خبر مهم ربیعی درباره بورس/ تعداد جانباختگان کرونا روند نزولی دارد
سخنگوی دولت با بیان این که دولت فرمایشات رهبر معظم انقلاب را با اهتمام پیگیری میکند، گفت: ما علاوه بر وظایف جاری و روزمره اداره کشور، در حال دنبال کردن اصلاحات ساختاری و بلند مدت بودهایم و خواهیم بود.
رویداد۲۴ علی ربیعی، روز سه شنبه و در سومین روز از هفته دولت، در نشست خبری با خبرنگاران گفت: لازم میدانم با توجه به جلسه گذشته هیات وزیران که در حضور رهبری انجام شد به عنوان سخنگوی دولت و به نمایندگی همکاران از حضور و فرمایشات و رهنمودهای راهگشا معظم له سپاسگذاری کنم.
وی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در این دیدار سال آخر دولت را مهم تلقی کردند و سال آخر دولت را معنا بخشی کردند، قطعا دولت فرمایشات ایشان را با اهتمام پیگیری میکند.
وی یادآور شد: ما تعطیلی، رکود و سستی نداشته و نخواهیم داشت، مفهوم سال آخر برای ما به معنای پایان و سست کردن فعالیتها نیست، ما علاوه بر وظایف جاری و روزمره اداره کشور، در حال دنبال کردن اصلاحات ساختاری و بلند مدت بودهایم و خواهیم بود.
اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از ایرنا و مهر بخوانید؛
* در ادامه فعایتهای هفت ساله دولت تلاش خواهیم کرد با عبور از شرایط سخت به سمت ایجاد ثبات و آرامش در برابر تکانههایی که در سالهای اخیر به اقتصاد کشور وارد شد به نحوی عمل کنیم که امکان فراز نوین برای دولت آینده هم فراهم شود.
* امسال برای دولت سال اصلاحات ساختاری و ایجاد آمادگی برای ورود پرقدرت به قرن جدید است.
*گزارشها نشان میدهد که تعداد جانباختگان روند کاهشی دارد و به تعداد دو رقمی نزدیک میشویم، البته همه میدانیم کاهش یک فوتی و یک جانباخته حاصل زحمات و تلاشهای بیوقفه کادر بهداشت و درمان و رنجهای زیادی است که در این کاهش صورت گرفته است به رغم تاثیر زیاد تلاشهای کادر درمان در کاهش مرگ و میر، اما در ابتلا که به در نهایت ممکن است منجر به مرگ میشود هیچ چیزی اثر ندارد مگر رفتار همه ما ایرانیان؛ ابتلا وابسته به رفتار ما است.
* برای کاهش تعداد مرگ و میر مبتلایان تکرار میکنم توصیههای سه گانه رعایت فاصله گذاری فیزیکی، استفاده از ماسک و شستوشوی مرتب به دستها رعایت کنیم.
*در هفته دولت هستیم اهتمام و تصمیم همه اعضای دولت و تاکید رییس جمهور برای این مبنا استوار است که در یک سال باقی مانده دولت، همه تلاش خود را برای ورود پرقدرت به قرن جدید به کار گیریم؛ در شرایط سخت ۷ سال گذشته در محیطی متلاطمت، مرکز بی سابقه دشمنیها، ائتلاف بدخواهان و توطئههای شوم صهیونیستی- آمریکایی و همچنین تکانههای اقتصادی سنگین مانند کاهش قیمت نفت سال ۹۳ -که بیش از ۷۰ درصد بود- یا در تحریمهای ظالمانه در سال ۹۷ که به طور شدید و بیسابقه صورت گرفت و همپوشانی اینها با آثار اقتصادی و اجتماعی کرونا مواجه شدیم.
* در این سالها دولت سیاست منزوی کردن آمریکا در عرصه بین المللی را دنبال کرده است، علاوه بر آن افزایش توان ملی در اقتصاد؛ حفاظت از زندگی و سلامت مردم به طور توامان پیش برده است استراتژی سه گانه به عقب راندن آمریکا، افزایش توان ملی در اقتصاد و حفاظت از زندگی و سلامت مردم را در سال گذشته با تمرکز بیشتری دنبال کردیم در این مدت این مهم را با ارتقای توان ملی با اتکا به توان داخلی و منابع عظیم انسانی موجود در ایران مد نظر قرار داده بودیم.
* دولت با عقلانیت و سختکوشی به هیچ وجه نگاهی به تحولات آمریکا نخواهد داشت و با این وصف، هر کسی که به کاخ سفید راه یابد نگاه او باید متوجه ایران باشد دولت معطل تحولات انتخابات در آمریکا نبوده و نخواهد بود و اتکا به داخل و تولید افزایش قدرت در داخل باعث ناامیدی دشمنان و ایجاد فرصتهای جدید حتی در زمینه اقتصادی برای ما خواهد شد؛ شاخصهای اقتصادی ما با وجود ظلم ناشی از تحریم در این چند سال نشان دهنده این مهم است.
*{ با اشاره به عرضه صندوق دارا دوم}: واگذاری این صندوق منجر به تحرک بخشی و شادابی بورس خواهد شد و مطابق مصوبه هیئت دولت تمام موانع واگذاری دارا دوم بررسی و از چهارشنبه آماده واگذاری خواهد شد.
*{در پاسخ به سوالی درباره این که دولت در بودجه سال ۹۹ با چه موانعی و مشکلاتی رو به رو بود و برای جبران کسی بودجه چه اقداماتی انجام داده است و با توجه به تحریم و شیوع کرونا برای بودجه سال ۱۴۰۰ که رویکرد و سیاستهایی دارد؟ }: یکی از مهمترین مشکلات ما در ارتباط با بودجه کاهش درآمدهای نفتی بود که ناشی از فشارهای آمریکا این اتفاق افتاد.
* عدم تحقق درآمدهای بودجه را متصور بودند برای بر هم ریختن تراز بودجه و در نهایت تعادلهای اقتصادی کشور خواهد شد ما بلافاصله برای مدیریت بودجه با اتکا کم یا حتی بدون اتکا به نفت دو راهکار را در دولت و در ستاد اقتصاد دولت دنبال کردیم یکی کاهش هزینهها بود و دیگری ایجاد درآمدهای جدید بود.
*در بخش کاهش هزینهها امکان صرفه جویی هزینهها در هزینههای غیر اجتناب ناپذیر بود، ما هزینههای اجتناب ناپذیر را باید انجام میدادیم مثل حقوقها حتی گزارش خواهم داد که در آنجا به سمت افزایش با توجه به سیاست قدرت خرید ما حرکت کردیم ما کاهش هزینهها را به جز حقوق و دستمزد مددجو را از این قبیل به این سمت بردیم و حتی حقوق و افزایش سنوات کارکنان اجرا شد همسان سازی بازنشستگان اجرا شد پرداخت بدهیهای دولت به بخشهای مختلف به موقع انجام شد.
* فکر میکنم بیش از ۲۰ هزارمیلیارد تومان در کاهش هزینهها و سیاستها بود که دنبال کنیم در حوزه ایجاد منابع جدید شیوههای متنوعی برای تامین منابع مالی اتخاذ کردیم و اساس دولت هم بر عدم تکیه بر پول پرقدرت بانک مرکزی بود یکی از افتخارات ما این بود که ما نقدینگی را افزایش ندادیم.
* اگر نمودار افزایش نقدینگی را طی سالها نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که به هیچ وجه اتکای ما به افزایش نقدینگی و پول پرقدرت نبوده است ما سیاست مولدسازی دارایی دولت را دنبال کردیم واگذاری شرکتهای دولتی را به مردم در راستای اصل ۴۴ دنبال کردیم فروش اوراق و اخذ مالیات و نه با فشار بر مالیات دهندگان و صادر بله اخذ مالیات افزایش آن از گروههای فرار مالیاتی داشتند بییشتر صورت گرفت.
* علاوه بر این که ما کسری بودجه را از این طریق جبران کردیم با اقداماتی که در راستای اصل ۴۴ انجام دادیم امکان سرمایه گذاری جدیدی هم تا حدودی فراهم شد و امروز مردم با پولهای مختصر خریدهای شرکتهای مهم دولتی را میتوانند انجام دهند به نظر میرسد آثار عدالت اجتماعی هم در این زمینه خواهد داشت.
* تصمیمی که هم گرفتیم در زمینه واگذاری دارا دوم با ۲۰ درصد تخفیف به دوره قبل این هم تصمیمی بود که در همین راستا بحث بودجه بود، اما برای بودجه سال ۱۴۰۰ بنای دولت علاوه بر غلبه و تکانه شوکهای تروریزم اقتصادی که بر اقتصاد ایران وارد شده است ایجاد زیرساختهای مناسب برای بودجه ریزی مقاومتی و برای ایجاد زیر ساختی در بودجه که دولت در سالهای آینده و هم دولتهای آینده هم بتواند با این زیر ساختها بودجه ریزی مناسبی داشته باشد یعنی معطوف به آینده این اصلاحات را جلو بردیم.
* پیرو فرمایش اخیر مقام معظم رهبری برنامهریزی دولت برای بدبینانهترین شرایط هم طراحی شده است به نحوی که اقتصاد ایران از شوکهای درآمدی وابسته به نفت خارج بشود متکی بر تولید داخل بشود مالیات مناسب از کاهش فرار مالیاتی ایجاد بسترهای جدید مالیاتی و مولدسازی و واگذاری شرکتها در این زمینه وزارت امور خارجه هم بسیار زحمت کشید و شاید در الگوی هماهنگی وزارت صنعت و معدن و تجارت و وزارت امور خارجه اتکای خود را به بازارهای همسایه و کشورهای منطقه و حتی بازارهای جهانی به سمت صادرات غیر نفتی بردیم.
* این کار با کشورهای منطقه و همسایه در حقیقت استراتژی بود که ارز مورد نیاز خودمان را و اتکای خود را به نفت کمتر بکنیم رییس جمهوری به زودی برنامه را اعلام خواهند کرد که این برنامه متعهدانه نسبت به آینده ایران طراحی شده است.
* امیدواریم در پایان دولت امکان ایجاد زیر ساختها به گونهای فراهم شود که فراز نوین را برای دولت آینده رقم بزند همانطور که گفتم ورود نیرومند به قرن جدید هستیم و اتفاق دیگری بود چه اتفاق افتاد فکر میکردم که در دوران بودجه از کارشناسان آسمان محدود و از قلمرو خاص و خواص به زمین آوردیم و یک نوع بود چه آگاهی جدید هم متولد شد و در این دوره بودجهریزی در معرض شفافیت قرار گرفت. بسیاری از کارشناسان از شیوههای بودجهریزی متوجه نمیشدند بودجه ریزی کاملا شفاف شد حتی در این دوران رخ داد.
*{ درباره تعیین مجازات برای متخلفان از دستورالعملهای بهداشتی}: به طور اصولی مانند شرایط جنگ یا تدابیر در شرایط تحریم، ستادهایی در زمان بحرانی تشکیل میشوند و در تمام دنیا هم متداول است.
* خصوصیات و خصلت این ستاد موقتی بودن و تصمیمگیری در مورد موارد آنی است؛ و برای عبور از بحران است؛ اگر این تصمیمات ستاد ملی کرونا نیازمند تداوم باشد آن را در قالب لایحه قانونی پیشبینی و تدوین و برای مجلس ارسال میکنیم.
* خصلت اینگونه ستادها، تصمیمات فوری برای عبور از بحران است، باید توجه شود که ستاد ملی کرونا در شورای عالی امنیت ملی تصویب شده است و به تایید رهبر معظم انقلاب اسلامی رسیده است؛ مصوبات و تصمیمات ستاد ملی کرونا همانند مصوبات شورای عالی امنیت ملی است.
* رییس ستاد ملی کرونا، رییس شورای عالی امنیت ملی است، اصل تشکیل این ستاد با مصوبه شورای عالی امنیت ملی است، که خصوصیت آن شورا را همه واقف هستیم؛ ستاد ملی کرونا در شرایط اضطراری تشکیل و مصوبات آن لازم الاجرا است، اما قانون به معنای مصطلح آن که باید توسط مجلس انجام شود و به تایید شورای نگهبان برسد، در این ستاد نداریم.
*به موجب قانون اساسی، یگانه مرجع تصویب قانونگذاری که باید تشریفات آن اجرا شود، مجلس شورای اسلامی است، آنچه به عنوان مجازات در مصوبات ستاد ملی کرونا آمده است، مجازاتهایی است که یا قانون برای آن وجود دارد، یا در حیطه اختیارات دستگاهها است.
*{با اشاره به برخی از مجازات برای تخلفها از پروتکلهای بهداشتی}: کارمندی که دستورالعملها را مراعات نکند، به کمیتههای انضباطی شوراهای رسیدگی در وزارتخانهها معرفی میشود، یا اگر ماسک نزنند اجازه ورود به او نخواهند داد، یا اگر کسی تخلف کند به قوه قضاییه معرفی میشود. اگر ساختار مجازاتهای تدوین شده بررسی شود، کاملا از این جنس از موارد است.
* باید توجه داشته باشیم که مردم از کرونا خسته اند، آثار روحی روانی دارد، باید با دقت اظهار نظر شود در شرایط کنونی حفاظت از جان انسانها وظیفه همه ما است.
*{در پاسخ به سوالی درباره فروش اوراق سلف نفت و تکذیبیه قوه قضاییه مبنی بر ارسال نامه به رهبری}: اوراق سلف نفتی با فروش نفت معمولا ادغام شده تصور میکنند؛ سلف نفتی مبتنی بر بند «ی» تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ است و قانون بر اینکار تاکید کرده است، اما در اینباره کمیسیون برنامه وبودجه مجلس نظرات تحصصی داشت که با جلساتی که با وزارت نفت و سازمان برنامه و کمیسیون برنامه و بودجه برگزار شد در این زمینه تفاهم صورت گرفته است و نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجالس نیز این تفاهم را اعلام کرده است، اما طرح روش فروش نفت رد داخل موضوع دیگری است که در شورای عالی سران سه قوه مطرح شد و دیدگاههای متنوعی وجود داشت و مقرر شد که با تعامل سران سه قوه طرح نهایی تبیین و ارائه شود.
* ما در حال رایزنی با دو قوه دیگر هستیم، دبیرخانه ستاد شورای عالی سران سه قوه جلساتی را در این زمینه تشکیل میدهد و با اشتراک نظری که حاصل خواهد شود به زودی این موضوع را اعلام میکنیم.
*{ در پاسخ به پرسشی درباره سفر رافائل گروسی به تهران و ارتباط آن به مکانیسم ماشه}: این اولین سفر مدیر کل جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران پس از تصدی این مسئولیت است و ما هم استقبال کردیم و ما چیزی غیر از شفافیت و همکاری در سابق خود با آژانس نداشتیم و ملاقات متعدد در اینجا انجام دادند برخی اطلاعات غلط به آژانس ارسال شده بود که این اطلاعات غلط به طور مشخص از سوی رژیم صهیونیستی صورت گرفته است.
*با جعل برخی اطلاعات و سندسازیها اطلاعات غلطی ارائه شده بود بخشی از این سفر برای ارزیابی این اطلاعات بود و ما اعلام آمادگی کرده بودیم که کماکان در چارچوبهای مشخص شده نظارت این سازمان بین المللی - نظارت آژانس- را داریم و در کشور ما حضور دارند و امیدواریم همکاری با آژانس که ما برای آن ارزش قائل هستیم و ماموریتهای فنی برای توسعه صلح آمیز انرژی هسته است و مدیرکل آژانس کمتر اجازه دهد یا اساسا اجازه ندهد که مورد سوء استفاده سیاسی قرار گیرد.
* سابقه گذشته آژانس همینطور بوده که گزارشهای متعدد درباره فعالیت ما در سالهای گذشته پایبندی ما را به تعهدات نشان داده است؛ اراده ما برای حفظ همکاری گسترده با آژانس در چارچوب پادمان و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی است و امیدواریم در این سفر برخی گزارشهای ارسالی نادرست و اقدامات آن دقیقا بررسی و روشن شود و اجازه دهیم که آقای صالحی در این زمینه گزارش دقیقتری ارائه دهند.
وی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در این دیدار سال آخر دولت را مهم تلقی کردند و سال آخر دولت را معنا بخشی کردند، قطعا دولت فرمایشات ایشان را با اهتمام پیگیری میکند.
وی یادآور شد: ما تعطیلی، رکود و سستی نداشته و نخواهیم داشت، مفهوم سال آخر برای ما به معنای پایان و سست کردن فعالیتها نیست، ما علاوه بر وظایف جاری و روزمره اداره کشور، در حال دنبال کردن اصلاحات ساختاری و بلند مدت بودهایم و خواهیم بود.
اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از ایرنا و مهر بخوانید؛
* در ادامه فعایتهای هفت ساله دولت تلاش خواهیم کرد با عبور از شرایط سخت به سمت ایجاد ثبات و آرامش در برابر تکانههایی که در سالهای اخیر به اقتصاد کشور وارد شد به نحوی عمل کنیم که امکان فراز نوین برای دولت آینده هم فراهم شود.
* امسال برای دولت سال اصلاحات ساختاری و ایجاد آمادگی برای ورود پرقدرت به قرن جدید است.
*گزارشها نشان میدهد که تعداد جانباختگان روند کاهشی دارد و به تعداد دو رقمی نزدیک میشویم، البته همه میدانیم کاهش یک فوتی و یک جانباخته حاصل زحمات و تلاشهای بیوقفه کادر بهداشت و درمان و رنجهای زیادی است که در این کاهش صورت گرفته است به رغم تاثیر زیاد تلاشهای کادر درمان در کاهش مرگ و میر، اما در ابتلا که به در نهایت ممکن است منجر به مرگ میشود هیچ چیزی اثر ندارد مگر رفتار همه ما ایرانیان؛ ابتلا وابسته به رفتار ما است.
* برای کاهش تعداد مرگ و میر مبتلایان تکرار میکنم توصیههای سه گانه رعایت فاصله گذاری فیزیکی، استفاده از ماسک و شستوشوی مرتب به دستها رعایت کنیم.
*در هفته دولت هستیم اهتمام و تصمیم همه اعضای دولت و تاکید رییس جمهور برای این مبنا استوار است که در یک سال باقی مانده دولت، همه تلاش خود را برای ورود پرقدرت به قرن جدید به کار گیریم؛ در شرایط سخت ۷ سال گذشته در محیطی متلاطمت، مرکز بی سابقه دشمنیها، ائتلاف بدخواهان و توطئههای شوم صهیونیستی- آمریکایی و همچنین تکانههای اقتصادی سنگین مانند کاهش قیمت نفت سال ۹۳ -که بیش از ۷۰ درصد بود- یا در تحریمهای ظالمانه در سال ۹۷ که به طور شدید و بیسابقه صورت گرفت و همپوشانی اینها با آثار اقتصادی و اجتماعی کرونا مواجه شدیم.
* در این سالها دولت سیاست منزوی کردن آمریکا در عرصه بین المللی را دنبال کرده است، علاوه بر آن افزایش توان ملی در اقتصاد؛ حفاظت از زندگی و سلامت مردم به طور توامان پیش برده است استراتژی سه گانه به عقب راندن آمریکا، افزایش توان ملی در اقتصاد و حفاظت از زندگی و سلامت مردم را در سال گذشته با تمرکز بیشتری دنبال کردیم در این مدت این مهم را با ارتقای توان ملی با اتکا به توان داخلی و منابع عظیم انسانی موجود در ایران مد نظر قرار داده بودیم.
* دولت با عقلانیت و سختکوشی به هیچ وجه نگاهی به تحولات آمریکا نخواهد داشت و با این وصف، هر کسی که به کاخ سفید راه یابد نگاه او باید متوجه ایران باشد دولت معطل تحولات انتخابات در آمریکا نبوده و نخواهد بود و اتکا به داخل و تولید افزایش قدرت در داخل باعث ناامیدی دشمنان و ایجاد فرصتهای جدید حتی در زمینه اقتصادی برای ما خواهد شد؛ شاخصهای اقتصادی ما با وجود ظلم ناشی از تحریم در این چند سال نشان دهنده این مهم است.
*{ با اشاره به عرضه صندوق دارا دوم}: واگذاری این صندوق منجر به تحرک بخشی و شادابی بورس خواهد شد و مطابق مصوبه هیئت دولت تمام موانع واگذاری دارا دوم بررسی و از چهارشنبه آماده واگذاری خواهد شد.
*{در پاسخ به سوالی درباره این که دولت در بودجه سال ۹۹ با چه موانعی و مشکلاتی رو به رو بود و برای جبران کسی بودجه چه اقداماتی انجام داده است و با توجه به تحریم و شیوع کرونا برای بودجه سال ۱۴۰۰ که رویکرد و سیاستهایی دارد؟ }: یکی از مهمترین مشکلات ما در ارتباط با بودجه کاهش درآمدهای نفتی بود که ناشی از فشارهای آمریکا این اتفاق افتاد.
* عدم تحقق درآمدهای بودجه را متصور بودند برای بر هم ریختن تراز بودجه و در نهایت تعادلهای اقتصادی کشور خواهد شد ما بلافاصله برای مدیریت بودجه با اتکا کم یا حتی بدون اتکا به نفت دو راهکار را در دولت و در ستاد اقتصاد دولت دنبال کردیم یکی کاهش هزینهها بود و دیگری ایجاد درآمدهای جدید بود.
*در بخش کاهش هزینهها امکان صرفه جویی هزینهها در هزینههای غیر اجتناب ناپذیر بود، ما هزینههای اجتناب ناپذیر را باید انجام میدادیم مثل حقوقها حتی گزارش خواهم داد که در آنجا به سمت افزایش با توجه به سیاست قدرت خرید ما حرکت کردیم ما کاهش هزینهها را به جز حقوق و دستمزد مددجو را از این قبیل به این سمت بردیم و حتی حقوق و افزایش سنوات کارکنان اجرا شد همسان سازی بازنشستگان اجرا شد پرداخت بدهیهای دولت به بخشهای مختلف به موقع انجام شد.
* فکر میکنم بیش از ۲۰ هزارمیلیارد تومان در کاهش هزینهها و سیاستها بود که دنبال کنیم در حوزه ایجاد منابع جدید شیوههای متنوعی برای تامین منابع مالی اتخاذ کردیم و اساس دولت هم بر عدم تکیه بر پول پرقدرت بانک مرکزی بود یکی از افتخارات ما این بود که ما نقدینگی را افزایش ندادیم.
* اگر نمودار افزایش نقدینگی را طی سالها نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که به هیچ وجه اتکای ما به افزایش نقدینگی و پول پرقدرت نبوده است ما سیاست مولدسازی دارایی دولت را دنبال کردیم واگذاری شرکتهای دولتی را به مردم در راستای اصل ۴۴ دنبال کردیم فروش اوراق و اخذ مالیات و نه با فشار بر مالیات دهندگان و صادر بله اخذ مالیات افزایش آن از گروههای فرار مالیاتی داشتند بییشتر صورت گرفت.
* علاوه بر این که ما کسری بودجه را از این طریق جبران کردیم با اقداماتی که در راستای اصل ۴۴ انجام دادیم امکان سرمایه گذاری جدیدی هم تا حدودی فراهم شد و امروز مردم با پولهای مختصر خریدهای شرکتهای مهم دولتی را میتوانند انجام دهند به نظر میرسد آثار عدالت اجتماعی هم در این زمینه خواهد داشت.
* تصمیمی که هم گرفتیم در زمینه واگذاری دارا دوم با ۲۰ درصد تخفیف به دوره قبل این هم تصمیمی بود که در همین راستا بحث بودجه بود، اما برای بودجه سال ۱۴۰۰ بنای دولت علاوه بر غلبه و تکانه شوکهای تروریزم اقتصادی که بر اقتصاد ایران وارد شده است ایجاد زیرساختهای مناسب برای بودجه ریزی مقاومتی و برای ایجاد زیر ساختی در بودجه که دولت در سالهای آینده و هم دولتهای آینده هم بتواند با این زیر ساختها بودجه ریزی مناسبی داشته باشد یعنی معطوف به آینده این اصلاحات را جلو بردیم.
* پیرو فرمایش اخیر مقام معظم رهبری برنامهریزی دولت برای بدبینانهترین شرایط هم طراحی شده است به نحوی که اقتصاد ایران از شوکهای درآمدی وابسته به نفت خارج بشود متکی بر تولید داخل بشود مالیات مناسب از کاهش فرار مالیاتی ایجاد بسترهای جدید مالیاتی و مولدسازی و واگذاری شرکتها در این زمینه وزارت امور خارجه هم بسیار زحمت کشید و شاید در الگوی هماهنگی وزارت صنعت و معدن و تجارت و وزارت امور خارجه اتکای خود را به بازارهای همسایه و کشورهای منطقه و حتی بازارهای جهانی به سمت صادرات غیر نفتی بردیم.
* این کار با کشورهای منطقه و همسایه در حقیقت استراتژی بود که ارز مورد نیاز خودمان را و اتکای خود را به نفت کمتر بکنیم رییس جمهوری به زودی برنامه را اعلام خواهند کرد که این برنامه متعهدانه نسبت به آینده ایران طراحی شده است.
* امیدواریم در پایان دولت امکان ایجاد زیر ساختها به گونهای فراهم شود که فراز نوین را برای دولت آینده رقم بزند همانطور که گفتم ورود نیرومند به قرن جدید هستیم و اتفاق دیگری بود چه اتفاق افتاد فکر میکردم که در دوران بودجه از کارشناسان آسمان محدود و از قلمرو خاص و خواص به زمین آوردیم و یک نوع بود چه آگاهی جدید هم متولد شد و در این دوره بودجهریزی در معرض شفافیت قرار گرفت. بسیاری از کارشناسان از شیوههای بودجهریزی متوجه نمیشدند بودجه ریزی کاملا شفاف شد حتی در این دوران رخ داد.
*{ درباره تعیین مجازات برای متخلفان از دستورالعملهای بهداشتی}: به طور اصولی مانند شرایط جنگ یا تدابیر در شرایط تحریم، ستادهایی در زمان بحرانی تشکیل میشوند و در تمام دنیا هم متداول است.
* خصوصیات و خصلت این ستاد موقتی بودن و تصمیمگیری در مورد موارد آنی است؛ و برای عبور از بحران است؛ اگر این تصمیمات ستاد ملی کرونا نیازمند تداوم باشد آن را در قالب لایحه قانونی پیشبینی و تدوین و برای مجلس ارسال میکنیم.
* خصلت اینگونه ستادها، تصمیمات فوری برای عبور از بحران است، باید توجه شود که ستاد ملی کرونا در شورای عالی امنیت ملی تصویب شده است و به تایید رهبر معظم انقلاب اسلامی رسیده است؛ مصوبات و تصمیمات ستاد ملی کرونا همانند مصوبات شورای عالی امنیت ملی است.
* رییس ستاد ملی کرونا، رییس شورای عالی امنیت ملی است، اصل تشکیل این ستاد با مصوبه شورای عالی امنیت ملی است، که خصوصیت آن شورا را همه واقف هستیم؛ ستاد ملی کرونا در شرایط اضطراری تشکیل و مصوبات آن لازم الاجرا است، اما قانون به معنای مصطلح آن که باید توسط مجلس انجام شود و به تایید شورای نگهبان برسد، در این ستاد نداریم.
*به موجب قانون اساسی، یگانه مرجع تصویب قانونگذاری که باید تشریفات آن اجرا شود، مجلس شورای اسلامی است، آنچه به عنوان مجازات در مصوبات ستاد ملی کرونا آمده است، مجازاتهایی است که یا قانون برای آن وجود دارد، یا در حیطه اختیارات دستگاهها است.
*{با اشاره به برخی از مجازات برای تخلفها از پروتکلهای بهداشتی}: کارمندی که دستورالعملها را مراعات نکند، به کمیتههای انضباطی شوراهای رسیدگی در وزارتخانهها معرفی میشود، یا اگر ماسک نزنند اجازه ورود به او نخواهند داد، یا اگر کسی تخلف کند به قوه قضاییه معرفی میشود. اگر ساختار مجازاتهای تدوین شده بررسی شود، کاملا از این جنس از موارد است.
* باید توجه داشته باشیم که مردم از کرونا خسته اند، آثار روحی روانی دارد، باید با دقت اظهار نظر شود در شرایط کنونی حفاظت از جان انسانها وظیفه همه ما است.
*{در پاسخ به سوالی درباره فروش اوراق سلف نفت و تکذیبیه قوه قضاییه مبنی بر ارسال نامه به رهبری}: اوراق سلف نفتی با فروش نفت معمولا ادغام شده تصور میکنند؛ سلف نفتی مبتنی بر بند «ی» تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ است و قانون بر اینکار تاکید کرده است، اما در اینباره کمیسیون برنامه وبودجه مجلس نظرات تحصصی داشت که با جلساتی که با وزارت نفت و سازمان برنامه و کمیسیون برنامه و بودجه برگزار شد در این زمینه تفاهم صورت گرفته است و نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجالس نیز این تفاهم را اعلام کرده است، اما طرح روش فروش نفت رد داخل موضوع دیگری است که در شورای عالی سران سه قوه مطرح شد و دیدگاههای متنوعی وجود داشت و مقرر شد که با تعامل سران سه قوه طرح نهایی تبیین و ارائه شود.
* ما در حال رایزنی با دو قوه دیگر هستیم، دبیرخانه ستاد شورای عالی سران سه قوه جلساتی را در این زمینه تشکیل میدهد و با اشتراک نظری که حاصل خواهد شود به زودی این موضوع را اعلام میکنیم.
*{ در پاسخ به پرسشی درباره سفر رافائل گروسی به تهران و ارتباط آن به مکانیسم ماشه}: این اولین سفر مدیر کل جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران پس از تصدی این مسئولیت است و ما هم استقبال کردیم و ما چیزی غیر از شفافیت و همکاری در سابق خود با آژانس نداشتیم و ملاقات متعدد در اینجا انجام دادند برخی اطلاعات غلط به آژانس ارسال شده بود که این اطلاعات غلط به طور مشخص از سوی رژیم صهیونیستی صورت گرفته است.
*با جعل برخی اطلاعات و سندسازیها اطلاعات غلطی ارائه شده بود بخشی از این سفر برای ارزیابی این اطلاعات بود و ما اعلام آمادگی کرده بودیم که کماکان در چارچوبهای مشخص شده نظارت این سازمان بین المللی - نظارت آژانس- را داریم و در کشور ما حضور دارند و امیدواریم همکاری با آژانس که ما برای آن ارزش قائل هستیم و ماموریتهای فنی برای توسعه صلح آمیز انرژی هسته است و مدیرکل آژانس کمتر اجازه دهد یا اساسا اجازه ندهد که مورد سوء استفاده سیاسی قرار گیرد.
* سابقه گذشته آژانس همینطور بوده که گزارشهای متعدد درباره فعالیت ما در سالهای گذشته پایبندی ما را به تعهدات نشان داده است؛ اراده ما برای حفظ همکاری گسترده با آژانس در چارچوب پادمان و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی است و امیدواریم در این سفر برخی گزارشهای ارسالی نادرست و اقدامات آن دقیقا بررسی و روشن شود و اجازه دهیم که آقای صالحی در این زمینه گزارش دقیقتری ارائه دهند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط