محکومیت جنجالی گوگل به جریمه ۵۶ میلیون دلاری
شورای کشور فرانسه که عالیترین دادگاه اداری این کشور محسوب میشود، محکومیت گوگل به پرداخت جریمه ۵۶ میلیون دلاری را تایید کرد.
رویداد۲۴ به نقل از پایگاه خبری سینت، شرکت گوگل در سال ۲۰۱۹ میلادی بر اساس مقررات جدید اتحادیه اروپا در رابطه با اطلاعات خصوصی کاربران به دلیل «نبود شفافیت و وضوح» اندروید در خصوص گزینههای مرتبط با محافظت از دادههای شخصی، به پرداخت ۵۰ میلیون یورو (معادل ۵۶ میلیون دلار) جریمه محکوم شد و نسبت به این حکم اعتراض کرد.
در رای شورای کشور فرانسه آمده است که «با توجه به اهمیت خاص موضوع» و عدم توجه کافی گوگل به این مساله، تعیین جریمه ۵۶ میلیون دلاری توسط کمیسیون ملی حفاظت از اطلاعات فرانسه برای این شرکت، کاملا متناسب است. گوگل در واکنش به این جریمه، اعلام کرد امکان ایجاد تغییر در سیستمعامل خود را بررسی میکند.
مقررات عمومی محافظت از اطلاعات که از ماه مه سال ۲۰۱۸ میلادی در اتحادیه اروپا به اجرا گذاشته شد، تلاش دارد حقوق افراد را در رابطه با دادههای گردآوری شده توسط شرکتها، به طور کامل شفافسازی کند. بر اساس این مقررات، شرکتها ملزم هستند برای توضیح موارد استفاده از اطلاعات جمعآوری شده کاربران، از زبان ساده و قابل درک استفاده کنند.
بیشتر بخوانید: شکایت فیسبوک، توییتر و گوگل از ترامپ
مقامات فرانسوی میگویند، گوگل اطلاعات کافی را در این رابطه در اختیار کاربران خود قرار نمیدهد و با توجه به این که گوگل دادههای گردآوری شده را برای تبلیغات هدفمند مورد استفاده قرار میدهد، کاربران نمیدانند با چه چیزی موافقت میکنند.
همچنین مقامات فرانسوی معتقدند کاربران برای اطلاع از این که چرا و چگونه اطلاعات شخصی آنها مورد استفاده قرار میگیرد، باید مراحل متعددی را طی کنند که تعداد آنها گاهی به ۵ یا ۶ مرحله میرسد و اطلاعات ارائه شده در این مراحل نیز بسیار کلی و مبهم هستند.
در رای شورای کشور فرانسه آمده است که «با توجه به اهمیت خاص موضوع» و عدم توجه کافی گوگل به این مساله، تعیین جریمه ۵۶ میلیون دلاری توسط کمیسیون ملی حفاظت از اطلاعات فرانسه برای این شرکت، کاملا متناسب است. گوگل در واکنش به این جریمه، اعلام کرد امکان ایجاد تغییر در سیستمعامل خود را بررسی میکند.
مقررات عمومی محافظت از اطلاعات که از ماه مه سال ۲۰۱۸ میلادی در اتحادیه اروپا به اجرا گذاشته شد، تلاش دارد حقوق افراد را در رابطه با دادههای گردآوری شده توسط شرکتها، به طور کامل شفافسازی کند. بر اساس این مقررات، شرکتها ملزم هستند برای توضیح موارد استفاده از اطلاعات جمعآوری شده کاربران، از زبان ساده و قابل درک استفاده کنند.
بیشتر بخوانید: شکایت فیسبوک، توییتر و گوگل از ترامپ
مقامات فرانسوی میگویند، گوگل اطلاعات کافی را در این رابطه در اختیار کاربران خود قرار نمیدهد و با توجه به این که گوگل دادههای گردآوری شده را برای تبلیغات هدفمند مورد استفاده قرار میدهد، کاربران نمیدانند با چه چیزی موافقت میکنند.
همچنین مقامات فرانسوی معتقدند کاربران برای اطلاع از این که چرا و چگونه اطلاعات شخصی آنها مورد استفاده قرار میگیرد، باید مراحل متعددی را طی کنند که تعداد آنها گاهی به ۵ یا ۶ مرحله میرسد و اطلاعات ارائه شده در این مراحل نیز بسیار کلی و مبهم هستند.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط