رضوان حکیم زاده:
وجود ۱۰۵ هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل در کشور/ تکلیف دادن معلمان برای شب عید تخلف است
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: از دهیاران، معتمدین محلی و روحانیون برای تغییر در نگرش خانوادههایی که اجازه تحصیل به فرزندانشان را نمیدهند، کمک میگیریم.
رویداد۲۴ "رضوان حکیم زاده" معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، در واکنش به اعلام آمار چهار هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل از سوی بنیاد کودک گفت: امسال در ایران حدود ۱۴۱ هزار کودک بازمانده از تحصیل را شناسایی کردیم که خوشبختانه توانستیم به کمک برنامههایی که در نظر گرفتیم ۳۶ هزار نفر از آنان را به مدارس برگردانیم.
وی ادامه داد: قطعا آنچه که مطلوب ماست، این است که هیچ کودکی بیرون از مدرسه نباشد و همه کودکانی که در سن یادگیری و تعلیم هستند در داخل مدارس باشند. برای اینکه این اتفاق بیافتد وظیفه آموزش و پرورش فراهم کردن مدرسه و معلم است. ما حدود ۲۰۰ مدرسه تک نفره داریم، زیرا حتی یک دانش آموز نیز برای ما اهمیت دارد، اما رفع موانع حضور در مدرسه که بیشتر موانع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است، تنها بر عهده آموزش و پرورش نیست و سازمانهای دیگری مانند بهزیستی، وزارت رفاه، کمیته امداد و خیرین هم باید کمک کنند.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی از اقدامات مهمی که میتوان در کنار مدرسه سازی انجام داد، رفع موانع کودکان برای تحصیل است؛ یعنی زمانی که ما مدرسهای در منطقه محروم ایجاد میکنیم، به این موضوع هم توجه داشته باشیم که اگر دانش آموزان آن منطقه لوازمالتحریر، کفش و لباس مناسب برای ورود به مدرسه نداشته باشد، طبیعتا امکان ورود به مدرسه را هم نخواهد داشت، بنابراین شاید قسمتی از کارهای خیر میتواند به این شکل توسط خیرین دنبال شود و در جهت رفع موانع حضور کودکان در مدرسه باشد.
حکیم زاده اضافه کرد: آن بخش از کار که به عهده آموزش و پرورش است با برنامه انسداد موانع بی سوادی به صورت جدی پیگیری میشود، اما با تقسیم کار ملی که پیگیری شده امیدوار هستیم، همافزایی بین دستگاهها منجر به ارتقا جذب کودکان بازمانده از تحصیل شود و ما بتوانیم همه کودکان را جذب کنیم.
وی ادامه داد: قطعا آنچه که مطلوب ماست، این است که هیچ کودکی بیرون از مدرسه نباشد و همه کودکانی که در سن یادگیری و تعلیم هستند در داخل مدارس باشند. برای اینکه این اتفاق بیافتد وظیفه آموزش و پرورش فراهم کردن مدرسه و معلم است. ما حدود ۲۰۰ مدرسه تک نفره داریم، زیرا حتی یک دانش آموز نیز برای ما اهمیت دارد، اما رفع موانع حضور در مدرسه که بیشتر موانع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است، تنها بر عهده آموزش و پرورش نیست و سازمانهای دیگری مانند بهزیستی، وزارت رفاه، کمیته امداد و خیرین هم باید کمک کنند.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی از اقدامات مهمی که میتوان در کنار مدرسه سازی انجام داد، رفع موانع کودکان برای تحصیل است؛ یعنی زمانی که ما مدرسهای در منطقه محروم ایجاد میکنیم، به این موضوع هم توجه داشته باشیم که اگر دانش آموزان آن منطقه لوازمالتحریر، کفش و لباس مناسب برای ورود به مدرسه نداشته باشد، طبیعتا امکان ورود به مدرسه را هم نخواهد داشت، بنابراین شاید قسمتی از کارهای خیر میتواند به این شکل توسط خیرین دنبال شود و در جهت رفع موانع حضور کودکان در مدرسه باشد.
حکیم زاده اضافه کرد: آن بخش از کار که به عهده آموزش و پرورش است با برنامه انسداد موانع بی سوادی به صورت جدی پیگیری میشود، اما با تقسیم کار ملی که پیگیری شده امیدوار هستیم، همافزایی بین دستگاهها منجر به ارتقا جذب کودکان بازمانده از تحصیل شود و ما بتوانیم همه کودکان را جذب کنیم.
بیشتر بخوانید: ۲۰۰ میلیارد تومان صرف جمعآوری مدارس خشتی و گلی شد/ آیا این مدارس به طور کامل برچیده شدهاند؟
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش توضیح داد: تعدادی از کودکانی که در مدارس حضور ندارند به دلیل جا به جائی از مناطق و شهرهای مختلف است و همین موجب شده در آمار بازمانده از تحصیلها قرار بگیرند. نکته قابل توجه دیگر این است که برخی از کودکان نیز معلولیتهای شدیدی دارند که نمیتوانند در مدرسه حضور داشته باشند و باید سازمان بهزیستی در این زمینه ورود کند تا امکان حضور این کودکان در مدرسه فراهم شود.
وی خاطرنشان کرد: تا جایی که به ما به عنوان وزارت آموزش و پرورش مربوط میشود، در هر جایی که لازم باشد معلم و مکان آموزشی را فراهم میکنیم، اما در جایی که خانوادهها به دلیل تعصبات یا باورهای غلطشان اجازه ادامه تحصیل به دختر دانشآموزشان یا اجازه حضور آنها در مدارس شبانه روزی را نمیدهند، باید سازمانهای فرهنگی وارد کار شده و صدا و سیما نیز فعالیت موثر داشته باشد.
حکیم زاده گفت: در برنامه انسداد موانع بیسوادی پیشبینی کردهایم که از دهیاران، معتمدین محلی و نیروهای روحانی برای تغییر در نگرش برخی از این خانوادهها کمک بگیریم.
وی درباره آسیبهای اجتماعی که مدارس ابتدایی را هدف قرار داده است، توضیح داد: باید بتوانیم اقداماتی انجام دهیم که مدارس ابتدایی ما محیطهای امن روانی و عاطفی داشته باشد، مدرسهای که بچهها در آن احساس احترام و عزت نفس کنند. به نظرم ما هرچقدر بتوانیم مهارتهای ابراز وجود، ارزشمندی، خودآگاهی و جرات را در کودکان پرورش بدهیم، کودکان ما در حال و آینده کمتر درگیر آسیبهای اجتماعی میشوند.
معاون وزیر آموزش و پرورش دباره حذف پیک نوروزی و در قبال آن تکلیفهای سنگینی که برخی معلمان برای شب عید به دانش آموزان تحمیل میکنند، گفت: تکلیف دادن برای شب عید تخلف است، ما خواهش مان این است که معلمان هم به کودکان و هم به ایام عید احترام بگذارند و نگران نباشد، زیرا بچههای ما از طریق فعالیتهای داستان نویسی و کتابخوانی یادگیریهای خوبی خواهند داشت.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط