تاریخ انتشار: ۰۹:۴۳ - ۰۵ دی ۱۴۰۲

فانی: جذب طلاب در مدارس، اعتماد به روحانیت را کاهش می‌دهد!

وزیر سابق آموزش و پرورش در یادداشتی نوشت: ایجاد مسیری جدا از روال عادی نیروی انسانی در آموزش و پرورش برای طلاب اعتماد مردم را به روحانیت کاهش داده و به تعلیم و تربیت لطمه می‌زند.

علی اصغر فانی

رویداد۲۴ اعتماد آنلاین نوشت: علی‌اصغر فانی نوشت: ایجاد مسیری جدا از روال عادی نیروی انسانی در آموزش و پرورش برای طلاب اعتماد مردم را به روحانیت کاهش داده و به تعلیم و تربیت لطمه می‌زند.

علی‌اصغر فانی در یادداشتی با عنوان «طلاب - معلم» نوشت: براساس سند تحول بنیادی نظام آموزش و پرورش مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، سیستم آموزشی از شش زیرنظام به شرح زیر تشکیل شده است:

برنامه درسی، منابع مالی و بودجه، مدیریت راهبردی، نیروی انسانی، پژوهش و ارزشیابی و فضا، تجهیزات و فناوری.

هر‌یک از این زیرنظام‌ها در جای خود از اهمیت برخوردارند، اما نقش معلم در مقایسه با سایر زیرنظام‌ها ممتاز است. نقش آموزشی معلم در کنار نقش پرورشی او ماموریت اصلی نهاد تعلیم و تربیت را تشکیل می‌دهد. پرورش از آموزش جدایی‌ناپذیر است. چگونه به دانش‌آموز می‌توان گفت در زنگ ریاضی فقط مطالب ریاضی را از معلم بیاموز، ولی الگوی اخلاقی و تربیتی را در زنگ بعدی از معلم دینی یا مربی تربیتی کسب کن! اخلاق، سخن، رفتار، لباس پوشیدن، راه رفتن، سکوت معلم همگی الگو برای دانش‌آموز است. جدایی پرورش از آموزش نه امکان‌پذیر است و نه منطقی.


بیشتر بخوانید: صحرایی: جذب طلبه در آموزش و پرورش باعث تقویت بنیه اعتقادی دانش‌آموزان می‌شود!


نتیجه ۱- در فرآیند تعلیم و تربیت نقش آموزشی و پرورشی معلم، ممتاز و تعیین‌کننده است.

دانشگاه فرهنگیان که از تجمیع قریب یکصد مرکز تربیت معلم تشکیل شده، تامین و تربیت نیروی انسانی (معلم و پیرامعلم) را عهده‌دار است. دانشجومعلمان دوره‌ای ۴‌ساله با ۱۰ واحد بیشتر از دانشجویان سایر دانشگاه‌ها می‌گذرانند. دانشجومعلمان دروس تخصصی رشته، دروس عمومی و دروس حرفه‌ای معلمی را از قبیل روانشناسی کودک و نوجوان، روش تدریس، روانشناسی اجتماعی، کارورزی و... برای کسب مهارت‌ها و توانمندی‌های لازم جهت معلم شدن می‌گذرانند.

تسلط علمی معلم در کنار دارا بودن قدرت نفوذ در متربیان لازمه کار معلمی است.

نتیجه ۲- تنها معلم توانمند و با انگیزه و دارای قدرت نفوذ و برقراری ارتباط، می‌تواند امر خطیر تربیت را به عهده بگیرد.

اخیرا در فضای مجازی و رسانه‌ها مطلع شدیم که آموزش و پرورش ۲۵۰۰۰ طلبه را به عنوان مربی یا معلم استخدام کرده است. در زمان مسئولیتم در وزارت آموزش و پرورش دیداری با آیت‌الله حسینی بوشهری رئیس وقت حوزه علمیه داشتم. در آن جلسه من خدمت ایشان عرض کردم، اجازه نمی‌دهم طلاب بدون طی دروس معلمی و کسب توانمندی لازم وارد مدرسه شوند، زیرا تا مربی نتواند در متربی نفوذ کند عملا کاری از او ساخته نیست. آیت‌الله حسینی بوشهری استدلال را پذیرفتند و تفاهمنامه‌ای بین مدیریت حوزه و وزارت آموزش و پرورش منعقد شد. به موجب این تفاهمنامه مقرر شد کمیته‌ای مشترک با حضور نمایندگان طرفین ضوابط اشتغال طلاب در مدارس را تعیین و با مکانیسمی مصادق آن را تعیین کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: علی اصغر فانی
نظرات شما