صندلی ریاست فراکسیون اصولگرایان به چه کسی میرسد؟
با گذشت حدود ۲ ماه از آغاز به کار مجلس، نمایندگان اصولگرا هنوز تکلیف فراکسیون اکثریت را روشن نکردهاند.
![صندلی ریاست فراکسیون اصولگرایان به چه کسی میرسد؟ ریاست فراکسیون اصولگرایان](/files/fa/news/1399/5/7/378515_289.jpg)
رویداد۲۴ مجلس یازدهم با شعارهای بزرگی تشکیل شد، اما هر چه از تعداد برگزاری جلسات آن میگذرد، بیشتر سردرگمی و آشفتگی در تصمیم گیریها به چشم میخورد. درباره این مسئله با جبار کوچکی نژاد عضو فراکسیون اکثریت مجلس گفتگو کردیم که مشروح آن را در ادامه میخوانید:
عملکرد هیأت رئیسه مجلس یازدهم را چگونه ارزیابی میکنید؟
هیأت رئیسه در حوزه مدیریت صحن، پشتیبانی، مالی و سازماندهی به شدت دچار ضعف بوده است، همین مسئله باعث شد که ۷۰ نماینده خواستار استیضاح هیأت رئیسه شود. این اتفاق در کل ادوار مجلس سابقه نداشته است. این ضعف هنگام چینش نیروها در کمیسیونهای تخصصی بیشتر خود را نشان داد. قریب ۷۰ نماینده بیکمیسیون ماندند. معتقدم تعیین ترکیب کمیسیونها مهندسی شده بود. هیأت رئیسه جواب نمایندگان معترض را نمیداد. درباره این موضوع چند نفر از کارمندان مجلس را مشخص کرده بودند که این کارمندان با لحن خوبی با نمایندگان صحبت و برخورد نمیکردند. ۲۰-۳۰ نماینده دنبال یک کارمند مجلس میرفتند تا او کمیسیون آنها را مشخص کند. هیأت رئیسه درباره تعیین کمیسیون برخی نمایندگان تصمیماتی گرفت بدون آنکه خود آن نماینده در جریان باشد. یا با هماهنگی نماینده تصمیماتی میگرفتند، اما بعد از مدتی آن تصمیمات را یک طرفه لغو میکردند.
آیا هنوز نمایندهای در مجلس هست که بدون کمیسیون باشد؟
بله، چندنفری هستند که در بلاتکلیفی به سر میبرند. این برازنده شأن نمایندگی نیست، متأُسفانه کسی هم خود را پاسخگو نمیداند.
پیش از آغاز کار مجلس یازدهم خیلی انتقادها به عملکرد هیأت رئیسه مجلس گذشته مطرح میشد، در مقام مقایسه، هیأت رئیسه با ریاست آقای لاریجانی بهتر بود یا هیأت رئیسه با ریاست آقای قالیباف؟
هر کدام از اینها خصوصیاتی دارند. آقای لاریجانی بعد از سه دوره مدیریت مجلس روی قوانین، آیین نامه و نحوه برخورد تسلط داشت، آقای قالیباف جدید آمده آن تسلط را روی قوانین و آیین نامه ندارد. البته در هیأت رئیسه قبلی هم ضعفها به شکل دیگری بود. مثلا با دولت زدوبند میکردند یا با مهندسی دستورکار مجلس، نمایندگان را دور میزدند. گرچه هیأت رئیسه مجلس یازدهم روش دیگری دارد، اما همان کارها را انجام میدهد.
این آشفتگی و سردرگمی در تصمیم گیریهای مجلس به کجا بر میگردد، برخی میگویند «مجلس لیدرهایی همچون احمد توکلی و محمدرضا باهنر را ندارد»، در مقابل برخی هم معتقدند «مجلس زیادی لیدر دارد»، نظر شما چیست؟
این مجلس خصوصیات خاص خود را دارد. مجلس یازدهم نگاه انقلابی و تحول گرا را دنبال میکند، اما روشهای رسیدن به این نگاه دچار آشفتگی شده است. یعنی نظم خاصی به لحاظ فراکسیونی و نحوه رأی دهی در صحن وجود ندارد، آرا به شدت شکننده است. در واقع خلا رهبری داخل صحن را به عینه شاهدیم و هنوز تیپها و گرایشهای مختلف اصولگرا نتوانستند با هم منسجم شوند. در مجموع شاید فقدان تشکیل فراکسیون اکثریت عاملی بوده که مجلس دچار یک به هم ریختگی شده و تصمیماتی هم که اتخاذ میشود خیلی قابل پیش بینی نیست. تداوم چنین وضعیتی برای مجلس انقلابی خیلی خوب نیست و باید هرچه سریعتر خلاها پرشود. برخی نمایندگان هم گاهی اوقات با یک شتابی به گرفتن مسئولیتها توجه میکنند، وقتی برای گرفتن یک مسئولیت ۳۰ نفر ثبت نام میکنند، این مسئله از عدم انسجام حکایت دارد.
بیشتر بخوانید: انتصاب بذرپاش به عنوان رئیس دیوان محاسبات موجب ادامه انتقادها از قالیباف خواهد شد؟
چرا فراکسیون اکثریت رها شده، حال آنکه قرار بود بعد از انتخابات هیأت رئیسه مجلس سریع تکلیف رأس هرم تصمیم گیری در فراکسیون هم مشخص شود؟ احتمال دارد که سنتی ها، پایداری ها، تحول خواهان و احمدی نژادیها هر کدام فراکسیون خود را راه اندازی کنند؟
فراکسیون اصلاح طلبان خود را پیدا کرده است، اما اصولگرایان در داخل فراکسیون یکسری مبارزاتی با هم دارند و این مسئله گاهی اوقات خود را نشان میدهد. البته از الان قابل پیش بینی نیست که فراکسیون اکثریت به چند فراکسیون تقسیم شود. با وجودی که رقابتهای درون جناحی را در مجموعه اصولگرایان شاهدیم، انشاءالله این رقابتها تبدیل به دوستی شود. اگر انسجام فراکسیون به وجود نیاید تصمیم گیری در مجلس خیلی سخت خواهد شد.
به نظر شما چه کسی بهتر است رئیس فراکسیون شود؟ احتمال ریاست آقای قالیباف یا آقای زاکانی وجود دارد؟
در یک دورهای آقای لاریجانی رئیس فراکسیون اکثریت شده بود، اما اصولا رئیس مجلس رئیس فراکسیون نمیشود و بهتر هم هست که نشود. با توجه به اینکه آقای زاکانی رئیس مرکز پژوهشها نمیدانم او برای ریاست فراکسیون نامزد میشود یا خیر.
گزینههای دیگر همچون آقای میرسلیم و حاجی بابایی چه طور؟
با حرکتهایی که شد آقای میرسلیم به گوشه رینگ رفت و همین طور خودش را دارد حفظ میکند. آقای حاجی بابایی نیز در حاشیه قرار گرفته و حضور خودش را فراکسیون بروز نمیدهد.
احتمال دارد کسانی مثل آقای قاضی زاده هاشمی یا نیکزاد رئیس فراکسیون اکثریت شوند؟
هر اتفاقی محتمل است. اجماع روی یک نفر که رئیس فراکسیون شود وجود ندارد.
عملکرد هیأت رئیسه مجلس یازدهم را چگونه ارزیابی میکنید؟
هیأت رئیسه در حوزه مدیریت صحن، پشتیبانی، مالی و سازماندهی به شدت دچار ضعف بوده است، همین مسئله باعث شد که ۷۰ نماینده خواستار استیضاح هیأت رئیسه شود. این اتفاق در کل ادوار مجلس سابقه نداشته است. این ضعف هنگام چینش نیروها در کمیسیونهای تخصصی بیشتر خود را نشان داد. قریب ۷۰ نماینده بیکمیسیون ماندند. معتقدم تعیین ترکیب کمیسیونها مهندسی شده بود. هیأت رئیسه جواب نمایندگان معترض را نمیداد. درباره این موضوع چند نفر از کارمندان مجلس را مشخص کرده بودند که این کارمندان با لحن خوبی با نمایندگان صحبت و برخورد نمیکردند. ۲۰-۳۰ نماینده دنبال یک کارمند مجلس میرفتند تا او کمیسیون آنها را مشخص کند. هیأت رئیسه درباره تعیین کمیسیون برخی نمایندگان تصمیماتی گرفت بدون آنکه خود آن نماینده در جریان باشد. یا با هماهنگی نماینده تصمیماتی میگرفتند، اما بعد از مدتی آن تصمیمات را یک طرفه لغو میکردند.
آیا هنوز نمایندهای در مجلس هست که بدون کمیسیون باشد؟
بله، چندنفری هستند که در بلاتکلیفی به سر میبرند. این برازنده شأن نمایندگی نیست، متأُسفانه کسی هم خود را پاسخگو نمیداند.
پیش از آغاز کار مجلس یازدهم خیلی انتقادها به عملکرد هیأت رئیسه مجلس گذشته مطرح میشد، در مقام مقایسه، هیأت رئیسه با ریاست آقای لاریجانی بهتر بود یا هیأت رئیسه با ریاست آقای قالیباف؟
هر کدام از اینها خصوصیاتی دارند. آقای لاریجانی بعد از سه دوره مدیریت مجلس روی قوانین، آیین نامه و نحوه برخورد تسلط داشت، آقای قالیباف جدید آمده آن تسلط را روی قوانین و آیین نامه ندارد. البته در هیأت رئیسه قبلی هم ضعفها به شکل دیگری بود. مثلا با دولت زدوبند میکردند یا با مهندسی دستورکار مجلس، نمایندگان را دور میزدند. گرچه هیأت رئیسه مجلس یازدهم روش دیگری دارد، اما همان کارها را انجام میدهد.
این آشفتگی و سردرگمی در تصمیم گیریهای مجلس به کجا بر میگردد، برخی میگویند «مجلس لیدرهایی همچون احمد توکلی و محمدرضا باهنر را ندارد»، در مقابل برخی هم معتقدند «مجلس زیادی لیدر دارد»، نظر شما چیست؟
این مجلس خصوصیات خاص خود را دارد. مجلس یازدهم نگاه انقلابی و تحول گرا را دنبال میکند، اما روشهای رسیدن به این نگاه دچار آشفتگی شده است. یعنی نظم خاصی به لحاظ فراکسیونی و نحوه رأی دهی در صحن وجود ندارد، آرا به شدت شکننده است. در واقع خلا رهبری داخل صحن را به عینه شاهدیم و هنوز تیپها و گرایشهای مختلف اصولگرا نتوانستند با هم منسجم شوند. در مجموع شاید فقدان تشکیل فراکسیون اکثریت عاملی بوده که مجلس دچار یک به هم ریختگی شده و تصمیماتی هم که اتخاذ میشود خیلی قابل پیش بینی نیست. تداوم چنین وضعیتی برای مجلس انقلابی خیلی خوب نیست و باید هرچه سریعتر خلاها پرشود. برخی نمایندگان هم گاهی اوقات با یک شتابی به گرفتن مسئولیتها توجه میکنند، وقتی برای گرفتن یک مسئولیت ۳۰ نفر ثبت نام میکنند، این مسئله از عدم انسجام حکایت دارد.
بیشتر بخوانید: انتصاب بذرپاش به عنوان رئیس دیوان محاسبات موجب ادامه انتقادها از قالیباف خواهد شد؟
چرا فراکسیون اکثریت رها شده، حال آنکه قرار بود بعد از انتخابات هیأت رئیسه مجلس سریع تکلیف رأس هرم تصمیم گیری در فراکسیون هم مشخص شود؟ احتمال دارد که سنتی ها، پایداری ها، تحول خواهان و احمدی نژادیها هر کدام فراکسیون خود را راه اندازی کنند؟
فراکسیون اصلاح طلبان خود را پیدا کرده است، اما اصولگرایان در داخل فراکسیون یکسری مبارزاتی با هم دارند و این مسئله گاهی اوقات خود را نشان میدهد. البته از الان قابل پیش بینی نیست که فراکسیون اکثریت به چند فراکسیون تقسیم شود. با وجودی که رقابتهای درون جناحی را در مجموعه اصولگرایان شاهدیم، انشاءالله این رقابتها تبدیل به دوستی شود. اگر انسجام فراکسیون به وجود نیاید تصمیم گیری در مجلس خیلی سخت خواهد شد.
به نظر شما چه کسی بهتر است رئیس فراکسیون شود؟ احتمال ریاست آقای قالیباف یا آقای زاکانی وجود دارد؟
در یک دورهای آقای لاریجانی رئیس فراکسیون اکثریت شده بود، اما اصولا رئیس مجلس رئیس فراکسیون نمیشود و بهتر هم هست که نشود. با توجه به اینکه آقای زاکانی رئیس مرکز پژوهشها نمیدانم او برای ریاست فراکسیون نامزد میشود یا خیر.
گزینههای دیگر همچون آقای میرسلیم و حاجی بابایی چه طور؟
با حرکتهایی که شد آقای میرسلیم به گوشه رینگ رفت و همین طور خودش را دارد حفظ میکند. آقای حاجی بابایی نیز در حاشیه قرار گرفته و حضور خودش را فراکسیون بروز نمیدهد.
احتمال دارد کسانی مثل آقای قاضی زاده هاشمی یا نیکزاد رئیس فراکسیون اکثریت شوند؟
هر اتفاقی محتمل است. اجماع روی یک نفر که رئیس فراکسیون شود وجود ندارد.
منبع: نامه نیوز
خبر های مرتبط