بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: قوه قضاییه با اعدام محاربان حقوق مردم را بازگرداند
رویداد۲۴ مجمع عمومی جامعه مدرسین، با صدور بیانیهای خواستار تداوم جدیتر اجرای قانونی حکم بازدارنده اعدام برای محاربین و مفسدین باغی شد.
متن این بیانیه به شرح زیر است:
بسمالله الرحمن الرحیم
«وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ * أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَٰکِنْ لَا یَشْعُرُونَ» [سورة البقرة 11 - 12]
«قانون و حکم قاضی تنها معیار اقدام و فصل الخطاب»
احترام و حفظ جان و آبرو و حتی مال انسان در اسلام به طرق گوناگون مورد تأکید و عنایت قرارگرفته است. بر این اساس، در شناخت و تشخیص مجرم و مراتب مجازات او، باید نکاتی موردتوجه قرار گیرد:
۱- در تشخیص مجرمان محارب و مفسد باید با دقت و حساسیت عمل شود تا بهناحق کسی تنبیه نگردد. به همین دلیل قاضی معیار تشخیص قرارگرفته است.
آیت الله گرامی: فرد محارب چنانچه آدمی را نکشته یقیناً حکم اعدام ندارد/ بعید است نشر اکاذیب شامل مفسد فی الارض باشد
۲- اما پسازآنکه موضوع جرم محاربه و فساد با ادله قانونی و عقلایی اثبات شد، قاضی با لحاظ شرایط عبرتآموزی و تأثیر هر چه بیشتر بازدارندگی در جامعه (که موردپذیرش عقلا است)، مراتب مجازات از پایینترین تا بالاترین را تعیین میکند.
به همین دلیل در ایران و کشورهای دنیا، قانون در همه مراحل صدور حکم، تشخیص نهایی را به نظر قاضی واگذار کرده است. البته میدانیم که قضات در مسائل حساس و پیچیده، مشورت و تحقیق لازم و وافی را لحاظ میکنند. مسئولین مرتبط نیز پشتیبانی لازم و بدون مداخله را در شرایط حساس انجام میدهند.
اما در تشخیص نوع و کیفیت جرم و حکم آن
۱- گاهی ترساندن و ایجاد رعب و وحشت در گوشهای از جامعه و بدون دخالت رسانه و نیز بدون ترویج ترس و وحشت صورت میپذیرد
۲- گاهی باهدف ایجاد ترس و ایجاد احساس ناامنی در جامعه و علم به انعکاسش در داخل و خارج کشور صورت میپذیرد. بدتر از آن، گرفتن فیلم و انتشار آن در فضای مجازی و ارسال (مستقیم یا غیرمستقیم) آن به رسانههای بیگانه و معاند است. در فضای اغتشاشات، اغتشاشگران با علم و آگاهی از روشهای دشمن در ترویج خشونت و ایجاد ترس و ناامن کردن و ناامن جلوه دادن ایران اسلامی (هرچند مرتکب قتلی نشوند)، با آگاهی و اراده، دشمنان را دررسیدن به این هدف و تحمیل هزینههای سنگین آن به مردم ایران، یاری کردند!.
شکل اول ایجاد رعب، با مجازات پایینتر مثل قطع انگشتان یک دست و پای مخالف، میتواند اثربخش باشد. ولی مجازات تبعید در شرایط کنونی بیخاصیت و بلکه نتیجه وارونه میدهد. زیرا نهتنها در تعبید هزینه سنگین و عبرتآموز برای پیشگیری از ارتکاب جرم نیست؛ بلکه تبعید به خارج (که در ظاهر دوری از وطن است) موجب پشتیبانی (مالی زیاد و غیرمالی) معاندین و دشمنان از مجرم و سوءاستفاده رسانهای از وی میشود. طبیعی است که اینچنین تبعیدی برای برخی از مجرمان، جذاب و مشوق به ارتکاب جرم بیشتر باشد نه بازدارنده. تبعید مجرم محارب در داخل کشور نیز ممکن است با حمایت مالی و روحی معاندین بیاثر و بلکه برای مجرم جذاب باشد. مثلاینکه وقتی مردم از قوه قضائیه خواستند تا اموال سلیبریتیهای معاند و مروج ناامنی را مصادره کند، حامیان آنان گفتند ما چند برابر ان را به جبران در اختیار مجرم میگذاریم.
