پیوستن به پالرمو و CFT بهانه دولت روحانی بود/ مردم به خاطر جریان اصلاحات پای صندوق رای نیامدند
رویداد۲۴ غلامرضا مصباحی مقدم ، در پاسخ به پرسشهایی درباره چالشهای مجمع تشخیص مصلحت نظام و دو دولت حسن روحانی بر موضوعاتی، چون پیوستن به FATF اظهار کرد: یکی از اشتباهات بزرگی که دولت آقای روحانی مبتنی بر آن کشور را اداره کرد و دچار مشکل هم شد؛ گره زدن مسائل اقتصادی ایران به مناسبات خارجی و بین المللی، خصوصا ارتباط با آمریکا بود.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه معتقد هستم هشتاد درصد ظرفیت ایران در داخل و بیست درصد از اقتصاد ایران به روابط بین المللی اش ربط دارد؛ اوایل دوران دولت یازدهم در جلسهای هفت نفره که با جامعه روحانیت مبارزه و ایشان داشتیم گفتم اقتصاد جهانی با اقتصاد ضعیف کار نمیکند؛ اگر اقتصاد ایران را قوی کردید با شما کار اقتصادی خواهند کرد.
این فعال سیاسی افزود: گفتم لازم نیست شما تلاش کنید اقتصاد ایران را به اقتصاد جهانی وصل کنید؛ چون میبینند اقتصاد ایران ضعیف شکل گرفته در نظرشان قابل حذف هستیم. ظرفیتهای داخلی را فعال کنید، شکوفایی اقتصاد ایران باعث میشود خود آنها به سراغ ما بیایند.
وی یادآور شد: این مسئله درباره چین هم اتفاق افتاد. تا زمانی که ضعیف بود مناسبات خارجی مناسبی نداشت؛ قابل نادیده گرفته شدن بود، اما حالا که به اقتصاد قوی دست پیدا کرده قابل چشم پوشی نیست. گوش نکردند و همان سیاستی که در نظر داشتند یعنی با کدخدا بستن را پیش بردند. دیدیم که کدخدا به راحتی حاضر نیست تن به ارتباط دهد ولو اینکه نیت کسی که میخواهد با او ارتباط برقرار کند هم خوب باشد.
پیوستن به پالرمو و CFT بهانه دولت روحانی بود
مصباحی مقدم با بیان اینکه دولت روحانی پیوستن به دو لایحه باقی مانده را بهانه کرده بود، گفت: به نظرم بقیه مسائلی که مطرح کردند، بهانه است. اینکه کنوانسیونهای پالرمو و CFT را مورد تصویب قرار ندادیم، البته که مشکلات اندکی را به دنبال دارد، اما آن مشکلات برای کشورهایی است که حاضر نیستند با ایران روابط راهبردی برقرار کنند. کشورهایی که رابطه راهبردی دارند به راحتی بدون توجه به پیوستن ما به این کنوانسیون ها، با ما کار میکنند.
وی ادامه داد: شاهد این موضوع این است که در همین شرایط تحریم حداکثری ما حدود ۸۰ الی ۹۰ میلیارد دلار مبادله واردات و صادرات داریم. گرچه این رقم در اقتصاد جهانی بزرگ نیست، اما برای اقتصاد ایران اهمیت بالایی دارد؛ چرا که در حال حاضر آمریکا مبنا را بر فلج کردن اقتصاد ایران گذاشته است.
مصباحی مقدم گفت: از زمان اوباما و کلینتون گفتند تمهیداتی کردیم تا اقتصاد ایران فلج شود؛ مشکلاتی پیدا کردیم، اما آن طور که آنها میخواستند هم نشد. چون ۸۰ درصد اقتصاد ایران در داخل است که ما از ظرفیت ۴۰ درصدی و یا کمتر از آن را استفاده میکنیم. پس اقتصاد ایران فلج نشده است. مبادلات خارجی ما کاهش پیدا کرده است؛ به همین علت است که میگویم آنگونه که انتظار داشتند نشد.
چرا به دو لایحه باقی مانده از لوایح چهارگانه نپیوستیم؟
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تبیین چرایی نپیوستن ایران به دو لایحه فوق گفت: یک بار از حیث ماهیت و باری از بعد شکلی به دو لایحه باقی مانده نگاه کنید. اولا که چهار لایحهای که در اصطلاح میگویند غلط است؛ دو قانونی که به مبارزه با پولشویی و تامین مالی ترورسیم بوده را به صورت قانون داخلی تصویب کرده ایم. ما معتقد به مبارزه با پولشویی و مبارزه با تامین مالی ترورسیم هستیم؛ کشوری هستیم که از این ناحیه ضربه خوردیم. خودشان دچار پولشویی و تامین مالی تروریسم هستند؛ بزرگترین حمایت از این موارد در آمریکا است.
وی ادامه داد: از نظر ماهوی میشود گفت که ما دو قانون را تصویب کردیم که حکایت ازجدی بودن ما دارد و کاملا پایبند به آن هم هستیم. از بعد دیگر این است که آنهایی که این شعاررا میدهند خود پایبند به آن نیستند.
این فعال سیاسی اصولگرا افزود:، اما از حیث شکلی که پیوستن به پالرمو و CFT باشد؛ حقیقت این است که جرم پولشویی در این دو لایحه، این طور تعریف شده است که معاملاتی که یک طرف یا دوطرف پوششی باشند مشکوک به پولشویی است. معاملالتی که یک طرف یا دو طرف پوششی باشند مشکوک به تامین مالی تروریسم است. ما چه کنیم؟ آمریکا تجارت ما را تحریم کرده، نقل و انتقال پول را هم تحریم کرده، اروپا نیز به او پیوسته، هم دلار و هم یورو عملا بر ما تحریم است. سوئیفت هم به روی ما بسته است. در چنین شرایطی بنشینیم نگاه کنیم و بمیریم؟ خیر. شرکت پوششی ایجاد میکنیم و از طریق این شرکتها و صرافیها مبادلاتمان را انجام میدهیم و بابت آن هزینه هم میکنیم. هزینه مبادلاتمان افزایش پیدا کرده است، اما راه همین است.
برای پیوستن به لوایح الحاقی تحریمها را بردارند
وی تاکید کرد: پس ما حجتمان روشن است. تحریمها را بردارند تا ما نگرانی از بابت شناسایی شدن مسیرهای داد و ستدمان نداشته باشیم. تمام همت آمریکا این است که راههای مبادلات ما را قفل کند. در فاصلهای که بین تحریمهای اول و دوم ایجاد شده بود تمام مسیرهای ما را شناسایی کردند؛ چون رابطه خوب شده بود مسئولان ما اعتماد میکردند و همین باعث شد همه مسیرهای ما لو رفت. در تحریمهای تشدید شده دوم مجبور شدیم راههای جدیدی درست کنیم، تا بتوانیم تجارت، صادرات و وارداتمان را داشته باشیم.
وی با بیان اینکه "اگر این کارها را نمیکردیم همه چیز تحریم بود و از پس اقتصادمان بر نمیآمدیم" گفت:، اما اینکه دولت آقای روحانی روی این موضوع تاکید میکرد؛ حقیقتش این است که دولت، دولتی ناکارآمد بود. اگر هم به این لایحه پیوسته بودیم کار بیشتر و بهتری نمیتوانست بکند. اما بهانه میخواستند بگیرند که، چون ما به این لوایح نپیوستیم وضعیت کشور این چنین شده است.
اگر متعهد میشدیم باید اطلاعات دور زدن تحریمها را میدادیم
وی از جلسات اقتصادی اش با مسئولین اتاقهای بازرگانی و بانکداری خبر داد و گفت: بنده بارها با مسئولین اتاق بازگانی گفتگو داشتم و با توضیحاتی که من دادم آنها هم قانع شدند. بهانه آوردند، چون ما به آن دو کنوانسیون نپیوستیم دچار مشکلات هستیم. من با مسئولین اتاق بازرگانی کشور گفتگو داشتم. با مسئولین بانک مرکزی هم گفتگو کردم. به رئیس بانک مرکزی سابق گفتم میدانید که داد و ستد هایمان پوششی است؛ اگر به کنوانسیونها بپیوندیم اطلاعات ما لو نمیرود؟ گفت نه، اطلاعات نمیدهیم. گفتم مگر دست شما است که اطلاعات بدهید یا نه؟ از اختیارات شما نیست. اولا که وقتی طرفینتان دیدند شما متعهد شدید اطلاعاتتان را لو میدهند؛ دیگر انگیزهای برای پنهان کاری ندارند. ثانیا وقتی داریم به پیمانی متعهد میشویم میتوانیم به لحاظ اعتقاداتمان به آن عمل نکنیم؟ آیات ابتدایی سوره توبه میگوید اگر آنها به تعهداتشان عمل کردند شما هم عمل کنید. نمیشود بگوییم قبول میکنیم، اما عمل نمیکنیم.
وی مجدد تاکید کرد: به نظرم همه این حرفها چیزی جز بهانه نبود. شاهدش هم این است که شرایط این مدت متفاوت بوده، اما از نظر سخت گیریهای طرف مقابل شرایط تغییر نکرده است. آنها مدام سخت گیریهای خود را ناشی از ترس از آمریکا میدانند. کره جنوبی حقوق کارمندان ایرانی خود را نمیدهد. ایرانیان برای برداشت حقوق خود دچار مشکل میشوند. استاد ایرانی ساکن آن کشور است میخواهد حقوقش را از بانک بردارد، نمیدهند؛ میگویند تحریم آمریکا هستید. مشکل ترس از آمریکا است. ربطی به پالرمو و CFT ندارد. آنچه خود رئیس جمهور و معاون حقوقی اش مطرح میکرد غفلت از این موضوع بود. اگر تحریمها را بر طرف کنند اتفاقا راحتتر تصمیم میگیریم که به آن لوایح بپیوندیم یا نه. جالب این است که الحاق به این کنوانسیونها داوطلبانه است.
ما در بلوک غرب و شرق نیستیم
وی در پاسخ به این واکنش که فقط ایران و کره شمالی به این لوایح نپیوستند؛ گفت: بله این طور است؛ جهان به گونهای بین قدرتهای شرق و غرب تقسیم شده است. کفه غرب در شرایط امروز سنگینتر شده است. زمانی شوروی بود و آمریکا؛ بقیه اقمار این دو مجموعه بودند. الان هم تقریبا همین است. ما جزو کدامم یکی از این اقمار هستیم؟ سیاست خارجی ما چیبست؟ بین این بلوک و آن بلوک بودن. کشورهایی که به آن لوایح پیوستند به توصیه بزرگان خود بوده است. اینکه آن لوایح را رعایت بکنند یا نه هم به راحتی با هم کنار میآیند. مگر عربستان حامی داعش نبوده و نیست؟ مگر خود آمریکا طالبان را ایجاد نکرده است؟ مگر خود خانم کلینتون نگفت داعش را ایجاد کرده است؟ گفتند ما نمیخواهیم داعش از بین برود، میخواهیم مدیریت شود. تروریست خب از نظر آنها تروریست در اختیار است.
وی ادامه داد: مگر نفت را از طریق همین گروهها منتقل نمیکنند؟ مگر تامین مالی نمیکنند؟ مگر نفت را از طریق ترکیه به بازار جهانی منتقل نکردند؟ با ماهواره ها، نقل و انتقال نفتکشها پیوسته مشخص است؛ از آن راههای اشغال شده توسط تروریستها رفت و آمد میشود. ماشینهای داعش چه ماشینهایی بود؟ مگر آمریکایی نبود؟
این فعال سیاسی افزود: پس میفهمند تررویست کجاست و یعنی چه. در شورایعالی امنیت تصویب میکنند داعش و طالبان تروریست است. اگر قبول دارند این مسائل را پس این دوگانه عمل کردنها چیست؟ من معتقدم اشتباه بزرگ روحانی گره زدن مسائل داخلی به روابط با غرب بویژه آمریکا و غفلت از رابطه با همسایگان و چین و روسیه و حتی هند بود.
چینیها بعد از برجام با ما سرد شدند
وی با انتقاد از دولت دوازدهم در همراهی آمریکا در برجام گفت: تا مسئله برجام مطرح شد و چرخش ایران به طرف آمریکا صورت گرفت طبیعی بود واکنش چینیها این باشد که سرد برخورد کنند. چینی که به تحریمهای آمریکا بها نمیداد و خودش در مواردی تحریم آمریکا هم هست، تحریمهای آمریکا علیه ما را رعایت میکرد. چرا؟ چون ما کشور متعهد به چین نیستیم. وقتی متعهد نیستیم روابط راهبردی بلند مدت نداریم. طبیعی است بگویبد هرچه شد، شد. وقتی در منطقه قدرتمند شویم چه بسا مطلوب چین هم هستیم.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این پرسسش که آیا اعضای مجمع از پاسخهای ظریف و جنیدی دو عضو هیئت دولت حاضر در جلسات بررسی لوایح چهارگانه در مجمع قانع شدند، تصریح کرد: خیر. سوالاتی مطرح بود. از جمله سوالات این بود که ما اگر به این دو کنوانسیون بپیوندیم تعهد میدهید که اوضاع اقتصادی ما بهتر شود؟ میگفتند نه. این صریح عبارت جناب آقای ظریف در جلسه مجمع بود. میگفت نه، چون این بخشی از خواسته ایشان است و هنوز ممکن است خواستههای دیگری داشته باشند. تازه اگر به اجماع برسند به نتیجه میرسیم. ما میگفتیم راهی باز کردیم تا در این دوران و تحریمها گذران معیشت کنیم؛ اگر به این لوایح بپوندیم این راه هم دچار مشکل میشود.
وقت برای بررسی دو لایحه CFT و پالرمو هست
وی در پاسخ به این پرسش که مجمع تا چه زمانی فرصت بررسی دو لایحه باقی مانده از چهارلایحه الحاقی را دارد گفت: بعد از اینکه رهبر معظم انقلاب تقاضای آقای روحانی را به مجمع ارجاع دادند؛ ما تا یک سال دیگر از زمان دستور زمان بررسی داریم. به عنوان یک احتمال میتوانم بگویم شاید بپیوندیم. مهمترین مانع برای ما موضوع تحریمها بوده است. ممکن است این موضوع طور دیگری بررسی شود و ما بپیوندیم.
برجام دو محال است
این فعال سیاسی در پاسخ به پرسشی در باره احتمال عقبد برجام دو اظهارکرد: عقد برجام دو را محال میدانم؛ چون سیاست گذار در مورد برجام رهبر بوده و هستند. برجام دو و سه را در زمان آقای روحانی نهی کردند. موضوع برجام دو و سه موضوع سلاحهای ما در منطقه است، موضوع حمایت ما از حزب الله، فلسطین و یمن است. اینها از نظر رهبری قابل مذاکره نیست.
وی در پاسخ به پرسشی مشابه درباره احتمال ادامه مذاکرات هستهای نیز گفت: احتمال ادامه مذاکرات هستهای هست؛ اما توجه کنید آمریکا در صدد گرفتن امتیاز بیشتر است. اگر آمریکا قبول کند به همان چیزی که ۱۳۹۵ تصویب شده، به همان نقطه بر گردد جمهوری اسلامی هم بر میگردد. نه اینکه بخواهند زمان تعهدات ما را طولانیتر کنند، نه اینکه بندی بر بندهای تفاهم قبلی اضافه کنند.
روحانی در مجمع حضور نداشت
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره حضور حسن روحانی به عنوان یکی از اعضای حقوقی مجمع در جلسات این نهاد تصریح کرد: دور اول دولتشان دو تا سه جلسه زمان آقای هاشمی در جلسات مجمع حاضر شدند. زمان آقای هاشمی هم منظم نبودند. در دور جدید فقط جلسه معارفه که خدمت آقا بودیم شرکت کردند. دیگر در جلسات مجمع شرکت نکردند.
وی درپاسخ به احتمال صدور حکم عضویت روحانی به عنوان عضو حقیقی در مجمع گفت: الان عضو مجمع محسوب نمیشوند؛ مگر حکم جدیدی داده شود.
پیام رئیسی وفاق ملی بود
وی در واکنش به نظرخواهی ابراهیم رئیسی از اصولگرایان و چهرههای اصلاح طلب پیش از تشکیل کابینه اظهار کرد: از نظر دعوت کردن ایشان به صورت فردی برخیها را دعوت کرد و بعضیها را به صورت جمعی، مثلا تحت عنوان اقتصاددانها که هم اصل طلب و هم اصولگرا بودند دعوت شدند. در حوزه مسائل مربوط به کرونا و برخی موارد اقتصادی و امنیتی هم عهده دیگری را دعوت کردند. دعوت مفتوحی بوده است. نفس این کار خیلی خوب است. جناب آقای رئیسی با این دعوت نوعی پیام وفاق ملی را به جامعه میدهد. انشاءالله که در این راه موفق باشد و اعتماد از دست رفته به دولت را برگرداند.
اصلاحات منفعت طلبی کرد
وی با انتقاد از روند سیاست ورزی جریان اصلاحات در انتخابات گذشته یادآورشد: سیاستمداران و جمعیتهای سیاسی، احزاب و گروهها و جریانات قبل از اینکه مصالح جناحی را پیگیری کنند، باید به فکر مصالح ملی باشند. متاسفانه ما این نگاه را در جریان اصلاح طلب نمیبینیم. هرجا چرخه به نفع اصلاحات باشد هستند؛ اگر منفعتشان نباشد یا غایب هستند یا به صحنه نمیآیند و از هوادارانشان هم نمیخواهند به پای صندوقها بیایند و این خلاف مصالح ملی است.
مصباحی مقدم ادامه داد: اینکه پای صندوق رای ۴۸ و ۸ دهم درصد یا ۸۸ درصد از مردم شرکت کنند، از نظر نگاه به مصالح ملی خیلی فرق میکند. وقتی سخنگوی اصلاح طلبان مکرر اصرار میکند ما در این انتخابات کاندیدا نداریم؛ بازتاب سخنانش چه تاثیری میگذارد؟ یعنی به پای صندوق نیایید. یک وقت میگویند ما کاندیدا نداریم؛ اما در انتخابات شرکت کنید تا زمانی که فرد مورد نظر ولو نسبی را پیدا کنیم؛ که در این انتخابات هم وجود داشت؛ میگوییم این کار بر اساس مصالح ملی است. اما وقتی فقط تاکید میکنند که ما کاندیدا نداریم یعنی پای صندوق نیایید. این وضع روشن است که خلاف مصالح ملی است. از این جهت هشدار میدهم که مصالح ملی را بر مصالح گروهی ترجیح دهند. بالاخره پای یک کشور و یک ملت در میان است.
مردم به خاطر جریان اصلاحات پای صندوق رای نیامدند
وی در همین راستا به علت عدم حضور حداکثری مردم در انتخابات گذشته اشاره و خاطرنشان کرد:، اما در مورد اینکه چرا بخش قابل توجهی از مردم در انتخاباتهای مجلس، شورای شهر و ریاست جمهوری پای صندوقهای رای نیامدند باید گفت حاصل عملکرد دولت، مجلس دهم و شوراهای پنجم است. عملکرد آنان طوری بود که هواداران جریان پیروز را از ادامه حمایت و همراهی با آنان منصرف کرد. در مورد شوراهای شهر هم میبینم که در دوره پنجم شورای شهر چند بار شهدار عوض کردند. جناب آقای حناچی آقای خوبی است، اما عملکرد او را با دوره آقای قالیباف مقایسه کنید؛ هرگز قابل مقایسه نیست.
اگر قالیباف مجرم شد به پرونده اش رسیدگی شود
وی در پاسخ به این واکنش که پروندههای فساد شهرداری در آن دوران مفتوح است گفت: مسئله فساد که مطرح میشود به عنوان اتهام مطرح میشود. آنچه جلو چشم ما است عملکرد او در پروژههای شهرداری است. کسی که آب میآورد کوزه شکسته هم پایش است. من نمیگویم در مبارزه با فساد کسی کوتاه بیاید؛ باید رسیدگی کنند اگر محکوم شد هم بسیار خوب، با او برخورد کنند. آنچه که مهم است این که در دوران شهرداری آقای قالیباف تهران یک تکان بزرگ خورد. خارجیهایی که وارد تهران میشدند در دوران قالیباف تغییرات تهران را میدیدند. من طی این مدتی که ایشان شهردار بود بارها به پایتخت کشورهای اروپایی رفتم. واقعا تغییراتی که اینجا میدیدم آنجا نمیدیدم. مثل آدم تغییر جدیدی در ایتالیا و پاریس بین سه تا چهار سال نمیبیند؛ اما تغییرات تهران در آن زمان خیلی چشم گیر بود. مردم این موضوعات را میبینند.
اصلاحات به مردم گفت پای صندوق رای نیایند
وی مجدد با انتقاد از جریان اصلاح طلب اظهارکرد: به علاوه موضع گیری جریانات اصلاح طلب در انتخابات مجلس هم مهم بود. با اینکه تعدادی نماینده خوب در تهران داشتند و من مثال از آقای انصاری میزنم که در خانمها هم افراد شناخته شده و مقبول مجموعه بودند؛ اما میبینم رای کمی میآورند. آقای انصاری ظاهرا ۶۷ هزار رای آورده است در تهرانی که ایشان بالای میلیون رای آورده بود.
وی ادامه داد: این یعنی هواداران جریان اصلاحات در خانه نشستند؛ اول اینکه از عملکرد اصلاحات ناراضی بودند دوم اینکه روزنامهها را تا قبل از انتخابات رصد کنید همه صحبتها از کم شور بودن و پایین بودن مشارکت در انتخابات بوده است؛ که خود نوعی القا، فضا سازی و ایجاد ناامیدی در میان هواداران بوده است.
اصلاح طلبان خود را خانه نشین کردند
این فعال سیاسی تصریح کرد: خصوصا که اعلام کردند ما رسما کاندیدا نداریم. این رویکرد خلاف مصالح ملی است. رویکرد استقبال از حاشیه رفتن است. درست بدتر از شرایط ۸۸. اگر جریانات سال ۸۸ رخ داد و آنها به حاشیه رفتند از ناحیه دیگران به حاشیه رفتند؛ از طرف دولت و قوه قضاییه و شورای نگهبان. این دور بر اثر عملکرد خودشان به حاشیه رفتند و این حاشیه رفتن از دفعه پیش بدتر است.
وی با اشاره به روند پیروزی این جریان سیاسی در سال ۱۳۷۶ گفت: از این ماجرا که جریان اصلاحات در مجلس حضور ندارد و در دولت فعال نشد؛ بگذارید بگویم بالاخره همین جریان اصلاحات در دوره کاندیداتوری آقای ناطق و آقای خاتمی تقریبا حاشیه بود. چرا آن دفعه به میدان آمدند و بردند؟ چرا از این تجربه تاریخی درس نمیگیرند؟ چرا نمیبینند که فضا برای رقابت بالاخره باز است؟ چرا نمیگویند هر طوری شده کاندیدای خودمان را به صحنه بیاوریم؟ البته هیچ نوآوری هم ندارند. نسل جدیدشان هم نوآوری ندارد.
وی جریان اصلاحات را فاقد نوآوری و نیروی تربیت شده جوان دانست و اظهارکرد: الان تعدادی جوان در کابینه معرفی شده داریم این یعنی نخبگانی تربیت شدند. چرا جریان اصلاحات نیروی تربیت شد جدید نداد و هرچه آدم معروف دارد آدمهای آفت خورده و ضربه خورده هستند که در جریان فتنه ۸۸ ضربه خوردند؟ طبعا اگر آنها به میدان بیایند شورای نگهبان قبولشان نمیکند میگوید این تجریه شما است که مصالح ملی را رعایت نکردید، چه طور میخواهید در راس قرار بگیرید؟
جریان اصلاحات مانیفست خود را تهیه کند
مصباحی مقدم همچنین ابراز عقیده کرد: من معتقد هستم این جریان الان به لاک خود رفته است. باید تصمیمات جدیدی بگیرد. بهترین راه این است که مدت مدیدی بنشینند و برای خودشان مانیفستی تهیه کنند. این موضوع در میان خودشان هم مطرح شد. اصلا اصلاح طلبی را تعریف کنند. اصلاح طلبی تعریف نشده این است ک هر کسی از ذن خود یار میشود. یک معنی اصللاحات رفورمیست قرن ۱۷ و ۱۸ است که از تفکر دینی اگزیستانسیالیستی در مقابل تفکر کاتولیستی ایجاد شد. الان موجود هستند افرادی که جز شخصیتهای اصلاح طلب هستند و دنبال تغیرات اساسی در ساختار جمهوری اسلامی هستند.
وی با بیان اینکه "جریان اصلاحات نیازمند باز تعریف خود است" گفت: گاهی اوقات میبینم معنی اصلاح طلبی را عجیب و غریب میگیرند و میگویند همه اصلاح طلب هستند چه کسی هست که نخواهد اوضاع بهتر شود؟ اصلاح طلبی یعنی این؟ من مرتب این جریان را رصد میکنم؛ میبینیم که اصلا تعریف روشنی ار خود ندارند. اگر تعریف روشنی داشته باشند بایدها و نبایدهایشان مشخص میشود. میتوانند بگویند هرکه از مانیفست ما خارج شد دیگر اصلاح طلب نیست. ببینند اصلاح طلبی چه قدر هوادار دارد.ای بسا بعضیها بی خود از ذن خود یار شده اند.ای بسا در سالهای گذشته بخشی از آنها برانداز شدند. به وسیله خاتمی و روحانی خواسته هایشان محقق نشده است و برانداز شدند؛ خود این نشان دهنده بلاتکلیفی این جریان است. البته تعداد این افراد خیلی نیست.
وی با تاکیدبر اینکه اصلاحات باید تکلیف خود را مشخص کند، ادامه داد: اگر مانیفست مشخصی در چارچوب قانون اساسی و اهداف عالی جمهوری اسلامی با قبول خط قرمزها و با قبول مسئله ولایت فقیه داشته باشند من تصور میکنم مجدد میتوانند حرکت بعدی را در ادوار بعدی به خوبی انجام دهند. متین حرکت کنند و هوادارانشان را هم داشته باشند.
از رد صلاحیت لاریجانی تعجب کردم
وی در پاسخ به این پرسش که آیا رد صلاحیت شدن علی لاریجانی برایش تعجب آور نبود، گفت: چرا. تعجب کردم. من معتقد بودم نباید چنین اتفاقی میافتاد. واکنش ایشان خیلی معقول بود. واقعا رعایت مصالح ملی در رفتار ایشان بسیار برجسته بود. رهبر معظم انقلاب هم موضع گرفتند؛ که حکایت از این داشت که یا مناقشهای نسبت به تصمیم شورای نگهبان داشتند، ولی تکلیف نکردند و یا علاوه بر این مناقشه نسبت به اظهار نظرهای دیگران نسبت به لارجانی اعلام موضع کردند که نوعی حمایت مجدد از آقای لاریجانی به حساب میآید.
وی درباره حاشیههای پیرامون موضع گیری آملی لاریجانی نسبت به این موضوع افزود: به دنبال جلسهای در شورای نگهبان که آقای علی لاریجانی در آن تایید نشدند یک جلسه در مجمع تشخیص بود که ایشان واکنش نشان دادند. همان جا اظهار نظرهای مختلفی بود مجمع یک پارچه با ایشان موافق نبود. برخیها موافق و برخی مخالف بودند. الان هم بهتر است به این بحث دامن زده نشود.
چرا کرونا درست مدیریت نشد؟
در ادامه مصباحی مقدم در پاسخ به پرسشی درباره نحوه مدیریت پاندمی کرونا در کشور تصریح کرد: متاسفانه وعدههایی برای تولید انبوه واکسن و سرعت واکسیناسیون در داخل داده شد که محقق نشد. این جای انتقاد دارد. برای واردات هم با محدودیتهایی رو به رو بودیم؛ که الان کم کم بهبود پیدا کرده است. مقداری از محدودیتها به تامین ارز بر میگشت مقداری هم به اصل موافقت با تامین واکسن از برخی کشورها مثل کره جنوبی. کره جنوبی برای ارسال واکسن هم از آمریکا میترسید. این نقش FATF نیست نقش تحریم است.
وی ادامه داد: در حال حاضر آنچه که مهم است این است که بسیج جدی و همگانی صورت بگیرد و آن طرح شهید سلیمانی که دورهای اجرا شد و بسیار موفق بود که از بالای ۴۰۰ نفر فوتی روزانه به زیر ۵۰ نفر رساند مجدد اجرا شود. نمیدانم چرا ستاد ملی کرونا این طرح را کنار گذاشت. اگر آن اجرا شود حتما موفق خواهد بود و تاثیر بزرگی بر مهار کرونا خواهد گذاشت. آنچه که ما به آن نیازمند هستیم جمع نشدن زیاد مردم در یک محدوده کوچک و مسقف است. اینکه همه آداب مربوط به مبارزه با کرونا رعایت شود مهم است. اگر این اتفاق بیافتد انشاءالله امیدواریم روند کرونا کاهشی شود. با ورژنهای جدیدی ازاین ویروس هم مواجه شدیم. سرعت و شدت ابتلای دلتا زیاد است. معتقد هستم باید این مسئله خیلی جدی گرفته شود. کما اینکه رهبر انقلاب بر این خیلی تاکید دارند.
رئیسی جلوی خشم مردم را میگیرد
وی در پاسخ به سوالی درباره خشم مردم از این عدم مدیریت و اینکه آیا ممکن است به اعتراضات گسترده مردمی تبدیل شود نیز اظهارکرد: با رویکرد آقای رئیسی این رویکرد را ضعیف میدانم. خود اینکه ایشان احساس تکلیف کردند به بیمارستان کروناییها رفتند و در صف داروخانه بودند تا درد مردم را چهره به چهره بشنود مهم است. در دوره گذشته ارتباط نزدیک مسئولین با مردم را کم داشتیم. وزرا معاونان، استانداران و فرمانداران ارتباط نزدیک وتنگاتنگی باید با مردم داشته باشند و بگویند ما در صحنه هستیم، همدردی میکنیم و تلاش بیشتر و منسجم تری برا یحل مشکلات انجام میدهیم.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان گفت: اظهار امیدواری میکنم برای جناب آقای رئیسی و تیمی که از مجلس رای میگیرد. برای این دوره چهارساله موفق باشند و با داشتن نقشه راه حساب شده و با آسیب شناسی مسائل رخ داده و مشکلات ااقتصادی را با نظر کارشناسان را به صورت جدی برطرف کنند.