تاریخ انتشار: ۲۰:۰۱ - ۱۴ آذر ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۳ نظر

حمله۳ نماینده مجلس به برجام و دولت روحانی/ عراقچی گفت سانتریفیوژ را از نزدیک ندیده‌ام

سه نماینده مجلس در مجلس یازدهم اظهارات تندی نسبت به عملکرد برجام مطرح کردند.

حمله۳ نماینده مجلس به برجام و دولت روحانی/ عراقچی گفت سانتریفیوژ را از نزدیک ندیده‌ام

رویداد۲۴ آیین رونمایی از کتاب شش جلدی چالش هسته‌ای با حضور محمود نبویان نویسنده کتاب و دبیر کمیسیون برجام در مجلس نهم، فریدون عباسی رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی، علی خضریان نماینده تهران و سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس و سیدنظام‌الدین موسوی نماینده‌ تهران در مجلس یازدهم، در موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران برگزار شد.

سیدمحمود نبویان نماینده تهران و نویسنده کتاب «چالش هسته‌ای» در آئین رونمایی از این کتاب شش جلدی گفت: در سال ۹۲ در مجلس حضور داشتیم که دولت جدید آمد و در مذاکرات هسته‌ای بحث‌هایی می‌شد.

وی با بیان اینکه رشته تحصیلی ام فلسفه است، گفت: دوستان اهل فلسفه بر روی تمام واژه‌ها دقت خاصی دارند و اینکه معنای لغوی و معنای اصطلاحی هر واژه چیست. در بحث تحریم‌ها از بی‌دقتی در واژه‌ها کلاه گشادی به سر ما رفت. در همان اولین جمله برجام آمده است که ما تمام تحریم‌های آمریکا و تحریم‌های شورای امنیت را «Lift» می‌کنیم حالا Lift چه معنایی دارد؟

نبویان توضیح داد: طبق قانون، توافقات باید به زبان دو طرف ترجمه شود اما چون دوستان عجله داشتند در داخل کشور ترجمه کردند و «Lift» به «لغو» ترجمه شد. صفحه اول را که می‌خوانیم می‌بینیم خیلی خوب است اما چند صفحه بعد آمده که آمریکا می‌گوید من تحریم خودم را لغو نمی‌کنم. خانم شرمن هم همین نکته را بیان کرد که اشتباه گروه مذاکره‌کننده همین بود. حالا من در اینجا «Lift» را معنا می‌کنم. «Lift» به معنای برداشتن یک شیء است. برداشتن، چند مصداق دارد. تحریم را به صورت لغو، تعلیق یا تحریم به صورت توقف ۱۲۰ روزه برداشته شود.

وی ادامه داد: این ترجمه می‌شود و در داخل ایران به کل مسئولین مملکت هم ارائه داده می‌شود. باید معنای لغوی و اصطلاحی واژه‌ها فهمیده می‌شد. برای نوشتن کتاب از حضور اساتید زیادی بهره بردم. اساسنامه آژانس بین‌المللی و رآکتور چیست؟ کتاب‌های مختلف را دیدم تا بر موضوع اشراف داشته باشم.

نماینده تهران یادآور شد: یک بار از عراقچی به عنوان یکی از مذاکره‌کنندگان مهم پرسیدم، آیا سانتریفیوژ را از نزدیک دیده‌ای؟ او گفت که یک بار هم ندیدم. از این پاسخ این‌گونه برداشت می‌شود که انگار دوستان برای کار عجله داشتند.

وی افزود: انرژی هسته‌ای از سال ۹۲ وارد کار شد. توافق ژنو در سوم آذرماه ۹۲ و توافق لوزان در ۱۳ فروردین ۹۴ رخ داد. برجام هم در تاریخ ۲۳ تیرماه ۹۴ بود. اصل مذاکرات هسته‌ای در دو دوره از ۸۲ تا ۹۴ ادامه داشت که روحانی و ظریف در دو دوره حضور داشتند. تمام این دوره‌ها را بررسی کردم و عناوینی هم برای آن در نظر گرفتم. نوشتن این شش جلد کتاب ۱۰ سال طول کشید. ۱۵ جلسه نشست با آقای عراقچی داشتم تا مراد از متن را دقیق بیان کنم. با آقایان صالحی و ظریف نیز نشست‌هایی داشتم و با کمک متخصصین کتاب نوشته شد تا پروژه محور باشد.

نویسنده کتاب «چالش هسته‌ای» بیان کرد: از سال ۶۸ دوباره پیگیری مسائل هسته‌ای آغاز می‌شود. از سال ۸۲ با مصاحبه منافقین به قولی مسائل هسته‌ای فاش می‌شود. ۸۲ تا ۸۴ ابتدای مذاکرات است. از ابتدا دبیر شورای عالی امنیت ملی همیشه مسئول مذاکرات بود که در اینجا آقای روحانی و آقای ظریف عهده‌دار مسئولیت بودند. اسامی تیم مذاکره‌کننده در کتاب ذکر شده است. خروجی چه شد؟ خودشان گفته‌اند ما بیش از آنچه که آنها گفتند تحقیق کردیم و نظارت‌های بی‌سابقه قبول کردیم اما چیزی را به دست ملت ایران ندادیم. این حالت طبیعی است چون وقتی عقب‌نشینی اتفاق می‌افتد دشمن جلو می‌آید.

نبویان در ادامه گفت: در سال ۸۴ تا ۸۶ دبیر شورای امنیت ملی آقای علی لاریجانی بود. سال ۸۶ تا ۹۲ سعید جلیلی و از سال ۹۲ پرونده از دست شورای امنیت ملی گرفته می‌شود و فقط به دست وزارت خارجه می‌دهند که آقای ظریف مسئول آن بود. زیر نظر دبیر شورای امنیت ملی تمام ابعاد کار قابل بررسی بود اما بعد از آن چنین امکانی وجود نداشت. در ۱۳ فروردین مقام معظم رهبری فرمودند مسئولین حق ندارند حق دسترسی و نظارت به اماکن نظامی را بدهند اما در بند ۷۴ تا ۷۸، روحانی و ظریف اجازه دسترسی به تمام اماکن هسته‌ای و نظامی را دادند. دهقان، وزیر دفاع در خصوص این حق دسترسی گفت که اینها یک ثانیه با من مشورت نکردند.

وی افزود: ریشه مسائل در کجاست؟ ما عضو ان پی تی هستیم. ماده ۴ ان پی تی می‌گوید هر کشور عضو ان پی تی این حق غیرقابل انکار تحقیق، توسعه، تولید و استفاده از انرژی هسته‌ای را بدون هیچ قیدی دارد و تنها شرط این است که صلح‌آمیز باشد. اما سال ۹۴ حق هسته‌ای از ملت ایران سلب شد و برخی از محدودیت‌ها ابدی است. آمریکا و دنیا اعلام کردند همه دنیا می‌توانند از انرژی هسته‌ای استفاده کنند اما ایران یک استثنا است؛ آقایان هم پذیرفتند که استثنایی هستند. این بزرگترین تحقیری است که در مورد ملت ایران اعمال شد. ما مستثنی نیستیم بلکه مثل دیگران هستیم. حقوق ملت ایران باید احیا شود.

نبویان بیان کرد: ما آنچه که از ائمه (ع) داریم این است اگر روایت را درست روایت نکنیم، عده‌ای دیگر روایت خواهند کرد پس لازم است که ما برای آیندگان درست روایت کنیم. توافق برجام مایه عبرت برای آیندگان است. ان‌شاءالله با عبرت از آن بتوان منافع ملت ایران را در توافق‌های بعدی تامین کرد.

وی همچنین گفت: «برجام آئینه عبرت» کتاب مختصر و مفید دیگری است که ۱۳ نکته از موارد مهم برجام در آن ذکر شده است و در دست چاپ قرار دارد.


بیشتربخوانید: آمریکا مذاکرات احیای برجام با ایران را لغو کرد؟


عباسی: در مذاکرات هسته ای پنهان کاری وجود داشت

در ادامه این آئین رونمایی، فریدون عباسی نماینده کازرون و رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی گفت: بحث مستندسازی در هر موضوعی یک مورد اساسی است و باید مورد پروژه‌ای در جریان، ثبت شود. فرقی نمی‌کند که این پروژه فنی یا علوم انسانی باشد. مذاکرات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هر کدام نیاز به فرهنگ‌سازی دارد. پروژه هسته‌ای کار ارزشمند و شامل بخش‌های مختلف است که قبل از پیروزی انقلاب شروع شده است. این کار با رژیمی شروع شد که از نظر فکری با رژیم ما متفاوت بود.

عباسی بیان کرد: دقت کنید اگر زمان بگذرد، ممکن است حقیقت به گونه‌ای دیگر بیان شود. مستندسازی اهمیت بسیاری دارد. سریالی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی و با پول همین مردم ساخته شد که ترورهای انجام شده را ساختگی نشان داد حتی برخی در مطبوعات ترور ساختگی را پخش می‌کنند. سریالی هم در مورد شهید شهریاری ساخته شد اما نزدیکان این شهید حذف شدند و فیلم در جهت برجام هدایت شد. فیلم به گونه برجامی ساخته شد. جعلیات در عصر خودمان دارد کار می‌کند. حتی مطبوعات و سایت تشکیل دادند تا کار خودشان را پیش ببرند.

خضریان: هیچ یک از خطوط قرمز رهبری در مورد رفع تحریم‌ها رعایت نشده است

علی خضریان نماینده تهران نیز با بیان اینکه دولت حسن روحانی برای حل مشکلات کشور، مذاکره برای رفع تحریم‌ها را به عنوان راهبرد اصلی کشور انتخاب کرد، افزود: فرای مشکلات ذاتی این راهبرد، آقای ظریف به عنوان مسئول اصلی مذاکرات نیز با ضعف‌های کارشناسی که در طول مذاکرات از خود نشان داد، نقش مهمی در ضعف توافق برجام و سوءستفاده دشمن از آن داشت.

وی افزود: اظهارات آقای ظریف در طول مذاکرات هسته‌ای و پس از آن ویترینی از تناقضات در اظهارات و اقدامات را نشان می‌دهد که برخی از موارد اصلی آن را به طور خلاصه مرور خواهم کرد.

خضریان با بیان اینکه عدم تسلط به متن برجام در مورد بازگشت‌پذیری تحریم‌ها، یکی دیگر از ضعف‌های مسؤل تیم مذاکره‌کننده بوده است، گفت: عدم تسلط آقای ظریف بر متن برجام در زمینه برگشت‌پذیری تحریم‌ها باعث شد تا ایشان در ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ گفت که «در صورت بازگشت‌پذیری، توافقات باقی خواهد ماند و کسی نمی‌تواند مانع آن شود.» این درحالی بود که براساس بند ۳۷ برجام، در صورت بازگشت تحریم‌ها تنها توافقاتی باقی خواهند ماند که شامل تحریم‌های شورای امنیت باشند و این موضوع شامل تحریم‌های اروپا و آمریکا نمی‌شود. به همین دلیل هم پس از خروج آمریکا از برجام، علی‌رغم اینکه تحریم‌های شورای امنیت مجددا اعمال نشد و برخلاف ادعای وزیر سابق امور خارجه توافقات باقی نماندند.

رئیس کمیته، سیاسی، نظامی و امنیتی کمیسیون اصل نود با تاکید بر عدم تسلط ظریف به متن برجام در حوزه رفع تحریم‌ها، گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که باعث زیان به کشور شد، آقای ظریف در سال ۱۳۹۴ و در کمیسیون برجام گفته بود «از روز اجرای توافق، اجرای کل تحریم‌های ایالات متحده متوقف خواهد شد.» این در حالی است که علاوه بر باقی ماندن تحریم‌های اولیه و یا تحریم مهمی همچون محدودیت استفاده از چرخه دلار در برجام، براساس پانوشت ۱۴ و ۱۶ پیوست دوم برجام، تحریم‌های آمریکا صرفا برای افراد خارج شده از لیست تحریم متوقف می‌شد و افراد باقی‌مانده در لیست تحریم همچنان شامل تحریم بودند و مؤسسات مالی دنیا در صورت انجام تراکنش مستقیم یا غیرمستقیم با آنها شامل جریمه محرومیت از نظام مالی آمریکا می‌شدند. همین موضوع باعث شد در طول اجرای توافق بانک‌های بزرگ دنیا با ایران کار نکنند. موضوعی که در گزارش سوم وزارت خارجه در اجرای برجام نیز به آن اشاره شده بود.

خضریان عدم رعایت خطوط قرمز رهبری را یکی دیگر از موضوعات مهم قابل بررسی دانست و گفت: آقای ظریف در طول مذاکرات مدعی شده بود که خطوط قرمز رهبری در مذاکرات رعایت شده است. این درحالی است که خود رهبر انقلاب تأکید کردند که دکتر ظریف بیان کردند که برخی خطوط قرمز رعایت نشده است. علاوه بر این بررسی‌های کارشناسی نیز نشان می‌دهد که هیچ یک از خطوط قرمز رهبری در مورد رفع تحریم‌ها رعایت نشده که باعث ضرر و زیان به مردم شده است.

نماینده تهران در مجلس ادامه داد: تناقض در مورد اثر تحریم‌ها بر فروش نفت باعث شد تا آقای ظریف پس از رسیدن به توافق برجام برای توجیه اقدام خود، ادعا کند که اگر توافق ژنو یا برجام نبود فروش نفت ایران صفر می‌شد. موضوعی که نه تنها با آمارهای بین‌المللی حتی آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا سازگاری نداشت بلکه بعدها و پس از بازگشت همان تحریم‌ها در ادعایی کاملاً مخالف با ادعای قبل خود در آبان سال ۱۳۹۷ گفت «آمریکا نمی‌تواند صادرات نفت ایران را به صفر برساند.». این تناقض در گفتار دکتر ظریف نشان می‌دهد که ایشان برای پیشبرد نگاه خود و توجیه برجام، چگونه دست به تحریف حقایق و همچنین خالی کردن دست ایران در مذاکرات زده است.

خضریان با انتقاد از عدم توجه تیم مذاکره‌کننده به زمان بازگشت پذیری ایران، گفت: آقای ظریف پس از نهایی شدن متن توافق برجام در مرداد ۱۳۹۴ گفت که «می‌گویند اثر بازگشت تحریم‌های آنها یک‌شبه است که نیست و به سال‌ها زمان نیاز دارد، اثر بازگشت ما می‌تواند زودتر باشد، زیرا اگر نقض عهد کنند کار ما با پیچ و مهره‌هاست.» این اظهارات در حالی انجام شد، که برخلاف ادعای ایشان تنها چند روز پس از خروج آمریکا از اعلام برجام در اردیبهشت سال ۱۳۹۷، تمامی شرکت‌های اروپایی اعلام کردند توافقات خود با ایران را نیمه‌کاره رها می‌کنند و تنها چند ماه پس از اعلام خروج آمریکا از برجام و پیش از اینکه موعد قانونی خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها فرا برسد، اروپایی‌ها خرید نفت خود از ایران را صفر کردند.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس با بیان این که موضوعات و اظهارات متناقض در جلسات رسمی از سوی آقای ظریف نباید صرفاً در سطح یک انتقاد و گفت وگوی سیاسی باقی بماند، گفت: بازخوانی تجربه اعتماد به غرب و مسیر مذاکرات که مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز بوده است، باعث می‌شود تا مسیر اشتباه گذشته تکرار نشود. البته لازم است با توجه به خسارات وارد شده به کشور این موضوع در یک محکمه قضایی نیز به صورت عادلانه رسیدگی شود. در همین راستا این موضوعات به صورت مستند با رئیس محترم مجلس شورای اسلامی و کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس مطرح شده است و همچنین با طرح شکایت از آقای دکتر ظریف در کمیسیون اصل نود مجلس، امیدوارم این موضوع پس از اتمام بررسی در ماه‌های باقیمانده از مجلس یازدهم، جهت رسیدگی به دستگاه قضایی ارجاع شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: برجام ، مجلس یازدهم
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
احمدرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
0
1
اگر برجام برای کشور ما بد بود چرا اسراییل وعربستان و ترامپ با آن مخالف بودن اگر بد بود چرا این دولت پیگیرخواسته هایی کمتر از برجام هست ولی به آن نمی رسد
احمدرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
0
1
اگر برجام برای کشور ما بد بود چرا اسراییل وعربستان و ترامپ با آن مخالف بودن اگر بد بود چرا این دولت پیگیرخواسته هایی کمتر از برجام هست ولی به آن نمی رسد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
0
1
یه مشت کله پوک
نظرات شما