اما شکل دوم ترساندن (حتی اگر ترساندن بدون قتل و به هر شکلی باشد)، باید درس عبرتش بهتناسب سنگینی هزینههای روانی و اجتماعی وارد بر مردم، هزینههای حیثیتی تضعیفکننده جایگاه تأثیرگذاری ایران در جهان، ایجاد مانع بر سر راه رشد کشور، درگیر کردن حاکمیت و دولت به رفع آثار خشونت و اغتشاشات و در مقابل، کم شدن تمرکزش بر رفع مشکلات بهویژه مشکلات اقتصادی و معیشتی، باشد. ترساندن نوع دوم (هرچند بدون قتل و جرح باشد)، مجازات تبعید نهتنها بازدارنده نخواهد بود بلکه چهبسا عامل تشویق کسانی که مستعد ارتکاب جرم هستند نیز باشد.
«قضاوتهای وارونه و دشمنشاد کن»
اقلیتی از حوزویان ورشکسته سیاسی، اعتقادی و اخلاقی، پیرامون حکم اعدام مزدوران ناامنساز جامعه و قاتلین شهدای امنیت، مطالب و نظرات عجیبی را اظهار کردند. وقتی در محتوای دیدگاههای این افراد و گروههای همسو با دشمن استکباری دقت نماییم، احساس میشود که گویا این موضعگیریها در اتاق فکر آمریکا، انگلیس و رژیم غاصب صهیونیسم باهدف اسلام و ایران هراسی و شیعه ستیزی تنظیمشده است. زیرا هیچ تفاوت ماهوی و حتی ساختاری بین مطالب رسانههای درنبرد با جمهوری اسلامی و آنچه از این عده قلیل خودباخته و واگرا صادرشده است، وجود ندارد. البته یک تفاوت را میتوان مشاهده نمود و آن اینکه این مواضع و بیانیهها از قم صادر شد نه از خارج ایران!.
تحریف روح آیات و احادیث و نیز تطبیق وارونه احکام اسلام بر موارد و مصادیق، باهدف انحراف افکار عمومی و نیز شکستن تمرکز دولت و سایر دستگاهها بر رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی (البته با پوشش فریبکارانه دفاع از حقوق ملت)، وجه شاخص دیگر این موضعگیریها است. تحریف صریح و واضح حکم محاربین و تطبیق وارونه مصادیق آن بر کسی پوشیده نیست.
عجیبتر آنکه ایجاد رعب و وحشت توسط اراذل و اوباش، از شکنجه، آزار، تخریب اموال عمومی و اموال مردم، تهدید و اجبار علنی بازاریان به تعطیل کردن کسبوکار، کشتار بیرحمانه و وحشتآور مردم شاهچراغ، تهدید کامیونداران در جادهها و ... که اغتشاش، محاربه، فساد و بغی علنی اندکی فریبخورده یا شرور بود را اعتراض و نارضایتی اکثریت مردم کشور علیه نظام جمهوری اسلامی نامیدند!
شکنجه و شهید کردن آرمان عزیز (که مثل کفتارها بر سرش ریختند)، شهید عجمیان (که با بستن اتوبان کرج و ایجاد رعب و وحشت، مظلومانه و با وضع دلخراشی به هر جای بدن او ضربه میزدند)، دو بسیجی شهید مشهد (که محارب قاتل با زدن چندین ضربه چاقو پیاپی، وحشت عجیبی در دل مردم انداخت)، به رگبار بستن زائرین شاهچراغ (شهید شدن دانشمند نخبه و جاری شدن مستمر اشکهای آرتین مظلوم) و ربودن و شهید کردن مظلومانه روحانی اهل سنت جناب مولوی عبدالواحد ریگی را دفاع قاتلان محارب از خود القا میکنند!!!؛ ولی برخورد نظام با این جنایتکاران (که ایجاد ترس و ناامنی یکی از جلوههای جنایت آنان است) را بیعدالتی و ناتوانایی نظام، معنا میکنند!؛ درحالیکه علی ع فرمودند: «زنهار که خونی را به ناحق بریزی؛ زیرا هیچچیز بهاندازه خونریزی ناروا خشم و انتقام الهی را نزدیک نمیکند و بدفرجام نیست و نعمت را زایل نمیکند» .
دقت در این موارد جایی برای نقد علمی مواضع افراد و گروههای موقعیت طلب و مقامپرست یا واگرا یا همپیمان با غرب، باقی نمیگذارد. زیرا علم و فهم دینی را از اساس در بیانیهها و مواضع خود (هرچند تحت پوشش استدلالات مغالطه آمیز دینی و عقلی باشد) منتفی ساختهاند. بنابراین، جنبههای ضد ارزش دینی و انسانی، بهویژه جنبه ضد عاطفه و فاقد وجدان مداری این ره زنان در دیدن صحنههای جنایت و ایجاد وحشت و خشونت محاربین, روح حاکم بر مواضع این اقلیت تهی از اخلاق و انصاف را شکل میدهد نه بیشتر!.
خداوندا عاقبت ما را ختم به خیر فرما تا مانند این مدعیان حوزوی گرفتار چنین چرخش صدوهشتاد درجهای از مسیر ارزشهای اسلامی و انقلاب اسلامی (میراث خمینی کبیر که تجلی روح اسلام است)، نشویم.
مطالبات:
اولاً: قدرشناسی و سپاس خود را از قوه قضائیه در محاکمه، صدور حکم و اعدام محاربین و مفسدین باغی اعلام و ثانیاً: قاطعانه از مسئولین این قوه میخواهیم که با قاطعیتی بهمراتب بیشتر و راسختر، حقوق عموم مردم و پاسداری از وحدت ملی را با اعدام عبرتآموز محاربین ازجمله عوامل شهادت مولوی عزیز عبدالواحد ریگی، استیفا نمایند و صدای اقلیت معلومالحال در داخل کشور که از بلندگوهای غرب پخش میشود را صدای اکثریت طالب امنیت نشنوند و ثالثاً: رحمت اسلامی در مماشات بیشازحد دولت، قوه قضائیه و مسئولین، موجب کاهش تمرکز مسئولین از حل مشکلات عادی مردم و کشور و افزایش حاشیهها میشود. زیرا مسئولین با انحراف از مسائل اصلی، سرگرم دفاع از حیثیت ایران و تأمین امنیت مردم خواهند شد. نتیجه قهری آن، گرفتار شدن بیشازپیش مردم صبور و بصیر، بهویژه قشر پایین جامعه در تأمین امور معیشتی خواهد بود.
جان سخن: تمام توطئهها، واکنش دشمنان به رشد ایران اسلامی و پیشگیری از قدرت تعیینکننده ایران در منطقه و جهان است
۲ دی ۱۴۰۱
مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
در ایه 33 سوره مائده به صراحت بیان شده جنگ با خدا و پیامبرش محاربه می باشد پس اولین شرط محاربه اینه که طرف مقابل منصوب خدا باشه و هیچکس غیر از معصومین ع منصوب خدا نیست و اطاعتش واجب نیست و بنام معصومین ع ظلم کردن گناهی نابخشودنیست.
ابوبصيرگويد: خدمت امام باقر (ع) رسيدم و عرضكردم : شما وارث پيغمريد ؟ فرمود : آری ، عرضكردم : پيغمبر وارث انبياء بود و هر چه آنها می دانستند میدانست ؟ فرمود : آری ، عرضكردم شما می توانيد مرده را زنده كنيد و كور مادر زاد و پيس را معالجه كنيد ؟ فرمود : آری باذن خدا . سپس فرمود : . . . (كافی جلد 2 ص 374 ش 3و4 )
سلیمان بن خالد گوید: امام صادق ع فرمود: از حکومت بپرهیزید! زیرا حکومت تنها برای امام آگاه از قضاوت و عادل بین مسلمانان است حکومت برای پیامبر یا وصی اوست. (فروع کافی ج 10 ص468 ش 1)
اباربيع شامی گويد: امام باقر (ع) فرمود: وای برتو ای اباربيع رياست مجو و گرگ مباش كه بنام ما مردم را بخوری كه خدا محتاجت كند ، و درباره ما آنچه خود نگفته ايم مگو زيرا ناچار تو بازخواست شوی . (كافی جلد 3 ص 406 ش 6 )
خداوند در سوره نساء ایه 148 فرموده: خدا دوست ندارد کسی با سخن بد فریاد بزند مگر از کسیکه به او ظلم شده باشد و خداوند شنوا و اگاه است.
امام صادق(ع) فرمود: رسولخدا(ص) فرموده است: هر گاه پس از من اهل ریب وبدعت را دیدید بیزاری خود را از انها اشکار کنید ، و بسیار به انها دشنام دهید، و در باره انها بد گویید، و انها را با برهان ودلیل خفه کنید که نتوانند به فساد در اسلام طمع کنند، و در نتیجه مردم از انها دوری کنند و بدعتهای انها را یاد نگیرند، و خدواند در برابر این کار برای شما حسنات بنویسد و درجات شما را بالا برد (کافی ج 4ص83ش4)
اینجا فقط به دنیا اومدی .
کجا دانند حال ما سبکباران ساحلها
ما روزی صد بار میمیریم. فقط نفس میکشیم .
همان گروه اقلیت مطلقی که ۴۴ سال است دمار از روزگار اکثریت در آورده اند ؟
بس کنید بازی با واژه ها را .....
سلام علیکم و رحمة الله
با احترام، در پی درخواستهای مکرّر مردم متدیّن و انقلابی، طلاب، فضلاء، بزرگان و علمای بلاد نسبت به معرفی نامزد اصلح از سوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران اسلامی به استحضار میرساند؛ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بر اساس تکلیف شرعی و وظایف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و طبق دورههای گذشته موضوع را در دستور کار کمیسیون سیاسی اجتماعی این نهاد مقدس قرار داد و پس از برگزاری جلسات متعدد و ارتباط با علمای اعلام و هماندیشی با گروههای مختلف و رعایت همه جوانب و معیارها و ارائه گزارشات در جلسات شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، سرانجام موضوع در جلسه روز جمعه مورخ ۱۴۰۰/۰۳/۲۱ مطرح و با نصاب بیش از دو سوم اعضای جامعه، حضرت حجتالاسلام و المسلمین حاج سید ابراهیم رئیسی «دامت توفیقاته» به عنوان نامزد اصلح شناخته شد.
امید است ملت شریف ایران اسلامی با عنایت خداوند متعال و در ظل توجهات حضرت بقیة الله الاعظم «اروحنا له الفداء» و همچنین با لبیک گفتن به ندای رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیتالله العظمی خامنهای «مدظله العالی» با حضور پرشور و انقلابی خود در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ بار دیگر نقشه شوم استکبار جهانی را نقش بر آب کرده و عظمت ملت ایران را به جهانیان نشان دهند و با انتخاب ایشان، موجبات تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی، عدالت اجتماعی، مبارزه با فقر و فساد و تبعیض و رشد و اعتلای کشور را فراهم نمایند؛ و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته
سید هاشم حسینی بوشهری
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
اعاده خواهد شد !
«وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ * أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَٰکِنْ لَا یَشْعُرُونَ»
11) و چون به آنان گفته شود در زمین فساد نکنید، گویند جز این نیست که ما اصلاحگریم.
12) بدانید که آنان فسادگرند، ولى خود درنمى یابند.
امام صادق(ع) فرمود: رسولخدا (ص) فرمود: خدای عزوجل فرمايد: وای بر كسانيكه دين را دام بدست آوردن دنيا كنند. وای بر كسانيكه مردمی را كه به قسط دستور دهند بكشند . وای بر كسانيكه مومن در ميان آنها با خوف و تقيه بسر برد ، اينها بمن مغرور می شوند يا بر من گستاخی می كنند به حق خودم سوگند فتنه ای برای آنها پيش آورم كه خردمندشان سرگردان شود . (كافی جلد 3 ص 407 ش 1 )
تا فکر نکنن هرغلطی دلشون خواست میتونند بکنند و ول بچرخند.
..
ساندیس خور
ونخبگان وحقطلبان کشور باز گردانده می شود، نمی خواهند! واقعاً شما بفکرحقوق مردم هستید؟! اگر چنین است پس چرا به
فکر معیشت ،اشتغال،ازدواج ،مبارزه باتبعیض،
اختلاس،غارت بیت المال ،کودکان کار،فساد
اقتصادی و اجتماعی و اداری و...نیستید؟!!!
اختلاس و فساد اداری به نفعشونه چرا مخالف باشن.
اینها اسلام را نفهمیدن.