آقای صداوسیما! به آخر خط رسیدید!/در حاشیه سنگ اندازی جدید در مسیر برنامه سازی فردوسی پور
عادل فردوسی پور که از مدتها پیش با سیاستهای جدید صداوسیما و به ویژه شبکه سوم سیما مجبور شده بود پربینندهترین برنامه تلویزیون یعنی برنامه «نود» را تعطیل کند.
رویداد۲۴بردیا دانش: عادل فردوسی پور که از مدتها پیش با سیاستهای جدید صداوسیما و به ویژه شبکه سوم سیما مجبور شده بود پربینندهترین برنامه تلویزیون یعنی برنامه «نود» را تعطیل کند، حالا برای ساخت برنامه جدید خود در چارچوبی خارج از تلویزیون نیز به سد صداوسیما برخورد کرده است.
ماجرا از این قرار است که برنامه جدید فوتبالی با نام ۹۹ به تهیه کنندگی و اجرای عادل فردوسی پور که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پروانه نمایش و ساخت گرفته بود، نتوانست از صدا و سیما مجوز دریافت کند.
بیشتر بخوانید: عادل فردوسی مجبور به مهاجرت میشود؟ (فیلم)
قرار بود برنامه فردوسی پور که گفته میشود سبک و سیاقی شبیه به «نود» داشت، از بستر «وی او دی»ها پخش شود. «وی او دی»ها که در سالهای اخیر جایگاه ویژهای را در دنیا و به تبع آن در ایران، پیدا کرده اند، برنامههای نمایشی را در بستر اینترنت پخش میکنند.
با این حال اخیرا نظارت و اعطای مجوز پخش و به زور کلی صفر تا صد اختیار این شبکه در اختیار سازمان صداوسیما قرار گرفته. صداوسیما با تقسیری از قانون مصوب مجلس که البته وزارت ارشاد با آن مخالف است، این اختیار را مدتی است در دست گرفته و به اعمال سلیقههای خود در VODها پرداخته است. صداوسیما البته در این راه، حمایت قاطبه نمایندگان اصولگرای مجلس را هم پشت سر خود میبیند. اختلاف نظر یر سر تعریف «صوت و تصویر فراگیر» است؛ تعریف صداوسیما به گونهای اسن که تقریبا همه تولیدات فضای مجازی را دربرمی گیرد و با این تعریف، هر تولیدی در این فضا، عملا باید از فیلتر صداوسیما عبور کند.
آبان ۹۸ مدیرکل تأمین و تولید تلویزیون تعاملی صداوسیما رسما این موضوع را اعلام و بر پیاده سازی مقررات در VODها تاکید کرده بود. او گفته بود ضوابط صداوسیما، خاستگاه قانونی و شرعی دارد و بر اساس عرف است.
این موضوع چند باری چالش برانگیز نیز شده است. چندی پیش کارگردان فیلم مسخره باز از مخاطبان فیلمش خواست که به دلیل اعمال سانسور از سوی صداوسیما، از تماشای نسخه منتشرشده از این فیلم در فیلیمو و نماوا خودداری کنند.
در مورد اخیر، اما صداوسیما حتی پا را از این نیز فراتر گذاشته و در همان ابتدا، اجازه ساخت برنامه را به عادل قفردوسی پور نداده است.
در واکنش به مجوز نگرفتن برنامه فردوسی پور، ساتر یا سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر یعنی همان واحدی در صداوسیما که اختیار صدور مجوز و نظارت بر VODها را بر عهده دارد، توضیحاتی اراده کرده است. علی سعد سرپرست معاونت کاربران و تنظیمگری اجتماعی ساترا در این باره گفته «شرط طرح برنامهها در شورای موافقت کلی انتشار، عدم وجود موانع حقوقی، قضایی و امنیتی است که در مورد برنامه ۹۹ که به درخواست فیلیمو و کافه بازار مطرح شده بود، به دلیل عدم دریافت مکتوب استعلام مراجع مسئول، عملا موضوع قابل طرح و بررسی توسط شورای مذکور نبود. حیطه مسولیتی ساترا فقط تصمیمات رسانهای است؛ لذا در صورت وجود ملاحظات استعلامی، دعاوی حقوقی و یا پروندههای قضایی، ساترا امکان بررسی تقاضاهای رسیده را نخواهد داشت.»
با سابقهای که از صداوسیما وجود دارد، توضیحات مذکور کمتر کسی را قانع کرده است. حنی موافقان صداوسیما که درباره عادل فردوسی پور با این سازمان هم نظرند نیز دلیل ارائه شده را نمیپذیرند؛ آنها هم عموما دلیل عدم اعطای مجوز را به سابقه فردوسی پور - که به زعم آنها منفی و حتی در موارد سیاسی و جانبدارانه است - نسبت میدهند. برای نمونه کافی است به اعتراض کیهان به رضا رشیدپور در دی ماه ۹۸ توجه کنیم که حت آوردن نام «قردوسی پور» از سوی او را برنتافته و نوشته بود: «این فرد که خط مشی سیاسی مشخص و ثابتی ندارد، دو بار آرزو کرد که یک گزارشگر برکنار شده ورزشی، بر سر کار بیاید.» کیهان در این یادداشت، دلیل کنار گذاشته شدن فردوسی پور از شبکه سه را به صراحت «تخلفات متعدد در شبکه سه» عنوان کرده بود.
در نتیجه، مخالفت صداوسیما با برنامه فردوسی پور آن هم در فضایی خارج از قاب تلویزیون، تنها یک معنا دارد و آن هم اینکه صداوسیما حتی از رقابت با یک نخبه برنامه ساز هم دچار هراس شده و این موضوع باعث شده تا حاضر نشود به او امکان رقابت با برنامههای خود را بدهد، حتی در شرایطی که خود صداوسیما قرار است به برنامه او نظارت کند و نیازی به گفتن نیست که امکانات صداوسیما برای رقابت با برنامه فردوسی پور صدها برابر بیشتر است.
با این حال، گسترش روزافزون تکنولوژیهای جدید و سهولت دسترسی مردم به قضای مجازی و امکانات جدید آن بزودی به این انحصار صداوسیما پایان خواهد داد. در آن روز، انحصار صداوسیما تا حد زیادی به شوخی خواهد ماند و رفتار کنونی این سازمان نیز تنها کارنامه آن را تاریکتر خواهد کرد.
ماجرا از این قرار است که برنامه جدید فوتبالی با نام ۹۹ به تهیه کنندگی و اجرای عادل فردوسی پور که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پروانه نمایش و ساخت گرفته بود، نتوانست از صدا و سیما مجوز دریافت کند.
بیشتر بخوانید: عادل فردوسی مجبور به مهاجرت میشود؟ (فیلم)
قرار بود برنامه فردوسی پور که گفته میشود سبک و سیاقی شبیه به «نود» داشت، از بستر «وی او دی»ها پخش شود. «وی او دی»ها که در سالهای اخیر جایگاه ویژهای را در دنیا و به تبع آن در ایران، پیدا کرده اند، برنامههای نمایشی را در بستر اینترنت پخش میکنند.
با این حال اخیرا نظارت و اعطای مجوز پخش و به زور کلی صفر تا صد اختیار این شبکه در اختیار سازمان صداوسیما قرار گرفته. صداوسیما با تقسیری از قانون مصوب مجلس که البته وزارت ارشاد با آن مخالف است، این اختیار را مدتی است در دست گرفته و به اعمال سلیقههای خود در VODها پرداخته است. صداوسیما البته در این راه، حمایت قاطبه نمایندگان اصولگرای مجلس را هم پشت سر خود میبیند. اختلاف نظر یر سر تعریف «صوت و تصویر فراگیر» است؛ تعریف صداوسیما به گونهای اسن که تقریبا همه تولیدات فضای مجازی را دربرمی گیرد و با این تعریف، هر تولیدی در این فضا، عملا باید از فیلتر صداوسیما عبور کند.
آبان ۹۸ مدیرکل تأمین و تولید تلویزیون تعاملی صداوسیما رسما این موضوع را اعلام و بر پیاده سازی مقررات در VODها تاکید کرده بود. او گفته بود ضوابط صداوسیما، خاستگاه قانونی و شرعی دارد و بر اساس عرف است.
این موضوع چند باری چالش برانگیز نیز شده است. چندی پیش کارگردان فیلم مسخره باز از مخاطبان فیلمش خواست که به دلیل اعمال سانسور از سوی صداوسیما، از تماشای نسخه منتشرشده از این فیلم در فیلیمو و نماوا خودداری کنند.
در مورد اخیر، اما صداوسیما حتی پا را از این نیز فراتر گذاشته و در همان ابتدا، اجازه ساخت برنامه را به عادل قفردوسی پور نداده است.
در واکنش به مجوز نگرفتن برنامه فردوسی پور، ساتر یا سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر یعنی همان واحدی در صداوسیما که اختیار صدور مجوز و نظارت بر VODها را بر عهده دارد، توضیحاتی اراده کرده است. علی سعد سرپرست معاونت کاربران و تنظیمگری اجتماعی ساترا در این باره گفته «شرط طرح برنامهها در شورای موافقت کلی انتشار، عدم وجود موانع حقوقی، قضایی و امنیتی است که در مورد برنامه ۹۹ که به درخواست فیلیمو و کافه بازار مطرح شده بود، به دلیل عدم دریافت مکتوب استعلام مراجع مسئول، عملا موضوع قابل طرح و بررسی توسط شورای مذکور نبود. حیطه مسولیتی ساترا فقط تصمیمات رسانهای است؛ لذا در صورت وجود ملاحظات استعلامی، دعاوی حقوقی و یا پروندههای قضایی، ساترا امکان بررسی تقاضاهای رسیده را نخواهد داشت.»
با سابقهای که از صداوسیما وجود دارد، توضیحات مذکور کمتر کسی را قانع کرده است. حنی موافقان صداوسیما که درباره عادل فردوسی پور با این سازمان هم نظرند نیز دلیل ارائه شده را نمیپذیرند؛ آنها هم عموما دلیل عدم اعطای مجوز را به سابقه فردوسی پور - که به زعم آنها منفی و حتی در موارد سیاسی و جانبدارانه است - نسبت میدهند. برای نمونه کافی است به اعتراض کیهان به رضا رشیدپور در دی ماه ۹۸ توجه کنیم که حت آوردن نام «قردوسی پور» از سوی او را برنتافته و نوشته بود: «این فرد که خط مشی سیاسی مشخص و ثابتی ندارد، دو بار آرزو کرد که یک گزارشگر برکنار شده ورزشی، بر سر کار بیاید.» کیهان در این یادداشت، دلیل کنار گذاشته شدن فردوسی پور از شبکه سه را به صراحت «تخلفات متعدد در شبکه سه» عنوان کرده بود.
در نتیجه، مخالفت صداوسیما با برنامه فردوسی پور آن هم در فضایی خارج از قاب تلویزیون، تنها یک معنا دارد و آن هم اینکه صداوسیما حتی از رقابت با یک نخبه برنامه ساز هم دچار هراس شده و این موضوع باعث شده تا حاضر نشود به او امکان رقابت با برنامههای خود را بدهد، حتی در شرایطی که خود صداوسیما قرار است به برنامه او نظارت کند و نیازی به گفتن نیست که امکانات صداوسیما برای رقابت با برنامه فردوسی پور صدها برابر بیشتر است.
با این حال، گسترش روزافزون تکنولوژیهای جدید و سهولت دسترسی مردم به قضای مجازی و امکانات جدید آن بزودی به این انحصار صداوسیما پایان خواهد داد. در آن روز، انحصار صداوسیما تا حد زیادی به شوخی خواهد ماند و رفتار کنونی این سازمان نیز تنها کارنامه آن را تاریکتر خواهد کرد.
منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
از همه چیییز میترسند