کاهش جمعیت دانش آموزان از سال ۱۴۰۳/ آموزش مجازی راهحلی برای جبران کمبود معلم
رویداد۲۴ در تاریخ 31 فروردین 1400 گزارشی با عنوان " اوج بازنشستگیها در دو سال آینده/افزایش جمعیت دانشآموزان در کلاس درس برای کنترل کمبود معلم" در خبرگزاری تسنیم منتشر شد؛ هماکنون معاونت برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش پاسخی در اینباره ارائه کرده است.
پاسخ معاونت برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درباره کمبود معلم و اوج بازنشستگیها در دو سال آینده بدین شرح است:
1. تدوین و پیشنهاد تبصره 3 ماده واحده جذب: سازمان اداری و استخدامی کشور ردیفهای استخدامی وزارت آموزش و پرورش را در مشاغل آموزشی و تربیتی بر اساس شاخصهای نسبت دانش آموز به کل کارکنان آموزشی و کلاسهای درس دایر ( مصوب شورای عالی آموزش و پرورش ) در مشاغل اداری به تعداد پستهای مصوب و تخصصهای مورد نیاز اختصاص می دهد.
در این راستا تمام محاسبات به صورت دقیق و با شاخصهای ترکیبی به تفکیک دوره تحصیلی انجام شده و به سازمان اداری و استخدامی جهت تایید کارشناسی ارسال شده است که با تایید شاخصهای استاندارد در نسبت دانش آموز به گروه معلم و گروه پشتیبانی تخصصی تمام کمبودهای آموزش و پرورش پوشش داده خواهد شد.
2. با توجه به بررسیها و مطالعات انجام شده آمار جمعیت دانشآموزی تا سال 1403 در حال افزایش و بعد از آن ثابت و کاهشی خواهد شد آمار بازنشستگان نیز تا پایان 1402 افزایشی خواهد بود ولی با توجه به اجرای نظام رتبه بندی سال 99-1400 پیش بینی آمار بازنشستگان سال 99-1400 به تعداد 58900 نفر بوده است که از این تعداد 29582 نفر بازنشسته شدهاند و مابقی با ادارات و مناطق ادامه فعالیت دادند. با این روند حدود 30 درصد از پرسنل دارای شرایط بازنشستگی در سال 1400-1401 بازنشسته نخواهند شد.
3.در خصوص تأمین گروه معلم با توجه به کمبود اشاره شده به میزان 197000 ساعت شیوههای تأمین از طریق حق التدریس، تدریس معاونین و معلم تمام وقت انجام میشود که در شرایط کرونایی و پسا کرونا جبران گروه معلم در برخی از دروس از طریق آموزشهای الکترونیکی انجام میشود که بخشی از نیاز آموزش و پرورش را جبران خواهد کرد. لازم به ذکر است تمام نیروهای حق التدریس آزاد و آموزشیاران نهضت سوادآموزی تا پایان سال 1401 تبدیل وضعیت خواهند شد که تأثیر بسزایی در جبران کمبود خواهد بود.
بیشتر بخوانید: نحوه برگزاری امتحانات پایان سال؛ از دبستان تا دبیرستان
4.آموزش و پرورش محرک پیشرفت کشور و پیشران ارتقاء فرهنگی است با وجود رشد فزاینده فناوری آموزشی، کماکان معلم اصلیترین مؤلفه در نظام تعلیم و تربیت و مجری سیاستهای تحولی است. جذب و تأمین معلم نیازمند استقرار نظام کارآمد پذیرش استعدادهای برتر و با انگیزه است با توجه به تصویب ماده واحده جذب منابع انسانی ماده واحده: وزارت آموزش و پرورش مکلف است به استناد سیاستهای کلی تحول در نظام آموزش و پرورش (ابلاغی رهبر انقلاب )، منابع انسانی مورد نیاز را در چارچوب شایستگیهای مندرج در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر اساس شرایط و ضوابطی که به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش میرساند صرفاً از مسیر دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر فنی شهید رجایی تأمین و هرگونه استخدام خارج از این مسیر ممنوع است لذا تمام تلاش دانشگاه فرهنگیان و آموزش و پرورش در راستای تحقق این امر خواهد بود، در این راستا اقدامات زیر در حال اجراست:
توسعه همکاری علمی بین پردیس بین دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و سایر دانشگاههای کشور.
تدوین ضوابط و مقررات شرایط تحصیلی در دوره کارشناسی دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر رجایی.
برگزاری نشستهای تخصصی با دانشگاههای وابسته و سایر دانشگاهها و موسسات آموزش عالی.
برگزاری جلسات کارشناسی برای تدوین چارچوب همکاریها بین دانشگاههای وابسته و سایر دانشگاهها و موسسات آموزش عالی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
تنظیم و انعقاد تفاهم نامه فی مابین وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم با امضای وزیر.
پیگیری برای صدور مجوزهای لازم جهت توسعه همکاریهای علمی بین دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و سایر دانشگاههای کشور از سوی دو وزارتخانه.
تنظیم و تدوین شرایط و ضوابط جذب منابع انسانی با رعایت مفاد تفاهمنامه جهت تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش.