حقوقدانان بررسی میکنند؛ پشت پرده تشکیل حجاب بانها!
رویداد۲۴ مهدی بیک اوغلی در اعتماد نوشت: وزیر کشور در شرایطی روز چهارشنبه پس از پایان نشست هیات وزیران رسما اعلام کرد که دولت در ماجرای حجاب بانها، مجوزی صادر نکرده که طی بخشنامهای به شماره ۹۷۴۳ به تاریخ ۹ خرداد ۱۴۰۲ خطاب به برخی دستگاه ها، ارگانها و نهادها ازجمله شهرداری تهران و مدیرعامل متروی تهران، خواستار برخورد با افرادی میشود که پوشش آنها از سوی این مرجع استاندارد محسوب نمیشود.
در بند ۹ این بیانیه، آمده است: «ورود افراد در وضعیت کشف حجاب به اماکن تحت اشراف دولت منوط به رعایت پوشش قانونی بوده و در مراکزی، چون ایستگاههای مترو از ورود آقایان به واگن بانوان جلوگیری شود. همچنین در ایستگاههای خلوت ممانعت از ورود افرادی که قوانین پوشش را رعایت نمیکنند میبایست به سرعت عملیاتی شود.»
این بخشنامه خطاب به بسیاری از دستگاههای اجرایی ازجمله آموزش و پرورش، اتحادیههای اصناف، وزارت صمت، شهرداری ها، مترو، دانشگاههای سراسر کشور و... ابلاغ شد. این بخشنامه در شرایطی ابلاغ شد که بسیاری از تحلیلگران دولت را به دلیل ابلاغ چراغ خاموش این بخشنامه نقد کرده و خواستار روشنگری درباره ابعاد و زوایای گوناگون آن بودند. به نظر میرسد، زمینه قانونی فعالیتهای حجاب بانها در مترو و بسیاری از دستگاههای اجرایی، خدماتی و عمومی کشورمان، مبتنی بر بخشنامهای است که وزارت کشور در خرداد ماه ۱۴۰۲ ابلاغ کرده است.
بیشتر بخوانید: دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر: حجاببانها فی سبیل الله فعالیت میکنند!
احمد وحیدی، اما در مواجهه با خبرنگارانی که خواستار توضیح درخصوص زمینههای قانونی استفاده از حجاب بانها شده بودند، اعلام کرد که وزارت کشور مجوزی برای فعالیتهای حجاب بانها صادر نکرده است. علی مجتهدزاده حقوقدان درخصوص ابعاد پنهان فعالیت حجاب بانها در سطح مترو و اظهارات وزیر کشور درخصوص مجوز نداشتن آنها یادآور میشود: «وزیر کشور گفته مجوز خاصی برای این کار توسط این وزارتخانه داده نشده است. دو نکته در این خصوص وجود دارد؛ اولا چرا رسما نهاد اعطا کننده مجوز معرفی نمیشود. این نهاد در ازای تعیین صلاحیت افراد، کیفیت آموزش و نظارت بر اقدامات آنها مسوول است. خصوصا اگر مردم شکایتی داشته باشند. ثانیا آیا وزارت کشور درباره دیگر اقدامات مردمی که در قانون اساسی هم تصریح شده همین طور حاضر به تساهل است؟ مثلا آیا درباره تجمعات ذیل اصل ۲۷ قانون اساسی حاضر است همین سهل گیری را داشته باشد؟ یا درباره امر به معروف مسئولان و دستگاههای حکومتی توسط مردم؟»
او در ادامه میگوید: «ما برای کوچکترین کار تشکیلاتی و جمعی در این کشور نیازمند دریافت مجوز در قالب NGO، موسسه، انجمن و ... هستیم. کار تشکیلاتی این «گروههای مردمی» ذیل چه عنوان و سازوکاری تعریف شده است؟ اساسا مفهوم گروه مردمی از نظر حقوقی و فرآیندهای دریافت مجوز فعالیت چیست و در کدام قانون آمده؟ به رغم گزارشهای رسمی، شهروندان زیادی در ماههای اخیر از رفتار و برخورد ماموران و افراد تذکر دهنده حجاب شاکی بوده و حتی آسیب دیده اند. اولین اثر نامشخص بودن مرجعی که این افراد به آن منتسب هستند یا از آن مجوز گرفته اند، نامشخص بودن مسئولیت حقوقی است که به آنها منتسب میشود. درباره اقداماتی که احتمال ایجاد برخورد و تنش ناظر به آنها کم نیست تجربه نیز چنین ثابت کرده، نامشخص بودن هویت فردی و سازمانی افرادی که میگویند مرتبط با فراجا و دادستانی هستند، چه توجیهی دارد؟ اگر به هر دلیلی هر نوع تنشی ایجاد شود، تکلیف مسئولیت قانونی آن چیست؟» حقوقدانان برجسته کشور تلاش میکنند، موضوع حجاب بانها را از منظر حقوق اساسی ملت بررسی کنند.