قبر فاطمه صلوات الله علیها بین قبر و منبر پیغمبر است و قبر حضرت فاطمه باغی است از باغهای بهشت. [۲]شاهد دوم اینکه نوشتند علی علیه السلام در روضه پیغمبر بر فاطمه نماز خواند سپس پیغمبر را مخاطب ساخت و فرمود: «سلام من و دخترت که در جوارت مدفون گشته است بر تو باد یا رسول الله».
۲ ـ احتمال دوم: مجلسی، از ابن بابویه نقل کرده که فرمود: نزد من به صحت رسیده که فاطمه (س) را در خانه اش مدفون نمودند بعد از آنکه بنی امیه مسجد را توسعه دادند قبر فاطمه در مسجد واقع شد. در این زمینه روایات زیادی هم داریم [۳].
۳ ـ احتمال سوم: صاحب کشف الغمه مینویسد: «مشهور آن ا ست که فاطمه علیها سلام را در بقیع دفن کردند». [۴]در میان سه احتمال، احتمال اول و دوم دارای قرائن بیشتری است.
در هر حال آن حضرت وصیت کردند تا قبرشان مخفی بماند و این کار را به عنوان اظهار مخالفت و نشان دادن مظلومیت خود در برابر خلفاء انجام دادند.
[۱]- بحار الانوار، ج ۴۳، ص ۱۹۱ و ۱۷۸ و ۲۱۴. مناقب ابن شهر آشوب، ج ۳، ص ۳۶۲، دلائل الامامه ص ۴۲.
[۲]- بحار الانوار، ج ۴۳، ص ۱۸۵.
[۳]- معانی الاخبار: ۲۶۷/۱.
[۴]- بانوی نمونه اسلام، ابراهیم امینی، ص ۲۰۰ تا ص ۲۰۲.
خبر های مرتبط