عضو کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی کرونا عنوان کرد :
شناسایی گروههای پرخطر بهترین راه مقابله با کرونا
عضو کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی کرونا گفت: اکنون که با ملاحظات اقتصادی، اصناف و اماکن عمومی بازگشایی شده، بهترین، موثرترین و هزینه اثربخشترین روش برای مهار ویروس کرونا، شناسایی افراد و گروههای پرخطر و حمایت ویژه از آنان است.
رویداد۲۴ حمید سوری گفت: اکنون به علت کاهش سختگیریها و عادیسازی شرایط تردد و حضور در اماکن عمومی، روند ابتلا به ویروس کرونا در کشور صعودی شده و بسیاری از مردم، دیگر اصول بهداشتی، فاصله گذاری فیزیکی و استفاده از ماسک را رعایت نمیکنند. مردم تقصیری ندارند، زیرا به محیط اطراف خود نگاه میکنند و فکر میکنند حتما باید جلوی چشمشان عدهای از کرونا فوت کنند تا موضوع را جدی بگیرند.
وی ادامه داد: با توجه به بازگشایی اماکن عمومی، ادارات و افزایش ترددها در جامعه این ذهنیت غلط در بین مردم شکل گرفته که وضعیت عادی است و نیازی به رعایت محدودیتهای بهداشتی نیست. چون موارد فوت کرونا بسیار پراکنده است و مردم نمیبینند که هر روز تعدادی از افراد بر اثر ابتلا به این بیماری فوت میکنند.
وی ادامه داد: با توجه به بازگشایی اماکن عمومی، ادارات و افزایش ترددها در جامعه این ذهنیت غلط در بین مردم شکل گرفته که وضعیت عادی است و نیازی به رعایت محدودیتهای بهداشتی نیست. چون موارد فوت کرونا بسیار پراکنده است و مردم نمیبینند که هر روز تعدادی از افراد بر اثر ابتلا به این بیماری فوت میکنند.
نگرانی از افزایش مرگ و بستری کرونا
این متخصص اپیدمیولوژی گفت: وضعیت نگران کننده است و با این شرایط باید منتظر شرایط سختتر و موارد ابتلا و فوتی بیشتری از کرونا باشیم. اغلب مردم خطر بالقوه کرونا را جدی نمیگیرند و همین بی خیالی و نداشتن نگرانی باعث شعله ور شدن موج دوم کرونا میشود.
سوری افزود: از منظر اپیدمیولوژی و ملاحظات نظام سلامت، بازگشایی همه اماکن عمومی اقدامی شتابزده بود، اما دولت حتما از ابعاد کلانتر و با نگاه به ملاحظات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و حتی امنیتی چنین تصمیمی گرفته است، بنابراین این تصمیم با نگاه کاملتر و جامعتر به همه جنبههای مدیریت جامعه انجام شده است.
بازگشایی مدارس در تابستان منطقی نیست
وی گفت: در این شرایط باید اقداماتی انجام دهیم که هزینه بازگشاییها برای سلامت مردم به حداقل برسد و کمترین میزان مرگ و میر و تلفات را داشته باشیم به عنوان مثال در وضعیت کنونی که شاهد افزایش موارد ابتلا به کرونا در اکثر استانهای کشور هستیم، تصمیم به بازگشایی مدارس در تابستان به بهانه اینکه در پاییز شاهد موج دوم کرونا هستیم، منطقی نیست. ویروس کرونا در برابر گرما حساس نیست و کم یا ضعیف نمیشود بنابراین بازگشایی مدارس در تابستان موجب افزایش و اوج گرفتن این اپیدمی میشود.
عضو کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی کرونا درباره راه حل مدیریت کرونا در شرایط کنونی کشور گفت: در وضعیت کنونی بهترین و کم هزینهترین راه برای مدیریت کرونا که شاهد عادی سازی و آسان گیری هستیم این است که گروههای پر خطر مانند سالمندان و افرادی که بیماری زمینهای دارند مانند مبتلایان به دیابت، پر فشاری خون، بیماریهای قلبی یا تنفسی یا افرادی که بیماری کبدی دارند را شناسایی و از آنان به صورت ویژه مراقبت کنیم.
سوری افزود: از منظر اپیدمیولوژی و ملاحظات نظام سلامت، بازگشایی همه اماکن عمومی اقدامی شتابزده بود، اما دولت حتما از ابعاد کلانتر و با نگاه به ملاحظات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و حتی امنیتی چنین تصمیمی گرفته است، بنابراین این تصمیم با نگاه کاملتر و جامعتر به همه جنبههای مدیریت جامعه انجام شده است.
بازگشایی مدارس در تابستان منطقی نیست
وی گفت: در این شرایط باید اقداماتی انجام دهیم که هزینه بازگشاییها برای سلامت مردم به حداقل برسد و کمترین میزان مرگ و میر و تلفات را داشته باشیم به عنوان مثال در وضعیت کنونی که شاهد افزایش موارد ابتلا به کرونا در اکثر استانهای کشور هستیم، تصمیم به بازگشایی مدارس در تابستان به بهانه اینکه در پاییز شاهد موج دوم کرونا هستیم، منطقی نیست. ویروس کرونا در برابر گرما حساس نیست و کم یا ضعیف نمیشود بنابراین بازگشایی مدارس در تابستان موجب افزایش و اوج گرفتن این اپیدمی میشود.
عضو کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی کرونا درباره راه حل مدیریت کرونا در شرایط کنونی کشور گفت: در وضعیت کنونی بهترین و کم هزینهترین راه برای مدیریت کرونا که شاهد عادی سازی و آسان گیری هستیم این است که گروههای پر خطر مانند سالمندان و افرادی که بیماری زمینهای دارند مانند مبتلایان به دیابت، پر فشاری خون، بیماریهای قلبی یا تنفسی یا افرادی که بیماری کبدی دارند را شناسایی و از آنان به صورت ویژه مراقبت کنیم.
بیشتر بخوانید:
افزایش ویروس کرونا در تهران/ با این روال، دقیقه ۹۰ گل میخوریم
وی افزود: این اقدام مهم هنوز در دستور کار قرار نگرفته، دولت و سازمانهای حمایتی باید گروههای پر خطر را تحت حمایت خاص قرار دهند تا در خانه بمانند و مراقبتهای بهداشتی و درمانی و نیازهای روزمره آنان مانند تهیه دارو یا مواد غذایی درِ خانه آنان ارائه شود.
سوری گفت: این گروهها باید اولویت بندی شوند و در مجموع با مراقبت و حمایت از جمعیتی در حدود ۵ تا ۱۰ درصد جامعه که پر خطر هستند، میتوانید این اپیدمی بزرگ را مدیریت کنیم. ابتلای گروههای پر خطر به ویروس کرونا میتواند مرگ آور باشد با بردن خدمات بهداشتی و معیشتی به درِ خانه آنها، بقیه مردم که جوانان و افراد کم خطر هستند میتوانند وارد فعالیتهای اقتصادی، تولیدی و خدماتی شوند. در صورتی که افراد سالم به ویروس کرونا هم مبتلا شوند در اغلب موارد به صورت خفیف و کم علامت دوره بیماری را سپری میکنند و به این ترتیب با کمترین هزینه و کمترین بار بیمارستانی و مرگ و میر به سمت مصونیت عمومی علیه کووید ۱۹ در جامعه حرکت میکنیم.
این متخصص اپیدمیولوژی ادامه داد: شاخص بستری مبتلایان کووید ۱۹ و مرگ و میر ناشی از این بیماری مهمترین شاخص موفقیت در مدیریت کرونا در بین کشورهای جهان است. در صورتی که دولت بتواند از گروههای پر خطر مراقبت کند، این شاخص به شکل معناداری بهبود پیدا میکند، افراد عادی و کم خطر نیز میتوانند زندگی عادی خود را داشته باشند و چرخ اقتصاد و تولید را بچرخانند.
وی گفت: در واقع با مراقبت خاص از بیماران مزمن و گروههای پر خطر، ایمنی و مصونیت انبوه ۶۰ تا ۷۰ درصدی در جامعه با کمترین تلفات و مرگ و میر و بستری بیمارستانی محقق میشود. بار بیمارستانها نیز افزایش پیدا نمیکند و کادر درمان که چهار ماه کار طاقت فرسا داشته اند و خسته شده اند نیز اندکی استراحت میکنند.
سوری افزود: این طرح البته باید مطالعات اقتصادی هم داشته باشد، اما اجرای آن به نفع کشور است. البته اجرای چنین طرحی با توصیه و اعلام رسانهای انجام نمیشود بلکه باید به نوعی اجباری باشد و در کنار آموزش افراد پر خطر و اطرافیان آنها، تمهیدات لازم توسط دولت و سازمانهای حمایتی انجام شود. مثلا یک فرد دیابتی بالای ۶۰ سال به عنوان گروه پر خطر تعریف شود و بهانههای از خانه خارج شدن برای تهیه دارو یا مواد غذایی از او گرفته شود و این خدمات درِ منزل به آنان ارائه شود.
عضو کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی کرونا ادامه داد: سختگیریها و برنامههای مدیریتی باید با ایجاد تمهیدات لازم انجام شود و اگر گروههای پر خطر را مجبور میکنیم در خانه بمانند باید الزامات و خدمات مورد نیاز آنها را تامین کنیم تا این گروهها مجبور نشوند، قواعد و مقررات دولت و وزارت بهداشت را زیر پا بگذارند. سازمانهایی مثل بهزیستی، هلال احمر، شهرداریها و بسیج هم باید وارد گود شوند تا خدمات مورد نیاز افراد پر خطر در خانه به آنان ارائه شود و در خانه بمانند و با این کار قطعا میزان مرگ و میر کرونا و بستری آن کاهش پیدا میکند.
سوری گفت: مهمترین فایده این طرح و حمایت دولت از گروههای پر خطر این است که مرگ ناشی از کرونا و بیماری کووید ۱۹ کاهش پیدا میکند، شاخص مرگ مهمترین شاخص در مدیریت کروناست، زیرا تبلعات احساسی و اجتماعی زیادی دارد. کاهش موارد بستری و مرگ کرونا از نظر نگاه بین المللی به مدیریت کرونا در ایران نیز بسیار مفید است و حیثیت کشور را در مجامع بین المللی بالا میبرد.
وی افزود: این اقدام مهم هنوز در دستور کار قرار نگرفته، دولت و سازمانهای حمایتی باید گروههای پر خطر را تحت حمایت خاص قرار دهند تا در خانه بمانند و مراقبتهای بهداشتی و درمانی و نیازهای روزمره آنان مانند تهیه دارو یا مواد غذایی درِ خانه آنان ارائه شود.
سوری گفت: این گروهها باید اولویت بندی شوند و در مجموع با مراقبت و حمایت از جمعیتی در حدود ۵ تا ۱۰ درصد جامعه که پر خطر هستند، میتوانید این اپیدمی بزرگ را مدیریت کنیم. ابتلای گروههای پر خطر به ویروس کرونا میتواند مرگ آور باشد با بردن خدمات بهداشتی و معیشتی به درِ خانه آنها، بقیه مردم که جوانان و افراد کم خطر هستند میتوانند وارد فعالیتهای اقتصادی، تولیدی و خدماتی شوند. در صورتی که افراد سالم به ویروس کرونا هم مبتلا شوند در اغلب موارد به صورت خفیف و کم علامت دوره بیماری را سپری میکنند و به این ترتیب با کمترین هزینه و کمترین بار بیمارستانی و مرگ و میر به سمت مصونیت عمومی علیه کووید ۱۹ در جامعه حرکت میکنیم.
این متخصص اپیدمیولوژی ادامه داد: شاخص بستری مبتلایان کووید ۱۹ و مرگ و میر ناشی از این بیماری مهمترین شاخص موفقیت در مدیریت کرونا در بین کشورهای جهان است. در صورتی که دولت بتواند از گروههای پر خطر مراقبت کند، این شاخص به شکل معناداری بهبود پیدا میکند، افراد عادی و کم خطر نیز میتوانند زندگی عادی خود را داشته باشند و چرخ اقتصاد و تولید را بچرخانند.
وی گفت: در واقع با مراقبت خاص از بیماران مزمن و گروههای پر خطر، ایمنی و مصونیت انبوه ۶۰ تا ۷۰ درصدی در جامعه با کمترین تلفات و مرگ و میر و بستری بیمارستانی محقق میشود. بار بیمارستانها نیز افزایش پیدا نمیکند و کادر درمان که چهار ماه کار طاقت فرسا داشته اند و خسته شده اند نیز اندکی استراحت میکنند.
سوری افزود: این طرح البته باید مطالعات اقتصادی هم داشته باشد، اما اجرای آن به نفع کشور است. البته اجرای چنین طرحی با توصیه و اعلام رسانهای انجام نمیشود بلکه باید به نوعی اجباری باشد و در کنار آموزش افراد پر خطر و اطرافیان آنها، تمهیدات لازم توسط دولت و سازمانهای حمایتی انجام شود. مثلا یک فرد دیابتی بالای ۶۰ سال به عنوان گروه پر خطر تعریف شود و بهانههای از خانه خارج شدن برای تهیه دارو یا مواد غذایی از او گرفته شود و این خدمات درِ منزل به آنان ارائه شود.
عضو کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی کرونا ادامه داد: سختگیریها و برنامههای مدیریتی باید با ایجاد تمهیدات لازم انجام شود و اگر گروههای پر خطر را مجبور میکنیم در خانه بمانند باید الزامات و خدمات مورد نیاز آنها را تامین کنیم تا این گروهها مجبور نشوند، قواعد و مقررات دولت و وزارت بهداشت را زیر پا بگذارند. سازمانهایی مثل بهزیستی، هلال احمر، شهرداریها و بسیج هم باید وارد گود شوند تا خدمات مورد نیاز افراد پر خطر در خانه به آنان ارائه شود و در خانه بمانند و با این کار قطعا میزان مرگ و میر کرونا و بستری آن کاهش پیدا میکند.
سوری گفت: مهمترین فایده این طرح و حمایت دولت از گروههای پر خطر این است که مرگ ناشی از کرونا و بیماری کووید ۱۹ کاهش پیدا میکند، شاخص مرگ مهمترین شاخص در مدیریت کروناست، زیرا تبلعات احساسی و اجتماعی زیادی دارد. کاهش موارد بستری و مرگ کرونا از نظر نگاه بین المللی به مدیریت کرونا در ایران نیز بسیار مفید است و حیثیت کشور را در مجامع بین المللی بالا میبرد.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط