حاشیههای عکس دختران فارغ التحصیل دانشگاه تهران / ایده سرود دختران هیات بنات الحیدر چگونه اجرا شد؟
رویداد۲۴ هفته گذشته تصویری از چند دختر جوان مقابل دانشگاه تهران منتشر شد که اکثرا روسری به سر نداشتند و در حال گرفتن عکسی یادگاری، مقابل سردر دانشگاه تهران بودند. یکی دو روز بعد از آن عکس، فضای شبکههای اجتماعی مملو شد از نقد و تحلیل این عکس. چند سال قبل تصویر دختری که طرف دیگر همان خیابان، روسری خود را به چوب زده بود، بارها و بارها در شبکه های اجتماعی منتشر شده بود و کنشگران درباره آن اظهار نظر کرده بودند. اما این بار، کشف حجاب دستهجمعی صورت گرفته بود. مسلم معینی از فرماندهان سایبری در تفسیر این عکس دختران را برده تشبیه کرده بود که در حال خریده شدن هستند و نوشته بود «بازار برده فروشها»
یکی از کاربران شناخته شده شبکههای اجتماعی هم نوشت که «این دانشجویان را میشناسد و اتفاقا سیاسی نیستند و برای قشنگ شدن عکسشان، این نوع پوشش را انتخاب کردهاند و حالا از تهدیدها و تشویقهای عجیب، احساس خطر میکنند.»
چند روز بعد از انتشار این تصویر، جمعی از دختران این بار با پوشش چادر، تصویری در همان نقطه منتشر کردند. این بار هم این تصویر وایرال شد. بعضی انتقاد میکردند که چرا جامعه را دو قطبی میکنید. بعد هم مشخص شد که افراد حاضر در تصویر دوم، اساسا دانشجوی دانشگاه تهران نیستند و از سوی یک هیات مذهبی در کرج به تهران آمدهاند.
بیشتر بخوانید: اگر دختر حاکم دوبی به ایران بیاید، چه آزادیهایی دارد؟
سرود دختران هیات بنات الحیدر مقابل دانشگاه تهران
واکنشها به انتشار آن تصویر همچنان ادامه دارد و برخی تصاویری از دختران بدون روسری و مانتویی و چادری را مقابل دانشگاه تهران در کنار هم منتشر کردند و نوشتند در ایران باید اینگونه تنوع حجاب باشد. برخی دیگر از فعالان سیاسی هم به وجه دیگر ماجرا اشاره کردند که «عدم احضار و بازداشت دانشجویان دختر حاضر در تصویر اول، یک پیام مهم در دل خود داشت و آنهم اینکه خود حاکمیت علاقهای به چنین مواجهههایی ندارد و تمایلی ندارد که در موارد نالازم دوقطبیهای اینچنینی شکل بگیرد.»
بیشتر بخوانید: داستان حجاب اجباری در ایران/ پوشش اسلامی چگونه پس از انقلاب الزامی شد؟ (فیلم)
به گزارش رویداد۲۴ برخی چهرههای موثر اصولگرا هم خیلی با این روند دوقطبیسازی موافقت نداشتند و نوشتند این دستهبندیها برای جمهوری اسلامی مناسب نیست و از عکسی که چند دختر گرفتهاند و خودشان منتشر نکردند و معلوم است یک عابر در خیابان آن عکس را گرفته و گسترده منتشر کرده، نباید فضایی ساخت که گویا دو جناح در ایران در حال حمله به یکدیگر هستند.
مسلم معینی که به تصویر اول (دختران بدون روسری) لقب بازار برده فروشها را داده بود این بار نوشت: «نمایشگاه دختران سربرهنه که چند روز پیش اتفاق افتاد، مصداق بارزی بود از استفاده ابزاری به عنوان مانکنهای زنده یک فروشگاه خیابانی که برده لیبرالیسم هستند. هرچند احتمالا امروز این خواهران محجبه با اختیار چنین عکسی منتشر کردند، اما استفاده از همان شیوه توهینآمیز، اصلا پسندیده نبود»
برخی دیگر درباره این تصویر تحلیلهای دیگری نوشتند؛ از جمله عبدالله گنجی مدیر روزنامه جوان که سعی کرد دانشجویان را به خارج از کشور متصل کند و نوشت: «چند روز پیش تعدادی دانشجوی خارجی مقیم ایران در جشن فارغ التحصیلی با سردر دانشگاه تهران عکس نمادین گرفتند. اینجا حامیان و مخالفان حجاب هر دو حمله به جمهوری اسلامی را شروع کردند. حالا بعضی بدون اینکه بدانند آنها کی بودند با شکلیگرایی و سطحیگرایی مثلا به توطئه پاسخ دادند.»
واکنشها به این اتفاق هم جالب بود؛ برخی در حمایت از دختران بدون روسری نوشتند و برخی از دختران هیات بنات الحیدر حمایت کردند. یکی نوشت: «آن دختران که بیحجاب عکس یادگاری گرفتند داشتند زندگیشان را میکردند. اما آن دختران چادری با ماسک سرخ داشتند ماموریت محوله را انجام میدادند.»
یکی از کاربران هم معتقد بود چگونه است که برخی شعار حجاب اختیاری میدهند اما به دخترانی که خودشان انتخاب کردند چادر بپوشند و به خاطر اعتقادشان مقابل دانشگاه تهران حاضر شدهاند، حمله میکنند. این کاربران معتقد بودند این رفتار دوگانه است.
ایده سرود دختران مقابل دانشگاه تهران توسط چه کسی اجرا شد؟
«منصوره معصومی اصل» فردی بود که ایده حضور دختران چادری مقابل دانشگاه تهران را عملی کرد و با گروهش در مقابله با دختران بدون روسری، سرود دختران محجبه مقابل دانشگاه تهران را خواندند. او اردیبهشت امسال مشهور شد. زمانی که در یک کلیپ، دخترش از او میخواهد که جواب فائزه هاشمی را بدهد و او به دخترش میگوید فائزه هاشمی در این حد نیست!
منصوره معصومی اصل در انتخابات مجلس دهم نامزد شده بود، اما در فهرستهای اصلی اصولگرایان قرار نگرفته بود. وی در اینستاگرامش خود را دارای دکترای علوم قرآنی و مشاوره خانواده و قبل ازدواج و مدیر مؤسسه بیتالنور معرفی کرده است. زمانی که او علیه فائزه هاشمی کلیپ ساخته بود، بعضی اصولگرایان از او انتقاد کرده بودند که حتی باعث گلایه خودش نیز شده بود.
پیش از این دانشجویان منتقد دانشگاه تهران معتقد بودند هنگام اعتراضات دانشجویی یا برگزاری برنامهها و مراسم سیاسی، برخی نهادها افرادی را به این دانشگاه میفرستند تا تعداد آنها به چشم نیاید. در آن زمان نام دو دانشگاه به عنوان محل اصلی سازماندهی دانشجویان ارزشی هستند، اما حالا باید نام کرج را هم به عنوان یکی از بازوهای پشتیبانی جمعیتی اصولگرایان در نظر گرفت. در ماجرای حمله به سفارت عربستان هم نام یکی از گروههای مذهبی کرج به عنوان ستوان فقرات و سازماندهی کننده نیروهای حمله کننده مطرح شده بود.
توهم کافیه
حالا بفرض هردو گروه یا دانشجو باشند یا نباشند دانشجو باید هدفدار باشد آنهم هدف عالی !
فعلا هردو گروه اگر مجرد هستند برای ازدواج آنها پدر و مادر یا دولت باید بفکر باشند که خدای نکرده آلوده به مفاسد اخلاقی نشوند نعش آنها در جاهای دور افتاده یا زیر پل ها توسط رفتگران پیدا نشود!
بله در فضای شخصی خودش درسته، اما در جامعه قوانین اجتماعی تعیین کننده است مثل مشروب خوردن، یه موقع شخصی می خوری تو خونه خودش خودش می دونه و خدای خودش اما اگه مست تو خیایان راه بیافته و ارامش اجتماع رو بر هم بزنه دیگه به خودش فقط ربطی ندارهريال بی حجابی هم ارامش جنسی جامعه رو هدف قرار می ده
و البته برای برخی آقایون که دفاع از بی حجابی دارند دلایل خب کاملا مشخص هستش.