تاریخچه لندرور دیفندر و بازگشت یک افسانه آفرود
رویداد۲۴ آخرین نسل لندرور دیفندر، برای اولین بار در سال ۲۰۲۰ معرفی شد و در همان سال موفق به کسب جایزه بهترین اسیووی سال ۲۰۲۰ شد. این نسل جدید دیفندر، با نسلهای قبلی از نظر ظاهری و امکانات رفاهی تفاوتهای قابل توجهی دارد.
لندرور سری ۱ (۱۹۴۸-۱۹۵۸)
پس از جنگ جهانی دوم، کمپانی روور با بحرانی روبهرو شد. تمام قاره اروپا پس از جنگ جهانی ویران شده بود و تقاضا برای خودروهای لوکسی که شرکت روور در گذشته تولید میکرد، به شدت کاهش یافته بود. در این شرایط، الهام گرفته از جیپ ویلیس، روور اقدام به تولید اولین سری لندرور نمود. این خودرو با امکانات آفرودی محدود، دو دیفرانسیل با محور فولادی و بدنهای از جنس آلومینیوم، با تمرکز بر کاربردهای کشاورزی طراحی شد. تولید آن در سال ۱۹۴۸ آغاز شد و به آن لندرور سری I نیز اطلاق میشد. این خودرو با مجموعهای از تنظیمات مختلف در زمینه فاصله محوری، تعداد درها و نوع بدنه به بازار عرضه میشد.
لندرور سری ۲ (۱۹۵۸-۱۹۷۱)
در سال ۱۹۵۸، لندرور سری II معرفی شد. طراحی آن نسبت به نسخه قبلی تغییرات چندانی نداشت؛ تنها تفاوت آن در جایگذاری چراغهای جلو خلاصه میشد و بدنهای مستطیلی مانند سری I داشت. همچنین، برای اولین بار در این نسخه، صفحات درِ جداشونده عقب کابین و آینههای کناری نیز در دسترس بودند.
لندرور سری ۳ (۱۹۷۱-۱۹۸۵)
در سال ۱۹۷۱، لندرور سری III معرفی شد. این مدل دارای تغییرات طراحی مهمی نسبت به نسلهای قبلی بود. گریل جلویی لندرور سری III طراحی متفاوتی نسبت به نسلهای قبلی داشت که به راحتی آن را از مدلهای قبلی تمیز میکرد.
در این نسخه، لندرور سینکروها را به گیربکس دستی اضافه کرد و دسته دنده را از محل قبلیاش که در کنسول وسط خودرو بود، به پشت فرمان منتقل کرد. این تغییرات منجر به بهبود کنترل و راحتی در رانندگی شد.
در سال ۱۹۷۹، لندرور مدلی با موتور V۸ معرفی کرد. به دلیل ابعاد بزرگتر موتور V۸، لندرور قسمت جلویی خودرو را با بخش چراغها همسطح کرد تا موتور به راحتی در محفظه خودرو جای بگیرد. این طراحی باعث شد که شکل نهایی گریل جلویی لندرور سری III تعیین کننده شکل ظاهری این مدل برای سه دهه آینده باشد.
لندرور ۹۰ و ۱۱۰ (۱۹۸۳-۱۹۹۰)
در سال ۱۹۸۳، لندرور One-Ten و Land Rover Ninety به عنوان نسخههای بهبود یافته از مدلهای قبلی معرفی شدند. این مدلها بعدها با نامهای ۱۱۰ و ۹۰ شناخته میشدند.
در این نسخهها، لندرور برای اولین بار از سیستم Compact Coil Suspension System استفاده کرد که قبلاً در مدل Range Rover مورد استفاده قرار میگرفت. این سیستم تعلیق جدید، جایگزینی برای طراحی قدیمی سیستم تعلیق نسلهای قبلی بود و بهبودی در کنترل و راحتی رانندگی به ارمغان آورد.
لندرور در این مدلها بهبودهای متعددی را ارائه داد. فضای کابین آنها راحتتر و لوکستر شده بود و مجموعهای از امکانات مدرن آن زمان در این خودروها عرضه شد. این بهبودها باعث افزایش کارایی، راحتی و تجربه رانندگی کاربران شد.
لندرور دیفندر (۱۹۹۰-۲۰۱۶)
نام "دیفندر" در نهایت در سال ۱۹۹۰ برای مدل جدید لندرور معرفی شد. این اتفاق پس از معرفی لندرور دیسکاوری در سال ۱۹۸۹ رخ داد. لندرور تصمیم گرفت خودروی پرچمدار و لوکس خود را از مدل جدید متمایز کند و نام "دیفندر" را برای آن انتخاب کرد.
لندرور دیفندر واقعاً نسخه بهبود یافتهای از مدلهای ۱۱۰ و ۹۰ بود و تغییرات اساسی در طراحی آن اعمال نشد. با این حال، بهروزرسانیهایی در بخش پیشرانه و برخی نسخههای سفارشی تا سال ۲۰۰۷ به آن اضافه شد. همچنین، بخش کابین نسخههای سفارشی از یک استایل طراحی جدید برخوردار بود.
دیفندر در بازار آمریکا نیز از سال ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۷ به فروش میرسید. آخرین دیفندر با شکل طراحی اولین نسل، در ژانویه ۲۰۱۶ از خط تولید خارج شد. این خودرو به مدت طولانی نمادی از نژاد چند منظوره و باقیماندهی طراحی کلاسیک لندرور بود.
لندرور دیفندر L۶۶۳ مدل ۲۰۲۰
لندرور در سال ۲۰۲۰ مدل جدید دیفندر را بهطور کامل بازطراحی کرد. این نسخه با نام L۶۶۳ شناخته میشود و بر روی یک پلتفرم یکپارچه آلومینیومی ساخته شده است که بر مبنای پلتفرمی است که زیر ساخت رنج روور، رنج روور اسپرت و لندروور دیسکاوری را تشکیل میدهد.
در این نسخه، سیستم سرنشینی زنجیرهای سنتی که بخش راننده و کمک راننده از بخش سرنشینان عقب جدا شده بود، استفاده نشده است. این تغییرات طراحی نشان میدهد که لندرور همچنان اصرار دارد که دیفندر را بهعنوان یک خودروی اس یو وی با قابلیتهای حداکثری در بخش آفرود حفظ کند.
مدل جدید دیفندر پس از طی کردن یک تور آفرودی در سراسر آفریقا و تستهای دیگر در سراسر جهان، به عنوان یکی از بهترین خودروها برای مسیرهای آفرودی شناخته شده است. این نسل جدید دارای طراحی جدید و امکانات رفاهی روز دنیا است و تلاش برای ترکیب کارایی آفرود با راحتی و لوکسیته است.