سازمان هواپیمایی: مُتصدی سامانه هوایی سپاه، یادش رفته بود جهت شمال سامانه را تتظیم کند!
مروری بر مهمترین نکتههای گزارش سازمان هواپیمایی کشوری درباره سرنگونی هواپیمای اوکراینی را بخوانید.
رویداد۲۴ سازمان هواپیمایی کشوری در گزارشی ۱۷صفحهای از «تحقیق درباره سرنگونی هواپیمای مسافری اوکراینی» در دی ۱۳۹۸، اعلام کرده این هواپیما بر اثر «خطای انسانی» و «فراموش کردن اجرایِ مراحل ِالزامیِ پساز جابهجایی در یکی از سامانههای دفاع هوایی» سرنگون شده.
بنابر اعلام سازمان هواپیمایی کشوری قصه از اینجا شروع میشود: «با تغییر سطح آمادگی پدافند هوایی کشور، بخش نظامی به بخش غیرنظامی کنترل فضای کشور اطلاع میدهد»، تنها پروازهایی میتوانند از فرودگاه برخیزند که ازسوی شبکه پدافند شناسایی و مجوز پرواز داشتهباشند.
بیشتر بخوانید: جزئیات تازه از زمان وقوع سانحه بوئینگ اوکراینی
«در ساعت ۶:۱۰ بامداد چهارشنبه ۱۸ دی ماه ۱۳۹۸، مجوز پرواز هواپیمای اوکراینی صادر شده بود.»
با این حساب، "پدافند سپاه برای پرواز هواپیمای مسافری اوکراینی، مجوز صادر کردهبود، اما کمیبعد، بهعنوان «هواپیمای متخاصم» آن را زده. "
گزارش سازمانهواپیمایی میگوید: «در یکیاز سامانههای دفاع هوایی تهران، پس از جابهجایی سامانه که مکان جغرافیایی و سمت سامانه را تغییر میدهد، فرآیند تنظیم دوباره راستای شمال سیستم، «در اثر خطای انسانی و اجرا نکردن مراحل الزامی بعد از جابجایی فراموش میشود.»
یعنی کاربر این پدافند جهت شمال را اشتباه میگیرد و «به تجزیهوتحلیل اطلاعات میپردازد و «این هدف را بهعنوان هدف متخاصم شناسایی میکند» و «مشخصات آن را بر روی بستر ارتباطی به مرکز هماهنگی اعلام میکند.»
و بنابر این گزارش، پیام این پدافند «با مرکز هماهنگی مبادله نشده» و «کاربر سامانه پدافند، بدون دریافت پاسخ از مرکز هماهنگی، بهسوی هدف متخاصمِ شناساییشده، موشک اول و کمیبعد موشک دوم را میزند.»
البته بنابر گزارش سازمان هواپیمایی: «ثانیههایی پس از شلیک دوم، پیام «موفقیتآمیز نبودن موشک» در سامانه نشان داده میشود، اما هواپیمای مسافربری «از قفل راداری سامانه خارج میشود» - یعنی بعید نبوده، سامانه دفاع هوایی، موشک سوم را هم شلیک کند.
هواپیمای مسافری اوکراینی، بامداد ۱۸ دی ماه ۱۳۹۸، اندکی پساز برخاستن از فرودگاه امام خمینی تهران هدف دو موشک قرار گرفت و سقوط کرد و همه ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند.
بنابر اعلام سازمان هواپیمایی کشوری قصه از اینجا شروع میشود: «با تغییر سطح آمادگی پدافند هوایی کشور، بخش نظامی به بخش غیرنظامی کنترل فضای کشور اطلاع میدهد»، تنها پروازهایی میتوانند از فرودگاه برخیزند که ازسوی شبکه پدافند شناسایی و مجوز پرواز داشتهباشند.
بیشتر بخوانید: جزئیات تازه از زمان وقوع سانحه بوئینگ اوکراینی
«در ساعت ۶:۱۰ بامداد چهارشنبه ۱۸ دی ماه ۱۳۹۸، مجوز پرواز هواپیمای اوکراینی صادر شده بود.»
با این حساب، "پدافند سپاه برای پرواز هواپیمای مسافری اوکراینی، مجوز صادر کردهبود، اما کمیبعد، بهعنوان «هواپیمای متخاصم» آن را زده. "
گزارش سازمانهواپیمایی میگوید: «در یکیاز سامانههای دفاع هوایی تهران، پس از جابهجایی سامانه که مکان جغرافیایی و سمت سامانه را تغییر میدهد، فرآیند تنظیم دوباره راستای شمال سیستم، «در اثر خطای انسانی و اجرا نکردن مراحل الزامی بعد از جابجایی فراموش میشود.»
یعنی کاربر این پدافند جهت شمال را اشتباه میگیرد و «به تجزیهوتحلیل اطلاعات میپردازد و «این هدف را بهعنوان هدف متخاصم شناسایی میکند» و «مشخصات آن را بر روی بستر ارتباطی به مرکز هماهنگی اعلام میکند.»
و بنابر این گزارش، پیام این پدافند «با مرکز هماهنگی مبادله نشده» و «کاربر سامانه پدافند، بدون دریافت پاسخ از مرکز هماهنگی، بهسوی هدف متخاصمِ شناساییشده، موشک اول و کمیبعد موشک دوم را میزند.»
البته بنابر گزارش سازمان هواپیمایی: «ثانیههایی پس از شلیک دوم، پیام «موفقیتآمیز نبودن موشک» در سامانه نشان داده میشود، اما هواپیمای مسافربری «از قفل راداری سامانه خارج میشود» - یعنی بعید نبوده، سامانه دفاع هوایی، موشک سوم را هم شلیک کند.
هواپیمای مسافری اوکراینی، بامداد ۱۸ دی ماه ۱۳۹۸، اندکی پساز برخاستن از فرودگاه امام خمینی تهران هدف دو موشک قرار گرفت و سقوط کرد و همه ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط