تاریخ انتشار: ۱۵:۵۳ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
جلال میرزایی:

هزینه رویکرد سلبی اصولگرایان با دولت را نظام پرداخت می‌کند

یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس یازدهمی‌ها می‌خواهند با خط و نشان کشیدن برای دولت وجه تمایز خودشان و جریان اصلاح‌طلب و اعتدال را به جامعه نشان دهند؛ بنابراین برای آشکا کردن این وجه تمایز باید برخی شعار‌ها را بیان و برخی مسائل را پررنگ کنند.
مجلس یازدهم
رویداد۲۴ جلال میرزایی، نماینده ایلام و رئیس کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، با اشاره به انتقادات منتخبان مجلس یازدهم از دولت دوازدهم گفت: بخشی از انتقاد منتخبان مجلس یازدهم از دولت از رقابت در عرصه سیاسی کشور نشأت می‌گیرد و یک امر طبیعی است. برخی از آن‌ها کاری به نتیجه عملکرد دولت نداشتند و الان هم ندارند. منتخبان مجلس یازدهم تنها می‌خواهند نزد افکار عمومی خودشان را نشان دهند و بگویند که راه و روش‌شان بهتر ودرست‌تر است.

منتخبان مجلس یازدهم می‌خواهند این پیام را به افکار عمومی بدهند که شیوه خودشان درست است

او ادامه داد: منتخبان مجلس یازدهم می‌خواهند به صورت مستمر این پیام را به افکار عمومی بدهند که شیوه خودشان درست است. اصولگرایان درسال‌های ۹۲ و ۹۶ با استقبال مردم مواجه نشدند، اما دست از تلاش برنداشتند و ناامید نشدند. آن‌ها با استفاده از منابع قدرت، ابزار‌ها و دسترسی‌هایی که داشتند کوشیدند به نوعی با افکار عمومی ارتباط بگیرند و در لایه‌های مختلف کار کنند و بگویند که روش ما درست است.

منتخبان مجلس یازدهم می‌گویند دولت جهادی نیست

این نماینده مجلس دهم تاکید کرد: منتخبان مجلس یازدهم تحت تاثیر گفتمانی، برداشت‌شان این است که دولت جهادی نیست و در ارکان قوه مجریه مدیران جهادی حاضر نیستند. پیش از این آقای قالیباف، به عنوان یکی از چهره‌های اصلی این جریان، برای دولت خط و نشان می‌کشید که اگر پیروز انتخابات مجلس یازدهم شوند، فشار می‌آورند که دولت به سمت کار‌های جهادی برود. این جریان با این نگرش و رویکرد خود مواضعی علیه دولت اتخاذ خواهد کرد.

میرزایی هدف منتخبان مجلس یازدهم از خط و نشان کشیدن برای دولت را چنین توضیح داد: مجلس یازدهمی‌ها می‌خواهند با خط و نشان کشیدن برای دولت وجه تمایز خودشان و جریان اصلاح‌طلب و اعتدال را به جامعه نشان دهد؛ بنابراین برای آشکار کردن این وجه تمایز باید برخی شعار‌ها را بیان و برخی مسائل را پررنگ کنند. همچنین آن‌ها روی برخی کار‌های دولت دست می‌گذارند و بعضی از اقدامات دولت را بزرگ جلوه می‌دهند.

بیشتر بخوانید: حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یازدهم اشتباه تاریخی بود/ مجلس و دولت یکدست به ضرر نظام است

اصولگرایان با رویکرد سلبی‌ای که پیش گرفته‌اند به جایی نمی‌رسند

او ادامه داد: منتخبان مجلس یازدهم می‌خواهند به جامعه نشان دهند سیاست‌ها و رویکرد‌های مبتنی بر گفتمان اصولگرایی بهتر می‌تواند کشور را اداره کند. کمااینکه این گفتمان پیشتر امتحان خود را پس داده است. اصولگرایان با رویکرد سلبی‌ای که در پیش گرفته‌اند به جایی نمی‌رسند و هزینه این رویکرد را نظام پرداخت خواهد کرد.

او در مورد جنجال برخی منتخبان مجلس یازدهم بر سر موضوع برداشت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی گفت: اگر موضع‌گیری منتخبان مجلس یازدهم بر سر برداشت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی را مورد قضاوت قرار دهیم، باید گفت موضع‌گیری آقای نادران موضع‌گیری منطقی‌ای است؛ درخواست مجلس یازدهم از دولت برای دریافت ریز حساب هزینه‌های یک میلیارد یورو از هم‌اکنون، در راستای وظیفه نظارتی مجلس است و ایرادی ندارد.

این عضو فراکسیون امید ادامه داد:، اما اینکه آقای سید نظام‌الدین موسوی که سال‌ها خبرگزاری فارس بودند و یک فعال سیاسی هستند بگویند «امیدوارم آقای روحانی با ادامه تصمیمات غیرکارشناسی موجب نشود که یک میلیارد یورو نیز مانند زحمات مسئولان بهداشتی کشور در کنترل اپیدمی کرونا به هدر رود» ابهام بسیاری دارد. یک منتخب مردم نباید چنین شتابزده به قضاوت بنشیند. نکته اول اینکه تصمیماتی که گرفته شده همگی غیرکارشناسی نیست و شاید یکی ۲ مورد اشتباه بوده و مانند همه کشور‌ها هرچه جلوتر آمده بازنگری کرده‌اند. اینکه چطور زحمات مسئولان بهداشت کشور در کنترل اپیدمی کرونا به هدر رفته است را آقای موسوی باید برای افکار عمومی روشن کنند. این کلی‌گویی‌ها و نوع برخورد‌ها زیبنده نیست.

میرزایی همچنین به توییت یکی دیگر از منتخبان مجلس یازدهم اشاره کرد: آقای مالک شریعتی نیاسر هم راجع به توییت‌شان در مورد برداشت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی توضیح دهند که منظورشان از جمله «نداشتن این منبع خوب، ۱ آسیب داشت، اما هزینه کردن نادرست آن ۲ آسیب دارد» چیست. ایشان گفتند «پیگیری از دولت در این خصوص را قبل از شروع مجلس یازدهم دنبال خواهیم کرد»، ایشان در چه جایگاهی است که بخواهد این کار را انجام دهد؟ اعتبارنامه آقای شریعتی نیاسر هنوز تایید و تصویب نشده است و از لحاظ حقوقی جایگاهی ندارد. مگر اینکه به عنوان یک فعال رسانه‌ای بخواهد مطالبه کند. اما پیگیری در این شرایط هم مشخص نیست چگونه انجام می‌شود.

برداشت یک میلیارد یورو از صندوق ذخیره ارزی برای حمایت از طبقات ضعیف جامعه نیست

او ادامه داد: برداشت یک میلیارد یورو از صندوق ذخیره ارزی برای حمایت از طبقات ضعیف جامعه نیست. هر چند از طبقات ضعیف‌تر جامعه، حمایت‌های مختلفی در حد منابعی که دولت دارد صورت می‌گیرد.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی درباره تخریب‌های انجام‌گرفته از سوی برخی منتخبان مجلس یازدهم با ارائه گزارش دیوان محاسبات در خصوص تفریغ بودجه ۹۷ گفت: یکی از منتخبان گفته: «کشاندن دعوای مالی دولت و دیوان به افکار عمومی در این شرایط بازی با روان مردم است.» من هم این موضع را قبول دارم. دیوان محاسبات باید قبل از ارائه این گزارش در صحن علنی مجلس در کمیسیون برنامه و بودجه، آن را با حضور دولتی‌ها بررسی می‌کرد و پاسخ‌هایشان را می‌شنید و به آن‌ها فرصت می‌داد.

میرزایی تاکید کرد: دیوان محاسبات ابزار نظارتی مجلس برای نظارت بر دخل و خرج دولت است، اما بعد از بررسی گزارش با دولتی‌ها اگر ابهامی باقی می‌ماند، می‌توانست روال قانونی را طی کند. در این شرایط گزارش به دادگاه دیوان محاسبات و در نهایت برای رسیدگی به قوه قضائیه ارسال می‌شد.

دولت مخالفتی با گزارش دیوان محاسبات ندارد

او با اشاره به موضع‌گیری دولت در قبال گزارش دیوان محاسبات عنوان کرد: دولت مخالفتی با گزارش دیوان محاسبات ندارد و آقای جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری گفت که اگر کسی ارز دولتی برای واردات کالا‌ها گرفته، بر اساس مصوبه مجلس است. اگر فردی، شرکتی یا موسسه‌ای ارز دولتی گرفته و کالا وارد نکرده است، قطعاً قوه قضائیه باید رسیدگی کند. کسی هم مخالفتی با برخورد با این افراد ندارد. مراجع مسئول باید این پرونده‌ها را به قوه قضائیه گزارش کنند و این عزم در قوه قضائیه هم وجود دارد؛ بنابراین نیازی به کار تبلیغاتی نیست. باید این افراد را احضار کنند.

ارائه گزارش دیوان محاسبات به این شکل درست نبود

این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: ارائه گزارش دیوان محاسبات به این شکل درست نبود و اکنون باید خبرگان بررسی کنند که با توجه به ابهامی که در افکار عمومی ایجاد کرده‌اند چه راهکاری وجود دارد. دولت باید توضیحاتی بدهد و اسامی کسانی که ارز دریافت کرده، ولی واردات نکرده‌اند نیز اعلام شود.

به عقیده میرزایی، ابهامات ایجادشده باید با ارائه گزارش دیوان محاسبات برطرف شود: باید ابهام ایجادشده از گزارش دیوان محاسبات با ارائه اطلاعات صحیح به افکار عمومی برطرف شود. چه بسا مواردی را سیاسی می‌کنیم و به قوه قضائیه ارجاع می‌دهیم، اما قوه قضائیه هر حکمی هم بدهد- حتی اگر منجر به بازگشت اموال به خزانه کشور شود- آن ابهام و شائبه در افکار عمومی باقی می‌ماند و در نتیجه اعتماد مردم نسبت به مسئولان آسیب می‌بیند.

جلال میرزایی در پاسخ سوالی مبنی بر احتمال جدال مجلس یازدهم با دولت توضیح داد: در یک سال باقی‌مانده از عمر دولت دوازدهم هم مجلس یازدهم حد نگه می‌دارد و هم دولت تعامل می‌کند. چون چاره‌ای ندارد، مگر اینکه مجلس از چارچوب خارج شود و عجله بسیاری برای انتخابات ۱۴۰۰ داشته باشد. آن‌ها در این شرایط می‌خواهند دولت را ناکارآمد کنند و برایشان مهم است که افکار عمومی را به بازی بگیرند. البته در یک نظام مردم‌سالاری بازگو کردن نقاط ضعف یکدیگر طبیعی است، اما مهم این است که برنامه‌های پیشنهادی و راهکار‌ها را هم ارائه دهند.

او به احتمال دیگری در مورد رابطه مجلس یازدهم و دولت دوازدهم اشاره کرد و گفت:، اما اگر مجلس یازدهمی‌ها به سمتی بروند که کارشکنی کنند برای اینکه دولت را ناکارآمد و جریان حاکم بر دولت را بدنام کنند، بحث دیگری است؛ در این شرایط باید بزرگان ورود کنند، چون نظام سیاسی آسیب می‌بیند.

احتمال تعامل مجلس یازدهم با دولت دوازدهم بیشتر از احتمال تقابل است

رئیس کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی صحبت‌های خود را این‌طور به پایان رساند: احتمال تعامل مجلس یازدهم با دولت دوازدهم بیشتر از احتمال تقابل است، البته ممکن است با توجه به اینکه انتخابات ۱۴۰۰ را پیش رو داریم هم تعامل و هم تقابل میان دولت یازدهم و مجلس دوازدهم اتفاق بیفتد، که این محتمل‌تر است؛ یعنی در برخی موارد شاهد تعامل مجلس یازدهم با دولت خواهیم بود و در بعضی مواردی که اصولگرایان می‌خواهند خودشان را متمایزتر نشان دهند شاهد تقابل خواهیم بود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما